Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitamattoman näköisiä lapsia - miksi ette opeta kotona siisteyttä?

Ope Pks
10.02.2019 |

Ihmetyttää, kuinka lapset kävelevät niin suttuisen näköisinä alakoulussa: hiukset kampaamatta ja pesemättä, pojilla todellinen parturin tarve, vaatetus nuhjuista, reikäistä ja säähän sopimatonta. Toppavaatteet ovat likaraidoissa ja vaaleanpunaiset takit beigejä. Joiltakin puuttuu sukat tai rukkaset, vaikka on pakkasta... siis lapsi on koulussa avojaloin.

Ettekö te yhtään osoita lapsille, mitä heidän pitäisi aamuisin päälleen pukea?

Ymmärrän, että on köyhä, mutta ei tarvitse sentään olla likainen tai epäsiisti.

Käsienpesu on toisille aivan tuntematonta toimintaa, samoin käytöstavat: nenää kaivellaan, roskat heitellään lattioille, sääntöjä ei kunnioiteta. Saako teillä kotona toimia näin? Miksi?

Olisi kiva saada vastauksia, mikäli tunnistatte itsenne.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu, että täitä on niin runsaasti nykyisin? 

Minun kouluaikana ei ollut koskaan täitartuntoja. Oikein ihmeteltiin suu auki, kun opettaja kertoi, kuinka sota-aikana täit kammattiin sanomalehden päälle. Olin ihan että apua kaikenlaista sitä on ollutkin.

Kerran omien lasteni kevätjuhlissa lapset esittivät näytelmän, jossa he pitivät näytelmän puvustukseen kuuluvia päähineitä. Ajattelin, että tuosta ei hyvää seuraa. Ja kappas vaan, näin minäkin eka kerran elämässäni täin tallustelevan lapsen hiuksissa.

Vierailija
142/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikalapseni pitävät siitä että pipon otettua tukka töyhtönä sojottaa ns uusilla kampauksilla

Puhtaat hiukset muuten vaikkei sliipattu viimoisen päälle

Täytyy olla oma elämä rempallaan jos vikoja hakemalla hakee muista

Oliko aloitus sinusta oikeasti vikoja hakemalla hakemista? Antamasi esimerkki on kaukana siitä mitä ap toi esiin.

Ketjussa moni vikoja hakenut pienestäkin, kommentti tuskin kohdistunut vain aloittajaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset asuu puolet ajasta isänsä luona ja hän ei juuri huolehdi ainakaan omasta hygieniasta. Olen puhunut lasten hygieniasta ja sentään nykyään käyvät siellä pesulla joka toinen päivä. Hampaat pesevät iltaisin. Isä itse peseytyy ilmeisesti myös jokusen kerran viikossa, mutta sen kämppä haisee hielle ja se haju tarttuu myös lapsiin ja heidän vaatteisiin. Aina kun tulevat tänne, tekisi mieli passittaa suihkuun ja vaatteet pyykkiin. Toisella tytöllä pitkät hiukset ja ne on aina takussa. Kun isä niitä ei harjaa ja tyttö itse ei saa kunnolla harjattua. Isä ei myöskään auta yhtään hiusten pesussa. Vaatteet on sentään ehjiä ja sopivia, mutta jotain jo vähän kulahtaneita kirppislöytöjä. Onneksi lapset ei ole enää ihan pieniä, osaavat jo itsekin huolehtia paljon. 

Aika kullan olet suvunjatkopariksi löytänyt 

Vierailija
144/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kasvatusalan ammattilainen on velvollinen tekemään huoli-ilmoituksen, kun on tarpeen.

Näin lapset saavat apua. 

Vierailija
145/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin Suomessa. Lapsilla ei todellakaan ole kaikilla samat mahdollisuudet elämässään eikä hallituksen klapsiperheiden köyhdyttäminen auta asiaa.

Opettajan luulisi kokevan myötätuntoa lapsia kohtaan eikä sormen heristelyä vanhemmille.

Lapsiperheköyhyys kasvaa 170 tuhatta uutta köyhää lasta saadaan sinimustan hallituksen teoilla tänä vuonna. 

Juu ja sehän se on syynä sille että lapsilla on tukat takussa 😅

Vierailija
146/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vanhemmat patistanut suihkuun, tai ei opetettu että sukat ja pikkarit pitäisi vaihtaa päivittäin. Tämä siis tapahtui vuoden 2000 alkupuolella. Arvatkaa vaan, hävettääkö jälkikäteen kun en itse tajunnut että saatan haista. Hampaat sentäs pesin aamulla. 

Vierailija
147/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä on luonnonkiharat, karheat hiukset. Pitkät vielä. Illalla kun hiukset harjataan niin aamulla on jo hiukset takussa. Koulupäivän jälkeen niskasta löytyy varsinainen linnunpesä varsinkin nyt talvella kun on pipo päässä. Hoitoainetta käyttää hiustenpesun jälkeen ja takut selvitellään selvityssuihkeen avulla. Silti tukka on jatkuvasti takkuinen. 

Vierailija
148/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tytöllä on luonnonkiharat, karheat hiukset. Pitkät vielä. Illalla kun hiukset harjataan niin aamulla on jo hiukset takussa. Koulupäivän jälkeen niskasta löytyy varsinainen linnunpesä varsinkin nyt talvella kun on pipo päässä. Hoitoainetta käyttää hiustenpesun jälkeen ja takut selvitellään selvityssuihkeen avulla. Silti tukka on jatkuvasti takkuinen. 

Niin ja hiuksia ei suostu pitämään kiinni. Jos ne kiinni laittaa niin ponnari/letti on korkeintaan kaksi minuuttia päässä..

Vierailija
149/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pojalla pitkä tukka ja saa ollakin. Siinä missä tytöilläkin. Välillä jättää harjaamatta kouluun mutta kyllä se sitten harjataan kun tulee kotiin. Ei hätää ope. 

Jos on pieni lapsi, niin tukka kiinni. Hiukset voi olla auki sitten kun osaa pitää huolta ulkonäöstään ja hygieniastaan itsenäisesti. Esim. yläasteella. 

Lapsi saa itse päättää miten tukkaansa pitää. Ei kaikki pojat tykkää pitää hiuksia kiinni ja se on ok. Vähän sama kun sanoisit että tyttöjen kuuluu käyttää koulussa kynsilakkaa jotta ei näytä kynnet epäsiisteiltä.

Vierailija
150/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep  se on helppo näiden perinteisten suomalaistukkien kommentoida kun lapsilla on pari suoraa karvaa päässä. Aika paljon siistimpänä pysyy. 

Meillä pojalla myös valtavan paksu ja kihara tukka, ei sitä tarvitse kun pistää pipon alle niin on jo ihan sekaisin. 

Vierailija
151/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te vaka-ihmiset ja opet teette lasun lapsesta, joka selkeästi on hoitamaton? Tai vähintään huomautatte vanhemmille asiasta, kun päivittäin kerta päikyssä hakutilanteissa kohtaatte?

Peushygienia, säähän sopivat ja oikea kokoiset vaatteet kuuluu normaaliin huolenpitoon ja kertonee laajemminkin kotiongelmista, jos kapsen perustarpeista ei huolehdita.

Vierailija
152/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan ap, mille näiden lasten vanhemmat vaikuttavat? Ovatko yhtä hoitamattomia?

Vierailija
153/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsuudenperheessä hygienianhoidossa ei ollut mitään rutiinia, eikä vanhemmat vaatineet mitään. Mulla oli yhdessä vaiheessa varmasti täitä, mutta äiti ei suostunut sitä myöntämään. Todellisuudessa hän ei halunnut ostaa täishampoota, koska oltiin köyhiä. Kihomatoja mulla oli kans jatkuvasti ala-asteella kun lääkkeet ostettiin vain minulle, eikä minkäänlaisia siivouksia tehty.

Hiuksia revittiin kerran viikossa kammalla auki. Tästä tuli sitten kierre, etten halunnut edes päivittäin harjata niitä, eikä sitä sitten jaksettu multa vaatia. Alushousuissa oli kovettunutta ulostetta aina, koska ei mulle kerrottu, että ne pitää vaihtaa joka päivä. Hampaita en pessyt koskaan ja nyt ne mureneekin jo kolmekymppisenä, vaikka olen hoitanut niitä oppikirjojen mukaan teini-iästä alkaen.

Vierailija
154/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa näkee päiväkodissa jo alle 3-vuotiaiden ryhmässä, joiden hygienia ym. on kuitenkin täysin vanhempien vastuulla.

Tuodaan päiväkotiin likaisissa/rikkinäisissä/liian pienissä vaatteissa, kuivuneet räät poskilla, naama täynnä ruokaa. Vaippaa ei ole vaihdettu ainakaan viime illan jälkeen ja haisee sen mukaiselta.

Se on sitten jo sen sortin laiminlyötiä että jos kerran tällaista tulee vastaan, on sinulla velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
155/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan kollega? Aivan samat mietteet. Ei hirveästi halua halaila näitä likaisia pikku täipäitä :-)

Oletko pedo? Vai miksi olisit alakoululaisia halailemassa? Vai onko se jokin nykyajan pedagoginen metodi? Halisyli digiloikan lisäksi.

Jotkut lapset tykkää itse tulla halaamaan tuttuja aikuisia t. eri

kyllä. setä tykkää. 

Vierailija
156/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: onko tämä nyt sitäpaljon puhuttua lapsiperheiden köyhyyttä, joka alkaa näkyä? Shampoo, pyykkikone ja vesi maksaa.

Tuskin. Tätä on ollut jo omien lasten päiväkoti- ja kouluaikoina yli 10 vuotta sitten.

Vierailija
157/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyvätkö koululaiset koulussa ennen ruokailua käsienpesulla nykyisin?

Oman ala-asteen aikaisessa koulussa jokainen meni käsipesupisteelle jonoon, ja pesivät kädet ennen ruokailua.

Onko tästä tavasta livetty?

Vierailija
158/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opet sanoi oppilaille, jos oli huomautettavaa esim. vaatteista ja se oli normaalia silloin aikoinaan.

Kerran oli pusero, jonka kainalossa oli repeymä, jota ei huomannut äitini enkä minäkään. Ope sanoi, että kouluun ei tulla rikkinäisessä vaatteessa. Sen tietty kerroin kotona.

Syksyisin oli täitarkastus oppilaille. Keneltäkään ei löytynyt siihen aikaan täitä. Onko tästäkin tavasta livetty?

Vierailija
159/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa tytölle. Mutta teidän perheessä huolehditaan hygieniasta. Tuo takkuisuus on eri asia kuin pesemättömyydetä ja välinpitämättömyydestä johtuva.

Vierailija
160/166 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: onko tämä nyt sitäpaljon puhuttua lapsiperheiden köyhyyttä, joka alkaa näkyä? Shampoo, pyykkikone ja vesi maksaa.

Tuollaisia lapsia on ollut aina. Itse olin yli 10v sitten töissä päiväkodissa. Ihan kaikkien tuloluokkien lapsissa oli näitä haisevia ja sottaisia lapsia. Joillain on kummallinen käsitys, että lapsen ei tarvitse peseytyä ja vaihtaa alusvaatteita, T-paitaa ja sukkia päivittäin vaan viikkokin voi mennä samoilla. Samoin ei tajuta, että hikoileva pikkulapsikin alkaa haisemaan, varsinkin hiukset ja ne pitäisikin pestä edes parin viikon välein miedolla lasten sampoolla.

Suomessa osalla on edelleen hygienia samalla tasolla kuin joskus 50-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi