Saatko isoakin tyydytystä kun pääset huomauttelemaan kirjoittajalle kielioppivirheistä?
Onko kyseessä joku AV-palstan erikoisuus? Palsta-Pirkko joka kyylää uudet aloitukset aloituspostaajan kirjoitusmokien takia ja katsoo asiakseen tehdä siitä oman viestinsä, jolla ei ole muuta funktiota kuin näpäytys.
Kommentit (49)
minun itse tuntoni kyllä nousee ylös lailla tuuli viirin ja koen olevani ihmisenä yli vertainen kun pääsen ojentamaan noita jotka eivät tajua kirjoittaa suomen kieltämme siinä muodossa jossa isän maani on minule äidin kielen suonut
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Jos väärinkirjoittaja yrittää kovasti päteä tai on muuten ärsyttävä, niin kyllä saan.
adobtio, spegulaatio, diapetes, golitsi... Palsta-Pirkon painajaisia siinä muutama tsibale. Varsökuuda.
Vierailija kirjoitti:
:DDD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi nuo kielipollarit vtutti. Nykyään vaan lähinnä naurattaa heidän kieliaddiktionsa. Kertoo lähinnä ahdasmielisyydestä jos pikku virheet saavat aikaan hiusten repimisen päästä. :)
Miksi oletat että saisi aikaan "hiusten repimistä päästä"? Eikö voi huomauttaa ihan muuten vaan, ilman mitään repimisiä?
En, miten niin?
Siis et mitä?
Mä en koskaan revi hiuksiani mutta joskus ottaa silmään. Miten voi olla niin ylivoimaista kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä? Typot ei haittaa mutta joskus näkee että lauseen merkitys jopa kääntyy päinvastoin kuin on tarkoitettu, koska ei osata kirjoittaa.
Tunsin tämän jo anaalikrampillani ennakkoon. Tunsitko sinäkin?
ketä niin on lähiaikoina sanonut?
Vierailija kirjoitti:
:DDD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi nuo kielipollarit vtutti. Nykyään vaan lähinnä naurattaa heidän kieliaddiktionsa. Kertoo lähinnä ahdasmielisyydestä jos pikku virheet saavat aikaan hiusten repimisen päästä. :)
Miksi oletat että saisi aikaan "hiusten repimistä päästä"? Eikö voi huomauttaa ihan muuten vaan, ilman mitään repimisiä?
En, miten niin?
Siis et mitä?
Mä en koskaan revi hiuksiani mutta joskus ottaa silmään. Miten voi olla niin ylivoimaista kirjoittaa ymmärrettävää tekstiä? Typot ei haittaa mutta joskus näkee että lauseen merkitys jopa kääntyy päinvastoin kuin on tarkoitettu, koska ei osata kirjoittaa.
Siis ketä? Missä?
Hopeakettu kirjoitti:
minun itse tuntoni kyllä nousee ylös lailla tuuli viirin ja koen olevani ihmisenä yli vertainen kun pääsen ojentamaan noita jotka eivät tajua kirjoittaa suomen kieltämme siinä muodossa jossa isän maani on minule äidin kielen suonut
Johdon mukaisuus kunniaan: Suomen kieltä.
:D
Ketä menee repii hiuksii kieli oppi virheistä?
En saa tyydytystä. Jotkin virheet vain aiheuttavat niin suurta pahoinvointia, että asiasta on lähes pakko huomauttaa.
Siis kekä tänmöstä kakitsuu kirioittaa
Vierailija kirjoitti:
En saa tyydytystä. Jotkin virheet vain aiheuttavat niin suurta pahoinvointia, että asiasta on lähes pakko huomauttaa.
Minkäläiset kieli oppivihreet suo ärsytyttää?
Jos joku leivän kehitysvamman omaavva kirjottaa, niin pitäsikö hään se itse ilmoottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäläiset kieli oppivihreet suo ärsytyttää?
Sellaiset, joissa kirjoittaja selkeästi ei tiedä sanojen oikeaa kirjoitusasua tai noudata minkäänlaista kielioppia. Kirjoitusvirheet asia erikseen, niitä sattuu kaikille. Puhekielisyys ei myöskään häiritse.
Huomauttelen täällä niistä ainoastaan, jos joku kommentoija on olevinaan kovinkin fiksu tai mollaa muiden kommentteja.
Kyllä virheet pistävät silmään niin täällä kuin lehtijutuissakin ja joskus omituisuudet muuttavat sanojen tarkoitustakin.
Esim. nyt Matti-uutisissa näkyi seuraava virke:
"Matti Nykäsen kiivaimpiin kilpakumppaneihin lukeutunut Jens Weissflog järkyttyi, kun hän kuuli suomalaishyppääjän menehtymisestä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä."
Eihän Jens kuullut Matin kuolemasta sunnuntain ja maanantain välisenä yönä, vaan hän kuuli Matin kuolleen sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.
Vai eikö muka näillä ole mitään merkityseroa? En toki itsekään kirjoita täydellistä suomea, mutta puhekielisyys onkin ihan eri asia.
En tiedä mutta lohduttaa suuresti se että tutkitusti ovat vittumaisia ihmisiä xD Luin jonkun artikkelin asiasta.
Jos joku ei osaa matikkaa ja laskee yhteen 2+3=4 niin mitäs silläkään on väliä? Miksi mitään edes opetetaan, jos ei millään ole mitään väliä?
Jos ei osaa kirjottaa yksinkertasimpiakaan yhdyssanoja, tai kirjottaa "mitalli" tai surullisen kuuluisan "enään" niin kyllä semmosesta typeryydestä saa mainita. Simppelit kielioppivirheet kertoo myös kirjottajan halveksunnasta omaa kieltään kohtaan.
Siis et mitä?