Lapsi terveyskeskukseen vai yksityiselle?
Lapsi sairas, pitäisikö viedä terveyskeskukseen vai yksityiselle? Ja miksi, miten tehdä valinta? Eriarvoistunut suomi?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliilta kuulostaa. Se on paljon, mitattuna ruokaa muovikassissa. 100 euroa. Ja jos tulee vielä labrat päälle.
Entä, jos tulee paljon tutkimuksia? Laittavatko yksityiset paljon tutkimuksiin, turhiin kokeisiin lapsen? Saako terveyskeskuksesta samat lääkkeet samaan vaivaan, kuin yksityisiltä?
Avaa nyt vähän mistä on kyse, ei näillä tiedoilla voi kukaan sanoa yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tuo yksityinen käynti paljon ja maksaako laboratorio tutkimukset siellä erikseen?
Mtiä haluat häneltä tutkittavan labrassa? Varaudu nyt ainakin maksamaan 100e lääkäri ja labrat maksaa myös mukavasti
Minun muistaakseni yksityisen lääkärin taksa on ollut 50-60 euroa, ja labroja ei ole tarvinnut ottaa.
Erikseen sitten ovat nämä vakuutusyhtiöiden lypsylehmät. Silloin tietty otetaan rahat pois ja pistellään lasta mahdollisimman monta kertaa, jotta asiakas tuntee vakuutuksensa oikein hyödylliseksi.
AI mistäkö tiedän? Yksityinen lääkäri itse kertoi.
Meillä viety yksityiselle ja julkiselle. Lääkäripalveluissa ei mitään eroa, vain hintalappu. Ja mitä tulee yksityisiin, niin en suostu maksamaan Mehiläiselle, Terveystalolle jne rahojen viemisestä ulkomaille. Aava on kotainen, samoin kuin Pihlajalinna. Mieluiten käyttäisin julkisia, mutta eipä ole ollut asiaa lääkäriin viime vuosina.
Mun lapsella on ollu jalka kipeä syksystä asti. Vein marraskuussa yksityiselle joka määräs 500€ edestä labrakokeita. Vaiva ei sillä parantunut joten vein tammikuussa terveyskeskukseen jossa laitettiin lähete fysioterapiaan. Sinne ei olla vielä päästy joten kumpikaan ei ole vaivaan auttanut, mut luulen fysioterapian olevan se oikee hoito
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vakuutukset. Aina yksityiselle.
Meillä on Kelan sairausvakuutus, joka kattaa myös erikoissairaanhoidon. Siksi pääsääntöisesti julkinen.
Minkä hintaisia nuo vakuutukset ovat lapselle?
Jos tarvii kysyä hintaa ei ole varaa, meillä ei ollu varaa :/
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliilta kuulostaa. Se on paljon, mitattuna ruokaa muovikassissa. 100 euroa. Ja jos tulee vielä labrat päälle.
Entä, jos tulee paljon tutkimuksia? Laittavatko yksityiset paljon tutkimuksiin, turhiin kokeisiin lapsen? Saako terveyskeskuksesta samat lääkkeet samaan vaivaan, kuin yksityisiltä?
Kyse on myös sinusta, paljonko vaadit että lastasi pitää tutkia.
Kerro nyt mikä lastasi vaivaa? Nuha vai vatsakipu esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako tuo yksityinen käynti paljon ja maksaako laboratorio tutkimukset siellä erikseen?
Mtiä haluat häneltä tutkittavan labrassa? Varaudu nyt ainakin maksamaan 100e lääkäri ja labrat maksaa myös mukavasti
Minun muistaakseni yksityisen lääkärin taksa on ollut 50-60 euroa, ja labroja ei ole tarvinnut ottaa.
Erikseen sitten ovat nämä vakuutusyhtiöiden lypsylehmät. Silloin tietty otetaan rahat pois ja pistellään lasta mahdollisimman monta kertaa, jotta asiakas tuntee vakuutuksensa oikein hyödylliseksi.
Sama on Terveystalon työterveydessä. Helvetin kalliita tutkimuksia laitetaan surutta työnantajan piikkiin, noh hyvähän se on työläiselle :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sama juttu korvatulehdusten hoidossa? Antibioottikuureja monta peräkkäin ja lopuksi kuitenkin putket. Tuttavaperheellä on tapahtunut näin. Pienestä kuumeesta on kiikutettu "mukavalle, tutulle lääkärille", jolta on saatu antibioottikuurit. Lapsilla vakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollu jalka kipeä syksystä asti. Vein marraskuussa yksityiselle joka määräs 500€ edestä labrakokeita. Vaiva ei sillä parantunut joten vein tammikuussa terveyskeskukseen jossa laitettiin lähete fysioterapiaan. Sinne ei olla vielä päästy joten kumpikaan ei ole vaivaan auttanut, mut luulen fysioterapian olevan se oikee hoito
Älä huijaa meitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Kelan sairausvakuutus, joka kattaa myös erikoissairaanhoidon. Siksi pääsääntöisesti julkinen.
Kelan sairausvakuutus on periaatteessa ilmainen, mutta olen kyllä melko paljon veroja maksanut.
Saako yksityiseltä kunnan erikoissairaan hoitoon lähetteitä, korvaklinikalle, jos tk. Sta ei saa?
Vierailija kirjoitti:
Saako yksityiseltä kunnan erikoissairaan hoitoon lähetteitä, korvaklinikalle, jos tk. Sta ei saa?
Saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sama juttu korvatulehdusten hoidossa? Antibioottikuureja monta peräkkäin ja lopuksi kuitenkin putket. Tuttavaperheellä on tapahtunut näin. Pienestä kuumeesta on kiikutettu "mukavalle, tutulle lääkärille", jolta on saatu antibioottikuurit. Lapsilla vakuutukset.
Mielestäni on todella edesvastuutonta lääkäriltä, koska toistuvat antibioottikuurit haittaavat suolistoflooraa.
"Suomessa käytetään liikaa näitä [makrolideja]. Muissa Pohjoismaissa ja Hollannissa käyttö on paljon vähäisempää.
Tutkijoiden mukaan antibioottien käyttö kannattaa muutenkin rajoittaa vain todelliseen tarpeeseen.
– Antibiootteja ei tulisi käyttää itsestään rajoittuvien infektioiden hoitamiseen eikä koskaan vain varmuuden vuoksi, tutkijat sanovat.
Professori Willem de Vosin johdolla tehdyssä tutkimuksessa oli mukana 142 lasta, jotka olivat 2–7-vuotiaita. Tutkimus on julkaistu Nature Communications -tiedelehdessä." https://yle.fi/uutiset/3-8624534
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa.
Me ollaan aina saatu aika samalle päivälle kun lapsesta kyse, ei ole tarvinnut lähteä odottamaan kipeän lapsen kanssa (Vantaalla). Hyvää hoitoa ollaan aina saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvii kysyä hintaa ei ole varaa, meillä ei ollu varaa :/
Meillä olis ollut varaa, mutta vakuutus tuntui kusetukselta. Julkinen terveydenhuolto on todella hyvä eikä ole mitään järkeä ottaa vakuutusta. Sori kaikille, jotka sen ovat ottaneet. Se on vähän kuin että sulla on kaikenkattava kotivakuutus ja otat Gigantista tuotteelle vahinkovakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on todella edesvastuutonta lääkäriltä, koska toistuvat antibioottikuurit haittaavat suolistoflooraa.
"Suomessa käytetään liikaa näitä [makrolideja]. Muissa Pohjoismaissa ja Hollannissa käyttö on paljon vähäisempää.
Tutkijoiden mukaan antibioottien käyttö kannattaa muutenkin rajoittaa vain todelliseen tarpeeseen.
– Antibiootteja ei tulisi käyttää itsestään rajoittuvien infektioiden hoitamiseen eikä koskaan vain varmuuden vuoksi, tutkijat sanovat.
Professori Willem de Vosin johdolla tehdyssä tutkimuksessa oli mukana 142 lasta, jotka olivat 2–7-vuotiaita. Tutkimus on julkaistu Nature Communications -tiedelehdessä." https://yle.fi/uutiset/3-8624534
"Helsingin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa verrattiin kahta Euroopassa ja Suomessa eniten lapsille annettavaa antibioottia, penisilliiniä ja makrolideja. Näistä makrolidit aiheuttivat eniten muutoksia suoliston bakteeristossa.
Näin kävi erityisesti niillä lapsilla, jotka olivat viimeisten kahden vuoden aikana käyttäneet laajakirjoisia makrolidi-antibiootteja, esimerkiksi atsitromysiiniä tai klaritromysiiniä.
– Suoliston mikrobiston toipuminen antibioottikuurista kestää yli vuoden. Jos lapsi joutuu ensimmäisinä elinvuosinaan toistuvasti antibioottikuureille, mikrobisto ei ehkä missään välissä ehdi täysin toipua, sanoo tutkija, FT Katri Korpela Helsingin yliopistosta.
Syytä siihen, miksi makrolidit tappavat hyödyllisiä suolistobakteereja enemmän kuin penisilliinit, tutkijat eivät ole aivan varmoja. Yksi mahdollinen syy makrolidien laajakirjoisuuden lisäksi voi olla se, että penisilliini ei elimistössä edes joudu suolistoon.
– Yksi ero on se, että että makrolidit erittyvät ulosteen mukana ja penisilliinit virtsan mukana, Korpela sanoo."
Keskustelijalle nro 34 tiedoksi, että ei se putkitus välttämättä antibioottien tarvetta vähennä.
Putkituksessa on myös omat riskinsä. Itselläni jäi putkituksesta arpi ja kuulonalenema.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelijalle nro 34 tiedoksi, että ei se putkitus välttämättä antibioottien tarvetta vähennä.
Putkituksessa on myös omat riskinsä. Itselläni jäi putkituksesta arpi ja kuulonalenema.
Ok. Mielenkiintoista ja harmi, ettänoin on käynyt. Pyrin kritisoimaan tekstissäni ylilääkitsemistä. Lapsillemme suositeltiin julkisella ja yksityisellä riittävästi juotavaa, kun lapsi kuumeili hieman. Vain kerran (todella selvä tapaus) annettiin antibiootit. Nyttemmin olen mielessäni kiittänyt, että oli malttia uskoa lääkäreihin. Samaan aikaan tuttavaperheen lapset saivat antibiootteja nyttemmin ajateltuna liian helposti.