Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi einesruokien puolustajat kuvittelevat

Vierailija
04.02.2019 |

ruuanvalmistuksen olevan jotain hankalaa ja aikaavievää?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika muutti pois omiin oloihin ja tein siihen asti ruoan. Nyt maistuu oikein hyvin kaikkien tekemät jotkut ruoat. Ostan valmiin salaatin. Monesti ostan salaattipöydästä 14,90 lohen takia. On helppoa nyt elämä. Suunnittelen matkaa mää matkaa. Menopaluu lento ja hotellit koska käyn ainakin parissa muussa paikassa matkan aikana. 

hmm, jäi sana äitien pois siis kaikkien äitien tekemät ruoat, Saarioinen.........  Joskus innostun tekemään tortillaa, lasagnea, lohipastaa jne. Valmiit grilli koipireidet jne

Vierailija
22/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keittiössä n. 50cm laskutilaa. Hella toimii myös sellaisena. Einekset tuntuvat houkuttelevalta aina välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ainakin toistaiseksi sen verran varakas, että ostan eineksen hinnalla itselleni vapaa-aikaa.

Työttömyyden tai viimeistään eläkeiän koittaessa lienee pakko siirtyä tekemään alusta asti itse, eli kasvattamaan kanoja, possuja ja nautoja lihan saamiseksi, viljelemään viljaa leipätarpeiksi ja pastan aineiksi, kasvattamaan salaatit, perunat, porkkanat, tomaatit yms. Omenat, banaanit ja appelsiinit voivat olla haasteellisia.

Mites on, kuinka ison kasvatusaltaan tonnikala tarvitsee?

Onpa taas typerä kommentti. Kukaan ei ole puhunut mistään karjankasvattamisesta tai banaaninviljelystä vaan tuoreiden kasvisten ja lihan käyttämisestä.

Tunge vaan suuhusi jatkossakin niitä purilaisia ja roiskeläppäpitsoja ja kuvittele sen olevan merkki varakkuudesta, vaikka sun tapauksessasi taitaa olla kyse nimenomaan köyhyydestä sekä taloudellisilla mittapuilla että henkisesti.

Vierailija
24/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä eineksiä, puolivalmiita ja pakasteita voi aivan hyvin kåyttää. Suomessa ollaan vielä aika takapajula mitä tulee monen muun euroopan maan valikoimaan.

Vierailija
25/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ruokahävikki. Itse olen perheellinen ja omistan pakastimen, minne tungen itselleni lounasruuiksi kaikki ylijäämät, mutta yhden hengen taloudessa voi hyvinkin olla taloudellisempaa ostaa eines.

Välttyy turhalta tiskiltäkin ja kierrättämällä pakkausjätekään ei päädy poltettavaksi vaan kiertoon.

Niin, mitä nyt ne mustat muoviset eineslootat on suurinpiirtein ongelmajätettä ja menee juuri poltettavaksi kun niitä on vaikea erotella ja hyödyntää uusiksi.

Vierailija
26/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ainakin toistaiseksi sen verran varakas, että ostan eineksen hinnalla itselleni vapaa-aikaa.

Työttömyyden tai viimeistään eläkeiän koittaessa lienee pakko siirtyä tekemään alusta asti itse, eli kasvattamaan kanoja, possuja ja nautoja lihan saamiseksi, viljelemään viljaa leipätarpeiksi ja pastan aineiksi, kasvattamaan salaatit, perunat, porkkanat, tomaatit yms. Omenat, banaanit ja appelsiinit voivat olla haasteellisia.

Onpa taas typerä kommentti. Kukaan ei ole puhunut mistään karjankasvattamisesta tai banaaninviljelystä vaan tuoreiden kasvisten ja lihan käyttämisestä.

Tunge vaan suuhusi jatkossakin niitä purilaisia ja roiskeläppäpitsoja ja kuvittele sen olevan merkki varakkuudesta, vaikka sun tapauksessasi taitaa olla kyse nimenomaan köyhyydestä sekä taloudellisilla mittapuilla että henkisesti.

Tässä avauksessa oli aivan selvästi verhottuna käsite uusavuttomuudesta, mutta jos se viedään hieman pidemmälle, niin siitä vedetään itsekasvatetut herneet nenään?

Itse taidat olla tietämätön, jos luulet, että einekset tarkoittavat vain pizzoja ja purilaisia?

Vierailija
27/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan Saarioisten jauhenliha pizzaa KOSKA MULLA ON VARAA!! Hähä köyhät, tehkääpä sama! Käyn myös kerran viikossa ulkona syömässä Mäkdonalts-ravintolassa euron juuston, mikä ymmärrettävästi herättää teissä kateutta. Vain huonompi väki tekee itse ruokansa. Varakas elää eineksillä.

Vierailija
28/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on ruokahävikki. Itse olen perheellinen ja omistan pakastimen, minne tungen itselleni lounasruuiksi kaikki ylijäämät, mutta yhden hengen taloudessa voi hyvinkin olla taloudellisempaa ostaa eines.

Välttyy turhalta tiskiltäkin ja kierrättämällä pakkausjätekään ei päädy poltettavaksi vaan kiertoon.

Niin, mitä nyt ne mustat muoviset eineslootat on suurinpiirtein ongelmajätettä ja menee juuri poltettavaksi kun niitä on vaikea erotella ja hyödyntää uusiksi.

Ja poltettaessa niistä saadaan energiaa joko kaukolämpönä tai sähkönä tai molempina.

Vierailija
29/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan Saarioisten jauhenliha pizzaa KOSKA MULLA ON VARAA!! Hähä köyhät, tehkääpä sama! Käyn myös kerran viikossa ulkona syömässä Mäkdonalts-ravintolassa euron juuston, mikä ymmärrettävästi herättää teissä kateutta. Vain huonompi väki tekee itse ruokansa. Varakas elää eineksillä.

Sä unohdit nyt sen vapaa-ajan, jota sillä ostetaan. Kun tulot ovat luokkaa 30€ / tunti, niin vapaa-ajalla tehdystä työstä pitäisi saada vähintään 45€ / tunti että se olisi kannattavaa.

Vierailija
30/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan myös valmissalaatteja. Tai sitten teen salaatin ja tungen tehosekoittimeen ja juon pois välittömästi. 

Vierailija
31/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja poltettaessa niistä saadaan energiaa joko kaukolämpönä tai sähkönä tai molempina.

On siis varsinainen ekoteko ostaa näitä erillispakattuja eineksiä? Lisää muovia maailmaan, sillä saadaan energiaa!

Vierailija
32/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä unohdit nyt sen vapaa-ajan, jota sillä ostetaan. Kun tulot ovat luokkaa 30€ / tunti, niin vapaa-ajalla tehdystä työstä pitäisi saada vähintään 45€ / tunti että se olisi kannattavaa.

On kyllä harvinaisen idioottimainen ajatuskuvio, mutta maksa toki itsellesi mielikuvituspalkkaa jos sillä tunnet rikastuvasi. Onko av:lla roikkuminen sulle työaikaa vai laadukasta vapaa-aikaa?

Vierailija
33/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eines on vähittäiskaupassa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke eikä pakaste. Lähde: Wikipedia.

Nyt sitten joku voisi kertoa, mikä tuossa määritelmässä johtaa siihen, että eineksessä olisi jotain pahaa? Makuasiat sivuuttaen, sillä tottakai on ymmärrettävää, että valmisruoka on aika keskinkertaista kulinaristisessa mielessä, tai ainakin nyt sellaista että miellyttää keskivertokuluttajaa yleensä siksi, että siitä on poistettu maut, jotka karkottaisivat keskivertokuluttajan. Jos sattuu tykkäämään erikoisemmista mauista, kannattaa tehdä itse tai maustaa valmisruoka haluamallaan tavalla.

Kommentti noihin jäte/pakkausasioihin vielä. Einesten käyttö ei automaattisesti johda pakkausten lisääntymiseen tai jäteongelmiin, sekin on ihan tapauskohtaista. Materiaalit pakkauksissa voivat olla uusiutuvia, kierrätettäviä jne, suurempia pakkauksia ostamalla säästää pakkausmateriaaleja, ja loppujen lopuksi ihan oikeasti itse valmistamalla ruoan marketista ostetuista raaka-aineista saattaa hyvinkin tuottaa jopa enemmän pakkausjätettä. Kas kun se kerma on omassa purkissaan, perunat muovipussissa ja aurajuusti foliokääreessään kuitenkin, mistä syntyy useita erillisiä pakkauksia roskiin laitettavaksi, kun taas valmis aura-perunalaatikko tulee yhdessä rasiassa.

Vierailija
34/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä ovat "einesten puolustajat"? Miksi einesten käyttäminen ja ruuan laittaminen sulkevat toisensa pois? En tajua. Mä oon opetellut jo ala-asteikäisenä laittamaan ruokaa. Teen monina päivinä jopa kaksi lämmintä ruokaa, mutta kyllä meillä myös eineksiä syödään.

Sitäkään en ymmärrä, miten joku jaksaa kantaa huolta tuntemattomien ihmisten eineksistä. Mulla on ainakin sen verran sisältöä (niin hyvässä kuin pahassakin) elämässä, ettei jää voimia murehtia toisten ruuanlaittoa tai -laittamattomuutta.

Vierailija
35/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös,terveellisiä eineksiä aivan kuten voi valmistaa kotona epäterveellistä kotiruokaa.

Mainitsepa pari terveellistä einestä. Olen niitä jonkin verran töissä syönyt ja alkaa tökkiä kun annos on "pelkkää" riisiä tai makaronia. Via:lla oli joku (liian tulinen mun makuun), missä olisi kasviksia reilummin lisäksi. Einesperunaa en tahdo mikrolämpimänä.

Useimmat valmiit salaattiannokset lienevät oppikirjaesimerkillisiä terveellisyydessään, vaikka se nyt on jossain määrin myös tulkintakysymys, millainen ruoka luokitellaan terveelliseksi. Siitä olen melko varma, että laadunvalvonta ja prosessien toimivuus on suomalaisessa ruokateollisuudessa niin korkea, että varsinaisesti itsessään vaarallisen epäterveellisiä eineksiä kaupasta ei löydy. Kaikkia voi syödä huoletta, ellei kärsi allergiasta tms. Kokonaan eri asia on, jos oma ruokavalio on epäterveellinen eli vaikkapa liian yksipuolinen ja liikaa energiaa sisältävä. Se ei ole einesten vika jos niitä käytetään väärin, vaan ihan syömärin oma ratkaisu. 

Vierailija
36/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siis varsinainen ekoteko ostaa näitä erillispakattuja eineksiä? Lisää muovia maailmaan, sillä saadaan energiaa!

Kaupan lihat on samalla tavalla pakattu muoviin.

Vierailija
37/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eines on vähittäiskaupassa myytävä valmis elintarvike, joka ei ole säilyke eikä pakaste. Lähde: Wikipedia.

Nyt sitten joku voisi kertoa, mikä tuossa määritelmässä johtaa siihen, että eineksessä olisi jotain pahaa?

Heikot ravintoarvot, voimakassuolaisuus. Epäterveellisiähän einekset ovat itsetehtyyn verrattuna.

Vierailija
38/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni fiksu ja rehellinen. Noin olen itsekin ajatellut. Haluan hyvää ruokaa ja siksi ajattelin sitä kasvattaa ,kun on aikaa. Nyt en juuri syö eineksiä, mutta syön ulkona. Töiden jälkeen istahtaa valmiisren pöytään syömään rauhassa ja sitten vasta kotiin. Rahalla ostaa vapaa-aikaa.

Vierailija
39/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni, joka on monessa muussakin asiassa irrationaalisen hysteerinen, ristiriitainen ja uhriutuva itsensäkurittaja, on myös sitä mieltä, että valmisruoka on synti ja osoittaa hänen olevan huono äiti ja pilaa lasten tulevaisuuden, jos eineksiä syödään edes satunnaisesti, saati sitten joskus kiireen ollessa pahimmillaan useinakin arkipäivinä viikossa. 

Vierailija
40/45 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten joku voisi kertoa, mikä tuossa määritelmässä johtaa siihen, että eineksessä olisi jotain pahaa?

Heikot ravintoarvot, voimakassuolaisuus. Epäterveellisiähän einekset ovat itsetehtyyn verrattuna.

Miten ravintoarvo heikkenee siitä, jos ruoan ostaa kaupasta valmiina? Jos ei pidä voimakassuolaisista tuotteista, niitä ei kannata ostaa. Eivät einekset kuitenkaan järjestään ole mitenkään erityisen voimakassuolaisia. Toisaalta kotikeittiössä voi halutessaan tehdä kuinka suolaista tahansa, eli eihän missään ole poissuljettu kotiruoan voimakassuolaisuutta sinänsä. Esimerkiksi isoisäni tekee ruokia, joita minä en pysty syömään suolan määrän vuoksi. Hänestäkin einekset ovat ihan mautonta kuraa, kaikki on tehtävä itse jos haluaa kunnollista. Suolaa säästämättä, toki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan