(Alkava?) diabetes, onko enää mitään tehtävissä ettei tarvitse lääkitystä?
Olen kolmekymppinen nainen, ylipainoa on valtavasti. Eli itse aiheutettu tilanne. Pari kuukautta sitten paastosokeri 8,2 ja viime viikolla 7,8. Lääkäri puhui lääkityksestä jo heti sen edellisen labran jälkeen. Laitoin elämäntavat remonttiin ihan kunnolla vuodenvaihteessa, sitä ennenkin jo jonkin verran. Liikuntaa, myös hikiliikuntaa, paljon kävelyä, terveellistä ruokaa järkeviä annoksia. Kaikki suolaiset, rasvaiset ja makeat herkut on jo pois tai ainakin ihan minimissä. Huonot hiilarit vaihdettu suurimmaksi osaksi hyviin jne.
Onko enää mitään toivoa, että välttäisin lääkityksen elintapojen muutoksella? Motivaatio on kyllä korkealla ja olen valmis tekemään töitä tämän eteen.
Kommentit (27)
Oletko lääkärin kautta jo päässyt diabeteshoitajalle? Heillä on todella hyvä tuntuma ja tietämys asiaan. Saat hyviä ohjeita ja voit jutella asioista, jotka tässä asiassa mietityttävät. Tsemppiä!
Minä luin samassa tilanteessa kuin ap nyt lääkäri Michael Mosleyn kirjan Verensokeri kuriin 8 viikossa. Noudatin hieman soveltaen kirjan ohjeita ja ruokavaliota, laihduin ja sain sokeriarvot korjattua. Hyödyllistä on myös lukea saman tyypin kirjat Älykäs suolisto ja 5:2-dieetti.
Nyt älä anna periksi vaan tee se mitä pitää ja onnistu, tsemppiä!
Uhkaavan kakkostyypin diabeteksen jos arvot ovat yli normien, niin kuin minullakin oli, saa takaisin normaaleiksi katsomalla todella ateriarytmin oikeaksi ja sen sisällön. Ne kasvikset ja hedelmiäkin jonkin verran. Mutta jätin eläinrasvat kaikki pois, paitsi syön kalkkunaa, kanaa, tai broileria ja kalaa, leipää siivun päivässä, en mitään makeita keksejä jotka olivat heikkouteni, en käytä maitotuotteita mitään, kahviin laitan kauramaitoa tilkan. Päivittäistä liikuntaa tulee yleensä tunnista kahteen ja kaksi kertaa viikossa salilla.
Kun otan noin tiukoille saan kohonneet sokeriarvot takaisin normaaleiksi, verenpainetta minulla ei onneksi ole. Jos retkahdan syömään väljemmin muistuttaa päänsärky ja sumuinen olo, että sokeriarvot ovat nousseet, myös olen väsyneempi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla otettiin myös pitkäsokeri ja se oli kuitenkin 40 eli ilmeisesti ihan hyvä?
Tällä viikolla on soittoaika ja hermostuttaa, antaako lääkäri vielä aikaa vai onko pakko tai "pakko" aloittaa lääkitys.
ap
Niin tosiaan lainausmerkeissä se pakko, eihän aikuista ihmistä kukaan pakota mitään lääkkeitä syömään. Itselläni on aikuisiän diabetes ollut jo kohta 10 vuotta enkä syö mitään lääkkeitä. Kuten en korkeaan verenpaineeseenkaan. Jokainen saa valita kieltäytyä hoidosta jos niin haluaa.
Hoidosta voi toki kieltäytyä mutta niinhän se on nähty, että kun alkaa tulla pahoja liitännäissairauksia ja kuolema alkaa kopistella ennenaikaisesti ovea, niin hoidosta kieltäytynyt tulee toisiin ajatuksiin. Sitten sitä meidän kaikkien verorahoilla maksetaan kallista erikoissairaanhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ah! kirjoitti:
Tässä vinkkejä, ei ole lääkärin neuvoja mutta ovat ainakin omalla kohdalla toimineet.
Hiilarit - Painota kasviksiin. Sellaisiin, joissa on kuitua. Lehtikaali ja tummanvihreät erittäin hyviä. Näitä 200-600g /pvä. Marjat, erityisesti mustikka suojelee myös silmiä verensokerisairaudelta. Näitä kohtuudella 100-200g/pvä.
En söisi ruisleipiä tai pastoja, nousee sokerit liian korkealle vaikka olisi miten kuitu- tai täysjyväpitoisia.Eli hiilareissa kokonaismäärät vähäisinä, panosta laatuun. Jos olet urheilija, voit syödä vähän enemmän. Jos istut vain kotona tai et tee mitään oikeasti raskasta niin välttelisin "tankkausta". Samoiten hiilareiden sietokykyyn saattaa vaikuttaa se, miten paljon rasvaa kehossasi on, etenkin maksassa ja sisäelinten ympärillä.
Rasvat - Omega 3. Riittävästi näitäkin.
Proteiini - melkein aivan sama, mutta hera- ja punainen liha voi nostaa insuliinia melkoisesti. Määrät aktiivisuuden mukaan, erityisesti laihduttaessa enemmän, 1-1,5g/rasvaton painokilo jos voimailet.
Aloita kuntosalilla painojennosto edes kohtalaisen raskailla painoilla, ei niitä pinkkejä. Et kasva raavaan miesten mittoihin, ellet piikitä tarkoituksella anabolisia mieshormoneja. Voimailu kuluttaa sokeria glukoosia maksasta ja lihaksista. Myös bonuksena ns. "kiinteyttää" eli muokkaa kehonkoostumusta paremmaksi. Jos ei kiinnosta tai et pysty niin käy edes jossain jumpassa tai kävele. Huomaa tosin, että ruokavalio jopa tärkeämpää, koska et voi paikata kuntoilulla ruokavaliota ellet ole kovan luokan kestävyysurheilija tms.
Älä syö liian tasaisin välein varsinkaan välipaloja. Insuliini ei pääse laskemaan, ja pitemmän päälle pahennat sairautta jos haima käy koko ajan ylikierroksilla. Jos alkava diabetes 2 etkä ole insuliinista riippuvainen, verensokeri tuskin laskee vaarallisen alas, vaan tasoittuu itsestään. Tässäkin tietysti maalaisjärjellä voi varautua parilla sokeriripitoisella hedelmällä. Jos käytät verensokeria alentavia lääkkeitä, huomioi, että annostus voi olla liian suuri jos syöt vähemmän hiilihydraatteja eli laskee vaarallisen alas.
Valinnaisena: Paastoa vähintään 16 tuntia
tai enemmän päivistä silloin tällöin, jos voit - auttaa verensokeriin ja kohonneisiin insuliinitasoihin. Juo vettä, tarpeeksi mineraaleja (suolaa) ja halutessa kahvia/teetä. Sitten kun syöt, syö yksi tai kaksi ateriaa, ei mitään roskaa kuitenkaan.Ota tai jätä.
Täällä joku karppaaja antaa "neuvojaan"... Nämä ovat täysin virallisen lääketieteen vastaisia ohjeita joilla ei ole tieteellistä pohjaa. Käy nyt ensin kuuntelemassa lääkärin ja ravintoterapeutin ohjeet ennen kuin ryhdyt hörhöpuolelle. Mä olen saanut apua nimenomaan tasaisesta syömisestä omaan verensokeriongelmaani ja painonpudotukseeni.
Tässä sun vastauksessa oli enemmän reikiä kuin pirihoroissa.
Tieteellinen ja käytännöllinen pohja - on. Katos mitä ruotsissa tehdään nykyään kakkostyypin diabeetikkojen kanssa.
viralliset ravitsemissuositukset - eivät kenellekään räätälöityjä ole, varsinkaan diabeetikoille.
karpata ei tarvi, edelleenkin tarpeen mukaan. jos olet liikuntaa harrastamaton läski niin et tarvitse lautasellisia pastaa päivittäin. etkä välttämättä useampia satoja grammoja protskuakaan. fair enough.
Kukas se hörhö ny on, mitä häh?
Minä sain muutama vuosi sitten elämäntapa muutoksella välitettyä, sillä painokin tippui itsestään nelisenkymmentä kiloa. Eli ei muuta ku säännölliset ruokailut viisi kertaa päivässä kolmen tunnin välein, niihin oppi yllättävän nopeesti. Se minut toistaiseksi pelasti. Nyt alkanut taas mopo karkailla käsistä ruoka-aikojen suhteen ja paino alkaa heti nousta ja olo huonontua.
Älä kuuntele tuota paastohörhöä. Tarkoitus on päästä tilanteeseen ja ruokailurytmiin jota voit noudattaa lopun ikääsi eikä toteuttaa jotain poppakonsteja, joita ei kuitenkaan pysty ylläpitämään vuosikausia.
Lihaskuntoharjoittelusta ja kasvisten reilusta lisäämisestä on tietty hyötyä.