Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset IT-ala kivijalkakaupat eivät pysty kilpailemaan ulkomaalaisten verkkokauppojen kanssa hinnoissa

Vierailija
07.02.2019 |

Miksi ne siis ei tunnusta tosiasioita ja panosta palveluun ja myyjien ammattitaitoon?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

It-kivijalat ovat kuolleet sukupuuttoon. Poislukien tallennusvero, suomalaiset komponenttihinnat ovat itseasiassa varsin kilpailukykyiset, kunhan tuotteen saatavuus on hyvä.

Mikä tallennusvero?

Tarkoittaa varmaan tellennusvälineisiin lisättyä "kasettimaksua" joka poistui joulukuussa 2014.

Ahaa, se on poistunut, mutta kiintolevyjen yleistä eurooppalaista tasoa korkeammat hinnat on säilytetty. Eli joko tukkurit tai kauppiaat vetävät välistä.

Ei vedä tukkurit tai kauppiaat välistä, edellinen kirjoitaja vaan ei sanonut koko totuutta. Kasettimaksu sinänsä on siirtynyt historiankirjoihin mutta asia sanan takana ei ole hävinnyt yhtään mihinkään, talletusmedioista maksetaan edelleen rahaa TO-mafialle. Kiintolevyistä näin:

Ulkoiset kiintolevyt, ei kuitenkaan navigaattorit, matkapuhelimet, tietokoneet, kämmentietokoneet taikka pelikonsolit: 9 euroa, jos koko vähintään 50 Gt mutta alle 250 Gt; 12 euroa, jos koko yli 250 Gt ja alle 1 Tt; 18 euroa, jos koko vähintään 1 Tt mutta enintään 3 Tt (teratavu); ei hyvitysmaksua yli 3 Tt kiintolevyistä (katsotaan ammattilaitteeksi)

Vierailija
22/24 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokoneosaaminen ja asiakspalvelutaito harvoin mahtuu samaan miehenpäähän. Naiselta se todennäköisemmin onnistuisi, mutta osaava nainen tietokoneliikkeen tiskin takana on asiakaskunnalle kammotus.

Näytä mulle nainen joka osaa kasata PC:n komponenteista vesijäähyä myöten ja ylikellottaa koneen huippuunsa, sekä selittää nämä asiat ymmärrettävästi maallikolle, niin mä uskon että on olemassa osaavia naisia tietokoneliikkeiden tiskien taakse.

Mihin ihmeeseen tuollaista myyjää tarvittaisiin? Tuollaisia leluja hankkii marginaalisen pieni asiakassegmentti, joka kaikenlisäksi todennäköisesti on valinnut komponentit itse jo etukäteen haluaa yleensä kasata sen lelunsa itse. Vanhoja kivijalkaliikkeitä ei ole koska tuollaiselle ammattitaidolle ei ole markkinoita - ne jotka osaavat tilaavat netistä ja muille riittää se Gigantin tai Verkkokaupan konepaketti mainiosti. Nörtit ovat jo kauan sitten lakanneet olemasta kokonaiskuvan kannalta kovin merkittävä asiakassegmentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työvoima on hinnoiteltu ulos työmarkkinoilta.

Ei tällaisessa yhteiskunnassa pitäisi hanttihommien hinnassa kilpaillakaan, siihen löytyy niin halpoja maita että mitään menestymisen mahdollisuuksia ei Suomella siinä joukossa ole. Jos pelattaisiin fiksusti niin sitä rahaa löytyisi tuotekehityksestä ja jatkojalostuksesta. Nythän esimerkiksi suomalaiset elektroniikkakomponentit viedään Saksaan josta ne myydään isolla rahalla maailmalle valmiina tuotteina - ei liene vaikea arvata kumpi maa tuosta diilistä hyötyy enemmän ja kumman maan panos on helpommin halpatyövoimalla korvattavissa.

Jostain käsittämättömästä syystä viimeiset hallitukset ovat kuitenkin mm. koulutusleikkauksillaan ajaneet linjaa jossa päädytään häviämään nolosti kerta toisensa jälkeen itä-euroopan ja aasian halpatyövoimalle.

Vierailija
24/24 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä mulle nainen joka osaa kasata PC:n komponenteista vesijäähyä myöten ja ylikellottaa koneen huippuunsa, sekä selittää nämä asiat ymmärrettävästi maallikolle, niin mä uskon että on olemassa osaavia naisia tietokoneliikkeiden tiskien taakse.

Tunnen useammankin ja osa noista osais jopa suunnitella sen käytettävän prosessorin sisuskalutkin.

Tosin ovat sen verran fiksuja, että käyttävät mielummin stabiilia konetta kuin äärimmilleen, juuri ja juuri pystyssäpysyvää, ylikellotettua härpäkettä.

Ja noissa vaatimuksissasi oli suurimman osan miesnörteistäkin karsiva kohta "osaa selittää asiat ymmärrettävästi maallikolle"