Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autoin kaveria saamaan työpaikan - nyt kaduttaa

Vierailija
05.02.2019 |

Työpaikalleni tuli rekryt ja sopivasti samaan aikaan erään kaverini määräaikainen työsuhde päättyi, joten avuliaasti vinkkasin meiltä vapautuneista paikoista.
Hän laittoi hakemuksen menemään ja tietysti haastattelussa oli maininnut olevansa minun ystäväni. Olen ollut samassa paikassa töissä jo melkein 10 vuotta ja nautin työnantajani luottamusta, joten pelkään tuon vaikuttaneen ainakin jollain tasolla siihen, että hän lopulta sai paikan.

Nyt noin 4 kk ajan hän on törttöillyt ja mokaillut melkein päivittäin, "motivaatiosaikuttanut" (juuri sopivasti maanantaisin ja/tai perjantaisin niin saanut pitkän viikonlopun, jolloin olen välillä törmännyt häneen kuitenkin yöelämässä), kolaroinut firman autoja useaankin kertaan, kaahaillut ja pikkujouluissa örveltänyt ja haastanut riitaa.

Tuntuu, että kaveruuskin on alkanut rakoilemaan, koska minua ärsyttää nähdä häntä töissä. Aina kun hän jälleen mokaa niin hän tulee kertomaan asiasta minulle eikä esimiehelleen. Odottaa varmaan minun lohduttavan ja korjaavan asian. Lisäksi kollegani tulevat minulle raportoimaan hänen virheistään, vaikka siis en ole hänen esimiehensä. Tuntuu, että minä olen vastuussa hänen työnteostaan, koska minä tunnen hänet ja "suosittelin" häntä (Huom, en siis suositellut enkä vaikuttanut rekryyn millään tavalla).

Tekisi mieli sanoa esimiehelle, että irtisanoo henkilön koeajalla (perusteet kyllä löytyisi), mutta tuntuu pahalta pettää kaveri. En ole myöskään kertonut esimiehille jos olen törmännyt häneen baarissa, vaikka on ollut sairaslomalla. Varmaan jatkossa pitäisi. Olen vain ajatellut, että eihän asua minulle kuulu, mutta huomaan hänen jatkuvan mokailunsa vaikuttavan minuunkin.

Mitä te tekisitte?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ei hänellä enää koeaikaa ole, jos on 4kk töissä jo ollut.

Vierailija
2/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla etukäteen aavistustakaan ystävän tyylistä? Jos oli, niin miksi ihmeessä ehdotit hänelle teidän työpaikkaa? Menisin silti ehdottamaan purkua sanoen, että kadut, että vinkkasit paikasta. Jos et tiennyt ystävän työtyylistä, niin mene ehdottamaan purkua ja sano, että olet pahoillasi, mutta ystäväsi tyyli ei ollut tiedossasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko yhtään perillä kaverin työpanoksesta hänen edellisessä työsuhteessa tai, että miksei hänen määräaikaisuutta jatkettu/ vakinaistettu?  Itse en vinkannut kaverilleni avautuneesta paikasta juuri tämän takia, kun hän ei tuntunut viihtyvän edellisissäkään työpaikoissa kunnolla ja loppupeleissä se olisi tavalla tai toisella vaikuttanut omaan maineeseen työntekijänä.

Vierailija
4/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että nykyään koeajan maksimi on 6kk?

Vierailija
5/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei kannata hommata kavereille, eikä sukulaisille työpaikkaa. Siitä saa vaan harmia itselleen.

Vierailija
6/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin nyt ainakin juoruilijoille, että se oikea paikka marmattaa tekemättömistä töistä ja mokailuista on pomon toimisto. Tekisin selväksi myös sille kaverille, että jos jotain tarvitsee selittää mokailuista, ne selitykset suoraan pomolle, ne ei sulle kuulu. Kaveruuskin voi jatkua vapaa-ajalla miellyttävämmin jos se kaveri ja sun kollegat lakkaavat kohtelemasta sua niin kuin olisit joku pomon korvike. 

Vierailija
7/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ikävästi nyt sinun mainetta syö tuo kaverisi tyyli.

Vierailija
8/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole häntä töihin valinnut. Jos joku tulee hänen tekemisistään sinulle kertomaan, voit aiheellisestisesti kysyä, minkä takia kyseinen henkilö tuli asiasta sinulle kertomaan.

Vierailija
9/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten asia on, se ei sulle kuulu, vai epäiletko, että pomonsa on myös epäpätevä? Älä sotkeennu millään tasolla.

Vierailija
10/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en ikinä, ikinä ole suositellut ystäviäni esimiehelleni, vaikka he ovat hakeneet paikkaa ja toivoneet minun puhuvan puolestaan. Vaikka olisi kuinka läheinen ystävä (mitä nämä kaverit eivät kyllä edes ole), ei voi koskaan tietää millaisia ihmisiä heistä kuoriutuu palkkatyössä. Olisi todella kiusallista, kuten nyt ap:n tilanteessa, tuntea olevansa vastuussa kaverin perseilystä ja saikettamisesta.

Vaikka ap, sinä et kylläkään ole vastuussa yhtään mistään, varsinkaan kun et edes suositellut kaveria rekrytoitavaksi. Ilmoita kylmästi pomolle ystäväsi motivaatiosaikeista, ja tee ystävällesi selväksi että törttöilyistä avaudutaan esimiehelle, ei sinulle. Tee myös muille selväksi, ettet itsekään hyväksy ystäväsi toimia ja että et itse liity niihin mitenkään.

Todella paskamainen tilanne, tsemppiä. Toivottavasti esimiehesi ymmärtää antaa kenkää moiselle alkueläimelle.

Vierailija
11/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, meillä on 6 kk.

Eri

Vierailija
12/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi niin, että suosittelin yhtä kaveriani pomolleni samaan työpaikkaan kanssani. Onneksi pomo ei sitten palkannutkaan... Jälkikäteen ajateltuna en olisi uskonut ystäväni selviytyvän työssä. Olisi ollut rekrymoka. Muuten ihana ihminen, kaverina kiva.

Olen itse sellaisella alalla, ettei se sovellu ihan kaikille. Suurin osa läheisistäni ei millään muotoa sopisi tähän työhön. Siksi en aio enää koskaan suositella ketään tuntemaani ihmistä pomolleni, ellei kyseinen henkilö ole jo aiemmin todistanut olevansa hyvä tällä alalla.

Vierailija
13/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen työkaveri suositteli yliopistokaveriaan meille töihin. Jätkä palkattiin, mukava tyyppi mutta tosi laiska, eikä mitään aloitekykyä. Työkaveri sano sit mulle et joo ihan samanlainen se oli koulussakin, ei kiinnostanu tehdä mitään, selas vaan puhelinta kaiket päivät. Siis mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu kun suosittelee tollasta jätkää, vaikuttaahan se nyt itseenkin jos täytyy sit itse paikata ja tehdä senkin puolesta työt?

Vierailija
14/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä ei kannata hommata kavereille, eikä sukulaisille työpaikkaa. Siitä saa vaan harmia itselleen.

Kaikilla ei kaverit ja sukulaiset oo mitään pelleilijöitä.

Vierailija
15/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä kehottaisin irtisanomaan. Omakin maineesi on saanut tahroja tämän toisen takia. Juurikin tämän takia ei kannata suositella ketään jonka kanssa ei töitä ole tehnyt mihinkään.

Vierailija
16/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikanani tehnyt sen virheen, että suosittelin kaveriani esimiehelleni. Kaverin tyriminen simppelissä työssä tuli minullekin yllätyksenä, sillä olimme olleet joskus nuoruudessa samassa työpaikassa töissä, toki eri osastoilla.

Kaveri saikin sitten potkut. Sain kuulla vapaa-ajalla, että kuinka paska työpaikka ja hirveän epäreilu esimies. Hymistelemällä siitä selvisin.

Sinuna ap osoittaisin urputtajille esimiehen ovea, sinulle valittaminen kun ei johda mihinkään. Kyllä se siitä. Kaverille voit ensi kerralla kysyä, että kai on kertonut pomolle mokistaan.

Vierailija
17/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei kaverit ja sukulaiset oo mitään pelleilijöitä.

Nimenomaan. Mieheni suositteli kaverinsa töihin samaan firmaan missä itse oli ja sai siitä kovasti kiitosta koska kaverikin on loistava työntekijä. Tottakai pitää tietää ketä suosittelee ja millä perusteilla, jos ei tiedä toisen työnteosta mitään niin ei silloin pidä suositella. 

Vierailija
18/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi irtisanoa, kun sopimuksen voi purkaa?

Vierailija
19/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tietää minkälainen se kaveri työelämässä on vai kertooko joku kavereilleen jos perseilee ja saikuttaa koska ei nappaa? Kaverisuhdeki kärsii jos päivittäin tekemisissä.

Vierailija
20/35 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ole häntä töihin valinnut. Jos joku tulee hänen tekemisistään sinulle kertomaan, voit aiheellisestisesti kysyä, minkä takia kyseinen henkilö tuli asiasta sinulle kertomaan.

Mutta käytännössä jos suosittelee kaveriaan niin on "vastuussa" siitä että se töitä tekee, näin se vaan menee.