Hoitamattoman näköisiä lapsia - miksi ette opeta kotona siisteyttä?
Ihmetyttää, kuinka lapset kävelevät niin suttuisen näköisinä alakoulussa: hiukset kampaamatta ja pesemättä, pojilla todellinen parturin tarve, vaatetus nuhjuista, reikäistä ja säähän sopimatonta. Toppavaatteet ovat likaraidoissa ja vaaleanpunaiset takit beigejä. Joiltakin puuttuu sukat tai rukkaset, vaikka on pakkasta... siis lapsi on koulussa avojaloin.
Ettekö te yhtään osoita lapsille, mitä heidän pitäisi aamuisin päälleen pukea?
Ymmärrän, että on köyhä, mutta ei tarvitse sentään olla likainen tai epäsiisti.
Käsienpesu on toisille aivan tuntematonta toimintaa, samoin käytöstavat: nenää kaivellaan, roskat heitellään lattioille, sääntöjä ei kunnioiteta. Saako teillä kotona toimia näin? Miksi?
Olisi kiva saada vastauksia, mikäli tunnistatte itsenne.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan kollega? Aivan samat mietteet. Ei hirveästi halua halaila näitä likaisia pikku täipäitä :-)
Miksi opettajien pitäisi halailla oppilaita?
Onneksi tuo ei ollut tapana omana kouluaikanani.
Meillä on pojalla pitkä tukka ja saa ollakin. Siinä missä tytöilläkin. Välillä jättää harjaamatta kouluun mutta kyllä se sitten harjataan kun tulee kotiin. Ei hätää ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mielestänne lapsen tukka pitäisi pestä, jos muualta puhdas? (Eli peseytyy muuten varmasti tarpeeksi usein.)
Yksilöllisiä eroja on tietty, mutta esimerkiksi.Päivittäin.
Ei todellakaan kannata pestä päivittäin. Ellei lapsella ole jotain liikahikoilua aiheuttavaa sairautta.
Aikuisellekin riittää kerta viikossa jos ei ui kemikaaleissa.
Miksi opettaja ei ota vanhempien kanssa puheeksi asiaa? Jos alaikäinen tulee kouluun pakkasella ilman asianmukaisia vaatteita, on se lastensuojeluasia. Opettajalla on virkavelvollisuus puuttua siihen. Ensisijaisesti otetaan huoltajaan yhteyttä ja jos ongelma jatkuu, tehdään lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mielestänne lapsen tukka pitäisi pestä, jos muualta puhdas? (Eli peseytyy muuten varmasti tarpeeksi usein.)
Yksilöllisiä eroja on tietty, mutta esimerkiksi.
Riippuu aivan lapsesta, mutta teinien kohdalla vähintään 2-3 kertaa viikossa. Pää pestään niin usein kunon tarvis!
Yhdellä teinillä oli päänahka pitkään pahasti tulehtunut talitöhnän takia. Oppilas olisi tarvinnut kotoa tukea taudin parantamiseen, mutta ei sitä saanut.
Mikä teitä aikuisia vaivaa, kun ette osaa lähettää lasta terveydenhoitajalle ettekä tehdä lastensuojeluilmoitusta, jos huoltaja ei huolehdi lapsen terveydestä???
Meidän lapsen luokalla kaikilla hiukset auki ja sitten ihmetellään, miksi täit ei lähde. Olen letittänyt oman lapseni hiukset jok'ikinen aamu, eikä ole vielä ollut yhtään täitä.
Luulen, että tämä kaikki huolimattomuus johtuu siitä, että aikuisilla on koko ajan kiire omiin juttuihinsa ja toisaalta siitä, että lapsille ei enää sanota ei, vaan "olisi kiva jos laittaisit puhtaan paidan päälle" ja kun lapsi ei laita, niin ei sanota enää mitään.
Muut osiot ymmärrän, mutta kuka sinä olet arvostelemaan milloin poikien pitäisi mennä parturiin. Nykyään pojilla voi olla pitkä tukka siinä missä tytöillä lyhyt. Ei oo sun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs edelleen se RATKAISU jota ollaan täällä päivittelyn sijaan tarjota? Vai halautteko vaan ylemmyydentuntoisina juoruta? Auttakaa niitä ihmisiä älkääkä juorutko vaan.
Niin entä se ratkaisu ja auttaminen välimuotona lasuun ja lasten kodin hajottamiseen? Oisikos mitään? Tää ihan hirveetä nykySuomessa tämä sossuterori, joka rikkoo tämän maan.
Lastensuojeluilmoitus ei tarkoita lapsen viemistä. Ensisijaisesti aina muut tukitoimet. Jos ongelmana on puhtaus tai riittämätön vaatetus, se ei ole syy huostaanottaa vaan tarjota tukitoimia kuten neuvontaa.
On opettajan virkavelvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos epäilee lapsen perustarpeita laiminlyötävän. Siksikin epäilen, että ap on trolli.
Voi olla että pesukone onkin rikki. Ja voi olla työttömät vanhemmat peruspäivärahalla joilla ei kielitaito riitä Kelan hakemuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata pestä päivittäin. Ellei lapsella ole jotain liikahikoilua aiheuttavaa sairautta.
Valitettavasti ei riitä kaikille aikuisille kerta viikossa. Pakko on pestä päivittäin tai kutina on hirveä rasvoittumisen vuoksi. Lapsillakin nyt vähintään kaksi kertaa viikossa olisi hyvä pestä hiukset tai tarvittaessa useammin, jos ovat likaiset. Jo omassa lapsuudessani 80-luvulla saunottiin kaksi kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pojalla pitkä tukka ja saa ollakin. Siinä missä tytöilläkin. Välillä jättää harjaamatta kouluun mutta kyllä se sitten harjataan kun tulee kotiin. Ei hätää ope.
Jos on pieni lapsi, niin tukka kiinni. Hiukset voi olla auki sitten kun osaa pitää huolta ulkonäöstään ja hygieniastaan itsenäisesti. Esim. yläasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päänahkaan kertyy likaa yllättävän nopeasti. Siitä se paha haju usein johtuukin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa näkee päiväkodissa jo alle 3-vuotiaiden ryhmässä, joiden hygienia ym. on kuitenkin täysin vanhempien vastuulla.
Tuodaan päiväkotiin likaisissa/rikkinäisissä/liian pienissä vaatteissa, kuivuneet räät poskilla, naama täynnä ruokaa. Vaippaa ei ole vaihdettu ainakaan viime illan jälkeen ja haisee sen mukaiselta.
Siis miksi tällaiset ihmiset hankkivat lapsia??
Olen itse 90-luvun lapsi ja muistan olleeni koulussa aina ihan missä sattuu vaatteissa, esim. pelkät pitkät kalsarit/leggingsit ja repsahtanut paita, ja hiukset takkupallona. Muistan, että hiukseni olivat aina niin takussa, että joskus kun niitä harjattiin, se oli ihan mahdotonta, harja takertui kiinni eikä takkuja saanut millään auki. Näytin varmasti opelle ja muille tosi epäsiistiltä. Tämä johtui siitä, että äitini oli masentunut ja uupunut (ja isä loisti poissaolollaan). Äitillä ei yksinkertaisesti ollut voimia huolehtia esim. Hiusteni harjaamisesta, ja itse olin varmaan vielä liian pieni tai sitten en vaan osannut huolehtia siitä itse, kun ei oltu koskaan opetettu sellaisiin rutiineihin. Toivon, ettei kukaan syyllistänyt äitiäni ulkonäöstäni... Tällaisissa on aina syytä muistaa, että et voi tietää millaisia syitä ja haasteita siellä perheessä on...
Älkää pitäkö lapsella pitkää tukkaa jos ette osaa laittaa sitä kiinni leteille/nutturalle/muuten siististi. Pienen lapsen tukka takkuuntuu ihan tunnissa, kun suurin osa vanhemmista ei pese lapsensa päänahkaa päivittäin shampoolla. Likainen tukka = takkuuntuminen. Mikään kerran päivässä harjaaminen ei auta. Miten suomalaiset ovat näin ällöttävän epähygieenisiä ja homssuisia?
Vierailija kirjoitti:
Muut osiot ymmärrän, mutta kuka sinä olet arvostelemaan milloin poikien pitäisi mennä parturiin. Nykyään pojilla voi olla pitkä tukka siinä missä tytöillä lyhyt. Ei oo sun ongelma.
Kyllä hoidetut, tarkoituksella pidemmän mallin hiukset erottaa hoitamattomista ylikasvaneista hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 90-luvun lapsi ja muistan olleeni koulussa aina ihan missä sattuu vaatteissa, esim. pelkät pitkät kalsarit/leggingsit ja repsahtanut paita, ja hiukset takkupallona. Muistan, että hiukseni olivat aina niin takussa, että joskus kun niitä harjattiin, se oli ihan mahdotonta, harja takertui kiinni eikä takkuja saanut millään auki. Näytin varmasti opelle ja muille tosi epäsiistiltä. Tämä johtui siitä, että äitini oli masentunut ja uupunut (ja isä loisti poissaolollaan). Äitillä ei yksinkertaisesti ollut voimia huolehtia esim. Hiusteni harjaamisesta, ja itse olin varmaan vielä liian pieni tai sitten en vaan osannut huolehtia siitä itse, kun ei oltu koskaan opetettu sellaisiin rutiineihin. Toivon, ettei kukaan syyllistänyt äitiäni ulkonäöstäni... Tällaisissa on aina syytä muistaa, että et voi tietää millaisia syitä ja haasteita siellä perheessä on...
Ei pidä syyllistää mutta ko tapauksissa huoltaja tarvitsisi apua. Siksi pitäisi huolestua ja puuttua asiaan.
Meillä omapäinen 10v tyttölapsi, jonka kanssa riidellään jatkuvasti vaatetuksesta ja yleisestä siisteydestä. Hänelle itselle ei merkitystä jos vaatteissa likaa ja hiuksia ei vain viitsi harjata kun ei kuulemma välitä. Monta kertaa joudutaan sanomaan. Välillä ei ole aikuista kouluaamuna varmistamassa missä vaatetuksessa lähtee kouluun vaikka vaatteet olisi jo laitettu valmiiksi edellisenä iltana. Että näinkin voi olla.
Päivittäin.