Lenkkeilyä, jumppaa, syömisen vähennys ja herkkulakko 1 kk. Tulos +-0! Mistä johtuu?
Olen 30-v nainen ja painoindeksini on 25. Tammikuun alussa innostuin ja aloin pitkästä aikaa liikkumaan monta kertaa viikossa. (Sitä ennen en liikkunut käytännössä yhtään.) Käyn n. 5 krt viikossa 20-40 min sauvakävelyllä. Valmiiden ohjeiden mukaista kotijumppaa 4 krt/vko. Jumppa on sen verran tehokasta, että viimeiset liikkeet menevät vain juuri ja juuri, lihakset kipeytyvät, hyvin tuntee jotain tehneensä.
Herkkulakkoa olen myös pitänyt. En ole syönyt koko kuukauteen yhtään makeisia, sipsejä, leivonnaisia, voileipänaposteluita tms. Niitä en ole aiemminkaan kovin paljoa syönyt, mutta viikoittain kuitenkin .
Ruuille olen lisännyt kasviksiamuiden ainesten kustannuksella. Teen melkein kaikki ruuat itse. Aika vähähiilihydraattisen suuntaista, muttei mitään rasvalla mässäilyä. Samalla ruokavaliolla, mutta vähemmillä kasviksilla + viikoittaisilla herkuilla + muutamilla ylimääräisillä naposteluilla paino pysyi tähän asti aina samana.
On ollut kivaa liikkua ja hyvällä ruokavaliolla on terve olo. Jatkan tätä ihan mielelläni. Mutta en ole laihtunut kuukauden aikana yhtään! Paino, vyötärönympärys ja lantionympärys ovat ihan tismalleen samat kuin kuukausi sitten!
Tiedän, että liikunnan aloitus voi kerätä nestettä kehoon, mutta luulisi sellaisenkin jo menneen kuukaudessa ohi?
Joillakin myös liikunta lisää huomaamatta ruokahalua, mutta olen varma, etten ole syönyt enempää enkä useammin kuin aiemminkaan. Minulla liikunnan jälkeen on lähinnä sellainen olo, ettei lainkaan haluta syödä, eikä myöhemminkään iske mikään erityinen nälkä.
Varmasti jos vähentäisin syömistä aina vaan ja lisäsin liikuntaa, löytyisi minullekin taso, jossa alkaisi tapahtua. Mutta nyt en oikeastaan kysy sitä, miten tästä laihtuisin.
Kysyn, miksi tuntuva liikunnan lisäys ja syömisen vähennys eivät vaikuta sitten puolen kilonkaan vertaa? Mitä tuolla kehossa tapahtuu?
Kokemuksia tai kohtalotovereita?
Kommentit (23)
Sinuna en ehkä tuijottaisi kilomäärää. Olet jo nyt huomannut olosi virkeämmäksi ja jaksavammaksi, joten jatkaisin juuri tuolla samalla linjalla. Kiloja tippuu, jos tippuu. Ja varmaan tippuukin, ajan mittaan. Turha vetää hirvittävän tiukkaa linjaa, jos ei ole ihan terveydellisestä syystä pakko saada kiloja pois. Liian tiukkoja kuureja ei kukaan jaksa noudattaa kovin pitkään, etenkään normaalin arjen keskellä.
Onko sinulla sykemittaria? Maksimisyke = 220-ikä ja siitä 60-70% olisi hyvä treenisyke että rasvaakin alkaisi palaa? Jos oikein nämä muistan.
Liikunnan rasittavuus on oikeasti kohdallasi olematon. Itse juoksen kerran viikossa 20 kilometriä, kahdesti 10 kilometriä ja kerran intervalliharjoituksen. Lisäksi lihaskuntoharjoitukset. Tuolla määrällä kesän aikana paino tippuu 1-2 kiloa.