Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi einesruokien puolustajat kuvittelevat

Vierailija
04.02.2019 |

ruuanvalmistuksen olevan jotain hankalaa ja aikaavievää?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös,terveellisiä eineksiä aivan kuten voi valmistaa kotona epäterveellistä kotiruokaa.

Mainitsepa pari terveellistä einestä. Olen niitä jonkin verran töissä syönyt ja alkaa tökkiä kun annos on "pelkkää" riisiä tai makaronia. Via:lla oli joku (liian tulinen mun makuun), missä olisi kasviksia reilummin lisäksi. Einesperunaa en tahdo mikrolämpimänä.

Useimmat valmiit salaattiannokset lienevät oppikirjaesimerkillisiä terveellisyydessään, vaikka se nyt on jossain määrin myös tulkintakysymys, millainen ruoka luokitellaan terveelliseksi. Siitä olen melko varma, että laadunvalvonta ja prosessien toimivuus on suomalaisessa ruokateollisuudessa niin korkea, että varsinaisesti itsessään vaarallisen epäterveellisiä eineksiä kaupasta ei löydy. Kaikkia voi syödä huoletta, ellei kärsi allergiasta tms. Kokonaan eri asia on, jos oma ruokavalio on epäterveellinen eli vaikkapa liian yksipuolinen ja liikaa energiaa sisältävä. Se ei ole einesten vika jos niitä käytetään väärin, vaan ihan syömärin oma ratkaisu. 

Ravinneköyhä espanjalainen jääsalaatti, säilyke- tai pakastemaissia, myrkkysuolaista ja rasvaista juustoa, purkkitonnikalaa, lisäainekastike. Siinä kaupan valmissalaatin salaisuus.

Onhan se roiskeläppää terveellisempää mutta kaukana siitä mitä laadukkaammista aineksista saisi tehtyä.

Vierailija
42/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eines on vähittäiskaupassa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke eikä pakaste. Lähde: Wikipedia.

Nyt sitten joku voisi kertoa, mikä tuossa määritelmässä johtaa siihen, että eineksessä olisi jotain pahaa?

Heikot ravintoarvot, voimakassuolaisuus. Epäterveellisiähän einekset ovat itsetehtyyn verrattuna.

Miten ravintoarvo heikkenee siitä, jos ruoan ostaa kaupasta valmiina? Jos ei pidä voimakassuolaisista tuotteista, niitä ei kannata ostaa. Eivät einekset kuitenkaan järjestään ole mitenkään erityisen voimakassuolaisia. Toisaalta kotikeittiössä voi halutessaan tehdä kuinka suolaista tahansa, eli eihän missään ole poissuljettu kotiruoan voimakassuolaisuutta sinänsä. Esimerkiksi isoisäni tekee ruokia, joita minä en pysty syömään suolan määrän vuoksi. Hänestäkin einekset ovat ihan mautonta kuraa, kaikki on tehtävä itse jos haluaa kunnollista. Suolaa säästämättä, toki. 

Einekset ovat järjestään suolaisia. Missä vitamiinit, hivenaineet, kuidut? Einesateriassa on halvinta mahdollista vaaleaa makaronia tai riisiä. Liian vähän proteiinia, liikaa rasvaa, no toki jos itse teet yhtä huonolaatuista ruokaa niin en ala tästä väittelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nämä 100-kiloiset av-läskit joilla "on varaa ostaa valmista ruokaa" puolustelevat eineksiä. En ihmettele että palsta on täynnä kilokeijuja kun tämä on heidän mielestä terveellistä.

Vierailija
44/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä 100-kiloiset av-läskit joilla "on varaa ostaa valmista ruokaa" puolustelevat eineksiä. En ihmettele että palsta on täynnä kilokeijuja kun tämä on heidän mielestä terveellistä.

Kiloilla ja eineksillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Mä painan reippaasti alle 60 kiloa (sitä en tiedä onko se sun mielestä paljon vai vähän, mun mielestä ei ainakaan liikaa) ja syön sekä eineksiä että itse tehtyä ruokaa.

Vierailija
45/45 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös,terveellisiä eineksiä aivan kuten voi valmistaa kotona epäterveellistä kotiruokaa.

Mainitsepa pari terveellistä einestä. Olen niitä jonkin verran töissä syönyt ja alkaa tökkiä kun annos on "pelkkää" riisiä tai makaronia. Via:lla oli joku (liian tulinen mun makuun), missä olisi kasviksia reilummin lisäksi. Einesperunaa en tahdo mikrolämpimänä.

Useimmat valmiit salaattiannokset lienevät oppikirjaesimerkillisiä terveellisyydessään, vaikka se nyt on jossain määrin myös tulkintakysymys, millainen ruoka luokitellaan terveelliseksi. Siitä olen melko varma, että laadunvalvonta ja prosessien toimivuus on suomalaisessa ruokateollisuudessa niin korkea, että varsinaisesti itsessään vaarallisen epäterveellisiä eineksiä kaupasta ei löydy. Kaikkia voi syödä huoletta, ellei kärsi allergiasta tms. Kokonaan eri asia on, jos oma ruokavalio on epäterveellinen eli vaikkapa liian yksipuolinen ja liikaa energiaa sisältävä. Se ei ole einesten vika jos niitä käytetään väärin, vaan ihan syömärin oma ratkaisu. 

Ravinneköyhä espanjalainen jääsalaatti, säilyke- tai pakastemaissia, myrkkysuolaista ja rasvaista juustoa, purkkitonnikalaa, lisäainekastike. Siinä kaupan valmissalaatin salaisuus.

Onhan se roiskeläppää terveellisempää mutta kaukana siitä mitä laadukkaammista aineksista saisi tehtyä.

Niinpä, ja salaatti nyt on nopea aamulla kasata itsekin. Mutta näihin chilconcare- tai broilerpasta-annoksiin kaipaisin kasvikset sinne soosiin mukaan. Alkaa kyllästyttää naposteluporkkanapussit eineksen lisänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän