Eikö ihmiset enää saa kuolla vanhuuteen?
Hoivakodit lehdissä koko ajan. En ota hoitajien vähyyteen ja muihin epäkohtiin kantaa. Mutta sitä vaan aloin miettiä, että vanhainkodeissa on vanhuksia, joilla on ikää, sairauksia jne. Niin onko se nyt mikään iso ihmetys, että vanhuuteen kuolee?
Kommentit (20)
Mitä tarkoittaa vanhuuteen kuoleminen? Nykyisellään se tarkoittaa sitä, että mummoparka riudutetaan pois olemalla antamatta ruokaa ja juomaa. Kyse on tällöin passiivisesta eutanasiasta. Kyllä niillä mummoilla olisi halu syödä ja juoda, mutta kun hoitsuleilla on niin paljon kivempi juoruta kahvihuoneessa :(
Itse asiassa kuoleman lähestyessä ruokahalu hiipuu pikku hiljaa pois. Ja esim. nesteyttäminen pitkittää epäinhimillisesti sitä, mikä vääjäämättä on edessä.
Omaiset haluavat mahdottomuuksia. Ja kun on aikaa päivittäin tsekkailla, onko mummolla tavarat vaipassa, niin etkö voi vaihtaa vaippaa tai kävelyttää mummoas tai syöttää sitä ruokaa, joka siinä lautasella odottaa.. ei, kun on kiire tehtailla valituksia ja ottaa someen kuvia kauhisteluiden kera. "Tältä äiti näytti tänään" "2 päivää myöhemmin sama näky"
Myös omaisten maalaisjärki on hävinnyt johonkin minne ei aurinko paista ja heistä on tullut itsekkäitämääkyjiä, minää en jaksaa, muuta kuon kuvata someen..
Ei saa. Olen hoitajana tavannut useitakin henkilöitä, joiden mielestä heidän satavuotias, saattohoidettava sukulaisensa on aivan liian nuori kuolemaan. Meidän osastolla kaikki asiakkaat hoidettiin hyvin ja saatiin siitä usein kiitosta mutta tämä reagointi kuolemaan oli aika erikoista toisinaan. Toki onhan se pysäyttävää ja saattaa järkyttää vaikka kuinka olisi yrittänyt valmistautua.
Eihän vanhuus ole kelvannut kuolinsyyksi virallisiin papereihin enää iäisyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vanhuuteen kuoleminen? Nykyisellään se tarkoittaa sitä, että mummoparka riudutetaan pois olemalla antamatta ruokaa ja juomaa. Kyse on tällöin passiivisesta eutanasiasta. Kyllä niillä mummoilla olisi halu syödä ja juoda, mutta kun hoitsuleilla on niin paljon kivempi juoruta kahvihuoneessa :(
Entäs sitten kun koitat syöttää ja juottaa mutta vanhus ei niele lainkaan? Ruutalla alas vai mitä suosittelisit? Sairaalaan nesteytykseen että saa sitten siellä vielä kitua muutaman kuukauden?
Kun voimat vähenevät, vanhus ei jaksa eikä halua enää syödä. Silloin on turhaa enää syöttää - ja turhaa syyttää hoitajia. Mutta kun kuolemasta ja sen lähestymisestä ei tiedetä eikä sitä haluta ajatella niin sitten meuhkataan.
Itse aion kyllä hoitaa oman eutanasian vaikka vettä juoden etten joudu mihinkään hoivattavaksi kun se päivä tulee etten itse pärjää omillani.
Tämä on omituista, ihmistä makuutetaan väkisin vihanneksena vuosikymmenenkin ajan vain läheisten tahdosta. Itse olen terhakka täti ja kieltänyt jo etukäteen kaikki laitoshoidot (tai teen perinnöttömäksi), tämä on johtava lause alemmille sukupolville ja kodistani lähden vain jalat edellä. Perintö- ja eläkeansiorahani eivät valu ulkomaille ja saan olla omissa oloissani kotona hamaan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vanhuuteen voi ja saa kuolla, mutta se voi tapahtua myös inhimillisissä oloissa eikä sänkyyn sidottuna, koomaan lääkittynä ja p***at vaipassa.
Minä ainakin toivon ettei tarvitse niitä viimeisiä hetkiä ihan selvinpäin kokea, otan mielellään ne koomamömmöt. Siis jos olen sairas ja hoivakodissa. Toivoisin myös että saan olla sängyssä ja ettei mua päästetä sieltä tippumaan.
Mitä inhimilliset olot tässä sinulle tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kuoleman lähestyessä ruokahalu hiipuu pikku hiljaa pois. Ja esim. nesteyttäminen pitkittää epäinhimillisesti sitä, mikä vääjäämättä on edessä.
Omaiset haluavat mahdottomuuksia. Ja kun on aikaa päivittäin tsekkailla, onko mummolla tavarat vaipassa, niin etkö voi vaihtaa vaippaa tai kävelyttää mummoas tai syöttää sitä ruokaa, joka siinä lautasella odottaa.. ei, kun on kiire tehtailla valituksia ja ottaa someen kuvia kauhisteluiden kera. "Tältä äiti näytti tänään" "2 päivää myöhemmin sama näky"
Myös omaisten maalaisjärki on hävinnyt johonkin minne ei aurinko paista ja heistä on tullut itsekkäitämääkyjiä, minää en jaksaa, muuta kuon kuvata someen..
Oletko sinä hoivannut yhtään kuolevaa omaista? Oletko edes nähnyt sellaista?
Juu, on nähty vaikka mitä. Vanhoja mummoja sairaalasängyssä, omaiset jakamassa tavaroita, vaikka läheinen elää edelleen. Vanhoja mummoja ilman kuulolaitteita, kun omaisten mielestä on turha laittaa rahaa enää sellaiseen, kun eihän Se ees ymmärrä mitä sille puhutaan. SE, TUO ja mummo katselee vieressä. Ei se tarvi kallista kotihoitoa, ei kotiin kannettua ruokaa, maksaa maksaa. Kylkä se niin on, että yhteiskunnan asia on huolehtia ja varat täytyy säästyä perillisille..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vanhuuteen voi ja saa kuolla, mutta se voi tapahtua myös inhimillisissä oloissa eikä sänkyyn sidottuna, koomaan lääkittynä ja p***at vaipassa.
Minä ainakin toivon ettei tarvitse niitä viimeisiä hetkiä ihan selvinpäin kokea, otan mielellään ne koomamömmöt. Siis jos olen sairas ja hoivakodissa. Toivoisin myös että saan olla sängyssä ja ettei mua päästetä sieltä tippumaan.
Minulle se tarkoittaa sitä, ettei minua sidota mihinkään pyörätuoliin eikä sänkyyn, ympäristö on sellainen, etta saan vapaasti liikkua sen mitä pystyn. Toivon, että jos joudun käyttämään vaippaa, niin se vaihdetaan niin usein etten joudu muhimaan eritteissäni. Lääkityksen suhteen toivoisin saavani oikean määrän niitä lääkkeitä joita oikeasti tarvitsen. nämä asiat ovat aivan itsestään selviä esim. vauvojen suhteen, eikä kukaan aikuinenkaan varmaan mielellään tule sidotuksi sänkyyn tai (pyörä)tuoliin. Myöskään omissa eritteissään kylpeminen ei ole kenenkään ihmisen preferenssilistalla. Avuttomien vahnusten kohdalla kumminkin ajatellaan, että edellä mainitut asiat ovat ihan ok. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Olen hoitajana tavannut useitakin henkilöitä, joiden mielestä heidän satavuotias, saattohoidettava sukulaisensa on aivan liian nuori kuolemaan. Meidän osastolla kaikki asiakkaat hoidettiin hyvin ja saatiin siitä usein kiitosta mutta tämä reagointi kuolemaan oli aika erikoista toisinaan. Toki onhan se pysäyttävää ja saattaa järkyttää vaikka kuinka olisi yrittänyt valmistautua.
Eli siis, Esperillä ja Attendolla on kaikki jutut ihan hallussa ja tässä ihan turhaan hössötetään. On ihan normaalia odotella vti-lääkitystä perjantaista tiistaihin ja että lääkkeet annostelee henkilö, jolla ei ole siihen lupaa. Ei kai tässä sitten mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se tarkoittaa sitä, ettei minua sidota mihinkään pyörätuoliin eikä sänkyyn, ympäristö on sellainen, etta saan vapaasti liikkua sen mitä pystyn. Toivon, että jos joudun käyttämään vaippaa, niin se vaihdetaan niin usein etten joudu muhimaan eritteissäni. Lääkityksen suhteen toivoisin saavani oikean määrän niitä lääkkeitä joita oikeasti tarvitsen. nämä asiat ovat aivan itsestään selviä esim. vauvojen suhteen, eikä kukaan aikuinenkaan varmaan mielellään tule sidotuksi sänkyyn tai (pyörä)tuoliin. Myöskään omissa eritteissään kylpeminen ei ole kenenkään ihmisen preferenssilistalla. Avuttomien vahnusten kohdalla kumminkin ajatellaan, että edellä mainitut asiat ovat ihan ok. Surullista.
Entä, jos liikut holtittomasti? Aina kun väkisin lähdet takaisin Karjalan maille ja kaadut eka kynnykseen ja murrat lonkkasi? Entä kun paskot vaippaasi ja sitä ei saman tien olla vaihtamassa, ja ehdit tunkea kätesi vaippaan ja sotkea kakalla joka paikan.. ei nämä ole kenenkään vikoja ainakaan, ei millään hoitokodilla ole 24/7 resursseja eikä tule ikknä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikävä kyllä tosiasia. Koomaan ei tosin tarvitse lääkitä, sillä suurin osa vuodeosaston potilaista ei enää reagoi, johtuen sairaudesta ja elimistön rappeutumisesta.
Aggressiivisia potilaita on paljon. Lepositeitä kaytetään kuitenkin äärimmäisen harvoin. Ikävä kyllä.
Hoitajana en koskaan haluaisi itselleni moista vanhuutta. Lapsenikin kunnioittavat toivettani. Eivät tule katsomaan tiedotonta äitiä, joka paskoo vaippoihin eikä ymmärrä mistään mitään. Tämä on päätetty ja sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vauvat päästetään vapaasti liikkumaan? Pelottavaa.
Vaipoista olen toki samaa mieltä. Mutta en tiedä kenen etua se palvelisi että huonokuntoinen vanhus päästetään tippumaan ja kaatumaan ja murtamaan lantionsa. Lääkitystä joudutaan säätämään jatkuvasti ja vaikkapa väkivaltainen pappa on vähän pakko lääkitä rauhalliseksi sekä hoitajien että muiden asukkaiden turvaalisuuden takaamiseksi. En usko että mitään turhia lääkkeitä jaeltaisiin, kerropa ketä se hyödyttää?
Ap ei puhunut lääkkeistä ja muista epäkohdista, vaan ihan siitä normaalista elämänvaiheesta, että vanhuuteen kuolee.
Ja kuolee siltikin, vaikka saisi lääkkeet ja joku seisoisi vieressä yötä päivää. Se on tämän elämän mitta. Kun on aika lähteä, niin se on. Huolumatta siitä, että joku maija inttää edesmenneen 95-vuotiaan äitinsä vieressä, että hoitovirhe tässä täytyy olla..
Media onnistunut taas lietsomaan vihaa tyhjästä.
No yksi tukehtui johonkin luumuun, että ei se vanhuuteen kuollut.