Esperi ja Attendo vaikuttavat Touhulassakin - tekee miljonäärejä omistajista ja henkilöstä työskentelee äärirajoilla
Esperi- ja Attendo-pomot vaikuttavat kohun keskellä olevassa Touhula-päiväkotiketjussakin
Julkisuuteen nousseesta Touhula-päiväkotiketjusta on otettu eniten yhteyttä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin. Liiton lehti kertoi maanantaina ketjun henkilöstön karusta arjesta. Henkilöstö työskentelee jaksamisensa äärirajoilla.
Ketjun ongelmista on uutisoitu aiemminkin.
TOUHULA-KETJUN myynti ruotsalaistaustainen sijoitusyhtiö EQT:lle nousi talousuutiseksi vuonna 2016, kun yrityskauppa teki perustajista miljonäärejä uudelle toimialalle eli päivähoitoon.
Vuonna 2016 "Touhuloiden äiti " Turves-Mankila tienasi yhteensä 2,27 miljoonaa euroa ja vuonna 2017 3,26 miljoonaa euroa yhteensä. Hän on nykyisin ketjun varhaiskasvatusjohtaja.
Turves-Mankila keskittyy tällä hetkellä Touhula-mallin kansainvälistämiseen muun muassa Kiinaan.
Kommentit (104)
En suosittele, liian vähän työntekijöitä, sijaisia ei tarpeeksi, paljon puutoksia ja vasumme myöhässä. Aikaa ei ole tarpeeksi. Eikä työntekijöitä. Miksi tämä ketju avaa lisää toimipaikkoja kun taso on niin huono? Miten mahdollista? Miksi päiväkoti ja lasten varhaiskasvatus on tehty pörssibisnekseksi- siinä häviävät lapset ja lapsiperheet. Stop Touhulan toimille.
Oon ollut sijaisena Helsingin Touhuloissa ja mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa ko. firmasta. Kaikki paikat aivan täyttä katastrofia ja henkilökunta ei pysty pitämään palettia kasassa. Lapsia aivan liikaa yhtä ihmistä kohti melkeinpä jatkuvasti. Todella ahdistava ilmapiiri, koko ajan puhuttiin vaan "imagosta" ja siitä miltä näytetään vanhempien silmissä. Liikuntaa oli täysin saman verran, kuin normaaleissa päiväkodeissa eikä liikuntapainotus näy millään tavalla.
Tämä on vähän OT, mutta muistaako kukaan sitä muinaisaikaa, kun yksityistä päiväkotia, lääkäriasemaa, sairaalaa, vanhainkotia yms pidettiin jotenkin hienompana paikkana kuin julkista? Siellä oli "niin paljon parempi hoito ja työntekijöillä paremmat palkat ja..." Siitä taitaa olla aikaa vaikka kuinka paljon, mutta minä tällaisena keski-ikäisenä tätinä muistan sen ajan.
Nykyään kaikki näyttää olevan toisin - minäkin menen paljon mieluummin julkiselle terveysasemalle kuin yksityiselle, vaikka siellä joutuisi vähän jonottamaankin. On hiljalleen mennyt maku ja luottamus noihin yksityisiin.
Ihan hyvä, että kokkare-kepumafiakin saa osansa, koska piilokorruptio julkisrahoitteisissa ostopalveluissa on vähintään yhtä häikäilemätöntä kuin ay-mafian toiminta. Ainoa ero on, että ammattiyhdistyksiä saa haukkua vapaasti (ja niputtaa kaikki samanlaisiksi kuin SAK).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän OT, mutta muistaako kukaan sitä muinaisaikaa, kun yksityistä päiväkotia, lääkäriasemaa, sairaalaa, vanhainkotia yms pidettiin jotenkin hienompana paikkana kuin julkista? Siellä oli "niin paljon parempi hoito ja työntekijöillä paremmat palkat ja..." Siitä taitaa olla aikaa vaikka kuinka paljon, mutta minä tällaisena keski-ikäisenä tätinä muistan sen ajan.
Nykyään kaikki näyttää olevan toisin - minäkin menen paljon mieluummin julkiselle terveysasemalle kuin yksityiselle, vaikka siellä joutuisi vähän jonottamaankin. On hiljalleen mennyt maku ja luottamus noihin yksityisiin.
Ne aiemmat yksityiset päiväkodit olivat esim. yhdistysten pyörittämiä ja toimivat tietyn ideologian pohjalta. Ei nämä voitontavoittelu-päiväkodit ole koskaan olleet laadukkaita.
Työntekijän enkä lapsen näkökulmasta voi suositella. Hienosti brändätty yritys, mutta se kaikki on kulissia; aito kiinnostus&halu laadukkaasta toiminnasta puuttuu. Lapsi ei saa sellaista varhaiskasvatusta, johon hänellä on oikeus.
Ja jos se on liikuntakasvatusta, että mennään hyppien vessaan, leikitään (ruoka)pöydillä ja tehdään tukka putkella asioita, jotta voidaan vanhemmille sitten hehkuttaa (vanhemmillehan hehkutetaan superlatiiveilla lapsen päivästä; ulkokultaisuus tulee juuri tässä esille).
valitettavasti poikani on ollut touhula kaivokselassa . säälittää perheet ja työntekijät.huonosti johdettua puuhastelua ja henkilökunta vaihtuu aivan koko ajan. yrityksen ainoa motto on tuottaa paljon rahaa lasten kustannuksella. itse olen hoitajana kunnallisessa ja osaan nähdä asioita vähän eri valossa....
Yleensä jokainen päivä selviytymistarina. Itse joutunut olemaan ainoana kasvattajana ryhmässä, jossa 25( 3-5v) lasta paikalla ja apuna hoitoapulainen. Siinä on lakisääteisyys kaukana ja tilapäinen ylittyminen on jokapäiväistä, ei tilapäistä. Surullista ja kuormittavaa toimintaa.
Palkat ovat työntekijöillä minimissään johtajaa myöden. Työmäärät liian isoja. Onkohan siellä jokapäivä kunnollista liikkumista, jota tarjotaan kunnan päiväkodeissa. Vaiko vain mainoksissa liikkuvat? Kokemuksia
Keravalla täysi kaaos päällä, työntekijät vaihtuvat tiuhaan. Nyt siellä on oppisopimus opiskelija kasvattajana. Johtaja ihan ammattitaidon ja töykeä.
Järvenpäästä olen kuullut myös huonoa, toinen homeessa ja toisessa työntekijävajetta
Ihan kammottava paikka! Koko ketju ihan uskomattoman syvältä johtajaa myöten. Meidän lapset olivat Vantaalla nykyään Touhulan omistuksessa olevassa päiväkodissa ja ei mitään positiivista sanottavaa. Johtaja oli ihan ammattitaidoton, alaisiaan kyykyttävä ja todella epäpätevä. En ymmärrä miten tässä yrityksessä toimitaan, kun nykyisin tämä sankari on palvelupäällikkö.. En suosittele laittamaan lapsia ketjun päiväkoteihin!
En missään nimessä laittaisi lastani Touhula ketjun päiväkotiin. lapsilla tehdään suurta bisnestä,vain raha ratkaisee. henkilöstön jatkuva vaihtuminen varmasti kertoo jo kaiken.Välttäkää paikkaa,pääsette vähemmällä sydämmentykytyksellä..
Ikävää tässä on se, että toisin kuin yleensä, asiakas ei välttämättä voi äänestää jaloillaan. Meilläpäinkin kuntatasolla muka säästetään, kun päivähoitoa yksityistetään. Omalle lapselle aikoinaan määrättiin paikaksi Touhula, vaikka se ei todellakaan ollut hakutoive. Ilmoitin, että emme ota sitä vastaan, koska sijainti on hankala, ja olen kuullut kyseisestä ketjusta niin paljon negatiivistä. Toista vaihtoehtoa ei annettu. Jouduimme järjestämään hoidon yksityisen hoitoringin kautta. Eli julkinen sektori vieläpä tukee näiden ahneiden sijoittajien bisnestä ohjaamalla lapsia näihin säilömöihin.
Henkilöstöä on aivan liian vähän ja vaihtuvuus jatkuvaa. Olen vain ajatellut että kuinka vanhemmat eivät herää koska kaikki ei ole hyvin. Vuorojen mukaisesti henkilökuntaa paikalla ja tämä tarkoittaa sitä että jatkuvasti kollegat yrittää pärjätä lapsilauman kanssa. Jos henkilökuntaa pois ei sijaisia kuulemma saada. Tilapäiset ylitykset sallitaan mutta mitä jos ylityksiä on koko ajan. Henkilökunta yrittää pärjätä.
Järkyttävää liukuhihna työtä nopeasti sisään ja ulos lapset ja hymyille suut kun vanhemmat tulevat hakemaan. Kaikki loska hymyissä suin otetaan vastaan vaikka olisikin yritetty pärjätä ylittyneen lapsilauman kanssa.
Juurikin näin. Päiväkotien johtajat saa bonuksia sen mukaan mitä pienemmällä budjetilla hommaa pyörittävät. Isoista pomoista puhumattakaan.
Itse olen työskennellyt ko. Yrityksen päiväkodissa. Lähdin heti kun sain toisen paikan. Ja niin ovat lähteneet kaikki muutkin, joilla siihen mahdollisuus. Vain kokemattomat, nuoret yh:t jäävät. Koska on pakko pitää kiinni vakituisesta rahanlähteestä. Kaikista epäkohdista huolimatta.
Asiakastyytyväisyyskyselyt, joihin vetoavat. On tehty todella taitavasti. Niissä ei ole mahdollisuutta antaa palautetta epäkohdista. Kysytään vain asioista jotka on hyvin, esim. Henkilöstön liikuntaetu. Kuka sillä ostaa perheelle ruokaa? Näin saadaa hyviä asiakastyytyväisyys sekä henkilöstötyytyväisyys tuloksia. Vaikka totuus on täysin toinen.
En ikinä veisi omaani yksityiselle, kun pakon edessä. Ja silloin olisin todella kriittinen näkemääni kohtaan. Henkilöstöä on kielletty kertomasta epäkohdista vanhemmille. Se on pelkkää kusetusta.
Tämmöstä tulee kun aletaan tekemään voittoa lapsilla ja vanhuksilla. Mistä sitä säästetään, muusta kuin ruuan laadusta, siivouksesta, henkilöstöpalkkauksista.
En voi minäkään valitettavasti suositella Touhulaa. Resurssit on vedetty liian tiukille. Bisnestä tehdään ihan huolella lasten kustannuksella Hoitajien vaihtuvuus on todella suurta ja ilmapiiri väsyneen henkilöstön kesken kireä. Perusasiat kärsivät resurssipulasta (pukeminen), muista aktiviteeteista puhumattakaan Nämä kokemukset Kuopiosta.
Itse olen ollut elokuusta asti eräässä Touhula-päiväkodissa töissä ja pakko sanoa, että en suosittele kyseistä paikkaa lapsen hoitopaikaksi enkä myöskään työpaikaksi. Joka päivä on hirveä kiire ja jatkuva resurssipula vaikuttaa siihen, ettei kaikkia lapsia ehdi huomioida ja mielestäni varhaiskasvatuksen laatu kärsii tässä todella pahasti. Itse olen työpaikassani ns. "tarvittaessa töihin kutsuttava" sijainen eli nollasopparilla mennään. Töitä on kyllä riittänyt, mikä on plussaa, mutta vihaan sitä, ettei minulle kerry lomia ja työvuorot saattavat vaihtua (jos on sovittu esim. 8-16 vuoro, pomo saattaa laittaa edellisenä iltana viestiä, että voinko esim. jatkaa päivää puoli tuntia/tunnin). Tätä on jatkunut jo kauan ja itse olen jo lopen uupunut.
Lisäksi osa vakkarityöntekijöistä kohtelee minua kuin mitäkin sylkykuppia.
Lapset ovat levottomia ja kiusaamista olen havainnut paljon. Resurssipulan takia henkilökuntaa on liian vähän aina paikalla ja ongelmat lasten keskuudessa lisääntyvät. Käytöshäiriöt yms yleistyy, koska lapsilla on paha olla, heille ei ole riittävästi luotettavia aikuisia, kun aina saa kiireessä olla paikkaamassa yhtä sun toista henkilöä.
Jos joskus pääsen kunnalle töihin, en astu enää jalallanikaan Touhulaan!
Vierailija kirjoitti:
VANHEMMAT HERÄTKÄÄ!
Touhulan (johon nykyisin kuuluu muitakin yksityisiä päiväkoteja mm. Vekara) kahtiajakoiseen maineeseen on syynä se, että työntekijät eivät saa puhua perheille epäkohdista. Se olisi selkeä sopimusrikkomus. Raha määrää ryhmäkoot ja sen, ettei sijaisia hankita.Päiväkotiapulaiset ovat jo sijaistamassa ryhmissä, joten siivous&ruokahuolto jää kasvatushenkilökunnalle. Henkilöstössä on varmasti joka talossa aidosti sydämellisiä hoitajia, mutta he eivät voi tehdä ihmeitä.
Siis, vanhemmat, KYSYKÄÄ hoitajilta suoraan esim. eikö teillä ole sijaista, pärjäättekö, miten teistä huolehditaan ja NÄHKÄÄ asiakaspalveluhymyn taakse ja OTTAKAA YHTEYTTÄ JOHTAJIIN JA KUNTAAN!!!
Ei auta. Vai luuletko, että kukaan ei ole tätä tehnyt. Asiathan kyllä tiedetään, kuten tämäkin keskustelu osoittaa. Mutta ketään ei kiinnosta tehdä yhtään mitään.
Kävin aarresaaren rekrytapahtumassa (samaa konsernia). Oli semmoinen teatteri, että nauratti, kaikenlaista toiminnallista pelleilyä. Sitten kun yritettiin kysellä käytännön asioista (siivous, ruokahuolto jne) niin vastauksia ei saanut. Miut ois palkattu kiintiösijaiseksi mutta sain opiskelupaikan niin jäi onneks väliin. Tätä ennen olin työskennelly vuosia kunnallisella.