Miksi äidit taaperoille/lapsille puhuessaan viittaavat itseensä sanalla ”äiti”?
Ihan uteliaisuutta kysyn, ei omia lapsia. Usein olen huomannut, että äidit ja isätkin (pienille) lapsille puhuessaan käyttävät itsestään minä/mä-muodon sijasta äiti tai isä. Miksi näin? Onko kyseessä joku (alitajuinen) äitiyden (tai isyyden) ylikorostus vai eikö taapero egosentrinen ajattelun vaiheessa ymmärrä, että sana minä-viittaa puhujaan. Siis jos äiti sanoisi, ”äiti tulee kohta” sijasta ”minä tulen kohta”, ymmärtäisikö pieni lapsi sen minun tarkoittavan lasta itseään? Toisaalta olen kyllä huomannut vanhempien tekevän tuota äiti/isä-nimittelyä myös jopa kouluikäisten lasten kohdalla. Olisi kiva kuulla äiti-tai isä-ihmisiltä selityksiä tälle tavalle. Kun muuten suomalaisessa puhekulttuurissa ei ole tapana käyttää kolmatta persoonaa minä-sanan korvikkeena.
Kommentit (22)
Sillä opetetaa lapselle et millä sanalla tai nimellä ketäkin kutsutaan. Mielestäni tuo on kuitenkin turhaa sitte ku lapsen puhe on kehittynyt siten et ymmärtää myös sanan minä hyvin. 3v pojalle puhun nykyään minä muodossa enkä jankkaa äitiä
Ei ole pikkusisaruksia eikä oikein’ omakohtaisia muistojakaan, luultavasti johtuen lapsuuden ajan traumaattisista tapahtumista.
Ap