Kodinremontti jonka teko kaduttikin jälkikäteen?
Onko tullut tehtyä remontti joka lopputulos ei ollutkaan niin hyvä kuin ensin ajattelit? Esim uusi keittiö ei olekaan niin toimiva, kaipaat takaisin väliovia jotka tuli poistettua tai uusi seinän väri/tapetti ei olekaan sitä mitä ajattelit.
Kommentit (66)
Lähinnä tuota oli kai se, kun mäkillä poistettiin toimimaton, savuttava porinmatti olohuoneesta. Sille olisi pitänyt tehdä uusi piippu toimivammalla tavalla. Mutta oli sen poisto silti parempi kuin että olisi jättänyt tekemättä mitään.
Samoin saunan lauteille meneviin rappusiin olisi pitänyt tehdä yksi askelma enemmän, mutta parempi oli kuitnkin kopioida vanhat raput uudesta puusta kuin putoilla vanhoista lahoista läpi.
Ei mitään ihmeellistä, yläkerran seinät maalasin uudestaan kun näytti ihan erilaiselta kuin värimalleista kuvitteli?
Kaduttaa kun aikoinaan maalattiin hirsiseinät, lattiat, katot, ovet, keittiökaappien ovet ja huonekalut valkoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikään remontti ei ole kaduttanut. Osaamme suunnitella kunnolla ja mietimme tarkkaan minkälaisia vaikutuksia eri ratkaisuilla on käytännössä ja tulevaisuudessa.
On tehty keittiöremonttia, kylppäriremonttia, vessaremonttia, maalattu ja tapetoitu seiniä. On poistettu ovia, laajennettu oviaukkoja...ties vaikka mitä.
Kaikki on toiminut vielä vuosien jälkeen eikä mikään ole kaduttanut jälkeenpäin.
Tätähän tässä kysyttiinkin.
Vastaan, vaikka en ole itse tehnyt tällaista remonttia. Niitä vain tulee todella paljon vastaan asuntoilmoituksia selatessa: asunnon arvon kohottamistarkoituksessa tehty pintaremontti.
Veikkaan että vain harva saa tuosta rahojaan edes takaisin, saati että saisi vielä katetta päälle! Itseäni sieppaa älyttömästi kun asuntoilmoituksessa hehkutetaan asunnon olevan juuri remontoitu. Se kun tarkoittaa sitä, että joudun itse remontoimaan asunnon itselleni sopivaksi aivan samoin kuin minkä tahansa muunkin, sillä erolla että heitän sieltä sitten vasta asennetut kaapistot, parketit ja tapetit ensin kierrätykseen/roskiin. Ja että hintaneuvottelusta on tulossa vaikea, koska minä en noita juuri tehtyjä remontteja aio asunnon hinnassa maksaa. Vain harvoin se remontti on tehty niin hyvin ja omaan makuun sopivasti, että oikeasti harkitsen muuttavani asuntoon sellaisenaan.
Maalattiin autotallin ovi. Piti tulla ruskea, mutta tuli tumman punainen. Oli se paremman näköinen aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaa kun aikoinaan maalattiin hirsiseinät, lattiat, katot, ovet, keittiökaappien ovet ja huonekalut valkoisiksi.
Oikeasti? En ihmettele. Toivottavasti ei ollut vanha talo.
Tää ei oo omatekemä, mutta pitäis alkaa korjailla noita jonkun tekemiä ratkaisuja.
Yhdessä huoneessa on vedetty seiniin suoraan edellisen seinäpinnan päälle lautaa parille seinälle. Olis edes tehty hyvin niin eihän tuota huomais, mutta kun vähän vasemmalla kädellä on laudoitettu niin muutamassa reunakohdassa näkyy alla oleva tapetti... en todellakaan käsitä mitä on ollut mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, vaikka en ole itse tehnyt tällaista remonttia. Niitä vain tulee todella paljon vastaan asuntoilmoituksia selatessa: asunnon arvon kohottamistarkoituksessa tehty pintaremontti.
Veikkaan että vain harva saa tuosta rahojaan edes takaisin, saati että saisi vielä katetta päälle! Itseäni sieppaa älyttömästi kun asuntoilmoituksessa hehkutetaan asunnon olevan juuri remontoitu. Se kun tarkoittaa sitä, että joudun itse remontoimaan asunnon itselleni sopivaksi aivan samoin kuin minkä tahansa muunkin, sillä erolla että heitän sieltä sitten vasta asennetut kaapistot, parketit ja tapetit ensin kierrätykseen/roskiin. Ja että hintaneuvottelusta on tulossa vaikea, koska minä en noita juuri tehtyjä remontteja aio asunnon hinnassa maksaa. Vain harvoin se remontti on tehty niin hyvin ja omaan makuun sopivasti, että oikeasti harkitsen muuttavani asuntoon sellaisenaan.
Harva on niin vaativamakuinen. Remontoidut menee paremmin kaupaksi, yleensä ne on tehty neutraalein sävyin jotka kelpaa useimmille.
Laitettiin voimakas kuviotapetti olohuoneeseen. Tapetti kadutti melkein heti. Pidettiin tapettia väkisin seinällä pari vuotta ja vaihdettiin se sitten neutraalimpaan.
Laitatettiin parkettiin valkolakkaus. Lakkaukseen jäi länttejä ja lattiasta tuli ruma, vaikka työmiehet kävivät muka kertaalleen korjaamassa lakkauksen. Sitä samaa rumaa lattiaa katsellaan edelleen.
Pari kertaa on tullut maalattua seinä väärän väriseksi, mutta olen maalannut sitten vain uudestaan. Kerran myös ostin omasta mielestäni hienoa tapettia ja tapetoin sillä, kaksi viikkoa taisin katsella ja revin pois kun ei jotenkin miellyttänyt ja ostin sitten toista tapettia.
Eli tällaista pientä kaduttavaa on tullut tehtyä. Ei mitään peruuttamatonta, mutta meneehän siihen korjaamiseen aikaa, vaivaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo omatekemä, mutta pitäis alkaa korjailla noita jonkun tekemiä ratkaisuja.
Yhdessä huoneessa on vedetty seiniin suoraan edellisen seinäpinnan päälle lautaa parille seinälle. Olis edes tehty hyvin niin eihän tuota huomais, mutta kun vähän vasemmalla kädellä on laudoitettu niin muutamassa reunakohdassa näkyy alla oleva tapetti... en todellakaan käsitä mitä on ollut mielessä.
Lautaa? Onko se näkyvänä seinäpintana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva on niin vaativamakuinen. Remontoidut menee paremmin kaupaksi, yleensä ne on tehty neutraalein sävyin jotka kelpaa useimmille.
Minäkin luulin ensin olevani poikkeus, ja että nuo pintaremontit kannattaisivat, kun niitä kuitenkin aika paljon näkee. Mutta olen seurannut nyt viime vuoden lokakuusta asti kaikkia sopivan kokoisia asuntoja niillä alueilla, joilta olisin valmis ostamaan, ja nuo "juuri remontoidut" ovat jääneet lähes poikkeuksetta myymättä. Seuraan ainoastaan kohteita, joissa yhtiön tilanne, vastikkeen suuruus ja muut asiat ovat ok. En keksi mikä muu voisi olla syynä heikkoon menestykseen kuin juuri se sama syy, miksi itsekään en innostu näistä asunnoista.
Voi olla että muualla Suomessa tilanne on toinen, mutta täällä Helsingin kantakaupungissa taitaa olla minun lisäkseni aika monia muitakin ostajia, jotka haluavat tehdä sen täydellisesti omaan makuun sopivan remontin itse.
Kadutti, kun annoin miehen maalata seinän.
Olisi pitänyt ymmärtää, että hänen taitonsa ovat samaa tasoa kuin isällään. Maalinroiskeita ja siveltimen vahinkopyyhkäisyjä on lattioissa ja listoissa. He eivät havaitse niitä työtä tehdessään eivätkä siis pysty siivoamaan niitä ajoissa pois. Lopputulos on epäsiisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä huoneessa on vedetty seiniin suoraan edellisen seinäpinnan päälle lautaa parille seinälle. Olis edes tehty hyvin niin eihän tuota huomais, mutta kun vähän vasemmalla kädellä on laudoitettu niin muutamassa reunakohdassa näkyy alla oleva tapetti... en todellakaan käsitä mitä on ollut mielessä.Lautaa? Onko se näkyvänä seinäpintana?
Vähän niinkuin puolipaneeli, mutta tempastu koko seinään eikä puoleen. Ja joo, näkyvillä. Kai se on ajatellu että hieno tulee :D
Vierailija kirjoitti:
Kadutti, kun annoin miehen maalata seinän.
Olisi pitänyt ymmärtää, että hänen taitonsa ovat samaa tasoa kuin isällään. Maalinroiskeita ja siveltimen vahinkopyyhkäisyjä on lattioissa ja listoissa. He eivät havaitse niitä työtä tehdessään eivätkä siis pysty siivoamaan niitä ajoissa pois. Lopputulos on epäsiisti.
Siis eikö se poistanut listoja ennen maalausta?
Oikeastaan välillä kaduttaa koko vanhan, 70-luvun alussa rakennetun omakotitalon ostopäätös reilu 10 vuotta sitten. Koko talo pitäisi remontoida, mutta ei ole rahaa teettää eikä taitoja tehdä vaativampia juttuja itse. Pakolliset jutut tietenkin hoidetaan, mutta "olis kiva"-juttuihin ei ole rahaa vielä ainakaan viiteen vuoteen.
Miksi tämmöinen sitten tuli ostettua? No koska vaihtoehtona olisi ollut uusi talo vanhempien tontille, eikä se tuntunut hyvältä ajatukselta kun on muutamia esimerkkejä aiheesta kuunnellut. Vanhan talon sai kuitenkin kohtuuhintaan ja vielä osa tontista lohkaistiin ja pantiin myyntin. Kolmantena vaihtoehtona olisi ollut joku kerrostalolähiö.
Purin paneloidut verholaudat ikkunaseiniltä. Sisustussuunnittelija oli sitä mieltä että ne on raskaan näköiset ja lähtee pois.
Makuuhuoneista tuli revittyä nuo irti ja nyt verhot on tangoissa, jotka ei pysy kunnolla gyproc-seinissä kiinni. Lisäksi oli kova homma tasoitella ja siistiä paneloinnin alle jäänyt seinä. Verholaudat oli siistit seinästä seinään ulottuvat ja niiden takana kulki verhokiskot ja loisteputki. Miten kätevät ne oli! Nyt on spottivalaisin mekanismeineen ja tanko jossa verho liikkuu huonosti.
Olohuoneessa en luojan kiitos alkanut siihen urakkaan. Kun tummunut katto ja verholaudat on maalattu valkoisiksi, ne ovat kauniit ja verhot on helppo ripustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että juuri tuo neutraalein sävyin tehty (siis valkoinen + harmaa ja ehkä vähän mustaa joukossa) "useimmille kelpaava" tyyli on ainakin minulle kauhistus. Tein itse tuon tyylisen remontin 15 vuotta sitten, asuntoon jonka olen sittemmin laittanut vuokralle. Silloin se tuntui ihanan raikkalta ja uudenaikaiselta. Nykyään niitä näkee niin paljon joka puolella, että kyllästyttää ihan toden teolla, enkä ikinä haluaisi itse asua sellaisessa! Tältä palstaltakin olen lukenut monta kertaa aloituksia, joissa moititaan tätä loputtoman tylsää, hajutonta ja mautonta sisustustyyliä.
Pahimmillaan se vielä toteutetaan arvokkaaseen, viime vuosituhannen alun rakennukseen halvoilla materiaaleilla, esim. lautalattian päälle asennetaan muoviselta näyttävä laminaatti ja kattoon rumat paneelit, että saadaan muka modernit spottivalot siihen upotettua. Keittiön lattiaan tietenkin laatat, joiden poistaminen pilaa alla olevan alkuperäisen lattian, ja seiniin lasikuitutapetti, jonka poistaminen onkin sitten jo täysin mahdotonta ja siitä pääsee eroon vain koko seinän ylitasoituksella. Siis isketään asunto täyteen ylimääräistä tyylitöntä ja laadutonta materiaalia, jonka purkaminen ja hävittäminen on jo huomattava kustannuserä itsessään.
Minun silmissäni tuollainen remontti jopa laskee asunnon arvoa, kun sellaisen remontoiminen maksaa selvästi enemmän verrattuna asuntoon, jossa on sentään jotain alkuperäistä vielä jäljellä.
Mikään remontti ei ole kaduttanut. Osaamme suunnitella kunnolla ja mietimme tarkkaan minkälaisia vaikutuksia eri ratkaisuilla on käytännössä ja tulevaisuudessa.
On tehty keittiöremonttia, kylppäriremonttia, vessaremonttia, maalattu ja tapetoitu seiniä. On poistettu ovia, laajennettu oviaukkoja...ties vaikka mitä.
Kaikki on toiminut vielä vuosien jälkeen eikä mikään ole kaduttanut jälkeenpäin.