Esiteini ja jatkuva vääntö suihkuun menosta "en mä haluu"...
Tyttö on 11, tukka näyttää rasvaiselta ja hikikin ruvennut haisemaan. Viimeeksi peseytyi perjantaina saunassa ja silloinkaan ei suostunut pesemään hiuksia.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ihan voi suoraan sanoa lapselle, että jos ihminen ei peseydy päivittäin, niin seurauksena on lemu, ja sen jälkeen leimautuminen "lemu-leenaksi". Että sitäkö haluaa?
Peseytyminen on siis pakollista, mutta tuossa iässä sen saa hoitaa itse ilman että vanhemmat kyttäävät vieressä. Ei myöskään tarvitse mennä saunaan enää kenenkään muun perheenjäsenen kanssa.
Mitäs jos lähtisitte yhdessä shoppailemaan, ja samalla poikkeaisitte vaikka Body Shopiin yms. jossa tyttö saisi itse valita ihania saippuoita yms. itselleen?
Samaa mieltä muusta, mutta päivittäin ei kyllä ole tarve käydä suihkussa. Joka toinen päivä riittää hyvin, ja on hyväkin jos on kuivaa ihoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua (esi)murrosiän tuomista muutoksista kehossa (ja mielessä). Keho tuntuu vieraalta, ehkä vähän epämiellyttävältäkin, joten koittaa vältellä riisumista/kroppaan koskemista peseytyessä.
Tämä.
Tuo pesemättömyys on yksi esiteinin kehitysvaihe, joka on yhteydessä hormoonitoimintaan ja aivojen kehitykseen. Tuossa iässä oma kroppa tuntuu ihan vieraalta, kun kropassa tapahtuu suuria muutoksia. Menee kyllä aikanaan ohi ja sitten läträtään veden kanssa liiaksi asti.
Muistele ap. omaa nuoruutta.
Kysyin äsken mikä siinä suihkussa ahdistaa niin pahoin, Kuulemma tulee kylmä suihkun jälkeen, saunan jälkeen ei kun koko kylppäri lämmin. Ymmärrän kyllä ja ehdotin nyt että varaa yöpuvun sekä sukat kylppäriin, ei tarvitse juosta pyyhe päällä huoneeseensa!
Ja nyt on siis siellä suihkussa. Eikä tarvinnut luvata jätskiä, sanoin että x (luokkakaveri johon on ihastunut) tykkää kun vieressä istuu tuoksuva tyttö puhtailla hiuksilla XD .
ap
Juu ja jos hiukset rasvoittuu kovin ne voi pestä pelkästään aamulla
Vierailija kirjoitti:
Kysyin äsken mikä siinä suihkussa ahdistaa niin pahoin, Kuulemma tulee kylmä suihkun jälkeen, saunan jälkeen ei kun koko kylppäri lämmin. Ymmärrän kyllä ja ehdotin nyt että varaa yöpuvun sekä sukat kylppäriin, ei tarvitse juosta pyyhe päällä huoneeseensa!
Ja nyt on siis siellä suihkussa. Eikä tarvinnut luvata jätskiä, sanoin että x (luokkakaveri johon on ihastunut) tykkää kun vieressä istuu tuoksuva tyttö puhtailla hiuksilla XD .
ap
Loistavasti toimittu! Jatkossakin sitten kysyt siltä lapselta, mikä on ongelma, jos tulee "vääntöä" jostain. Hämmästyttävän harva vanhempi ymmärtää, että se on usein se tehokkain keino ratkaista ongelma.
No älä nyt todellakaan ala lahjomaan, että peseytyisi. Jos näin perusasiasta saat jo lahjuksia luvata, olet todella pulassa nopeammin kuin arvaatkaan.
Pesulle mennään ja sillä selvä. Valita voi esim. shampoon/suihkusaippuan tuoksun, minkä pyyhkeen ottaa kaapista ja sen peseekö itse vai peseekö vanhemmat. Muusta ei kuulu neuvotella, hygienia on yhtä itsestään selvä asia hoitaa kuin ruokailut ja riittävä lepo.
En minäkään joskus 11-12 vuotiaana olisi mielelläni käynyt suihkussa, mutta jo parin-kolmen vuoden päässä tilanne oli täysin toinen, minua oli vaikea saada sieltä pois kun se peseytyminen kesti ja kesti koska pelkäsin, että haisen. Siihen vaikutti minun kohdallani se, että minua oli koulussa kiusattu siitä, että haisen kun en käynyt tarpeeksi usein suihkussa.6
Sanot että muut alkaa kiusata jos ei peseydy.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kauhean järkevää lahjoa lasta ruoalla, että suostuisi peseytymään. Mielestäni Ap:n kannattaa tuossa tilanteessa pysyä tiukkana ja kertoa lempeästi mutta suoraan, että perushygienia on muiden ihmisten huomioonottamista ja siellä suihkussa on vain käytävä. Tukan ja hampaiden on oltava puhtaat ja deodoranttia käytettävä. Nämä ei ole mitään mielipideasioita tai kiinni halusta - viikonkin kun on esim. alapää pesemättä niin infektioriski on jo aika suuri.
Olisiko sinulla jotain viitettä tuohon viimeiseen väitteeseesi, että infektioriski kasvaa pesemättömyydestä?
Ja miten tuolla puheella lapsen sinne suihkuun saa? Ei minuun ainakaan olisi toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan voi suoraan sanoa lapselle, että jos ihminen ei peseydy päivittäin, niin seurauksena on lemu, ja sen jälkeen leimautuminen "lemu-leenaksi". Että sitäkö haluaa?
Peseytyminen on siis pakollista, mutta tuossa iässä sen saa hoitaa itse ilman että vanhemmat kyttäävät vieressä. Ei myöskään tarvitse mennä saunaan enää kenenkään muun perheenjäsenen kanssa.
Mitäs jos lähtisitte yhdessä shoppailemaan, ja samalla poikkeaisitte vaikka Body Shopiin yms. jossa tyttö saisi itse valita ihania saippuoita yms. itselleen?
Samaa mieltä muusta, mutta päivittäin ei kyllä ole tarve käydä suihkussa. Joka toinen päivä riittää hyvin, ja on hyväkin jos on kuivaa ihoa tms.
Siitä se sitten helposti lipsuu joka kolmanteen ja joka neljänteen jne.
Joka päivä peseydytään, käsihygienian lisäksi ainakin kasvot, kainalot ja alaosasto. Suihkussa hoituvat helposti, samalla saa myös hiukset pestyä ettei tarvitse haisevan rasvaletin kanssa kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä ongelmat yleisiäkin? Meillä lapset ovat vauvasta lähtien käyneet joka ilta suihkussa, ja peseytyminen on samanlainen rutiini kuin iltapala, hammaspesu ja nukkumaanmeno. 12 vuotias huolehtii itsenäisesti iltaisin suihkussa käynnistä ja iltatoimista. Voisi kuvitella, että ongelmia on niillä, joita ei lapsesta alkaen ole opetettu huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniastaan. Vaikea yhtäkkiä alkaa pesytymään päivittäin, jos aiemmin on käytetty pesulla kerran viikkoon. Ei tarvitse ihmetellä miksi nykyään kihomadot ja täit ovat niin yleisiä.
Ai että kihomadot ja täit yleistyy siksi kun ei käydä päivittäin suihkussa? Ahhah :D Miten se lapsi muuten oppii huolehtimaan siitä hygieniastaan itsenäisesti jos sun opetus on vaan tyyliin "joka päivä pakko käydä suihkussa"? Mitä se lapsi tuossa tarkalleen ottaen oppii?
Meillä ainakin opetetaan lapselle että miksi ja milloin pitää/kannattaa tehdä mitäkin. Treenien jälkeen kun on oikein hikinen, kannattaa käydä kunnolla suihkussa. Jos on viettänyt vapaapäivää kotosalla rauhassa, alapesu, kainalot (naama) riittää. Jos hiki alkaa haista jo päivällä, voi pesaista pelkät kainalot, laittaa dödöä ja puhtaan paidan. Iho jos alkaa tuntua kuivalta, laitetaan rasvaa. Eri kohtiin keholle voi ja kannattaa käyttää erilaista rasvaa. Ynnä muuta OPPIA.
No meillä on 15vuotias tyttö, jota ei millään meinaa saada pesulle ja mulla meinaa suoraan sanoen lähteä järki. Tyttö on vielä ylipainoinen ja sitten kun hiki hautuu poimuissa... suihkii sitten hajusteita siihen hienhajun päälle ja rappukäytäväkin haisee järkyttävältä. 12vuotias pikkuveli taas rakastaa peseytyä ja vetäisi joka ilta kahden tunnin suihkusessioita, jos sallisin.
Yleensä tuon ikäisillä toimii, että kertoo, että kaverit voi alkaa karttamaan jos on nuhjuinen ja rasvainen tukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua (esi)murrosiän tuomista muutoksista kehossa (ja mielessä). Keho tuntuu vieraalta, ehkä vähän epämiellyttävältäkin, joten koittaa vältellä riisumista/kroppaan koskemista peseytyessä.
Tämä.
Tuo pesemättömyys on yksi esiteinin kehitysvaihe, joka on yhteydessä hormoonitoimintaan ja aivojen kehitykseen. Tuossa iässä oma kroppa tuntuu ihan vieraalta, kun kropassa tapahtuu suuria muutoksia. Menee kyllä aikanaan ohi ja sitten läträtään veden kanssa liiaksi asti.Muistele ap. omaa nuoruutta.
Aa.. Meillä voisi olla tuosta kyse tuon 8vuotiaan kanssa. Rinnat alkaneet kehittyä ja niistä kovin valittaa että sattuvat ja tuntuvat epämiellyttäviltä.
Et kai ne siel suihkuski tuntuu inhottavilta. Ja koulussa ei voi peseytyä liikunnan päälle yms..
Itsellä ei tuommosta ollut, mut olen itse ollut se suvun poikkeus jonka murrosikä (karvojen- ja rintojen kasvu sekä kuukautiset) ei alkanut alle 10vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tuo pesemättömyys on yksi esiteinin kehitysvaihe, joka on yhteydessä hormoonitoimintaan ja aivojen kehitykseen. Tuossa iässä oma kroppa tuntuu ihan vieraalta, kun kropassa tapahtuu suuria muutoksia. Menee kyllä aikanaan ohi ja sitten läträtään veden kanssa liiaksi asti.Muistele ap. omaa nuoruutta.
Nyt täytyy sanoa, että ainakaan itselläni ei ole koskaan ollut tuollaista vaihetta edes esiteininä. Ei myöskään ystävilläni. Aina käytiin mukisematta suihkussa, lähinnä oli kauhistus jos joskus ei pesulle päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä peseydytään, käsihygienian lisäksi ainakin kasvot, kainalot ja alaosasto. Suihkussa hoituvat helposti, samalla saa myös hiukset pestyä ettei tarvitse haisevan rasvaletin kanssa kulkea.
No ei meillä kyllä ole lipsuttu. Joka toinen päivä suihku ja sillä selvä. Minusta taas kasvojen, alapään ja kainaloiden pesun vuoksi koko kehon pesu on aika turhaa.
Hiukset eivät rasvoitu myöskään päivässä.
no anna haista pahalle. Kyllä ne kaverit siitä kaikkoaa, kun tyyppi haisee kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea yhtäkkiä alkaa pesytymään päivittäin, jos aiemmin on käytetty pesulla kerran viikkoon. Ei tarvitse ihmetellä miksi nykyään kihomadot ja täit ovat niin yleisiä.
Täit viihtyvät paremmin puhtaassa tukassa kuin pesemättömässä. Jos teillä on täiongelma niin skipatkaa se suihkussa käynti, tai ainakin jättäkää shampoo käyttämättä.
https://www.is.fi/terveys/art-2000000822572.html
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lipsuisi? Kyllä minä ainakin haluan olla puhdas. Siihen ei vaan tarvita jatkuvaa suihkussa lotraamista. Kainalot, naama ja alapää päivittäin. Muut osat joka toinen päivä. Riittää minulle vallan mainiosti. Ei ole haisevaa rasvalettiä. Näissä pesuasioissa kannattaa käyttää järkeä ja huomioida ihmisten erilaisuus. Toiset tarvitsevat hiuspesun päivittäin, toisille riittää pari kertaa viikossa. Ja kummassakaan tapauksessa ei tule haisevaa rasvalettiä.
Olen katkera siitä ettei äitini painostanut minua useammin suihkuun murkkuna, ok atooppinen kuiva iho ja tuohon aikaan oli suositus että harvat pesut mutta silti... dödönkin taisin saada vasta joskus 13-vuotiaana joten ei mikään ihme, että sain ylä-asteella lempinimen haisunäätä. Enkä ymmärtänyt miksi pojat pitivät nenästä kun menin ohi ym .(