Psykoloogit hoi! Onko erityisherkkä sama asia kuin herkkänahkainen narsisti?
Kommentit (5)
Ei ole. Erityisherkkyys on aistienkäsittelyn (hermoston) poikkeama.
Erityisherkät on joo niitä, jotka kaipaavat huomiota sillä, että eivät ole tavallisia. Esittävät neuroottinen " olen erilainen kun koen asiat syvällisemmin" hahmoa. Elämä on "vaikeaa". Asiat ovat draamaa. Sopivasti käännytään sisäänpäin. Kukaan ei voikaan ymmärtää. Erityisherkät vaan kokee voimakkaammin ja pitää ymmärtää. Itse kehitettyä nosebo-oireilua.
Käänteisnarsisti, ohutnahkainen on yleensä läheisriippuva. Sekä heillä että kiusaajanarsisteilla yhteistä on heikko itsetunto.
Erityisherkkä voi olla herkkä itselle, muille tai ympäristölle. Jos on herkkä ympäristölle, voi silti olla normaali Itseluottamus. Eli ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkät on joo niitä, jotka kaipaavat huomiota sillä, että eivät ole tavallisia. Esittävät neuroottinen " olen erilainen kun koen asiat syvällisemmin" hahmoa. Elämä on "vaikeaa". Asiat ovat draamaa. Sopivasti käännytään sisäänpäin. Kukaan ei voikaan ymmärtää. Erityisherkät vaan kokee voimakkaammin ja pitää ymmärtää. Itse kehitettyä nosebo-oireilua.
Ne erityisherkät jotka toimivat noin ja pitävät meteliä itsestään. Itse en ole vielä koskaan kertonut kenellekään olevani erityisherkkä. Yksi ystävä kerran kysyi olenko.
Vitsikästä. No ei edes sitä.