Mirtazapine ja Opamox, kokemuksia?
Mulle määrättiin unensaantiin Mirtazapine ja ahdistukseen Opamox. Kumpikin näistä lääkeaineista on mulle täysin tuntematon, en ole syönyt mitään vastaavia aikaisemmin.
Olisiko jollain tarjota omakohtaista kokemusta jommastakummasta tai kummastakin? Koitteko auttavan, oliko sivuvaikutuksia? Jos oli, niin millaisia?
Itse koin Mirtazapinen ensimmäisen yön perusteella todella toimivaksi nukahtamisen suhteen, sillä sain unta ennätysajassa, mutta näin myös yön aikana todella eläviä unia ja olen vastannut aamulla ilmeisesti unissani pariin puheluun, joista en muista mitään. Onko muilla esiintynyt vastaavaa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksei Tolvonia määrätä enää uniongelmiin? Se toimii eikä tee pöhnäiseksi.
Tolvon kyllä tekee seuraavaa päivää pöhnäiseksi huomattavasti useammin kuin mirtatsapiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ketipinor workkii unilääkkeenä?
Eikös ketipinor ole psykoosilääke, määrätäänkö sitä tosissaan unensaantiin?
Hei! Ketipinoria käytetään koska siihen ei jää koukkuun ja nuorille se on parempi vaihtoehto kuin muut lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ketipinor ole psykoosilääke, määrätäänkö sitä tosissaan unensaantiin?
Hei! Ketipinoria käytetään koska siihen ei jää koukkuun ja nuorille se on parempi vaihtoehto kuin muut lääkkeet.
Siihen ei jää siinä mielessä koukkuun, että kenellekään ei tule mitään mielitekoja kyseiseen paskaan (siis päihtymismielessä). Mutta fyysisesti siihen voi silti jäädä koukkuun pahasti. Samaan tapaan kuin venlafaxiniinkin; et halua käyttää enää, mutta vieroitusoireet pakottaa jatkamaan.
Lääkefirmat ovat lobanneet sen ei-koukuttavaksi.
Mirtatsapiinillä paino nousi 35 kiloa kahdessa vuodessa. Opamoxiin jäi koukkuun, sitäkin meni lavallinen päivässä ennen kuin päädyin psykiatrian suljetulle vieroitukseen. Minäkin kysyin psykiatrilta (synnytyksen jälkeinen masennus ja ahdistuneisuus) 3 viikon Opamox-käytön jälkeen, että joko voisi lopettaa. Lääkäri sanoi että jatka vaan. Suljetulla sitten vieroitettiin parin vuoden käytön jälkeen.
Minulle ei sopinut Mirtazapin, vaikka miten lääkärin kanssa titrattiin sopivaa annosta. Jäi liian paha pöhnä seuraavaksi päiväksi, eikä unikaan tuntunut kunnolliselta, enemmän sellaiselta katkonaiselta horrostamiselta.
Opamox on ollut käytössä useita vuosia tarvittaessa, se on ymmärtääkseni hyvin mieto rauhoittava. Se auttaa myös nukahtamiseen, kun ei ole pahoja univaikeuksia. Hankalaan nukahtamiskriisiin on omat nukahtamislääkkeensä.
Itselläni on masennuksen lisäksi taustalla vuorotyön unirytmipulmat.
Käytän Mirtazapinia (15 mg), 1 tabletti illalla. Saan nukuttua tosi hyvin ja aamulla olo on aivan hyvä, ei mitenkään "pöhnäinen". Lääke tuo myös tasapainoa elämään, stressaavatkin tilanteet töissä eivät aiheuta paniikkireaktiota ja huonovointisuutta kuten ennen. Lääke sopii siis minulle aivan mainiosti. Lopetan käytön vuosiloman ajaksi, silloin nukun muutenkin hyvin kun työasiat eivät stressaa. Minulle ei tule lopettamisesta mitään sivuoireita, otan viimeisen viikon ajan ennen loman alkua vain puolikkaan tabletin illassa. Sitten loman alkaessa loppua aloitan käytön 3 päivää ennen töihin menoa.
Musta kovin kummallinen combo, varsinkin jos ensilääkkeeksi.
Olet kai kokeillut melatoniinin? Mikä sua ahdistaa ja mitä olet kokeillut?
Mullakin joskus määrättiin unettomuuteen ekaksi mirtaa. Aina seuraavana päivänä armotttomat messut. Lääkäri sanoi että pitää syödä ainakin kaksi viikkoa ennenkun vaikuttaa (jumankeka mä halusin nukkua NYT), viikon olin käyttänyt ja masennus äityi niin että koitin itsemurhaa, vedin loput lääkkeet viinan kera. Mutta onnistuneintakin tarinoita on.
Varo opamox-koukkua. Jos tarvitset päivittäin ahdistukseen lääkettä niin koeta ihan mielialalääkitystä. Vieroitusoireet on kamalat.
Tarkkaile muuten aina oloasi ja lue sivuoireet lääkkeestä kun aloitat lääkkeen, ajatukset voi olla kummallisia. Itse oon aina pitänyt ihan päiväkirjaa uuden lääkityksen yhteydessä. Jos vaikka ahdistus pahenee niin sitä kautta voi löytää syyllisen.
Pelkkä itkukin turvottaa silmiä. Ei yhdellä tabletilla vielä paino lähde nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvin, oon käyttänyt jo pitkään säännöllisesti 25 mg iltaisin. Tosin aamulla saan nukkua siihen asti kuin nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Musta kovin kummallinen combo, varsinkin jos ensilääkkeeksi.
Olet kai kokeillut melatoniinin? Mikä sua ahdistaa ja mitä olet kokeillut?
Mullakin joskus määrättiin unettomuuteen ekaksi mirtaa. Aina seuraavana päivänä armotttomat messut. Lääkäri sanoi että pitää syödä ainakin kaksi viikkoa ennenkun vaikuttaa (jumankeka mä halusin nukkua NYT), viikon olin käyttänyt ja masennus äityi niin että koitin itsemurhaa, vedin loput lääkkeet viinan kera. Mutta onnistuneintakin tarinoita on.
Varo opamox-koukkua. Jos tarvitset päivittäin ahdistukseen lääkettä niin koeta ihan mielialalääkitystä. Vieroitusoireet on kamalat.
Tarkkaile muuten aina oloasi ja lue sivuoireet lääkkeestä kun aloitat lääkkeen, ajatukset voi olla kummallisia. Itse oon aina pitänyt ihan päiväkirjaa uuden lääkityksen yhteydessä. Jos vaikka ahdistus pahenee niin sitä kautta voi löytää syyllisen.
Osaatko kertoa, että miksi kummallinen? Olen joskus nuoruudessa syönyt masennukseen Seronilia, en kokenut mielialani tai elämänlaatuni muuttuvan lääkkeen kanssa millään tavoin ja näin ollen sen käyttö lopetettiin. Melatoniinia olen kokeillut, eikä se sano minulla yhtään mitään; voin ottaa sen "vahvimmankin" melatoniinin illalla ja pyöriä silti sängyssä aamupäivään asti unta saamatta, kunnes onkin sitten aika nousta sängystä ja aloittaa uusi päivä ilman yöunia.
Mirtazapiinin koin puolestaan auttavan tuossa unensaannissa ihan hämmentävän hyvin, 15mg Opamox + puolikas 15mg Mirtazapin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa toimi niin hyvin, että aloin nuokkua jo hieman ennen sänkyyn menemistä, joka on mulle täysin ennenkuulumatonta jopa useamman unettoman vuorokauden jälkeen (tuolloin fiilis on lähinnä sydämentykytyksiä ja outo ja epätodellinen olo). Tosin Mirtazapin-yön jälkeen koin tosiaan aamun todella pöhnäiseksi (puhuin tosiaan mm. puhelun josta ei juuri muistikuvia) ja heräämisen mahdottomaksi, vaikka mulla syttyy kirkkaat valot ajastettuna aamuisin ja puhelintakin olin torkuttanut ennätykselliset kolmisen tuntia. Tosiaan heräsin myös silmäpussien kanssa, jonka voisin kuvitella liittyvän tuohon nesteen kerääntymiseen, en tarkoita siis lihoneeni yön aikana vaan oli ennemminkin lievästi turvonneehko olo.
Koukku pelottaa kyllä ajatuksena. Sain lääkkeet voimakkaisiin ahdistuskohtauksiin, joihin liittyy myös itsetuhoisia raivokohtauksia, olisin luultavasti jo tappanut itseni ellen pelkäisi teosta koituvaa sotkua ja surua, jonka läheiseni joutuisivat kokemaan. Mulla tullaan mitä luultavimmin aloittamaan myös mielialalääkitys, kunhan terapia alkaa ensi viikolla.
ap
En ymmärrä miksi lääkärit eivät määrää ihmisille lääkkeitä jotka tekevät hyvän olon,jos olet itsemurhaa harkitsemassa,niin sinulla on paha olo,jos saat hyvän olon,niin et halua edes harkita itsemurhaa ja siihen löytyy erilaisia lääkkeitä mielinmäärin mitä porukat nyt ostavat kadulta,miksi ihmisille aiheutetaan huonoa oloa lääkkeiden sivu vaikutuksilla,eivätkö ne voisi olla hyviä fiiliksiä ja siinä sivussa olisi parantava vaikutus?
Mun kissalle annettiin eläinsairaalasta mukaan Mirtazapin tabletteja. Hänellä oli virtsatietulehdus ja munuaisten vajaatoimintaa. En saaanut millään syötettyä kaikkia kissalle. Pitäisikö mennä kadulle myymään loput?
Mirtazapine kyllä tiputti mut uneen pahimpina aikoina, mä en nähnyt unia mutta oli sellainen tainnutuspilleri. Seuraava päivä (yli 12h) meni kyllä sit täysin pöhnässä.
Opamox 15mg itsellä käytössä paniikkihäiriöön. On todella hyvä täsmälääke kohtauksiin ja muutenkin pelkotiloihin. Rauhoittaa, vie ahdistuksesta terän, mutta pysyn toimintakykyisenä. Illalla otettuna saatan saada untakin mutta nukun "luonnollisen oloisesti" unia nähden. Aamulla pystyn menemään töihinkin. Ei outoa sumua tai muitakaan oloja. Mutta usein käytettynä alkaa aiheuttaa vieroitusoireita ja esim. itkuisuutta ja mielialan laskua.
Mirtatzapiin auttaa parhaiten hyvin pienellä annoksella. Minä otan enintään puoli tbl, yleensä vain neljännestbl. Isommalla annoksella tulee jalat levottomiksi ja en pysty nukkumaan sen vuoksi ilman kipulääkettä. Aamulla on myös pöhnäinen olo, jos otan yli puolikkaan tbl. Paino nousi aluksi, mutta tasaantui kun pienensin annostuksen. En käytä k.o lääkettä joka päivä.
Mirta turvottaa, ja Opa sekoittaa keskittymiskykyä ja tekee raajat veltoiksi.
Keti vetää tasapainoaistin sekaisin.
Ei kannata luottaa kemikaaleihin.
Ketipinor 12,5 mg toimii uneen. Eikä lihota. Eikä tuo muuta sivuoireita.
Opa taas resetoi hyvin mielen vääristymät.
Vierailija kirjoitti:
Mirta turvottaa, ja Opa sekoittaa keskittymiskykyä ja tekee raajat veltoiksi.
Keti vetää tasapainoaistin sekaisin.
Ei kannata luottaa kemikaaleihin.
Kävikö sulle niin, että tasapainoaisti hiukan vippaa Ketin takia?
Itselleni Mirta aiheutti painajaisia enkä edes nukkunut juurikaan mutta puolikas Keti auttaa hyvään uneen. Paino on noussut ja tosi vaikea tiputtaa. Muuten olen iloinen, että saan nu-kut-tua monta tuntia yön aikana!
Sain Mirtazapin 30 mg synnytyksen jälkeiseen masennukseen, johon liittyi myös univaikeuksia. Masennukseen se ei auttanut, mutta paino nousi 47 kg - 83 kg sinä kahden vuoden aikana, jona sitä käytin. En huomannut, että ruokahalu tai ateriamäärät olisivat nousseet, mutta makeanhimo lisääntyi jonkin verran ( ei nyt kuitenkaan 35 kilon edestä). Hoitava taho ei väittänyt painonnoususta, enkä jaksanut minäkään välittää, kun se masennukseen ei mitenkään vaikuttanut. Sitten siinä 2,5 vuoden päästä vaihtui lääkäri, joka vaihtoi lääkityksen, jolla hyvin pian masennusoireet helpottivat. Tuosta on nyt yli 10 vuotta, ja painan edelleen yli 80 kiloa. Sillä mennään, masennus parani.