Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitettiinko sinulle lapsena rajoja?

Vierailija
11.02.2019 |

Jos niin millaisia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin piti tulla tiettyyn aikaan. Usein jopa toteltiin.

Vierailija
2/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä? Millainen ihminen oikein olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat ehtineet kaikelta ryyppäämiseltään ja tappeluiltaan.

Vierailija
4/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen opin, että ei saa käydä usein kylässä samassa paikassa. Myöskään kylässä ei sovi olla kahta tuntia kauempaa.

Vierailija
5/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Opettelen niitä muilta aikuisilta. Testailen.

Opetan kiitoksen velkaan. Sitten on kiva tehdä mitä olen suunnitellutkin.

Vierailija
6/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen opin, että ei saa käydä usein kylässä samassa paikassa. Myöskään kylässä ei sovi olla kahta tuntia kauempaa.

Olisipa appivanhemmatkin joskus oppineet tuon kyläilyn aikarajan. Istuskelevat passattavana aina koko päivän. Asutaan sentään naapurikunnissa n. 20 km päässä toisista, että nähdään kyllä ja vähempi kerralla riittäisi.

Vierailija
7/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin remmiä, jos olin tottelematon tai käyttäydyin huonosti. Nyt kuulostaa tosi karulta, mutta silloin se oli jotenkin "normaalia". 90-luvulla siis ja vikat kuritukset taisi olla ala-asteen loppupuolella.

Vierailija
8/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Opettelen niitä muilta aikuisilta. Testailen.

Opetan kiitoksen velkaan. Sitten on kiva tehdä mitä olen suunnitellutkin.

Eikä. En kestä. Tunnen kuvailemasi tyypin. Onkohan sama?

Itselle jää aina raskas ja huono olo.

Vierailija
9/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Rajoja oli ja häpeilemään opetettiin vaikka mitä. Vähemmälläkin olisi pärjännyt.

Vierailija
10/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin opetetaan ettei ole rajoja

Vierailija
11/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika tiukat kotiintuloajat, vaadittiin hyvät käytostavat, telkkarista ei saanut katsoa mitä huvitti, lupa piti kysyä kaikenlaiseen ja sovituista jutuista pitää kiinni, jokaisella oli omat kotityot tehtävänä, sillä kumpikin vanhemmista kävi toissä.  

Vastapainoksi meillä oli sitten hurjasti rakkautta, vanhempien syliin tai viereen nukkumaan sai mennä kun siltä tuntui, syotiin joka päivä yhdessä ja vaihdettiin päivän kuulumiset,  kavereita sai kutsua melkein aina halutessaan ja ottaa vaikkapa mokkireissullekin mukaa, kotona oli turvallista ja lapsuuden kodin ovet on auki meille lapsille yhä edelleen vaikka ollaan kaikki jo aikuisia ja meillä on omia lapsia. 

Vierailija
12/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat. Jos jotain halusi (esim. uusi polkupyörä tai lelu) sen eteen piti tehdä kotitöitä ja/tai säästää viikkorahoja.

Vierailija
13/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä annettiin remmiä, jos olin tottelematon tai käyttäydyin huonosti. Nyt kuulostaa tosi karulta, mutta silloin se oli jotenkin "normaalia". 90-luvulla siis ja vikat kuritukset taisi olla ala-asteen loppupuolella.

No oli joo aika karua :(

Kai ne rajat olisi voinut muutenkin osoittaa.

Vierailija
14/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin opetetaan ettei ole rajoja

Rajat on niin laast siison.

Vierailija
15/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piloille lellityn pullamössölapsuuden eläneenä kysyn, että mitä tuo niinku ihan käytännössä tarkoitti?

Vierailija
16/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vanhemmillani oli unelma maailmasta ilman rajoja. Sain tehdä ihan mitä huvittaa ja syyllinen löydettiin aina jostain muusta kuin minusta.

Vierailija
17/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piloille lellityn pullamössölapsuuden eläneenä kysyn, että mitä tuo niinku ihan käytännössä tarkoitti?

Käytännössä tarkoitti sitä, että jos en ollut totellut tai olin käyttäynyt muuten huonosti, niin äiti tai isä otti nahkavyön ja kuritti sillä paljaalle takapuolelle. 

Vierailija
18/26 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tarkoitti sitä, että jos en ollut totellut tai olin käyttäynyt muuten huonosti, niin äiti tai isä otti nahkavyön ja kuritti sillä paljaalle takapuolelle. 

Auts! :(

Vierailija
19/26 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan vaikka en olekaan edellinen kommentoija: Aina meillä tuollainen tarkoitti käytännössä sitä, että kun oli tottelematon, teki kiellettyä tai kapinoi vanhempien sanaa vastaan, käski vanhemmat hakea vyön vaatekaapista ja laskea housut. Sitten sillä paljaalle takapuolelle lyöntejä 2*ikävuosien määrä. Vyö oli aina se sama, sellainen naisten leveä nahkavyö, jollaista 80-90-luvulla naiset käyttivät farkkujen kanssa.

20/26 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niin millaisia?

Eipä juuri, silti olen tiukkapipo, en mm. siedä myöhästymisiä.

Tiukat rajat ovat lähinnä haitallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi