Milloin kevät-muistamiset päiväkodin tädeille???
Moi!
Kyselen teiltä kokeneemmilta päiväkodissa kävijöiltä: Milloin " kuuluu" viedä kevätmuistamiset päiväkodin tädeille? Meillä tyttö vasta aloittanut ja torstai-iltana olis kevätjuhla. Onko siis tapana viedä sinne kevätjuhliin jotain vain esim. vasta sitten kun jää " kesälomalle (meillä pk menee juhannuksesta kiinni ja jääme silloin..)
Tiedän ettei ole " pakko" viedä mitään mutta mielellään sitä muistaa mukavaa henkilökuntaa..:)
Kiitos jo etukäteen jos joku auttaa!
Kommentit (13)
Taas yksi asia en ole tullut ajatelleeksi! Esikoinen aloitti syksyllä tarhan ja mielelläni mukavia tätejä jotenkin muistaisin. Varsinkin jos on sellainen tapana muillakin, toki haluan osoittaa kiitollisuutta! Mutta mitä esim. sinä Ankkis olet saanut/mitä olette vieneet?
Kiitos.
t. uusavuton tumpelo
Tohon kysymykseen mitä olis kiva saada - voin opena vastata että jotain käyttötavaraa kuten servettejä/kynttilöitä/viiniä/pikkupyyhkeitä (vaikka Marimekon..)...:) tai sitten kukat ilahduttavat aina - tosin niitä tulee välillä melko paljon.
Mutta siis mielummin semmosta, joka tulee käytettyä kuin esim. koriste-esineitä - maut eivät välttämättä mene aina yksiin:).
Me ollaan viety vuosien varrella:
* viinipulloja (puna- valko- kuohu-...)
* kukkia (leikko- tai ruukku)
* herkkuja (suklaata, leivonnaista, karkkia)
* kirja, jossa tyhjät sivut (päiväkirjaksi)
Ei-toivottuja on erilaiset koriste-esineet ja kahvimukit jne. Niitä olen joskus saanut ja kun ne eivät omaan makuun sovi eikä muuhun sisustukseen sovi niin sitten ne ovat sellainen riesa, kun ei oikein viitsi poiskaan heittää...
Itse vuosien varrella saamistani lahjoista mieleen on jäänyt:
* lasinen " kukka" , laitetaan ikkunalle ja valo paistaa kauniisti läpi
* pikkiriikkinen Aaltomaljakko täynnä karkkia
* tomaatintaimi
* amppelimansikka
* tuulikello (okei, se oli aika kauhea mutta oli kyllä käytössä kunnes hajosi :-)
* pörrösukat
* lapsen äidin tekemät tyynyliinat, joihin lapsi oli piirtänyt kuvan. Ollut jo kymmenen vuotta käytössä meillä ja edelleen muistuu se lapsi mieleen aina kun näen ne!
Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen. Niin, jotkut koriste-esineetkin ovat olleet minulle tervetulleita lahjoja, mutta se on ihan onnenkauppaa että sopiiko vastaanottajan makuun. Turvallisimpia on varmaan tuollaiset häviävät jutut, syötävät tms. Viinipullo voi olla riskaabeli, jos vaikka joku on absolutisti tai jos on ollut alkoholiongelma. Itse tunsin saajat sen verran hyvin että uskalsin antaa!
Oman lapsen kevätjuhlassa näin kun toinen lapsi antoi aikuisille kukaksi naamioidun kärpäslätkän! Oli tosi hieno ja hauska lahja!
T. Ankkis
Eli jotain suht pientä ja mielellään käytännöllistä, enköhän onnistu sellaista keksimään. Listastasi varmasti paljon apua muillekin!
t. poijuli
Moi!
Meidän lapsen päiväkotiryhmässä on 4 tätiä, niin pitäiskö niille kaikille joku lahja hommata? Ei kai ne yhtä pulloa tai servettipakettia tms. voi jakaa, jollei sitten töiden jälkeen jää ottamaan lasillista tai servetitkin vois jakaa kristillisesti.
Ihan hyvä muistutus silti. En olisi välttämättä tajunnut viedä mitään, kun on nyt vasta ensimmäiset kevätjuhlat tulossa.
T:tietämätön
jotka on yleensä melko aikaisin - mutta toisaalta, osa hoitajista saattaa aloittaa loman jo ennen juhannusta, joten siitä kannattaa ottaa selvää...
Olipa inhottavaa lukea päiväkodin tätien suusta, että on tullut lahjoja mistä ei pidetä. Kuitenkin äidit hyvää hyvyyttään jotain tuovat.
Kuten moni sanoo, ei ole pakollista viedä mitään.
Meillä itsellä oli juuri tällä viikolla kevätjuhla ja minusta on mukavaa muistaa tätejä, koska he pitävät lapsestani hyvää huolta ja näen että poikani viihtyy päiväkodissa.
Uskon ettei aina maut mene yksiin, mutta olisiko kuitenkin viisasta pitää suunsa kiinni. Ei ole kauhean mukavaa varmastikkaan äidistä, joka on sen karmean mukin tuonut ajatella, että se oli varmaan se muki minkä mä vein. Oltaisiinko iloisia siitä, että ne äidit ja isit muistaa.
Vai vingutteko te siellä kahvitunneilla jos joku ei ole mitään tuonutkaan. Tai, että kuinka " senkin" äiti toi taas pelkkiä kukkia.
Kai tulevaisuudessa päiväkodin seinällä on jo lahjalista, mitä kukakin täti toivoo.
Poika on aloittanut vasta hoidossa. Ihan kivahan hoitajia on tietysti muistaa... Vastatkaahan onko siis tapana viedä KAIKILLE tädeille jotakin? Meidän päiviksessä kun heitä on aika monta enkä tiedä edes nimeltä kaikkia enkä ole edes koskaan jutellut kaikkien kanssa.
Niinpä, ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään sanoa tai millään muullakaan tavalla viestittää lahjan
antajalle
, että hänen antamansa lahja ei ehkäpä tule olemaan minulla käytössä tai etten pidä siitä. Tietenkään.
Kuitenkin, jos joku täällä palstalla
haluaa
antaa sellaisen lahjan, jolle on käyttöä ja nimenomaan kysyy, että mitä olisi hyvä viedä ja mitä ei, niin mielestäni siihen voi rehellisesti nimimerkin takaa vastata.
Kuten sanottu, mitään ei ole pakko tuoda. Lapsia ei kohdella eri tavalla riippuen siitä, mitä heiltä on lahjaksi saatu vai onko mitään.
Ankkis
annika.2:
Olipa inhottavaa lukea päiväkodin tätien suusta, että on tullut lahjoja mistä ei pidetä. Kuitenkin äidit hyvää hyvyyttään jotain tuovat.
Kuten moni sanoo, ei ole pakollista viedä mitään.
Meillä itsellä oli juuri tällä viikolla kevätjuhla ja minusta on mukavaa muistaa tätejä, koska he pitävät lapsestani hyvää huolta ja näen että poikani viihtyy päiväkodissa.Uskon ettei aina maut mene yksiin, mutta olisiko kuitenkin viisasta pitää suunsa kiinni. Ei ole kauhean mukavaa varmastikkaan äidistä, joka on sen karmean mukin tuonut ajatella, että se oli varmaan se muki minkä mä vein. Oltaisiinko iloisia siitä, että ne äidit ja isit muistaa.
Vai vingutteko te siellä kahvitunneilla jos joku ei ole mitään tuonutkaan. Tai, että kuinka " senkin" äiti toi taas pelkkiä kukkia.Kai tulevaisuudessa päiväkodin seinällä on jo lahjalista, mitä kukakin täti toivoo.
Joskus on viety koko poppoolle yhteisesti vaikka keksejä ja kahvia ja/tai teetä. Joskus taas jokaiselle erikseen nimikoidut keksit ja tai kukkaset. Ja aina itse tehty kortti yhteisesti tai jokaiselle erikseen.
Jokainen voi varmaan tehdä, miltä itsestä tuntuu. Vapaaehtoistahan se muistaminen on. Kai se suullinenkin kiitos ja hyvän kesän toivotus riittäisi.
.. en TIETENKÄÄN viestitä lahjan antajalle, että lahja ei ehkä ole makuuni - päinvastoin, musta on ihanaa kun muistetaan. Eikä todella välttämättä tarvitse edes mitään lahjaa, en kategorisoi lapsia sen mukaan kuka tuo kivoimman lahjan...
Mutta kuten Ankkamamma totesi, joku kysyi vinkkejä ja koitin minäkin niitä tarjoilla.
.. ja aina on lapsia jotka ei, syystä tai toisesta, muista. Molemmat ovat aivan yhtä hyviä vaihtoehtoja eikä varmastikaan kävisi kenelläkään ammattilaisella mielessä kahvipöydässä keskustella lahjojen arvoista taikka antajista. Olen myös päivähoidossa työssä ja vuosittain noin 1/3 tuo jonkin lahjan muistoksi. Oma lapseni vie oman ryhmänsä aikuisille tänä vuonna tiffanytyyppiset kukat ikkunaan ja siirryttyään kesken vuoden toisesta ryhmästä, tälle toisen ryhmän aikuisille mummin tekemät pupupyyhkeet. Lapselleni on hirmuisen tärkeää kiittää näin lahjallisesti kesän aluksi kaikkia hoivaavia aikuisia vuoden työstä, innoisaan askartelee kortteja jo kuukautta ennen ;)
Monet tuovat kevätjuhliin muistamiset, ja se onkin kiva tilanne kun on juhlavaatteet ja juhlamieli :-) ja kaikki ryhmän aikuisetkin ovat paikalla. Toisaalta voi myös tuoda silloin kun lapsi jää kesälomalle, silloin siinä on eri tunnelma. Jos tuo vasta kun lapsi jää kesälomalle, niin kannattaa varmistaa ettei kukaan aikuisista ole ehtinyt jäämään lomalle vielä silloin.
Minusta on ollut mukavaa että muistamisia tulee muutenkin kuin kevätjuhlassa. Juhlassa kun niin monet tuo että on tekemistä kuljettaa kaikkia lahjoja kerralla kotiin. :-)
T. Ankkis, kolmen äiti ja tarhassa töissä