1v-synttäreistä
Olen kutsumassa n. 75 vierasta, koska meillä on iso suku ja paljon läheisiä kavereita + heidän lapset.
Synttärit pidetään luultavasti kahdessa erässä. Miten teillä on menny lasten synttärit?Onko muilla ollu isoja juhlia?
Kommentit (15)
Ekat (1-v) synttärit pidettiin erikseen sukulaisille ja kavereille, mutta tylsä systeemi, kun sukulaiskahvit niin puisevat ja esim. minun vanhempani näkisivät mielellään myös kavereitani lapsineen.
Tehdään varmaan niin, että porrastan kutsuja. Kutsun osan vaikka klo 14, osan 15 ja osan klo 16 ja toivon, että kaikki eivät ole samaan aikaan paikalla. Tarjottavaa pitää olla tietysti paljon ja esim. kakun avaaminen on ongelma, kun kaikki eivät paikalla jne... Ja muutenkin tarjottavia pitää viedä ja tuoda jne... ARGH, STRESSI.
vaikka itsellä olisi kuinka paljon hyviä kavereita, heitä ei ole välttämätöntä kutsua LAPSEN juhlille. Ne ovat teidän kavereita. Lapsen kummit jne tietty paikalle, mutta ei kaikkia omia hyviä kavereita ole pakko kutsua eivätkä he ehkä totuuden nimissä ole NIIN innostuneita lapsesi täydestä vuodesta kuin sinä...
meillä se tilanne, että minun kavereillani, jotka kutsun, on kaikilla lapsia, jotka ovat lapseni kavereita. Mutta koska heidän vanhempansa on myös minun kavereitani, ei ole luonnollista pitää myöskään vain lasten synttäreitä. Ja sitä paitsi monet lapset niin nuoria, ettei siksikään hyvä idis pitää synttäreitä ilman lasten vanhempia.
Melkein kaikilla kavereilla on suht samanikäsiä lapsia
-ap
eli jokainen voi hakea syötävää ja juotavaa milloin haluaa. Eli kakku avattaisiin vaikka eka vieraiden saapuessa. Kuinka monta vierasta teillä oli?
Mitä teillä tarjottiin?Miten synttärit meni muuten, oliko isommille lapsille jotain ohjelmaa tms?
mutta kaiken tarjottavan pitäisi sitten olla säilyvää. Ei ole kiva ottaa munavoita, joka on seissyt pöydässä 3 tuntia eli ainakin kannattaa pyytää joku (sukulaistyttö esim?) apulainen, joka täydentää pöytää niin, että tavaroita voi pitää jääkaapissa. Meilläkin ollut seisova pöytä ja apulainen. Vieraita ehkä enimmillään (nyt siis jo 4. synttärit) 60 ekoilla synttäreillä, mutta silloin pidettiin kahdet eri. Nyt yritän karsia porukan noin 40 ja pitää yhdet synttärit porrastussysteemillä.
Itsellä aina vain kädet niin täynnä työtä, ettei ehdi jutella kenenkään kanssa.
Ei ole ollut ohjelmaa - lähes kaikki lapset tuntevat toisensa, joten yhteistä kivaa on syntynyt ilman ohjelmointia.
En itse pidä tiimarikrääsästä enkä karkeista, joten en halua ongintaa enkä myöskään pidä tavasta, että mukaan vieraille annetaan halpakrääsää tai karkkia. Synttäreillä saa herkkuja tarpeeksi ja krääsää työnnetään muutenkin joka lävestä.
En myöskään suosi näinä aikoin kertakäyttöastioita, vaikka toki lasten synttäreitä piristää jotkut teemakertikset ja se on muutenkin kätsyä, jos ei ole riittävästi astioita. Meillä kuitenkin on. Ilmapalloja on laitettu ympäriinsä ja oveen.
Nyt kun isompia lapsia paljon, joku ohjelma voisi tietysti olla ihan jees. Ehkä joku sellaine, että lapset suunnittelisivat pienet esitykset, jotka sitten esittäisivät muille tms...
No esim:
Iso pastasalaatti
Piirakoita, pastejoita (esim. feta-pinaatti tms.)
Kirsikkatomaatteja
Pieniä lihapullia
Viinirypäleitä
Pieniä voileipiä tai pikku coctail-karjalanpiirakat ja munavoi
Täytekakut (tilattu valmiina)
Olen leiponut tarjottavia valmiiksi pakkaseen. Esim. yksinkertaiset feta-pinaattipasteijat ovat hyviä ja säilyvät hyvinä pakkasessa.
Meillä on suvussa aina tapana juoda onnittelumalja ja viimeksi 1v juhlien onnittelumaljana tarjottiin kaikille pillimehut kun päivänsankari oli juuri oppinut juomaan pillillä.
lapsille mehua. Jos synttärit lämpimillä keleillä, niin ehdottomasti myös aikuisille kylmää juomaa elikäs kivennäisvettä tai vähintään tavallista vettä kannussa.
Mut kyllä varmaan viihtyvät, kun voivat keskenään leikkiä
Meillä kun iso suku ja on paljon (läheisiä) kavereita. En ehdoin tahdoin oo järjestämässä isoja juhlia, mut en vaan viiti olla kutsumatta läheisiä ihmisiä