Apua mitä tehdä, ero ja lasten isä heittäytynyt lapsellisen hankalaksi. Yksinhuoltajuus harkinnassa
Eli ollaan erottu ja lasten isä ei ole 2 kuukauteen vastannut puheluihin eikä viesteihin, paria satunnaista kertaa lukuun ottamatta, milloin on vain haistatellut ja haastanut riitaa. Hän ei ole pitänyt sovituista lasten menoista kiinni esim. Hänen piti viedä esikoinen ihotautilääkärille, koska minulla oli samaan aikaan oma lääkäri käynti ranneleikkauksen vuoksi. Siis tämä esikoisen ihotautilääkäriin vienti oltiin sovittu ennen eroa. Noh jouduin sitten perumaan oman lääkärini, kun lasten isä ei vastannut puheluihin eikä viesteihin. Hän ei ole eron jälkeen pitänyt mitään yhteyttä lapsiin eikä osallistunut lasten menoihin tai kuluihin millään tavalla. Hän vain pakkasi kassillisen tavaroitaan ja lähti. Mitä voin tässä tilanteessa tehdä? Pitääkö/voinko hakea yksinhuoltajuutta kun isää ei tunnu enää kiinnostavan lapset ollenkaan? Lastenvalvojalle on kai turha varata aikaa kun isä ei todennäköisesti saavu paikalle. Oikeuteen suoraan? Vai odottelenko vielä jos isä suostuosikin yhteistyöhön?
Kommentit (34)
Mitä sä ap sillä yksinhuoltajuudella kuvittelet saavuttavasi? Lapsilla on huoltajuudesta huolimatta oikeus tavata isäänsä, ja isä voi ne tapaamiset oikeusteitse vaatia. Nyt kannattaisi vetää henkeä, ja ottaa pikkuisen selvää asioista. Ei kannata lähteä koston tielle, vaikka sua nyt harmittaisikin se ettei lapsen isä tee niin kuin sinä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ero aiheuttaa usein voimakkaan stressireaktion sille osapuolelle, joka ei ole ollut valmis eroon. Menee aikaa ennen kuin sopeutuu ja alkaa käsitellä asioita normaalisti. Stressi sitten näkyy tai voi näkyä hankalana käytöksensä.
Miehen käytös on kieltämättä kohtuuttoman kuuloista, mutta kyse ei välttämättä ole luonneviasta vaan shokkireaktiosta. Olen siis samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. Ymmärrän, että ap kärsii tilanteesta suunnattomasti, mutta kaikesta huolimatta olisi tärkeää yrittää tukea lasten ja isän välistä suhdetta. Yksinhuoltajastatuksesta ei ole mitään konkreettista hyötyä juuri nyt, se ei tuota lisäapua ap:lle arjen pyörittämiseen. Odottaisin vielä pari kuukautta, ja jos sittenkään mieheen ei saa yhteyttä, hakisin yksinhuoltajuutta. Sitten jos mies jossain vaiheessa haluaa ottaa yhteyttä lapsiin, sallisin tämän, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Lapsi rakastaa ehdoitta vanhempaansa ja uskoo tästä loppuun asti hyvää.
Missä maassa asut? Suomessa tapaamisoikeudet on erotettu huoltajuudesta. Vaikka kuinka ap saisi yksinhuoltajuuden oikeudessa, niin siellä määrättäidiin kuitenkin miehelle tspasmisoikeudet.
Ottakaa asioista selvää, ennen kuin annatte ohjeita toiselle, joka niistä kysyy.
Tapaamisoikeus määrätään miehelle vain, jos mies sitä itse hakee. Jos mies ilmaisee, että ei halua sopimusta, jossa hän tapaisi lapsia tiettyinä aikoina, niin ei sellaista sopimusta silloin tule. Etää ei voi pakottaa tapaamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin saat yksinhuoltajuutta. Koita vaan pärjätä.
Turhaan alapeukutatte.
Yksinhuoltajuuden syyksi tuskin riittää, että ei vie lasta lääkäriin, koska ole edes tapaamisaikoja sovttuna.
Tarvitaan hieman rankemmat syyt. Pistä ap asiasi kuntoon, mene lastenvalvojan juttusille. Nyt on kyse lapsen oikeuksista, eikä sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ero aiheuttaa usein voimakkaan stressireaktion sille osapuolelle, joka ei ole ollut valmis eroon. Menee aikaa ennen kuin sopeutuu ja alkaa käsitellä asioita normaalisti. Stressi sitten näkyy tai voi näkyä hankalana käytöksensä.
Miehen käytös on kieltämättä kohtuuttoman kuuloista, mutta kyse ei välttämättä ole luonneviasta vaan shokkireaktiosta. Olen siis samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. Ymmärrän, että ap kärsii tilanteesta suunnattomasti, mutta kaikesta huolimatta olisi tärkeää yrittää tukea lasten ja isän välistä suhdetta. Yksinhuoltajastatuksesta ei ole mitään konkreettista hyötyä juuri nyt, se ei tuota lisäapua ap:lle arjen pyörittämiseen. Odottaisin vielä pari kuukautta, ja jos sittenkään mieheen ei saa yhteyttä, hakisin yksinhuoltajuutta. Sitten jos mies jossain vaiheessa haluaa ottaa yhteyttä lapsiin, sallisin tämän, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Lapsi rakastaa ehdoitta vanhempaansa ja uskoo tästä loppuun asti hyvää.
Missä maassa asut? Suomessa tapaamisoikeudet on erotettu huoltajuudesta. Vaikka kuinka ap saisi yksinhuoltajuuden oikeudessa, niin siellä määrättäidiin kuitenkin miehelle tspasmisoikeudet.
Ottakaa asioista selvää, ennen kuin annatte ohjeita toiselle, joka niistä kysyy.
Tiedän kyllä, että tapaamisoikeus ei suoraan liity huoltajuuteen. En tarkoittanut tapaamisten estämistä konkreettisesti vaan vieraannuttamista, sitä, että jos isä myöhemmin muuttaa kantaansa, en lähtisi tietoisesti vaikeuttamaan isän ja lasten yhteydenpitoa enkä puhuisi isästä pahaa lapsille. Sen, että ap hakisi nyt saman tien yksinhuoltajuutta, voisi isä kokea ikään kuin viimeisenä niittinä ja heittäytyä entistä hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Abortti?
Selitän, vaikka et aivottomana varmasti ymmärrä: abortti tehdään ENNEN syntymää, ei syntymän jälkeen?
Tottakai olet yhteydessä lastenvalvojaan yms. näin saat joko miehen paikalle sopimaan asioita tai sitten ulkopuolisen todistajan miehen yhteistyökyvyttömyydelle, jos mies ei ilmesty paikalle. Kannattaa pyrkiä viestimään miehen kanssa vain kirjallisesti (viestit, sähköposti), jotta kaikesta jää todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ennen eroa on sovittu että ex vie lapsen lääkäriin, niin eihän tuo päde enää eron jälkeen, vaan jos lapset ovat sinun vastuullasi, niin SINÄ hoidat jonkun viemään heidät. Jos ollaan sovittu että mies tiskaaa, niin ei kai hän eron jälkeen tule tiskaamaan luoksesi? Sinä pidät lapsista huolen vuorollasi ja ex vuorollaan, tai mitä ikinä eron jälkeen sovittekaan.
Minun mielestä lasten lääkäriin viemistä ja tiskausta ei voi edes verrata toisiinsa. Mutta joo ymmärsin pointtisi, mutta olen eri mieltä. Meillä kun on tämä YHTEIShuoltajuus, niin minusta hänen kuuluu hoitaa oma osuutensa ja kuten jo olen kertonut, että hän vain lähti eikä ole sen jälkeen vastannut mihinkään yhteydenottoihin. emme siis ole voineet sopia yhtään mistään. Minun tilanne on se, että minulla ei todellakaan ole ketään, joka voisi lapsia katsoa tai kuskata lääkäriin ja ex tietää sen varsin hyvin.
AP
Teki väärin ja en hyväksy, mutta tuo ei poista sitä, että hänen olisi pitänyt viedä lapset lääkäriin, vaan tuollaisen ihmisen joka käyttäytyy noin, ei kuulu silloin viedä lapsia mihinkään. Et ainakaan sinä voi olettaa että hän vie ja uhriutua tästä kyseisestä asiasta, vaikka muista asioista voisitkin.
Enhän minä uhriudukkaa.. Pointtini oli, että ex on näinkin hankala ja haluaa tehdä tahallaan kiusaa ja hankaloittaa minun ja lasten arkea.
Ap
Varaa lasten valvojalle aika, et ole vastuussa siitä tuleeko isä paikalle vai ei. Sinne Lastensuojelulle voit myös soittaa ja kertoa tilanteesta, tästä on myös sinulle etua, jos jossain vaiheessa isä muuttaakin mielensä ja alkaa syyttämään sinua jostain "syrjäännyttämisestä"... Kaikkea on nähty näissä eroissa ja kannattaa olla noihin viranomaiin yhteydessä kun ongelmia alkaa ilmetä. Oikeusaputoimisto on myös hyvä, varsinkin jos tuo yksinhuoltajuus ei sovi miehelle. Parhaimmassa tapauksessa mies vaan allekirjoittaa hakemuksen, mutta aina näin helppoa se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä ap sillä yksinhuoltajuudella kuvittelet saavuttavasi? Lapsilla on huoltajuudesta huolimatta oikeus tavata isäänsä, ja isä voi ne tapaamiset oikeusteitse vaatia. Nyt kannattaisi vetää henkeä, ja ottaa pikkuisen selvää asioista. Ei kannata lähteä koston tielle, vaikka sua nyt harmittaisikin se ettei lapsen isä tee niin kuin sinä haluat.
Lapsen asioiden hoitaminen helpottuu, kun toinen ei kostonhimossaan laita kapuloita rattaisiin joka asiassa.
Todellakin haet yksinhuoltajuutta. Onhan se lastenkin etu, että heidän äidillään on terveysasiat kunnossa, törkeää mieheltä ettei hoida sovittua lapsen lääkärikäyntiä ja jouduit oman aikasi perumaan.
Mies kuulostaa ihan vaan puhtaasti ilkeälle. Onnea ap että olet moisesta nahjuksesta eronnut!
Onnea. Kaksi urpoa taas mennyt lisääntymään. :)
Haet yksinhuoltajuutta.Sitten saat parempia lisiä ja helpommin apuakin.Tai sitten suorat sanat miehelle että ymmärtääkö se urpo miten tuolainen käytös vaikuttaa lapsiin.
Minäkin olen kyllä sitä mieltä, ettei ennen eroa sovitut asiat mitenkään automaattisesti enää eron jälkeen päde ellei näitä erikseen varmisteta. Ja se ex ei ole mikään lastenvahti. Tavallaan jopa huvittavaa, että kovaan ääneen suositellaan ap:lle yksinhuoltajuutta, vaikka ongelma on nimenomaan se ettei ap pärjää lapsen kanssa kaksin edes sen vertaa että saisi lääkäriajat järjestettyä.
Tuskin saat yksinhuoltajuutta, tokihan voit hakea, mutta sinun tapauksessa jaettu huoltajuus voisi olla se vastaus. Isi saa päättää silloin nimestä ja uskonnosta kuin yhteishuollossa, mutta muuten et tarvitse lupia isiltä passeihin, toista allekirjoitusta lupiin jne. Ota yhteyttä oikeusaputoimistoon. Sitä kautta saat lakineuvoja ja pääset asiassa eteenpäin. Lastenvalvojaan ota myös yhteyttä. Jos hän ei saavu paikalle, on se taas yksi todiste isin kykenemättömyydestä yhteishuoltoon, mikä auttaa sinua eteenpäin sinun hyväksi myös oikeudessa, jonne tuota menoa päädytte. Tsemppiä.