***HEINIKSET vk30***
Huomenta.
Minäkin vielä täällä.. Laskettuun on nyt tasan viikko! Harjotussuppareita tulee päivien mittaan aivan hirveesti ja siellä välissä vähän tujumpia. (koko selkä kramppaa) Joten paha sanoa ollaanko menossa ajan puitteissa vai meneekö yli.
Esikoinen tuli 39+5.. Noihin öisiin kukkumisiin alan olla jo tottunu,viime to heräsin kahen jälkeen yöllä,eikä uni tullu ku vasta seuraavana iltana. Samana aamuna huomasin läppärin hajonneen vihdoin kokonaan ja jouduin lähtee ostamaan uuden. Ei sitä ilman enää nykyään osaa olla!
Viimeyö meni vähän paremmin..olin hereillä VAAN neljästä kuuteen ja simahdinki viel tunniks.
Kyllä tää tästä,eikä ykskään lapsi oo ikinä sisälle jäänny. =)
Mietin tossa kun en ollu ihan alusta asti mukana,että onko meillä käyny niin hyvä onni et kaikki odottajat on omansa tänne asti saanu? Vai onko alussa jollain käyny kurjasti?
Jaksamisia meille "hännänpitäjille"!!!
Vipu 39+0
Kommentit (57)
Mitenhän tuo yliaikakontrolli vaihtelee eri sairaaloissa? Täällä siis pitää mennä yli 14 vrk:tta ennen kuin saa ajan.
Neuvolassa meinasivat, että ensi viikolla soitellaan ja varataan aikaa. Käytännössä minulla ensi viikon pe tasan 42 vrk:tta. Jos saa ajan vasta tuon jälkeen niin sitten on vähintään 42+3 maanantaina. Joten pahimmassa tapauksessa menee vkolle 43 ennen kuin käynnistävät.
Jotenkin tuntuu, että pitkälle päästetään varsinkin, kun ensimmäinen oli yli nelikiloinen ja repeämiä/reipasta verenvuotoa tuli.
Syysvilja 40+5
Täytyy sanoa, et kyllä mä ihan pikkuriikkisen kade olen kaikille jotka synnyttävät ihan la:n tienoilla:( No, toisaalta sitten taas pitäisi vaan olla onnellinen siitä ,et mulle raskaana olo sopii hyvin! Kroppa voi hyvin, mieli voi hyvin ja ilmeisesti vauvatkin voi hyvin;)
Tässä viime päivinä tosin minäkin olen huomannut, että kovin helposti ärsyyntyy ihan pikkujutuistakin. Varsinkin tyttöjen turhanpäiväiset nahinat saa välillä mut ihan raivon partaalle.
Syysvilja, meillä (PHKS) eka yliaikaiskontrolli on 41+5, eli 12vrk yli. Mutta eihän tuolloin vielä yleensä käynnistellä. Seuraavan kontrolli-ajan saa muutaman päivän päähän, jolloin mahdollisesti käynnistetään tai lähetetään vielä yhdeksi yöksi kotiin. Riippuu tosi paljon lääkäristä, kuinka paljon antaa mennä yli. Käytäntönä kuitenkin on että käynnistys olisi 42+2.
Ya-kontrollissahan tehdään painoarvio, joten sen mukaan myös päättävät käynnistämisen tarpeellisuudesta. Vaikka ensimmäisestä tulikin sinulle repeämiä, ei välttämättä toisesta tule, vaikka sitten olisi isompikin:) Pään koko, muoto ja tarjonta vaikuttavat myös aika paljon. Mutta mainitse ihmeessä lääkärille vauvan koon pelosta!
Pricilla ja Muru 41+1
Jaksamista Lazolle! Koita juoda paljon. Mun oloa helpotti ihmeesti, kun join Osmosalia. Yleensä vatsataudissa se on ollut musta ällöttävää, mutta se pysyi paremmin sisällä kuin pelkkä vesi ja mehu.
Vähän jännittää... Oon menossa tunnin päästä lääkäriin (mun oma lääkäri yksityisellä palas vihdoin töihin lomien jälkeen). Saas nähdä mitä kohdunsuulle kuuluu. Ajattelin pyytää, että voisko mitenkää vähän ronkkia sitä siihen malliin, että avittais synnytyksen käynnistymistä.
Ai niin, ja onnea synttärisankarille! Mun äidillä on tänään 60 v synttärit, ja eipä mikään olisi mukavampi lahja kuin ensimmäinen lapsenlapsi.
Laitan kuulumisia lääkärin jälkeen!
Milja ja vaavi 40+2
Mulla kanssa hirveä v*tutus... En tiedä johtuisko huonoista yöunista, kun esikoinen vähän valvotti. Tuntuu, että pinna on NIIN kireällä. Ja mies ei tajua, että miks mua väsyttää, kun ite se ei ikinä herää vaikka pommi räjähtäis vieressä!
Nälkäkin olis, mutta samalla huono olo. Toivotaan, että tämä ennakoisi jo synnytystä. Tänään on taas sellainen olo, että ei yhtään tekisi mieli olla raskaana...
Eiköhän se siitä... ehkäpä huomenna on jo parempi olla.
Anne rv40+6
Kävin lääkärissä, ja painoarvio oli jo hurjat 4300 g. Asia oli niin kuin arvelinkin, eli vauva ei pääse syntymään, vaikka kohdunsuu on kypsä ja auki. Kalvot ovat tiukasti päätä vasten, ja ne pitäisi puhkaista synnytyksen käynnistämiseksi. Lääkäri ronkki kovasti kohdunsuuta ja nyt odotellaan supistusten alkua. Suositteli käynnistystä tämän vuorokauden puolella, koska lapsivettä on vähänlaisesti, mutta sairaala tietysti päättää, mitä tekevät.
Jännittää...
Milja ja vaavi 40+2
Miljallahan on tosiaan jännnät paikat! Toivottavasti supistukset alkavat itsestään ja pääset pian tositoimiin. Kiitos, vatsatauti on jo menossa poispäin, keittoruokakin pysyy jo sisällä. Nyt sitten olis sopiva hetki lähteä synnärille kun huomenna on laskettu aikakin!
Mulla on kans pinna ollut niin kireällä viimeisinä päivinä että ihan tuo tyttö säälittää kun joutuu mua katella. No kohta tämä loppuu.
Täällä Turussa muuten kirjoitetaan lähete kun on menty 10 päivää yli mutta vielä laittavat kotiin jos vointi on hyvä. Synnytys viimeistään 42+0 luulisin.
Minä odottelen huomista ja yliaikaiskontrollia. Täällä Keski-Suomessa mennään ilman ajanvarauksia suoraan äitipolille, kun mittarissa 41+5. Eli huomenna pitäisi sinne aamusta mennä. Ottavat siellä sitten tarkistukseen jossain välissä, kun ehtivät eli voi mennä kauankin aikaa siellä odotellessa. Siihen olen kyllä varautunut, että kotiin varmasti vielä laittavat. Viikonloppu kun on tulossa, niin tuskin käynnistelevät, joten maanantaille asti tämä mamma on varmaan vielä kokonaisena. Huoh...
Minäkin nukuin viime yön tosi huonosti. Yleensä olen nukkunut kuin tukki ja vessareissujen jälkeen simahtanut heti. Jospa se jotain enteilis...
Tänään on viimeinkin päässyt kunnolla ulkoilemaan ja rannallakin käytiin tytön kanssa. Hyvin meni reissu, vaikka tytöllä onkin kipsi kädessä. Kaatui näet viikko sitten pyörällä ja mursi sormensa ja ranteensa. Todella hyvin lapsi kyllä sopeutuu, kun ei näytä tuo kipsi vaivaavan enää pätkän vertaa. Ainut itku tuli siitä, kun ei voi mennä saunaan=) Selvä suomalaislapsi...=)
iiju 41+4
Soitin sitten jo tänä aamuna synnytyspolille, kun neuvolatäti kehotti soittamaan. Tänä aamuna tuli pikkasen veristä vuotoa pyyhkiessä, kuukautismaista kipuilua ollut tiistaista saakka ja iltaisin kivuttomia suppareita.
Eivät kuitenkaan olleet huolissaan tuosta vuodosta, kun voi ennakoida synnytystä. Kumma, missähän ne kivuliaammat supistukset viipyy. Onneksi vauva tuntuu liikkuvan ja huomenna on neuvola. Saisi synnärillekin lähteä näytille, mutta täytyy nyt seurata, jos verta tulee enempi tai vauva ei liiku.
En nyt kuitenkaan usko, että tämä omin avuin syntyy. Mutta kuitenkin supistuksia odotellessa...
Syysvilja 40+6
Täällä tulee supistuksia! Tosin vielä epäsäännöllisiä... Ehkäpä tänään tai huomenna jo päästään synnyttämään. Limatulppaakin tuli vähän aamulla.
Nyt vaan iski päänsärky. :( Käskivät tulla neuvolaan tarkistamaan pissan ja verenpaineen, jos päätä alkaa särkemään, eli siellä vielä tänään varmaan käyn.
Anne rv41
Tänäkään aamuna ei mitään!!! Eilen hulahti taas melkoinen klöntti limatulppaa, mut siihen se sitten jäikin... Nyt alkaa jo kieltämättä riittää tämä raskaana olo. Mieskin kyselee päivittäin, et no joko synnytät???
Mut varma olen kyllä, ettei tämä ennen ensi viikkoa ulos tule, joten odotus vaan jatkuu!
Huomenna ois taas neuvola ja sit sunnuntaina ya-kontrolliin. Saa lääkäri luvan kanssa kopeloida kovakouraisemmin;)
Pricilla ja masussa viihtyvä Muru 41+2
Yliaikaiskontrollissa käyty ja kotiahan ne laittoi takaisin. Kaikki ok ja kohdunsuu auki kahdelle sormelle ja kaulaakin vielä 1,5 senttiä jäljellä. Eli jäädään odottelemaan, josko se sieltä itse ymmärtäisi tulla. Lauantaina seuraava kontrolli ja sitten ehkä mahdollisesti jo käynnistellään. Saas nähdä...
Nyt tehtiin se painoarviokin, joka ultralla oli 3,7 kiloa ja risat. Tosin sekä lääkäri että kätilö arvioivat käsikopelolla pienemmäksi. Eli varsin sopusuhtainen tulokas kenties tulossa =)
Supistuksia toivottelen minäkin kaikille!
iiju 41+5
Neuvolassa taas käyty. Nyt oli paineet ekaa kertaa kohollaan,pissa kyl puhdas eikä turvotusta joten sano että vois enteillä lähtöäkin..
Mutta saapa nähdä..
Eilisen illan oon kyllä juossu vessassa paineen takia ja luulen et jäi ainaki osa tulpasta yhessä vaiheessa pönttöön killumaan. (mielenkiintosta eikö totta??? Hah..)
Mutta ei tässä nyt uskalla alkaa enempää toivomaan,hullux muuten tulee.
Eipä täältä enempää.
Lähen keksimään tekemistä et aika kuluis eikä turhaan miettis koko ajan koska lähtö tulee!
Odottavan aika ON pitkä!!!! :)
vipu 39+3
Tänne jäätiin suppareita odottelemaan. Yön supisteli hyvin, mutta sitten ne loppuivat taas vaihteeksi kuin seinään. Lapsivettä oli tämänkin päivän tutkimuksissa sen verran vähän, että huomen aamulla puhkaistaan kalvot ja pääsen synnyttämään. Ihanaa - vihdoinkin :).
Tsemppiä kaikille!
Milja ja vaavi 40+3
Nostelen meitä ylemmäs ku on niin hiljasta..
Miljalle peukut pystyyn aamun koitokseen.
Tääl supisteli taas eilisen illan tosi hyvin pari tuntii ja sitte aamuun mennessä oli vähentyny ja loppu taas kokonaan.
Ymmärrän kyl nyt paremmin teitäki jotka aikasemmin valitti kuinka p****stä tää odottaminen on. Koko ajan luulet et no nyt tää on sitä ja saadaan lähtee koht,sit kaikki lopahtaa ja putoot melkein ku tyhjän päälle hölmistyneenä miettimään että mitä häh? Eikö sitte lähettykkään???
Mullahan ei oo edes yli menny vielä,mut noitten väärien hälytysten takia oon aivan kypsä!
Arghhh.. lähen aamukävelylle!!!
Oon ruvennu käymään tosi paljon "lenkillä" jos vähän vauhdittais hommia..
Jaksamisia taas odotteluun. Kuinka tympääntyneitä mahtaa muutki jo olla??
Haleja!
vipu 39+4
Täältäkin tsemppejä Miljalle ja onnittelut vauvatuneille.
Sama juttu täällä, että kivuttomia supistuksia iltaisin suhteellisen tiheää, mutta sängyssä sitten lopahtavat. Nyt vielä tänäänkin punertavaa limavuotoa, mutta siinä kaikki. Täytyy tänään neuvolassa kysyä, onko lapsivettä normaalisti ja voitaisiinko jo varailla ensi viikolle aikaa yliaikakontrolliin.
Tämä on kyllä todella turhauttavaa, kun supistukset lakkaa ja ei tiedä mitä tuo vuotokin merkkaa. Tuskin tässä nyt kuitenkaan synnyttämään lähdetään. Luultavasti hypin seinille, jos tässä joutuu vielä reilun viikon odottamaan ennen kuin pääse sinne kontrolliin! Autollakaan ei pysty oikein mihinkään lähtemään, kun istuminen on välillä tuskaa.
Syysvilja tasan 41
Tsemppiä Vipu!
Jokohan nyt pian lähettäis hakemaan sitä vauvaa? Kolmesta asti supistellut epäsäännöllisesti mutta kivuliaasti, en muistanutkaan että tältä se tuntuu. Aamulla vielä oksentaminen ja mahan tyhjennys, nyt vaan odottelen että supparit tihenisi. Mutta jos ne tähän lopahtaa niin en kestä!!!
Jaksamista vielä kaikille odottaville!
Lazo rv 40+1
ja etenkin Miljalle tsemppiä vauvan hakuun:) Eiköhän se Lazokin pääse pian tositoimiin:)
Jes, mulla oli vika neuvola tänään. Oikeesti en ois enää kertaakaan jaksanut paikalle raahautua. Täti siellä oli jotenkin rasittava, ja sit kun se tosiaan pisti mulle aikoja 2xvk!!!
Vauvalla ei taida olla mitään aikeitakaan tulla ulos ennen ensi viikkoa! Toivottavasti sunnuntain sisätutkimus pistäisi edes jotain tapahtumaan, alkaa nimittäin pikkuhiljaa mullekin odotus riittää!!!
Sit ketuttaa jos vauva syntyy vasta eka päivä, kun tarkoittaa myös lapsilisän siirtymistä syyskuulle. Pakko ajatella näitä rahasysteemejäkin, kun kesä on aina muutenkin meillä tiukkaa aikaa ja nyt sitten ei tiedä onko miehellä edes mahdollisuutta pitää isyyslomaa:(
Jeps, mut hyvät viikonloput kaikille! Minä palailen linjoille varmaankin sunnuntaina kontrollin jälkeen...
Pricilla ja Muru 41+3
Nyt on puol 5stä tullu oikeesti kipeitä supistuksia 7-15min välein..
Saas nähdä joko ens yönä pääsis lähtee? Vielä noi tulee sen verran epäsäännöllisesti ettei täs nyt ainakaa heti olla juoksemas.
Äh..ilmottelen kuin käy.
vipu
Olen siis vieläkin täällä. :( Supistuksia on tullut nyt yli 36 tuntia! Mutta kun ne tulee aina vaan epäsäännöllisesti, n. 10-15 min ajan.
Mä en jaksa enää... uudelleensynnyttäjällä muka menee vähemmän aikaa.. Joopa joo! Onkohan jotain vialla kun noi supistukset ei tihene? Kipeitä ne kyllä on, ja pitkäkestoisia. :(
Anne rv 41+1
Miljallahan se oli viime viikolla se mahatauti. No yöllä kahdelta heräsin kamalaan oloon ja siitä lähtien olen oksentanut ja ripuloinut aamuun asti. Nyt on pari tuntia pysynyt mehulasi sisällä, toivon tosiaan että tämä pöpö olis tässä. Äitipolillekin jo huolissani soitin mutta sanoivat ettei tästä ole vauvallle mitään haittaa ja voi jopa enteille synnytystä...sitä en kyllä usko, ennemminkin epäilen ruokamyrkytystä tai vastaavaa.
No mutta nyt lepäilemään ja tytölle dvd pyörimään, on raukka joutunut sitäkin katsomaan aivan liikaa viime päivinä (niin kuin häntä se haittaisi).
Jaksuja!
Lazo 39+6