***HEINIKSET vk30***
Huomenta.
Minäkin vielä täällä.. Laskettuun on nyt tasan viikko! Harjotussuppareita tulee päivien mittaan aivan hirveesti ja siellä välissä vähän tujumpia. (koko selkä kramppaa) Joten paha sanoa ollaanko menossa ajan puitteissa vai meneekö yli.
Esikoinen tuli 39+5.. Noihin öisiin kukkumisiin alan olla jo tottunu,viime to heräsin kahen jälkeen yöllä,eikä uni tullu ku vasta seuraavana iltana. Samana aamuna huomasin läppärin hajonneen vihdoin kokonaan ja jouduin lähtee ostamaan uuden. Ei sitä ilman enää nykyään osaa olla!
Viimeyö meni vähän paremmin..olin hereillä VAAN neljästä kuuteen ja simahdinki viel tunniks.
Kyllä tää tästä,eikä ykskään lapsi oo ikinä sisälle jäänny. =)
Mietin tossa kun en ollu ihan alusta asti mukana,että onko meillä käyny niin hyvä onni et kaikki odottajat on omansa tänne asti saanu? Vai onko alussa jollain käyny kurjasti?
Jaksamisia meille "hännänpitäjille"!!!
Vipu 39+0
Kommentit (57)
Mulla oli tänään rv 40+0 polikäynti, vauvan kokoarviota ja mahdollisen käynnistyksen pohdintaa varten (kuopus oli syntyessään 4500 g).
Arvioksi saatiin ultralla tasan 4000 g nyt laskettuna aikana, joten jos menee samoille viikoille kuin siskonsa (syntyi 41+5) niin olisi taas tuon 4500 g. Lantion luusto on kuulemma tilava ja kun yksi iso on jo syntynyt, niin välttämättömänä lääkäri ei käynnistystä pitänyt, mutta kysyi mun mielipidettä.
No mä olen käynnistykseen kyllä valmis, ihan käytännön syistäkin (mun äiti nyt täällä käymässä ja siis käytettävissä isompien lapsenvahtina ja anoppi perheineen tulee viikoksi kylään n. neljän viikon kuluttua, niin ehdin sitten toipuakin synnytyksestä). Ja mieluummin synnyttäisin kyllä nelikiloisen kuin lähemmäs viisikiloisen, ja kuopuksen kokoarvio meni aikoinaan 800 g alakanttiin...
Joten sain käynnistysajan maanantaille klo 8. Vauvalla on nyt siis pari päivää aikaa tulla itsekseen, tai sitten maanantaina aletaan hätistellä maailmaan... Jännää. Mulla ei ole aiempaa kokemusta käynnistyksestä.
Supistuksia on ollut taas eilen ja tänään, selvästi kipeitä, mutta kovasti ne eivät ole saaneet mitään aikaan kohdunsuulla, joka oli vasta sormelle auki, kaulaakin jäljellä. Tämähän on käynnistyksen kannalta huono juttu, onko kellään kokemusta synnytyksestä, joka olisi alkanut noin epäkypsästä tilanteesta?
Mullahan käynnistettiin myös synnytys (lapsiveden vähyyden takia) ja mulla tilanne oli sama, kaulaa jäljellä ja yhdellä sormelle auki. Vauvakin oli vielä aika korkealla. Mä sain yhden cytotec murun kohdunsuulle ja siitä kaksi tuntia niin säännölliset supistukset alkoivat heti 3 minuutin välein, tosin ne eivät olleet kovinkaan kivuliaita ja olivat tosi lyhyitä. Lääkäri oli varma, että joudutaan laittamaan vielä uusi murunen, mutta kohduunsuu olikin auennut jo 4 senttiin ja kalvot voitiin puhkaista. Sitten se olikin menoa!! Vauva tuli tunnin päästä siitä... Tuli todella vauhdilla alas ja kohdunsuu aukesi.
Mulla tosin aiemmatkin kaksi synnytystä olleet tosi nopeita, joten sekin varmasti vaikutti. Lääkäri varoitteli että käynnistyksessä saattaa kestää vaikka 3 vuorokautta kun tilannekkin oli niin epäkypsä vielä. Joten varaudu pahimpaan odotteluun, mutta voi se sieltä nopeastikkin tulla!
Kalvojen puhkaisun jälkeen supistukset olivat helvetillisen kipeitä. En halua pelotella, mutta siihen kannattaa valmistautua että käynnistyksessä supistukset ovat erilaisia kuin luomusti käyntiin lähteneessä. Itselle se tuli järkytyksenä...
Toivotaan, että sinulla synnytys käynnistyisi itsestään vielä, mutta ei tuo käynnistyskään maailmaa kaada! Ja voihan se olla, että jos tilanne etenee hieman maltillisemmin kuin minulla niin supistuksetkaan eivät ole niin voimakkaita ja kivuliaita.
Viivi ja Vauva reilu 2 viikkoa!
Mama, mulla käynnistettiin esikoinen myös yhtä epäkypsästä lähtökohdasta, vaikka viikkoja olikin jo 42. Ekasta palasesta ei tapahtunut yhtään mitään. Toka murusen jälkeenkään ei tullut suppareita moniin tunteihin ja olinkin jo varma, että seuraavana päivänä jatketaan, mutta sitten kuutisen tuntia viimeisestä murusesta kalvot poksahtivatkin ihan yllättäen.
Sen jälkeen supistukset tuli ilman väliä ja todella voimakkaina. Neljän tunnin päästä syntyi tyttö.
Toka synnytys lähti itsestään käyntiin ja voin kyllä sanoa, että oli miljoona kertaa kivuttomampaa touhua, vaikka kestoltaan tämäkin oli lyhyt 2h. Niin kuin Viivi sanoi, niin kannattaa todella varautua niihin kovempiin kipuihin käynnistettäessä!
Peukkuja pitelen, että lähtisi viikonlopun aikana itsekseen syntymään:)
Jokos se Vipu lähti nyyttiä hakemaan???
Viime yönä vatsa oli kauhean kipeä, enkä meinannut edes vessaan päästä. Onneksi meni aika nopeasti ohi, koska muuten olisin lähtenyt varmistukseksi synnärille pyörähtämään. Siis ettei mitään ole vialla. Kipu taisi johtua vain huonosta nukkuma-asennosta.
Täällä ei edelleenkään supistele, eikä mitään muitakaan merkkejä ole. Limatulppaa on taas muutamana päivänä tullut ihan kunnon klönttejä, mutta eipä tuokaan näytä synnytystä käynnistävän, kun niin vähän tulee irtoaa kerralla.
Noh, ensi viikolla sitten viimeistään syntyy, joten eipä ole enää montaa päivää jälellä:)
Pricilla ja Muru 41+4
Meille syntyi ma 21.7.08 ihana pieni poika
Viikot oli tasan 41 ja synnytys alkoi kovilla säännöllisillä supistuksilla.
Kirjottelen myöhemmin vauva puolelle miten synnytys suju.
Jaksamisia kaikille jotka viellä odottavat nyyttiänsä, kaikki voi tapahtua kovinkin äkkiä ilman mitään ennakko oireita niinku minulla:)
Ja onnea kaikille jo vauvansa noutaneille!
Vauva puolella kuullaan:)
-Cafe-
Ihanaa kun vauvoja tulee - tulis nyt meillekin:)
Eilinen oli aivan ihana päivä, perheen kanssa vietettiin varsinainen lomapäivä.
Oltiin urheilukisoissa ja sieltä kuvankauniiseen uimapaikkaan jossa syötiin ja pikkuhiljaa illempaa kohti siirryttiin kotiin päin.
Suppareita on - välillä alkaa olla napakampiakin,muttei säännöllisiä. Viikolla oli saannöllisiäkin, mutta kuitenkin liian harvakseltaan, niif!
palataan linjoille, supparituulia puhaltelen täältä teillekaikille odottaville vielä!!
sinuvi 40 vai miten se meni?
Kiva kuulla, että epäkypsästäkin tilanteesta synnytys voi käynnistyä silti nopeasti :-) Vaikka kyllä jännittää nuo voimakkaat supistukset! Mulla on molemmissa synnytyksissä ollut epiduraali, joten supistuskivut ovat olleet hyvin hallinnassa enkä niistä paljon ole joutunut kärsimään. Nyt menisin kumminkin mieluummin ilman epiduraalia, jos vain kestän - ponnistusvaiheet kun ovat molemmissa synnytyksissä vähän venähtäneet, ja epiduraali voi kuulemma vaikuttaa siihen.
Cafe, onnea ihanan pojan johdosta! Täytyy käydä kurkkaamassa synnytyskertomus. Jospa tässä vielä ehtis mullekin alkaa tapahtua, vaikkei merkkejä näy - 25 h aikaa käynnistykseen!
Nyt alkaa sen verran tympimään tämä odottelu, että on pakko avata sanainen arkku. Olen lueskellut marraskuusta Heinisten pinoa enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta viime viikot erityisen ahkerasti.
Huomenna olisi esikoisen laskettu aika, synnärinä Kätilöopisto. Tosin vähän (tai vähän enemmänkin) pyörii mielessä se, että mahtuuko sinne synnyttämään.
Ollaan ilmoittauduttu Haikaranpesään ja siellä valmennuksessa kertoivat, että koska a) on kesälomat ja b) Porvoon synnäri on kiinni, voi joutua muualle synnyttämään tilanpuutteen vuoksi (porvoolaiset tulevat siis pk-seudun sairaaloihin). Eikä siinä mitään, jos pääsee Naistenklinikalle tai Jorviin. Mutta mitä jos käykin pahin, eli joutuu alkaa soittelemaan Tammisaareen, Hyvinkäälle ja Hämeenlinnaan, että olisiko tilaa tulla synnyttämään?! Tämäkin varmaan vielä menettelisi, mutta meillä ei ole omaa autoa... Ja mitä jos odottaa kotona niin pitkään, että supistukset tulevat hyvinkin kipeinä ja tiheästi ja sitten sanotaan, ettei pk-seudun sairaaloissa ole tilaa. No, kohtahan se väistämättä selviää että mihin sitä joutuu. :)
Limatulppa alkoi irtoamaan perjantaina aamulla ja sitä on tässä tullut tasaiseen tahtiin. Koska odotan esikoistani ja koko limatulppa oli vieras käsite ennen raskautta, niin kyselisin kokeneemmilta, että merkitseekö se yleensä käynnistymistä kohtuullisessa ajassa (siis esim. alle viikossa) vai saattaako irrota ilman, että käynnistymisestä on tietoakaan?
Mitään muita oireita ei lieviä kuukautiskipujen tyyppisiä jomottavia särkyaaltoja lukuunottamatta ole vielä ilmaantunut. Kärsimättömyys alkaa kasvaa, koska kuvittelin tietenkin tuon limatulpan merkitsevän, että tänään tähän aikaan olen jo ponnistamassa täyttä häkää... :)
Että näin.
Kataja 39+6
Vanhat merkit piti paikkansa ja yliaikaiskontrollin sisätutkimus teki asiansa niin kuin viimeksikin. Kontrollihan oli siis torstaina aamulla. Päivällä tuli hetken jo supistuksia säännöllisesti, mutta lopahtivat sitten. lähdin vielä reippaalle kävelyllekin illalla ja toivoin supistusten taas alkavan. Mutta nehän loppuivat oikeastaan ihan kokonaan ja illalla ei ollut mitään merkkiä mistään tulevasta. Asennoiduin täysin seuraavaan lauantaiseen yliaikasikontrollikäyntiin ja mahdolliseen käynnistykseen.
No yhdeltä yöllä täysin tyhjästä supistukset alkoivat heti 5-10 minuutin välein varsin napakkana. Kolmen jälkeen oltiin sairaalassa ja tyttö tuli maailmaan 25.7. klo 5.30 ja viikkojahan oli 41+6. Synnytys sujui niin vauhdilla, ettei siinä mitään kivunlievityksiä ehditty antaa.
Nyt kotiuduttiin ja aletaan opettelemaan arkea sitten nelihenkisenä perheenä.
Tsemppiä kaikille viime metreille!
iiju05 ja hilima
Joku uusi kirjoittelija (anteeksi, unohdin nimimerkin) kyseli limatulpasta. Mulla on limatulppaa tullut useampaa viikkoa aiemmin synnytyksestä joten se ei vielä juurikaan ole mitään merkinnyt mulla. Tosin aina kun tullut verensekaista limatulppaa lopulta on synnytys ollut lähellä. Viimeksi meni 3 tuntia ja vauva oli jo sylissä, sitä edellisellä kerralla noin vuorokausi.
Eli sitten kun limatulpassa alkaa olla mukana verta voisi jo alkaa odottelemaan synnytyksen käynnistymistä mielestäni!
Viivi ja Vauva reilu 2 vk
Kataja kyseli limatulpasta ja mä olen ihan samoilla linjoilla kuin mitä Viivikin sanoi. Mulla on kanssa tullut pienissä osissa limatulppaa vaikka kuinka monta viikkoa samoin kun aiemmissakin raskauksissa, eikä synnytys ole sillä käynnistynyt. Verensekainen tai lähes kokonaisena tullut tulppa sen sijaan useimmilla käynnistää synnytyksen muutaman päivän sisään.
Mä kävin tänään ya-kontrollissa ja lääkärin mukaan on vain ajan kysymys koska synnytys käynnistyy. Pari senttiä oli kohdunsuu auki. Kaulaa oli sentin verran jälellä, mutta kuulema ihan "mössöä":) Vauvakin on painunut vihdoin alemmas, ei tosin kiinnittynyt, mutta eihän mulla nämä aiemmatkaan ole kiinnittyneet.
Tiistaille olisi sitten seuraava aika ja vasta torstaina käynnistellään, jos ei ennen sitä synny.
Meillä tyttöihin iski vesirokko ja nyt onkin pieni paniikki päällä, että ehtivätkö sen sairastaa ennen vauvan kotiutumista:( Itse olen melko varmana taudin aikanani kärsinyt, mutta koska siitäkään en sataprosenttisen varma ole, niin pelottaa vauvan puolesta. Ilmeisesti vaarallisin aika mun tartunnalle onkin juuri viitisen päivää ennen synnytystä ja pari päivää sen jälkeen..
Toivotaan siis että vauva pysyttelee vielä keskiviikkoon masussa, koska viikonloppuun mennessä pitäisi tauti olla jo tarttumaton...
Pricilla ja Muru 41+5
Huolimatta viime hetken piiitkästä kävelylenkistä (joka sai aikaan lupaavat 10 minuutin välein tulleet supistukset) näyttää siltä, että käynnistykseen mennään... Iltaa kohti taas hiljeni, ja nyt on pakko mennä nukkumaan että huomenna jaksaa. Aamukasilta pääsen osastolle, jollei yön aikana ala tapahtua..!
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille, jotka vielä odottelevat!
Niin kuin aika moni muukin, olen uskollisesti lukenut heiniksien juttuja päivittäin, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoittaa mitään..ennen kuin nyt...
Ehkä se on tämä odottajan tuska ja kaipuu saada vertaistukea tähän piinalliseen odotukseen...eli Laskettuaika meni (26.7) ja täällä ollaan ilman supistuksia tai muitakaan tuntemuksia...
Odotan esikoista ja kaikki tämä on niin uutta..tuntuu, et välillä liiankin tarkkaan tutkin tuntemuksia ja taas toisaalta välillä on hyvinkin hälläväliä asenne...
Eniten mua nappaa tää odottaminen..haluisin jo vauvan syliin...mulla ei oo hirveesti koko raskaudenaikana ollut ongelmia (noh,ainahan sitä jotain)..mutta en ois uskonut, et henkisesti tää loppuaika olisi näin rassaavaa...ehkä se on tää kotona oleminen. Olen tottunut menemään ja touhuamaan ja nyt ei enää oikein voi noin vain lähtee...
Siivottu on niin paljon, että jo ahistaa koko siivoominen...noh, pitää mun kyllä tänään imuroida (JEEE)...
MIten te muut kulutatte aikaa?
Uskallatteko käydä vielä reissuissa?
Jaksuja kaikille*
Tuutia ( 40+2)
Niinhän siinä sitten kävi että perjantai yön ja aamun supistukset muuttui niin kivuliaiksi että mentiin sairaalaan klo 12.40 ja olin sisätutkimuksessa jo 8 cm auki! Siinä tuli sitten kiirus siirtyä saliin ja antaa mulle antibiootti tipalla kun olen agalactiae positiivinen. Muutaman henkäyksen ehdin ilokaasusta ottaa ja tippa ehdittin just laittaa ennen kuin tuli tarve ponnistaa ja 15 minuutin kova ponnistyö toi vihdoin maailmaan ihanan 10 pisteen tytön, mitat komeat 4140gja 52 cm tasan klo 14. Ison koon vuoksi tyttö oli tosi tiukassa ja musta tuntuu että kuolen mutta tulihan se sieltä ulos lopulta. Synnytyksen jälkeen oli vähän ongelmia hyytymien kanssa ja verta meni melkein litra mutta lopulta vuoto rauhoittui ja päästiin osastolle. Eilen tultiin kotiin ja nyt on tämä kamalin 3 päivä synnytyksen jälkeen kun maito nousee ja tissit on kuin tiiliskivet!
Oikein paljon jaksamista vielä odottaville ja onnea vauvan saaneille!
-Onnellinen Lazo ja tyttö 3 vrk-
Minäkin jatkan tähän viime viikon ketjuun, kun en jaksanut aloittaa uutta. Iso tyttö 4010 g, 51,5 cm syntyi lauantaina päivällä, ei mennytkään käynnistykseen kuten epäilin :) Lähdettiin aamulla "näytille" tuon verenvuodon takia, kun muuttui runsaammaksi, mutta synnytys oli jo hyvällä alulla, kun päästiin sairaalaan. Nyt opetellaan taas vauva-arkea pienen nyytin kanssa kotosalla. Tarkempaa synnytyskertomusta myöhemmin.
Syysvilja ja tyttö 2 vrk
Täällä vain odotellaan.
Ei kummenpia fiiliksiä lähestyvästä synnytyksestä--kaipa se käynnistys aikanaan sitten kohdalle tulee.
Eilen vietin ihanan päivän - kuopus pääsi mummulle ja minä kaupunkiin.
Tuli yllättäen tehtyä vielä viime hetken hankintoja -- ostin vauvalle kantokopan, ja pieniä bodyja ja puolipotkareita..niitä tuli kyllä vähän turhankin monta, kun ottaa huomioon, että kaapissa oli jotain jo ennestään...no hormonihöyryissä nautiskelin.
Sitten tuli kuvioharsoja hankittua, itselle alennusmyynnistä hameen--eipä onnistunut sovitus ei tämän mahan kanssa, mutta luotan siihen että sama koko menee päälle kun on vauvan kastejuhlan aika..elikkä ajattelin just kastajaisiin sitä. Oli massiiviset 7€ jäljellejäävä hinta.
Niin, täällähän minä nyt puol neljän aikaan kirjoittelen kun en saanu enää unta, kun kuopusta käytin pisulla ja mies kevyesti kuorsaa vieressa, itte tunnustelen vauvan liikkeitä.. Nyt otin sitten ihanan danonen jugurtin - se on niin samettisen pehmeä, että tekis mieli mennä jääkaapille uudelleen kattomaan, liekö siellä lisää noita herkkuja..
Huomenna olis neuvola - kuinka usein teillä samassa vaiheessa olevillä on neuvolat nyt kun la on ohitettu?
Mulla ainakin vielä kerran viikkoon. Tai siis nyt viimeviikosta lähti kerran viikkoon käynnit . meillä muutenkin on ollu harvakseltaan, ainakin tuntuu kun toisilla on ollut tiheämmästi käyntejä.
kuulumisiin
sinuvi 40+1
Täällä kasassa...eilen jo supisteli 7h ja tuli lopussa jo 5-6min välein..oltiin jo valmistautumassa sairaalaan lähtöön, kun ne loppu ihan ykskaks* Eli se siitä...
Tänään pesin koko kämpän lattiat ja listat kontalteen (olin aika hurja näky) =) Hieman vihloo alapäähän ja muutamia suppareita tullu, mut ei ihmeempiä...
Täällä menee niin, et kun la on ohitettu niin on yksi neuvola (mul oli la 26.7) ja mulla se neuvola on 31.7..siellä varataan aika Oyssiin yliaikaiskontrolliin, joka tulee mulle 5.8 (eli 10 päivää lasketusta)..yleensä kuulema täällä Oulussa annetaan mennä vain tuon 10 päivää yli, jos se oo mitään merkkejä et alkais itsestään just tulee...tai näin mulla ainakin sanottiin...
Viikon välein olen käynyt tässä lopussa neuvolassa..alussa tosi harvoin, unohtivat mun yhden neuvolankin alussa (oli joku 2kk tauko)...hmm...
Onko täällä paljon vielä heiniksiä? ..taitaa olla aika hiljaista jo...
Tuutia 40+3
Rakas, ihana poikamme syntyi maanantaina 21.7 kello 13.45. Painoa pikkuisella oli 4040 g, pituutta 53 cm ja pipo oli 36. Ihan mukavan kokoinen poika :D Tänään kotiuduttiin, huomenna pitää vielä käydä yhdessä keltaisuus kontrollissa. Pojalla meinaa olla vähän keltaisuutta, johtuen imukuppisynnytyksestä. Toivotaan, ettei huomenna tarvii jäädä enää uudestaan sinne. Mulla siis synnytys alkoi sillä sunnuntai aamuna tulleella limatulpalla, sitte yöllä kalvot puhkes ja niin sitä mentiin.. Käyn lukemassa pinot myöhemmin, nyt täytyy mennä kattomaan vielä tuo vauva puoli ja sitte telkkarin ääreen rauhoittumaan.
Kovasti jaksuja vielä odottaville!!
Helmiir ja Jaska 4 vrk