Olin myöhässä lääkärin vastaanotolta sairaalassa ja
sairaanhoitaja alkoi tiukkaan sävyyn kysellä, että miksi tulin myöhässä. Mikä oikeus hoitajalla on sillä tavalla tentata potilasta?
Kommentit (17)
Ei mikään. Hänen olisi tullut laskuttaa hukka-ajasta ja heittää sinut ulos.
Ei tietenkään minkäänlaista oikeutta. Vetää vaan sun nimen kylmästi listasta yli ja siirtyy seuraavaan.
Sitäkään en ymmärrä, että miksi täsmällisyyden vaatiminen toimii niin yksipuolisesti. Asiakkaiden suuntaan on kyllä tiukat ukaasit, että ajoissa pitää olla, muuten tulee heti 30 euron sakot ja aika mahdollisesti peruuntuu. Toiseen suuntaan ei kuitenkaan ol.e mitään ukaaseja ole. Hoitajat ja lääkärit voivat olla tunnin myöhässä ja kuitata myöhästymiseen kiireellä.
Jos yksi potilas on myöhässä se vaikutta myös muiden potilaiden hoitoon ja myöhästymiseen. Onko vaikea ymmärtää ap?
Yleensa myöhästyneestä tai peruuttamattomasta ajasta tulee puolet käyntimaksusta. PAITSI jos on jokin erittäin hyvä ja pätevä syys myöhästyä. En tosiaankaan usko, että sitä hoitsua kiinnosti yhtään mistä syystä olit myöhässä - toisaalta sua ois pitänyt kiinnostaa kertoa hänelle ettet joudu maksumieheksi. Mutkun ihmiset on niin ajattelemattomia... minä minä minä... mitä sen väliä, että lääkärin kaikki päivän ajat nyt siirtyvät eteenpäin? Kunhan sinä saat myöhästyä ihan omasta syystäsi...
Vierailija kirjoitti:
Voiko asiakas laskuttaa hoitajaa tai lääkäriä siitä, jos joitaja tai lääkäri on myöhässä?
Joo. Ei sinun myöhästymisesi syy kuulu sille hoitsulle, paitsi yhdessä tapauksessa: jos syy on hänen mielestään hyväksyttävä, ja hänelle on mahdollista, hän ehkä voisi katsoa, ehtiikö lääkäri myöhästymisestä huolimatta ottamaan vastaan tai jos sinun ajallasi on otettu joku muu potilas, ehtiikö lääkäri hoitaa sinun asiaasi sen jälkeen.
Luulisin, että harva myöhästyy lääkäristä piittaamattomuuttaan. Tietenkin jotkut meistä ovat ajankäyttönsä suhteen toisia huolellisempia ja osaavat ehkä paremmin ennakoida, mutta jos jokin todella vaivaa, niin eiköhän potilas ole aika motivoitunut olemaan ajoissa paikalla.
Minulle käy samoin tosi usein. Ensin pitää mennä labraan esim. klo 10.30 ja lääkäriaika on klo 11.15.
Menen labraan ajoissa esim. klo 10.10, mutta pääsen näytteenottoon vasta klo 11.10 ja siitä menee vielä 5 min, että pääsen polille. Ongelma on se, että ilman verikoetta ei ole lääkärillä mitään sanomista minulle, joten en voi tehdä päinvastoinkaan. Olen myöhässä ja saan haukut. Pyydän labra-aikaa esim. klo 9.00 ja lääkäriaikaa klo 11.15, mutta ei käy, kun heillä on tämä käytäntö.
Lääkäri on myöhässä siksi, että se kävi välillä pelastamassa jonkun hengen ja tuli taas jatkamaan vastaanottoa.
Potilas on myöhässä silkasta epäkohteliaisuudesta/ itsekkyydestä.
Oon kerran myöhästyny lääkäriltä. Onneksi seuraava potilas oli jo odottamassa, niin oli pelisilmää ottaa hänet, kun se oli mahdollista. Kyllä hävetti, olin ollut lapsen kanssa vaunukävelyllä ja lopulta liian kaukana terveyskeskuksesta, joten myöhästyin. Olin onnellinen, että asia meni näin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on myöhässä siksi, että se kävi välillä pelastamassa jonkun hengen ja tuli taas jatkamaan vastaanottoa.
Just joo. Kuinka moni päivystävä tai ajanvarauksia hoitava yleislääkäri poukkoilee Suomessa kesken työvuoron pelastamassa henkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Kuinka moni päivystävä tai ajanvarauksia hoitava yleislääkäri poukkoilee Suomessa kesken työvuoron pelastamassa henkiä?
Ap oli sairaalassa, kyllä ne erikoislääkärit hyvinkin saattaa välillä hoitaa myös osaston potilaita tai ainakin vastata puheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se myöhästynyt potilas myöhästyi siksi, että pelasti matkalla jonkun hengen? Ja lääkäri myöhästyi ihan vaan siksi kun ei huvittanut aamulla reagoida herätyskelloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko asiakas laskuttaa hoitajaa tai lääkäriä siitä, jos joitaja tai lääkäri on myöhässä?
Se lääkäri tai hoitaja on ollut potilastyössä, jotain akuuttia on saattanut tapahtua ja aikataulut ovat siksi venyneet. Poliklinikoilla ja vastaanotoilla työskentelevien työpäiviin liittyy paljon muutakin, kuin pelkästään ajanvarausasiakkaiden vastaanotto.
Minulle on käynyt etenkin aamuajoilla niin että olen ollut minuuttia vaille paikalla ja odottanut ja odottanut ja odottanut kunnes selvisi että lääkäri oli huudellut minua odotushuoneesta kahta minuuttia vaille esim 9 ja kun en ole vielä paikalla, menee huoneeseensa mököttämään.
Sitten 20 yli kutsuukin jo seuraavan, tai pari minuuttia vaille, että ei potilas ole saapunut vielä niin pääsee siitäkin kivasti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se myöhästynyt potilas myöhästyi siksi, että pelasti matkalla jonkun hengen? Ja lääkäri myöhästyi ihan vaan siksi kun ei huvittanut aamulla reagoida herätyskelloon?
Noin korkeesti koulutetuilla on vähän korkeempi työmoraali, ei meillä ”vaan olla reagoimatta herätyskelloon”. Amisviiksillä käy noin.
Mikä oikeus on myöhästyä?