Eläinsuojeluyhdistyksien sijaiskodit
Olen kiinnostunut sijaiskotitoiminnasta. Mietin tässä ennen kun alan yhdistykseltä kyselemään tarkemmin, jospa jollain olisi kokemusta.
Jos alan sijaiskodiksi eläimelle, tarkoittaako se sitä, että eläin on niin kauan kunnes löytää kodin. Eli siis mahdollisesti loppu elämänsä minulla, jos kotia ei löydy.
Ja jos eläin on löytänyt kodin, niin tuleeko heti uusi eläin minulle?
En itse halua ottaa mitään eläintä, koska iso vastuu. Minusta olisi kuitenkin ihana tarjota sjaiskotia, parempi eläimen olla rauhallisessa ympäristössä tutustuen ihmisiin rauhassa, kuin että olisivat häkissä yhdistyksellä.
Kommentit (2)
Omasta kokemuksesta yleensä he kysyvät voitko/haluatko ottaa eläimen hoitoon ennen kuin se tulee sinulle. Sieltä on periaattess mahdollista tulla melkein mitä tahansa eläintä, mutta voit vaikka hyväksyä pelkästään kissoja jos koet, että jonkun liskon hoito ei sovi sinulle. Kyseinen eläin on sinulla niin kauan kunnes se löytää sopivan kodin ja sillä on kaikki mahdolliset rokotukset, mikrosirut ym. En osaa sanoa mitä tapahtuu jos sille ei löydy kotia, mutta kodin saattaa kestää. Toinen mahdollisuus on myös opaskoira pennun hoitokodiksi ryhtyminen jossa pidät huolta koiranpennusta kunnes se menee testeihin ja koulutukseen. Jos se hyläätän jossain vaiheessa niin voit valita haluatko maksaa kyseisestä koirasta vai et, jolloin sille löydetään muu koti.
Lisätäkseni vielä. Sijaiseläimen otto on myös iso vastuu tietenkin, mutta hieman eri tavalla. Jos ostan vaikka kissan, se ostetaan sillä ajatuksella, että se on loppu elämän kanssani. Ja siihen en koe olevani valmis.