Miksi kasvissyöjät puhuvat sekasyöjistä lihansyöjinä niin usein?
Lihansyöjä syö vain lihaa. Tällaisia ihmisiä on todella vähän Kanadan, Alaskan ja Grönlannin alkuperäisväestöjen ulkopuolella. Sekasyöjä taas syö lihaa ja kasviksia.
Kommentit (24)
Tälläkin palstalla olen nähnyt jopa sekasyöjien itsensä kummastelevan sitä ”lihansyöjä” termin aiheuttamaa pillastumista. Ei se korviinne ilmeisesti paremmalta kuulostava ”sekasyöjä” muuta asian luonnetta miksikään, kaikki kyllä ymmärtävät mistä puhutaan käyttipä kumpaa sanaa hyvänsä. Ja minustakin oli naurettavaa kun silloin kasvissyönnin yleistyessä kanaa syövätkin puhuivat itsestään kasvissyöjinä, kalaa syövät puhuvat kasvissyönnistä usein edelleen, mutta se on helpompi ymmärtää kun eri koulukunnat erottava termistö on kyllä sangen haastava ruokavaliotaan ilmottaessa jollekkin, joten ymmärrettävä ilmaisu sinänsä jos haluaa varmistaa mahdollisimman yksinkertaisella tavalla ettei saa lihaa lautaselleen.
Syön kasviksia ja vuohenjuustoa. Olen mielestäni ns. maltillinen vegaani, mutta kaikki eivät määritelmää hyväksy, vaan katsovat minut sekasyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla olen nähnyt jopa sekasyöjien itsensä kummastelevan sitä ”lihansyöjä” termin aiheuttamaa pillastumista. Ei se korviinne ilmeisesti paremmalta kuulostava ”sekasyöjä” muuta asian luonnetta miksikään, kaikki kyllä ymmärtävät mistä puhutaan käyttipä kumpaa sanaa hyvänsä. Ja minustakin oli naurettavaa kun silloin kasvissyönnin yleistyessä kanaa syövätkin puhuivat itsestään kasvissyöjinä, kalaa syövät puhuvat kasvissyönnistä usein edelleen, mutta se on helpompi ymmärtää kun eri koulukunnat erottava termistö on kyllä sangen haastava ruokavaliotaan ilmottaessa jollekkin, joten ymmärrettävä ilmaisu sinänsä jos haluaa varmistaa mahdollisimman yksinkertaisella tavalla ettei saa lihaa lautaselleen.
Olen eri mieltä tuosta, ettei nimitys muuta asian luonnetta miksikään. Jos syön lihaa vaikka kerran kuussa, en halua tulla kutsutuksi "lihansyöjäksi". Nimitykseen sisältyy ajatus henkilöstä, joka välttelee kasviksia ja valitsee esimerkiksi ravintolassa mieluiten liharuoan.
Samoin lakto-ovovegeristi, joka vetelee juustomunakasta aamiaiseksi, muna-maitoon tehtyä soijamakaronilaatikkoa lounaaksi ja kukkakaaligratiinia päivälliseksi, ei ole minusta mikään "kasvissyöjä".
Tuo pseudo-etuliite on outo. Kuulostaa feikiltä niin kuin vaikka pseudolääketiede. Jos jotakin nimikettä olisi pakko käyttää, käyttäisin mieluummin vaikka flexitariania. Miten edes määritellään, mikä on "vähän" tai "harvoin" lihaa? Kerran kuussa? Kerran viikossa?