Poikaa "masentaa" lukionumerot
Pojan yläasteen keskiarvo oli noin ysi, nyt lukiossa laskenut noin seiskaan. Lukee kyllä, mutta ei vaan tarpeeksi.
Oon yrittänyt sanoa että ihan normaalia, että numerot vähän laskee, mutta poika pelkää ettei pääse haluamaansa opiskelupaikkaan näin huonoilla numeroilla ja tottahan se tavallaan on. Mutta pelkään pojan jaksamista lukion kanssa, lievä masennus todettu ja käy siitä puhumassa.
Miten teillä tai teidän lapsilla meni lukio ja mi teette nykyään?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo 9, kirjoitin E:n paprut ja nyt työtön DI
Samat arvosanat ja tutkinto,ikä 30v , töissä n.6000 palkkalla.
Kuten useamminkin jo sanottu kannattaa keskittyä niihin aineisiin , joiden yo-arvosanoilla on eniten painoa pääsykokeissa/opiskelija valinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siishäh kirjoitti:
Kuka täällä väittää, että pääsi seiskan keskiarvolla lääkkikseen sisään? Onko todisteita? Vai ovatko ajat muuttuneet niin kovasti, ja kenties lääkäriopiskelijoista on pula? En ymmärrä. Lääkkikseen on ollut aina ennen todella vaikea päästä. Sinne on menty huippuarvosanoilla, vähintään ysin keskiarvolla. Seiskan keskiarvolla ei päässyt edes ammattikorkeakouluun. En ymmärrä...Ehkä ajat muuttuu...
No eihän se keskiarvo vaikuta, vaan ylioppilaskirjoituksista saadut numerot. Mutta jos on saanut pelkkiä C:tä niin ihan varmasti ihmiset valehtelee, jos väittävät että niillä kirjaimilla on päässyt lääkikseen sisään. Sinne on kuitenkin niin kova pääsy.
P Ä Ä S Y K O K E I L L A voi päästä sisään vaikka ka ois 5
PÄÄSYKOKEISTA ollaan luopumassa pian kokonaan. Mietipä sitä. Lukion arvosanoilla ja kirjoituksilla on tosi iso merkitys.
Ei käsittääkseni olla onneksi kokonaan luopumassa. Onhan sitä koko ajan puhuttu, että heillekkin, jotka eivät ole kirjoituksissa onnistuneet, halutaan jättää vaihtoehtoinen tie päästä haluamaansa opiskelupaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten useamminkin jo sanottu kannattaa keskittyä niihin aineisiin , joiden yo-arvosanoilla on eniten painoa pääsykokeissa/opiskelija valinnoissa.
Mulla huonommat arvosanat, mutta tienaan enemmän.
Yli 8 oli keskiarvo ja kirjoitin C:n paperit. Kirjoitukset meni ihan penkin alle, häpesin papereitani. Eivät ne tosin ole estäneet elämässä, suurimpana esteenä ovat olleet masennus, ahdistuneisuushäiriö, syömishäiriö ja traumatausta...
Vierailija kirjoitti:
Yli 8 oli keskiarvo ja kirjoitin C:n paperit. Kirjoitukset meni ihan penkin alle, häpesin papereitani. Eivät ne tosin ole estäneet elämässä, suurimpana esteenä ovat olleet masennus, ahdistuneisuushäiriö, syömishäiriö ja traumatausta...
Mullakin keskiarvo yli 8 ja kirjoitin C:n paperit, tosin ei tullut edes mieleen hävetä papereitani.
Olin tyytyväinen, että meni edes keskivertona läpi. Nykyään olen erittäin hyväpalkkaisessa työssä, jossa viihdyn erittäin hyvin.
siishäh kirjoitti:
Kuka täällä väittää, että pääsi seiskan keskiarvolla lääkkikseen sisään? Onko todisteita? Vai ovatko ajat muuttuneet niin kovasti, ja kenties lääkäriopiskelijoista on pula? En ymmärrä. Lääkkikseen on ollut aina ennen todella vaikea päästä. Sinne on menty huippuarvosanoilla, vähintään ysin keskiarvolla. Seiskan keskiarvolla ei päässyt edes ammattikorkeakouluun. En ymmärrä...Ehkä ajat muuttuu...
Jos pärjää pääsykokeessa tarpeeksi hyvin, niin keskiarvolla ja ylioppilaskirjoitusten arvosanoilla ei ole mitään merkitystä. Puolisollani on varsin keskinkertaiset paperit lukiosta, mutta pääsi silti ensiyrittämällä lääkikseen sisään muutama vuosi sitten. Ylitti sisäänpääsyyn vaaditun pisterajan ihan heittämällä.
Ei hätää! Lukio menestys ei määrää loppu elämää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin keskiarvo yli 8 ja kirjoitin C:n paperit, tosin ei tullut edes mieleen hävetä papereitani.
Olin tyytyväinen, että meni edes keskivertona läpi. Nykyään olen erittäin hyväpalkkaisessa työssä, jossa viihdyn erittäin hyvin.
Hyvä ettet hävennyt :). Mulle sitä häpeää tyrkytti oma perhe ja suku. Vertailtiin isosiskoon, joka pärjäsi paremmin ja vertailtiin serkkuihin, jotka kirjoitti monta L:llää. Häpeäkokemukseni oli täysin opittua, olin uskonut täysin sen, kun minulle koko lapsuuteni toitotettiin, että olen tyh-mä, idi__ootti, minusta ei ole mihinkään, olen tuleva sossu_pummi, hyödytön pa*ka. Sulla taisi olla vähän fiksummat vanhemmat?
Minä olen täysin alipalkatulla alalla joka on henkisesti äärimmäisen raskasta. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa kohtaan harva se päivä. En viihdy, koska henkisestä ja fyysisestä väkivallasta tällä alalla on nähtävästi tullut normaali asia, mitkä työntekijän pitää vain sietää. Työntekijöillä ei ole mitään arvoa ihmisinä eikä oikeutta koskemattomuuteen tai arvostukseen. Viihtyisin, jos johtaminen olisi parempaa, eli työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta välitettäisiin...asiakkaat tekee mitä asiakkaiden annetaan tehdä.
Keskiarvo n. 8,5. DI-paperit, ulkomailla töissä.
Vuosipalkka lähes 100000€. Pärjää ihan mukavasti, koska hintatasokin on huomattavasti matalampi kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo n. 8,5. DI-paperit, ulkomailla töissä.
Vuosipalkka lähes 100000€. Pärjää ihan mukavasti, koska hintatasokin on huomattavasti matalampi kuin Suomessa.
K*si on noussu niin päähän, et ketjun aihe unohtu? ;)
Mun ex ei edes käyny lukiota - opiskeli itse. Ja omistaa nyt kymmenien miljoonien arvoisen yrityksen. Aloitti ihan tyhjästä, niin sanotusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siishäh kirjoitti:
No eihän se keskiarvo vaikuta, vaan ylioppilaskirjoituksista saadut numerot. Mutta jos on saanut pelkkiä C:tä niin ihan varmasti ihmiset valehtelee, jos väittävät että niillä kirjaimilla on päässyt lääkikseen sisään. Sinne on kuitenkin niin kova pääsy.
pääsykokeet ja ens vuonna pistevalinta miten kirjoittanut ja osa pääsee pääsykokeilla. Lukiossa jos on ottanut kaikki kurssit fykebi ja pitkä matematiikka monilla. Poika pääsi aikoinaan ekalla yrittämällä.
Kaikissa tiedekunnissa?
Ap, onko valmennuskursseja opiskelupaikkaan johon poikasi aikoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaan duunipaikka ja palkka kahteen osaan? Vetelin Aallosta pääosin nelosia eli en voi kauhean tunari olla
- työtön DI
Mä vedin lukion kyllä ihan samalla lukumäärällä kuin ylä- ja ala-asteenkin. Jos on alusta asti oppinut vähän tekemään töitä koulun eteen niin hyvin pärjää. Aika lunkisti meni lukio läpi turhia stressaamatta ja kivaa oli, paljon bileitä ja kavereita.
Yliopistoon jatkoin ja maisteriksi valmistuin. Koko kouluikä olen ollut n. kasin oppils ja kirjoitin M:n paperit.
Ymmärrän hyvin poikaasi. Omalla teinilläni hiukan samantyyppinen tilanne. Lukiossa on myös jonkin verran eroja tasoissa ja jos poikasi ns, hyvässä lukiossa ei varmaan syytä huoleen.
Mutta harmittaahan se, kun aiemmin hyviä numeroita koulusta tullut.
Lukiossa on ihan älyttömästi nykyisin erilaisia tehtäviä, koeviikkojen lisäksi välikokeita yms.
Yritä vaan tsempata ja kannustaa poikaa.
Ja tosiaan yliopistoon hakuihin on tulossa isoja muutoksia ja yo-kirjoitukset merkitsevät enemmän.
Keskiaarvo 9, kirjoitin M:n paperit. Töissä DI.
Vierailija kirjoitti:
Pojan yläasteen keskiarvo oli noin ysi, nyt lukiossa laskenut noin seiskaan. Lukee kyllä, mutta ei vaan tarpeeksi.
Oon yrittänyt sanoa että ihan normaalia, että numerot vähän laskee, mutta poika pelkää ettei pääse haluamaansa opiskelupaikkaan näin huonoilla numeroilla ja tottahan se tavallaan on. Mutta pelkään pojan jaksamista lukion kanssa, lievä masennus todettu ja käy siitä puhumassa.
Miten teillä tai teidän lapsilla meni lukio ja mi teette nykyään?
Voi hyvänen aika jos tuonikäisenä jo tuolaisesta ottaa mureita ja masentuu.Käske vähäksi aikaa lopettaa koulu ja pikku mutkan käydä töissä. Minun serkkupojalle kävi myös noin hän kävi parivuotta töissä ja jatkoi sitten koulua. Nyt diplomi-insinööri ja hyvässä työpaikasta.
Eikä nekään merkkaa kaikkea, jos on pääsykoekin käytettävissä.