Hoitamattoman näköisiä lapsia - miksi ette opeta kotona siisteyttä?
Ihmetyttää, kuinka lapset kävelevät niin suttuisen näköisinä alakoulussa: hiukset kampaamatta ja pesemättä, pojilla todellinen parturin tarve, vaatetus nuhjuista, reikäistä ja säähän sopimatonta. Toppavaatteet ovat likaraidoissa ja vaaleanpunaiset takit beigejä. Joiltakin puuttuu sukat tai rukkaset, vaikka on pakkasta... siis lapsi on koulussa avojaloin.
Ettekö te yhtään osoita lapsille, mitä heidän pitäisi aamuisin päälleen pukea?
Ymmärrän, että on köyhä, mutta ei tarvitse sentään olla likainen tai epäsiisti.
Käsienpesu on toisille aivan tuntematonta toimintaa, samoin käytöstavat: nenää kaivellaan, roskat heitellään lattioille, sääntöjä ei kunnioiteta. Saako teillä kotona toimia näin? Miksi?
Olisi kiva saada vastauksia, mikäli tunnistatte itsenne.
Kommentit (166)
Kyllähän sitä väkisin nuhjaantuu päivän aikana vaikka aamulla siisti olisikin
Näistä lapsista suuri osa on jo sosiaalitoimen asiakkaina.
Likaiset ja haisevat lapset ovat lisääntyvä ilmiö. Likaisuus on esimerkiksi mustaa karstaa iholla. Sitä ei koulumatkalla ehdi tulla vaan kyse on päiväksusien pesemättömyydestä ja likaisesta elinympäristöstä.
Yök, ei ihme että liikkeellä on jatkuvasti täitä ym. loisia. Rehellisesti, en kyllä haluaisi että lapseni olisi tällaisten kanssa tekemisissä. Olisikohan asuinalueestakin kiinni? Ainakaan täällä eteläisessä Espoossa ei tällaista ole huomannut ainakaan usein. Yksityiskoulu ratkaisisi tuonkin ongelman.
Kuinka usein mielestänne lapsen tukka pitäisi pestä, jos muualta puhdas? (Eli peseytyy muuten varmasti tarpeeksi usein.)
Yksilöllisiä eroja on tietty, mutta esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mielestänne lapsen tukka pitäisi pestä, jos muualta puhdas? (Eli peseytyy muuten varmasti tarpeeksi usein.)
Yksilöllisiä eroja on tietty, mutta esimerkiksi.
Riippuu aivan lapsesta, mutta teinien kohdalla vähintään 2-3 kertaa viikossa. Pää pestään niin usein kunon tarvis!
Yhdellä teinillä oli päänahka pitkään pahasti tulehtunut talitöhnän takia. Oppilas olisi tarvinnut kotoa tukea taudin parantamiseen, mutta ei sitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni koululainen lähtee kouluun sen jälkeen kun vanhempi on jo lähtenyt töihin. Olen itsekin huomauttanut lapselle että eikö ollut hanskoja mukana tai että et sitten vaihtanutkaan puhdasta hupparia päälle. Katsos ope meillä kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona 4 tunnin työpäivän jälkeen, oma työni on 8 tuntia ja työmatkat päivässä 2 tuntia. Lapset siis joutuvat heräämään ja lähtemään kouluun omatoimisesti.
En ole tuo ope mutta meillä ainakin katsotaan huomisen vaatteet jo tuolille valmiiksi illalla. Koululainen ne siitä sit pukee ihan itse päälleen ja lähtee kouluun. Repussa varasormikkaat vielä, jos kastuu lumileikeissä niin on vaihdonvaraa.
Toiminut ihan hyvin.
Meillä ei toimi, ne vaatteet on siinä tuolilla ja lattialta on laitettu päälle jotain muuta eli edellisen päivän vaatteet. Varasormikkaat ei repussa paljoa auto jos nekin on märät tai toinen pari hukassa. Mun huithapelilla ei pysy hanskat viikkoa pidempään tallessa. Enkä jaksa kutosluokklaisen kanssa näistä tapella. Kyllä se vielä oppii.
Minä en huolehtinut itsestäni lapsena masennuksen takia. Vanhemmat olivat myös masentuneita.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo opettajan kokemat ongelmat muita kuin esteettisiä hänelle!
Herättävät huolen lapsesta, varsinkin jos on myös muita merkkejä huolenpidon puutteista. Tarkoitan esimerkiksi sitä jos lapsi on aamusta toiseen nälkäinen tullessaan kouluun .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni koululainen lähtee kouluun sen jälkeen kun vanhempi on jo lähtenyt töihin. Olen itsekin huomauttanut lapselle että eikö ollut hanskoja mukana tai että et sitten vaihtanutkaan puhdasta hupparia päälle. Katsos ope meillä kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona 4 tunnin työpäivän jälkeen, oma työni on 8 tuntia ja työmatkat päivässä 2 tuntia. Lapset siis joutuvat heräämään ja lähtemään kouluun omatoimisesti.
En ole tuo ope mutta meillä ainakin katsotaan huomisen vaatteet jo tuolille valmiiksi illalla. Koululainen ne siitä sit pukee ihan itse päälleen ja lähtee kouluun. Repussa varasormikkaat vielä, jos kastuu lumileikeissä niin on vaihdonvaraa.
Toiminut ihan hyvin.
Meillä ei toimi, ne vaatteet on siinä tuolilla ja lattialta on laitettu päälle jotain muuta eli edellisen päivän vaatteet. Varasormikkaat ei repussa paljoa auto jos nekin on märät tai toinen pari hukassa. Mun huithapelilla ei pysy hanskat viikkoa pidempään tallessa. Enkä jaksa kutosluokklaisen kanssa näistä tapella. Kyllä se vielä oppii.
ADHD? Luokaa rutiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminut ihan hyvin.
Itse tuossa tapauksessa kävisin illalla hakemassa ne likaiset vaatteet pyykkiin sieltä lattialta.
Olen kokenut omassa perheessä toimivaksi sen ratkaisun, että vaatteet laitetaan pyykkiin aina iltaisin kun lapset käyvät suihkussa. Huoneissa ei ole kuin kaappiin viikatut puhtaat vaatteet. Molemmat harrastavat urheilua joten jokailtainen suihku on siis ihan pakollinen. Myös hiukset pestään joka ilta.
Jos päällä on ollut esim. villapaita tai joku muu vaate jota ei joka käytön jälkeen pestä, se nostetaan kodinhoitohuoneen terassille hengariin yöksi tuulettumaan. Sillä tavalla se ei vahingossakaan eksy heti seuraavana aamuna päälle.
Minusta samaa vaatetta ei ole hyvä pitää kahta päivää peräkkäin vaan se vähintään tuuletetaan ennen seuraavaa käyttöä. Koetan saada lapset valitsemaan mielellään myös eri kengät kuin edellisenä päivänä, mutta tästä tulee välillä lipsumista kun joku pari on se kaikkein mieleisin.
Olen opettanut pian 15 vuotta peruskoulussa. Asia, joka minua huolestuttaa, on lasten hampaat. Tuntuu kuin siinä oltaisiin siirrytty takaisin sotien jälkeiseen aikaan.
Luokassani kuljen paljon oppilaiden keskellä ja pysähdyn auttamaan henkilökohtaisesti. Tuntuu että joka toisen lapsen henki haisee nykyään vähintään pesemättömille hampaille mutta myös ihan hammasmädälle.
Aineenopettajana tuntuu tosi oudolta, jos minun pitäisi alkaa valistaa siitä, miten tärkeää on huolehtia suun terveydestä. Monet näyttävät myös välitunneilla napostelevan kaikenlaista ja siemailevan juomia (energiajuomia emme koulussa salli mutta sitäkin sääntöä koetetaan lähes päivittäin rikkoa). Suussa on siis koko ajan happohyökkäys eikä vanhaa plakkia harjata pois ilmeisesti edes joka viikko joidenkin töhnäisistä hampaista päätellen.
Mietinkin, onko neuvola lopettanut hammasvalistuksen viimeisen 10 vuoden aikana vai mistä tämä näin selvä muutos huonompaan johtuu?
Toki osa oppilaista vähän haisee muutenkin, mutta kestän sen kyllä. Osalla haisee tupakka, joillakin ihan lika ja joissakin on sellainen kellarin tai märän lastulevyn lemahdus. Tuolle jälkimmäiselle nyt ei paljon mahda jos kotitalo on kostea.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut pian 15 vuotta peruskoulussa. Asia, joka minua huolestuttaa, on lasten hampaat. Tuntuu kuin siinä oltaisiin siirrytty takaisin sotien jälkeiseen aikaan.
Luokassani kuljen paljon oppilaiden keskellä ja pysähdyn auttamaan henkilökohtaisesti. Tuntuu että joka toisen lapsen henki haisee nykyään vähintään pesemättömille hampaille mutta myös ihan hammasmädälle.
Aineenopettajana tuntuu tosi oudolta, jos minun pitäisi alkaa valistaa siitä, miten tärkeää on huolehtia suun terveydestä. Monet näyttävät myös välitunneilla napostelevan kaikenlaista ja siemailevan juomia (energiajuomia emme koulussa salli mutta sitäkin sääntöä koetetaan lähes päivittäin rikkoa). Suussa on siis koko ajan happohyökkäys eikä vanhaa plakkia harjata pois ilmeisesti edes joka viikko joidenkin töhnäisistä hampaista päätellen.
Mietinkin, onko neuvola lopettanut hammasvalistuksen viimeisen 10 vuoden aikana vai mistä tämä näin selvä muutos huonompaan johtuu?
Toki osa oppilaista vähän haisee muutenkin, mutta kestän sen kyllä. Osalla haisee tupakka, joillakin ihan lika ja joissakin on sellainen kellarin tai märän lastulevyn lemahdus. Tuolle jälkimmäiselle nyt ei paljon mahda jos kotitalo on kostea.
Henki voi haista vaikka hampaat pesisi aamuin illoin, eikä reikiä välttämättä ole. Se on täysin yksilöllistä.
Lisäksi jotkut ruoka-aineet aiheuttavat pahanhajuista hengitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henki voi haista vaikka hampaat pesisi aamuin illoin, eikä reikiä välttämättä ole. Se on täysin yksilöllistä.
Et ole tosissasi! Luuletko, etten aikuisena ihmisenä tuota tiedä? Luokassani istuu vuosittain noin 160 nuorta ja olen tosiaan heidän keskellään nyt tässä noin 15 vuotta kierrellyt. Miksi ihmeessä puhuisin pahanhajuisesta hengityksestä uutena ilmiönä, ellei kyse olisi siitä että erotan kyllä oikein hyvin sen pesemättömän suun löyhkän tai hammasmädän metallisen löyhähdyksen ihan tavallisista propuista nielussa tms.
Kommenttisi ei liity mitenkään siihen tosiasiaan, että monen lapsen hampaat ovat selvästi pesemättömät ja ilmeisen monella myös muuten hoitamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi! Luuletko, etten aikuisena ihmisenä tuota tiedä? Luokassani istuu vuosittain noin 160 nuorta ja olen tosiaan heidän keskellään nyt tässä noin 15 vuotta kierrellyt. Miksi ihmeessä puhuisin pahanhajuisesta hengityksestä uutena ilmiönä, ellei kyse olisi siitä että erotan kyllä oikein hyvin sen pesemättömän suun löyhkän tai hammasmädän metallisen löyhähdyksen ihan tavallisista propuista nielussa tms.
Kommenttisi ei liity mitenkään siihen tosiasiaan, että monen lapsen hampaat ovat selvästi pesemättömät ja ilmeisen monella myös muuten hoitamattomat.
Voi hyvä luoja minkälaisia ihmisiä opettajana onkaan!
Teini ei suostu parturiin, ja ei tota 180/70 oikein sinne kantaakaan pysty... Muuten siisti ja käy kyllä suihkussa, ja vaihtaa vaatteet, mut noi hiukset...
Johtuu siitä että vanhemmatkin on sottapyttyjä eikä ulkonäkö ja hygienia ole ollenkaan tärkeitä.
Eihän alle 5 vuotias osaa yhtään huolehtia itsestä ja jos kotoa ei ole mallia siitä että hiukset kammataan ja laitetaan vaikka nätisti kiinni ja että vaatteet olisivat puhtaat ja ehjät, niin eihän ne itse osaa. Ja joillakin ei vaan ole ehjiä tai saati uusia vaatteita.
Lapsiperheköyhyys on tätä päivää. Toki vanhemmilla voi olla rahaa röökiin, kaljaan ja tatuointeihin mutta ei lasten vaatteisiin.
Mut kun mulla on kännykkä kädes. Mä en voi....
Lapsen luokalla oli asia toisin päin. Ope oli kuin seinältä revitty, esiintyi kevätjuhlassa kuin humalassa lantiolle asti halki olevassa pitkässä hameessa puhuen outoja lapsille ja vanhemmille, antaen pusunkin erään pojan poskelle kun tämä haki todistusta. Se oli todella pelottavan näköistä ja millaisen open kanssa lapsi on joutunut olemaan joka päivä.
Ennen laitettiin pitkät hiukset kiinni päiväkotiin/alakouluun. Ei ollut niin paljon täitäkään. Nykyään lasten tukat roikkuvat silmillä ja näyttävät epäsiisteiltä.
Ongelma on varmaan ihan todellinen, enkä sitä vähättele. Jotenkin nuo "epäsiistit hiukset" vain särähtivät korvaani. Alakouluikäisellä pojallani on sellainen hiuslaatu, että siistin näköisiksi niitä ei vaan saa. Ovat kyllä puhtaat, mutta pää muistuttaa oikeasti enemmän linnunpesää kuin kampausta. Hänellä on luonnonkiharat hiukset ja se "vääntö" hiuksissa on niin hirveä, että varmaan viikko kampaajakäynnin jälkeen hiukset sojottavat pyörteinä mikä minnekin. Voin kuvitella, että hän on joidenkin mielestä tosi hoitamattoman näköinen. Kampaaminen ei auta mitään, enkä hänelle kaljuakaan halua. Jatkuvasti likainen haju lapsessa, aina reikäiset vaatteet ym. ovat tietysti asia erikseen, hälytysmerkkejä, mutta älkää vetäkö johtopäätöksiä liian helposti.