Tapasin tässä afrikkalaisen miehen..
Ja nyt on ollut tilanne, että pitäisi miettiä jatkaako miten vai ei.. Ja tämä mies siis on vasta 2 vuotta sitten muuttanut Ghanasta Eurooppaan, joten kulttuuri ja kaikki on hänelle uutta. Haluisin kovasti kuulla, millaisia suhteita afrikkalaisen miehen kanssa teillä on ollu? Kaikki viitsivät, kertokaa miten afrikkalainen mies käyttäytyy tyttöystäväänsä/vaimoaan kohtaan? Sillä nyt käytös on niin kultaista että suomalaisena epäileväisenä naisena pelkään sen muuttuvan jos jotain vakavampaa virittelee.. *jalat alta mutta epäilys mielessä*
Kommentit (36)
Pohdin pitkään tätä koulutuksen merkitystä jota toiset kirjoittajat ovat täällä painottaneet. En mene aivan takuuseen onko tämä kuitenkaan se ratkaiseva asia. Kouluja käymätön kun tuskin edes pystyy keskustelemaan kanssasi jos hän ei osaa edes englantia.
Toisaalta koulutuksen kautta avautuu koko maailma. Jos avautuu.
Olen itse huomannut kyllä sen, että mieheni, jonka isossa perheessä on monenmoista sakkia, ei koulutus kuitenkaan ole ratkaissut esim. sitä, miten minuun on suhtauduttu. Ei ole ollut mitään rajalinjaa että se kouluja käymätön serkku olisi suhtautunut vähättelevästi.
Tiedän muutaman tapauksen joissa kouluja käynyt tapaus on täysi juntti ja sortuu näkemään länsimaiset ihmiset ennakkoluulojensa lävitse. Joissakin maissa kun raha vieläkin ratkaisee sen, pääseekö jatkokoulutukseen vai ei!
Minusta kaikkein ratkaisevinta meillä on ollut se tapa jolla mieheni perheessä on suhtauduttu tasa-arvoon, naisten asemaan, miehen ja naisen rooleihin ennen kaikkea.
Mitä hyötyä siitä koulutuksesta on jos on ahdasmielinen tai sellaisesta perheestä jossa naisen paikka on vain keittiössä? Minusta kun se sydämen sivistys on paljon ratkaisevampaa. Jos sitä puuttuu niin eipä vaikkapa nimike " Master of Science" merkitse yhtikäs mitään ainakaan minulle.
myötäjäisineen jne. eikä näitä ole pakko virallistaa mitenkään edelleenkään. Jotkut sitten haluavat jotkut eivät.
Tuhve:
" Avioliitot kyllä rekisteröidään Ghanassa, mutta rahalla saa, mitä pyytää. Eli poikamiehen paperit saa, kun maksaa vähän ekstraa."
Näinkin on tietysti kuten tuhve kertoo. Eli rahalla saa sellaiset paperit kun haluaa.
Suosittelen Tuhve sinulle matkaa miehesi kotimaahan! Matka kyllä kannattaa!
Mutta kyllä monesti ahdasmielisyys ja naisten aliarvostaminen on nimeomaan kouluttamattomien ihmisten synti. Köyhyys ja tietämättömyys kulkee käsi kädessä.
Minä en ole itse muuta kuin yo ja pari vuotta muuta koulua käynyt, mieheni on minua koulutetumpi.
Mutta jutellessani hänen maanmiestensä kanssa jotka ovat huonommin koulutettuja, eron kyllä huomaa. En usko että olisin kiinnostunut miehestäni jos hän ei olisi ollut niin sivistynyt ja tiedostava ihminen.
Sydämen sivistys on tietty tärkeintä ihmisessä.
Hänen äitinsä ei osaa edes lukea, mutta pidän häntä hyvin sydämmeltään sivistyneenä ja mieheni on osoitus siitä kuinka vaikeissa oloissa ihminen pystyy kasvattamaan tasapainoisia lapsia, rakastamalla ja ohjaamalla heitä oikealla tavalla.
Eikä miestäni ole kasvatettu miksikään herraksi, vaan hänen äitinsä on opettanut häntä jopa laittamaan ruokaa ja siivomaan, mikä on outoa suorastaan maassa jossa miesten ja naisten roolit ovat hyvin perinteisiä. Minä en vois kyllä kuvitella eläväni miehen kanssa joka ei tee kotitöitä!
Ehkä hänen äitinsä vaistos että hän tulee menemään naimisiin skandinaavin kanssa. ;)
mutta sehän ei nyt ole tässä se " juttu" vaan onko mies " vapaa" . Sitäpaitsi luulen että oikeudessakin, jos sinne asti mennään, se voidaan riitatilanteissa ottaa huomioon oleellisena seikkana Ghanassa.
Eräs suomalainen mies matkusti Ghanaan mennäkseen naimisiin ghanalaisen naisen kanssa. He rekisteröivät avioliiton Ghanassa, mutta eivät järjestäneet mitään hääjuhlia. He eivät rekisteröineet avioliittoa Suomessa, joten he eivät ole virallisesti naimisissa. Ghanassa tästä rekisteröinnistä ei ole mitään ongelmaa. Siinä mielessä nainen voi aina ja millä hetkellä todistaa olevansa naimaton.
Eräs ghanalainen nainen, joka asuu Suomessa, meni Ghanaan mennäkseen naimisiin ghanalaisen miehen kanssa. Hän meni itse tarjoutumaan miehelle ja sanoi tuovansa Suomeen. He eivät järjestäneet mitään juhlia ja eivät maksaneet mitään myötäjäisiä. Tai kukaan ei maksanut kenellekään mitään tästä avioliitosta. Suomessa nainen tuli selittämään maistraattiin, että Ghanassa tavat ovat erilaiset, joten hänellä ei ole papereita heidän avioliitostaan. Maistraatissa se uskottiin ja hänen avioliittonsa virallistettiin Suomessa. Mieheni kiusaa heitä koko ajan, että eiväthän he ole edes naimisissa, kun Ghanassa ei ollut edes mitään virallista juhlaa.
Mieheni siskolle pidettiin suuret " hääjuhlat" Ghanassa. Hänen häissään oli pappi, joka vihki heidät. Kuitenkin virallisesti ne olivat vain kihlajaiset, koska hän oli paperiavioliitossa Yhdysvaltain lakien mukaan erään toisen ihmisen kanssa, joka tiesi, että hänellä on se oikeakin mies olemassa.
Siis avioliittokäsitys Ghanassa on hyvin erilainen kuin Suomessa. Olen nähnyt jonkinlaisia ghanalaisia todistuksia avioliitosta tai siitä, että joku on sinkku. Sellaisia todistuksia tehdään, mutta niitä tehdään sitä mukaa kuin pyydetään. Ne eivät välttämättä tarkoita sitä, että joku oikeasti olisi naimisissa tai naimaton.
Eli missä maassa avioliitto on virallisesti solmittu, siellä voimassa, sekä missä rekisteröity. That simple. Rahalla tietysti asioita voi toisinkin todistaa mutta se taas on eri asia.
tuhve:
Eräs suomalainen mies matkusti Ghanaan mennäkseen naimisiin ghanalaisen naisen kanssa. He rekisteröivät avioliiton Ghanassa, mutta eivät järjestäneet mitään hääjuhlia. He eivät rekisteröineet avioliittoa Suomessa, joten he eivät ole virallisesti naimisissa. Ghanassa tästä rekisteröinnistä ei ole mitään ongelmaa. Siinä mielessä nainen voi aina ja millä hetkellä todistaa olevansa naimaton.Eräs ghanalainen nainen, joka asuu Suomessa, meni Ghanaan mennäkseen naimisiin ghanalaisen miehen kanssa. Hän meni itse tarjoutumaan miehelle ja sanoi tuovansa Suomeen. He eivät järjestäneet mitään juhlia ja eivät maksaneet mitään myötäjäisiä. Tai kukaan ei maksanut kenellekään mitään tästä avioliitosta. Suomessa nainen tuli selittämään maistraattiin, että Ghanassa tavat ovat erilaiset, joten hänellä ei ole papereita heidän avioliitostaan. Maistraatissa se uskottiin ja hänen avioliittonsa virallistettiin Suomessa. Mieheni kiusaa heitä koko ajan, että eiväthän he ole edes naimisissa, kun Ghanassa ei ollut edes mitään virallista juhlaa.
Mieheni siskolle pidettiin suuret " hääjuhlat" Ghanassa. Hänen häissään oli pappi, joka vihki heidät. Kuitenkin virallisesti ne olivat vain kihlajaiset, koska hän oli paperiavioliitossa Yhdysvaltain lakien mukaan erään toisen ihmisen kanssa, joka tiesi, että hänellä on se oikeakin mies olemassa.
Siis avioliittokäsitys Ghanassa on hyvin erilainen kuin Suomessa. Olen nähnyt jonkinlaisia ghanalaisia todistuksia avioliitosta tai siitä, että joku on sinkku. Sellaisia todistuksia tehdään, mutta niitä tehdään sitä mukaa kuin pyydetään. Ne eivät välttämättä tarkoita sitä, että joku oikeasti olisi naimisissa tai naimaton.
-Tyra-:
varovasti kysellä mieheltä itseltään sitten.. Kaipa mä stressaan turhia kuitenkin :) En vaan halua että sellainen ihana mies loukkaantuu mun uteluista :/
Jos ihana mies loukkaantuu normaaleista kysymyksistä ja piirittämänsä naisen mielenkiinnosta, niin ei taitaisi silloin olla miehellä puhtaat jauhot omassa pussissa... Eli kysy vaan, kaikki mitä mieleen juolahtaa :)
Mikä on miehen status? Eli minkälaisella luvalla hän on maassa tällä hetkellä?
Ex-mieheni on Nigeriasta, eri asia kuin Ghana tietysti, mutta yhtäläisyyksiäkin on. Nigeriassa voi naida niin monta vaimoa, kuin varaa elättää. Vaikka olisitkin kristitty. Esim. jos ensimmäinen vaimo ei tee poikaa, miehen äiti voi etsiä toisen vaimon poikalapsen toivossa. Vaimot voivat asua samassa taloudessa (ja ihan sovussa!), tai sitten ensimmäinen vaimo lähetetään (kuten mieheni suvussa kävi) " kylään" äitinsä luo. Aviomies sanoi tulevansa hakemaan.... ensi viikolla, sitten joskus...Lapset jäivät isänsä luo.
Suku myös rohkaisee naimaan länsimaisen vaimon, rahan (kaikki valkoisethan kierivät rahassa, heh!) ja oleskeluluvan toivossa. Kummasti se myös nostaa statusta. Samalla miehellä voi olla kotimaassaan vaimo ja lapset joita tavataan, kun käydään kotona lomalla. Monesti tämä afrikan vaimo on suvun mielestä se oikea (Afrikan vaimohan se muuttaa asumaan miehensä sukuun ja tekee osansa askareista ja auttaa anoppiaan jne). Eurooppalainen vaimo taas voi jäädä täysin vieraaksi appivanhemmille, koska kontakti jää muutamaan puheluun ja ehkä johonkin lomaan. Euroopan avioliitosta ei ole pakko ilmoittaa mihinkään rekisteriin Nigeriassa, vaikka avioliitto olisi täällä euroopassa rekisteröity ja virallinen. Se vain estää solmimasta avioliittoja euroopassa. Ja onhan näitä tapauksia joissa miehellä väärät paperit täällä ja eri nimi kuin kotimaassaan. Sitten vain naimisiin oikealla nimellä " kotona" ja rekisteröidään se avioliitto. Eikä tätä katsota afrikan suvussa kieroon, koska kulttuuri sallii sen. Ei kaikki suvut ( ja heimokulttuurit)) tietysti tälläisiä ole, onneksi meitä ihmisiä on joka lähtöön. Ja miehiä myös. Tietääkseni olin ex-mieheni ainoa vaimo.... mutta eihan sitä koskaan tiedä ;) Ja olikohan se sukunimenikään oikea....?
jos miehesi mielestä on ok että tutustutte perheisiinne molemminpuolin ennen avioliittoa ja käytte Ghanassa yhdessä aina (kun mahdollista). Silloin edellisen kirjoittajan kuvailemat tilanteet eivät ole oikein mahdollisia ja mies on luotettava. Me menimme naimisiin ensin Ghanassa ja myöhemmin rekisteröimme avioliiton myös Suomessa.
Aika ihmeellisiä ovat mielestäni ne suhteet joissa toinen puoliso käy kotimaassa aina yksin eikä toinen halua/saa tutustua toiseen kulttuuriin. Mutta jokainenhan itse tietää mitä haluaa.
Kuinka afrikkalainen mies kohtelee vaimoaan, on kyllä miehestä kiinni kokonaan, laidasta laitaan löytyy ihmisiä. Kuten meitä suomalaisiakin. Lapsi edellisestä suhteesta tietenkin pitää ottaa huomioon, afrikkalaisille usein biologinen lapsi merkitsee enemmän. Tämä on tärkeä keskustelunaihe mielestäni jos lapsia joskus suunnittelette.
Tärkeä asia on myös miehen suunnitelmat tulevaisuuden suhteen, kuinka motivoitunut hän on elämään Suomessa vai haluaako säästettyään palata synnyinmaahansa tai jatkaa täältä eteenpäin, eli onko vain käymässä.
En tiedä herran oleskeluluvista mitään, mies tuli tänne ja opiskelee ja tekee töitä, sanoo haluavansa jäädä tänne (mutta pelottaa silti antautua suhteeseen täysillä, mitä jos toinen haluaakin kotiin).. Joissain kirjotuksissa oli jotain mitä tunnistin, kuten tämä että mies tosiaan " hoivaa" minua, tekee ruokaa, laittaa syömään jne, huolehtii musta. Mutta sitten on tämä toinen puoli minkä kyllä ymmärrän hänen kannaltaan, mutta pistää mietityttämään, hän piilottaa tupakat (pitäisi kai suosiolla sitten lopettaa tupakointi), jaksaa muistutella kuinka ihana paikka Helsinki on ja että minun pitäisi muuttaa sinne (kun en aio muuttaa perheen ja ystävien keskeltä ENÄÄ miehen takia pois).. Mutta siis muuten valloittava persoona, ehkäpä pelkään että joudun kovastikin puolustaa omia halujani (tupakointi ja Kehä 3 ulkopuolella asuminen), sanojani ja tekemisiäni.. Sitä tässä mietin, ymmärtääköhän hän nyt sitten sitä etten teekään ihan mitä vaan hänen puolestaan, hän kun näyttäisi tekevän mitä vaan mun eteen.. Ja siis huomautus, että ollaan tunnettu reilu viikko ja lupasin jo vähentää tupakointia (mulle tosiaan iso suoritus jo!).. Ihastuttaa mutta pelottaa myös.
että jostain syystä monille tapaamilleni Ghanalaisille (miehille) tupakointi on pahempi juttu kuin ruohon polttelu ja naisille varsinkin. En oikein tiedä mihin se liittyy. Hajuhaittaan kenties? Sitten tuo ohjailu/määräily. Ghanassa miehellä on ehkä enemmän sananvaltaa suhteessa ja saattaa tuntua suhteessa jonkin aikaa vaikka kannattaa heti tehdä pelisäännöt selväksi. Kannattaa tosiaan jutella ennenkuin asiat muodostuu ongelmiksi.
Aika vakavasti otti mun tupakoinnin, mutta kyllähän tässä voisi tosiaan lopetella.. Mä kyllä tosiaan yritän pitää pääni, ja oonki jo kertonu et oon tottunu tekee ite omat ratkasut.. Se on vaan kurjaa kun toinen sanoo " jos tykkäät musta yhtään et tee noin vaan näin" .. Siitä on tulossa meille kohta vitsi ja saatan leikkimielisesti sanoa takas niin jossain ihan hölmössä asiassa, joten ehkä tässä jonkin sortin ymmärrys puolin ja toisin on syntymässä :) Kiitos kovasti kaikille vastanneille, on tosi kiva kuulla samankaltaisten tilanteiden kokemuksia :)
ex mieheni on Ghanalainen. seurustelimme monta vuotta. Minulla on vain hyviä kokemuksia Ghanalaisista. He ovat mukavia ihmisiä. Ainakin tuntemani Ghanalaiset miehet kohtalevat naisiaan hyvin ja kunnioittavasti. Exmieheni oli asunut suomessa muutamia vuosia ennenkuin tapasimme. Hän osallistui kotitöihin ja auttoi arjen pyörittämisessä. Olen kuitenkin ymmärätnyt että Ghanalaisia on myös todelleen erilaisia kuten kaikkia meitä. Kaiken kaikkiaan olen kokenut ja kuullut vain hyvää Ghanalaisista. Osaisitko kysellä jotain tarkemmin niin voisin vastata. Mutta kuten sanoin niin monesta maasta tulee niin erilaisia ihmisiä Omasta puolestani kyllä toivon että antaisit miehelle mahdollisuuden.
Onnea suhteellenne:)
Varsinaisia kysymyksiä ei sinänsä nyt just tuu oikein mieleen, ollaan miehen kanssa tutustuttu paremmin ja hän kutsuu mua tyttöystäväkseen ja mun lasta meidän lapseksi... :) Oon huomannu kyllä joo että tuokin mies tekee kovasti kotitöitä (joihin ei anna mun osallistua ees mun omassa kotona :) Ihan kivasti siis menee, mutta on ollu helpottavaa kuulla muiden olemisia ja tekemisiä samankaltasissa tilanteissa. Lähinnä tällä hetkellä pelottaa vaan nämä kertomukset ex-tyttöystävistä jotka on joutunut selittää tekemiset ja sanomiset koko suvulle, kun eivät oo käyttäytyneet, joten siinä mielessä ainakin tällä hetkellä on kovat paineet ;)
Avioliitot kyllä rekisteröidään Ghanassa, mutta rahalla saa, mitä pyytää. Eli poikamiehen paperit saa, kun maksaa vähän ekstraa.
Moniavioisuus on mahdollista Ghanassa. Sitä tapahtuu jonkin verran. Kuitenkin ehkä varmin juttu, jonka tiedän on siten, että mies hankki toisen vaimon, ajaakseen sen ensimmäisen pois. Hän halusi erota ja vaimo ei lähtenyt vapaaehtoisesti. Niinpä hän hankki toisen vaimon, jotta ensimmäinen tajuaisi lähteä.
Ghanassa on sosiaaliluokat. Niinpä jos miehesi on ns. rikkaammasta perheestä, hän saattaa valita Suomessakin jonkin verran ystäviään. Hän ei hyväksy ystäviksi ihan kaikkia, vaikka sinun mielestäsi joku olisikin mukavaa seuraa.
Lisäksi mikäli olette jo ylittäneet kolmenkympin rajan, saattaa olla, että miehesi pitää etäisyyttä nuorempiin ghanalaisiin Suomessa. Hän ei ainakaan halua, että he " hyppivät nenille" tai ovat liian tuttavallisia.
Miehesi saattaa pitää etäisyyttä myös ihmisiin, joiden epäilee juoruavan sinusta. Nämä juorut saattavat tulla hyvin pienistäkin asioista, joten sinä et ehkä edes ajattele, että jossain olisi juoruamisen aihetta.
Mieheni suku sattuu olemaan erittäin matriarkaalista. Tietääkseni hänen heimonsa on yleensä enemmän matriarkaalinen kuin patriarkaalinen. Tämä tarkoittaa sitä, että hänen sukunsa naiset ovat aika vahvoja ihmisiä. Ehkä siksi pidänkin hänen suvustaan:) Mutta heimoja on paljon ja kuten joku mainitsikin, joissain heimoissa miehet ovat vahvempia kuin naiset.