Miten taipuu sukunimi Manner?
Enhän voi kirjoittaa Mantereen, se tarkoittaisi että tyypin sukunimi on Mantere? Mannereen?
Kommentit (41)
Täsmälleen samalla tavalla kuin substantiivi manner. Toki esim. Risto Ryti halusi että hänen sukunimensä taivutetettaisiin Rytin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, että esim sanomalehtijutuissa ei ole vaivauduttu selvittämään miten joku paikannimi taipuu. Jotain jännää tapahtuu Luviassa.
Jep. Kangasalassa tapahtuu myös. Pitäisi olla Kangasalla.
Sanoisin Mannerin.
Mutta mitenkäs vaikka Suokas? Onko se Suokasin, Suokkaan vai Suokaksen?
Manner
Mannerin
Manneria
Mannerina
Mannerissa
Mannerista
Manneriin
Mannerilla
Mannerilta
Mannerille
Mannerit
Mannerien
Mannereina
Mannereissa
Mannereista
Mannereihin
Mannereilla
Mannereilta
Mannereille
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samalla tavalla kuin substantiivi manner. Toki esim. Risto Ryti halusi että hänen sukunimensä taivutetettaisiin Rytin.
Juu, ei. Manner on sanan mantere toinen muoto. Sen sijaan Manner on täysin eri nimi kuin Mantere. Siksi Manner taipuu erilailla kuin Mantere.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin Mannerin.
Suokkaan. Samaan tyyliin kuin Kailas taipuu Kailaan, ei Kailaksen. Tämä opetettiin lukion äidinkielentunnilla, kun käsittelimme Uuno Kailaan runoja.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin Mannerin.
Mikko Mannerin valmentama Kärpät kohtaa illan pelissä Jussi Ahokkaan valmentaman KooKoon.
Sama ongelma etunimissä. Esim.Kirsi. Harva kai sanoo, että Kirren. Niinkuin oikealla tavalla olisi. Esim.virsi-virren.
AV:n mukaan sukunimi Kunnas taipuu genetiivissä muotoon Kunnaan,
Vierailija kirjoitti:
Manner
Mannerin
Manneria
Mannerina
Mannerissa
Mannerista
Manneriin
Mannerilla
Mannerilta
Mannerille
Mannerit
Mannerien
Mannereina
Mannereissa
Mannereista
Mannereihin
Mannereilla
Mannereilta
Mannereille
Entäs Mannen?
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma etunimissä. Esim.Kirsi. Harva kai sanoo, että Kirren. Niinkuin oikealla tavalla olisi. Esim.virsi-virren.
Kirren ei ole millään muotoa oikea tapa. Nimet taipuvat eri tavoin kuin muut sanat. Esim. Suvi -> Suvin, mutta suvi-> suven.
Vierailija kirjoitti:
Olen Kirre Manner ja tajuni on tantereella.
vesi - veden
Pasi - Paden?
Tarja Närhin Iskelmäradio vrt.
Teppo Mannerin kondylooma.
Vierailija kirjoitti:
Olin tässä Mannerten luona iltaa istumassa.
Lähden Mantereen rouvan kanssa lenkille.Noin itse taivuttaisin mutta mulla on äikkä ollut 5 😂
Manner ei tarkoita välttämättä manteretta. Nimi voi olla vierasperäinen.
Manner, Mannerin,Mannerilta Mannerille jne.
Olit siis Mannerien luona iltaa istumassa ja lähdet Mannerin rouvan kanssa lenkille.
Ellei nimen haltija välttämättä halua toisin.
Suokas-nimen taivutus
http://kaino.kotus.fi/sukunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=1911
Vierailija kirjoitti:
AV:n mukaan sukunimi Kunnas taipuu genetiivissä muotoon Kunnaan,
Kunnas-nimen taivutus
http://kaino.kotus.fi/sukunimientaivutus/index.php?s=tietue&id=1456
Mannerin.
Te jotka takerrutte siihen miten "manner" taipuu, niin jos jonkun sukunimi on Tanner, sanotteko esimerkiksi että olitte Tantereella kylässä?
Ehkä sanottekin.
Manner on vanha suomenkielen sana jo Agricolan ajoilta. Se tarkoittaa saarta suurempaa yhtenäistä maa-aluetta, kuten esim. maanosaa.
Sana, jolla on usein luontoon liittyvä merkitys voi olla myös erisnimi (propri).
Tällaiset sanat taivutetaan samalla tavalla, olivatpa ne yleismerkityjsellisiä, tai erisniminä.
Manner esiintyy sukunimenä ja myös erisnimenä tarkoittaen kuitenkin samaa alkuperäismerkityksensä mukaista asiaa.
Nimenä se on esiintynyt jo pitkään mm.
nimessä Etelämanner.
Sekin taipuu esim. genetiiviinä Etelämantereen, eikä suinkaan Etelämannerin.
Manner > Mantereen on hyvää ja johdonmukaista suomea.
Ihminen itse voi taivutella omaa nimeään kuten lystää (johtuen useinkin murretaustasta) ja on hänen oma ongelmansa, jos ei ole koulussakaan oppinut hyvää suomen kieltä.
Ettehän te moukat osaa edes lausua nimeäni oikein!