Uusi työ ja jatkuvat sairauspoissaolot
Aloitin vuoden alussa uudessa työpaikassa eikä kestänyt kauaa kun tulin kipeäksi ja olin pari viikkoa heti sairauslomalla. Sen jälkeen tulivat kaikki kolme lasta peräkkäin kipeäksi eikä mies mitenkään voinut olla koko aikaa hoitamassa heitä kotona joten jouduin jäämään kotiin. Yritin tehdä etää mutta työhöni kuuluu paljon asioita joita ei etänä pysty suorittamaan. Töitä olen ehtinyt tehdä vasta siis pari viikkoa vaikka vuoden alussa aloitinkin ja nyt on tullut palautetta kun en ole saanut mitään aikaiseksi vaikka olen aloittanut jo 2 kuukautta
sitten.
No, nyt olen taas kipeä ja olin kuumeesta huolimatta töissä perjantaina. Vakavasti harkitsen että irtisanoisin itseni koe-aikaan vedoten ja sairastelisin rauhassa kotona kun on kuitenkin vielä ne 3 lasta hoidettavana. Voisivat sitten palkata terveemmän ihmisen joka saa tuloksia aikaan.
Vai pitäiskö vaan pysyä palkkalistoilla, ottaa valitukset niskaan ja tehdä terveinä päivinä triplasti enemmän töitä. Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (35)
En tiedä miksi sairastelen niin paljon. Uudessa työpaikassa pyöri joku flunssa joka kaatoi puolet firmasta joten ilmeisesti sain sen ja tartutin samalla lapsetkin. Lääkäriin voin mennä vaikka huomenna joka määrää lisää sairauslomaa eikä helpota tilannetta yhtään.
Sinulla on ehkä huono immuniteetti, se voi johtua monesta asiasta. Mitä syöt, liikutko,onko allergioita, paljon stressiä jne
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairastelet niin paljon?
Keskimäärin 5 flunssaa aikuisella vuodessa. Tuolla ap:llä on kolme lasta, jotka sairastelleet. Influenssakausi...
Mitä kyselet typeriä toisen ahdingosta.
Entä jos on kyse vakavammasta, olisitko silloin tyytyväinen? Ootko joku rupsahtanut akka joka kyttää nuorempien poissaoloja päästäksesi pätemähän??
Oletko oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan?
No just mikä porvoolainen työnsankari taas.
Irtisanot itsesi? --> karenssi.
Vaikka ihan itsestään selvää on että työnantaja itse irtisanoo koeajan päättymiseen mennessä kun ei työt luista --> ei karenssia.
Uudet pöpöt joihin et ole tottunut. Samalla tavalla lapsetkin sairastaa kun aloittavat tarhan. Vuosi menee ja immuniteetti kasvaa.
Samalla tavalla kävi mulle kun menin uuteen työpaikkaan.
Itse otin käyttöön probiootit ja monivitamiinit sekä tehostin käsienpesua entisestään. Myös lapsille. Jossain vaiheessa helpotti.
Kannattaa hakea kaikista poissaoloista todistus niin ei tule sen suhteen epäselvyyksiä.
Tsemppiä sinulle.
Menet pää pystyssä töihin. Et tietenkään anna periksi. Hoidat ensin itsesi kuntoon, haet tarvittaessa sairaslomaa. Jos lapset sairastuu, hankit niille ulkopuolisen hoitajan, jos mies ei voi jäädä nyt alussa enemmän kotiin. Lastenhoitaja maksaa, mutta olet juuri aloittanut uudessa työpaikassa ja valitettavasti tässä yhteiskunnassa äitien jatkuvaa poissaoloa lasten sairastelujen vuoksi katsota hyvällä. Ainakaan työsuhteen alussa. Sitä paitsi saat itsellesikin energiaa, kun pääset töihin, eikä sun tartte miettiä, kunpa olisin töissä.
Tsemppiä!
Sanoit että aloitit työt vuoden alussa, mutta sitten sanot että töissä ihmetellään miten et saa mitään aikaiseksi, vaikka olet aloittanut kaksi kuukautta sitten. Montako kuukautta siis olet ollut töissä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi sairastelen niin paljon. Uudessa työpaikassa pyöri joku flunssa joka kaatoi puolet firmasta joten ilmeisesti sain sen ja tartutin samalla lapsetkin. Lääkäriin voin mennä vaikka huomenna joka määrää lisää sairauslomaa eikä helpota tilannetta yhtään.
Siis flunssan takia olit kaksi viikkoa saikulla? Ei kuulosta ihan perusflunssalta. Olivatko työpaikalla muut noin pitkään pois saman taudin takia? Vai iskikö sinulle jokin jälkitauti?
Käyt tosiaan hakemassa lääkäriltä sairauslomatodistuksen, jos olet itse pois, niin ei kukaan sen pahempia ajattele. Yritä saada MLL: hoitaja, isovanhemmat, sukulaistyttö, miehesi tai joku muu hoitamaan kipeitä lapsiasi, että pääset edea joskus töihin.
Haloo, tautikausi päällä ja sulla stressiä työpaikan vaihdoksesta, lapset jotka kantaa kotiin pöpöjä päiväkodista tai koulusta, niin ei ihme jos flunssaa pukkaa. Otat rennosti, kuumepäivät kotona suosiolla. Kahden viikon sairasloma flunssan? takia on kyl vähän liioittelua. Lastenhoitopalvelua työpaikan puolesta ei ilmeisesti ole?
Mutta kyllä se siitä tasaantuu. Tosin jos lapset vasta aloittaneet hoidossa niin sairastamista riittää, mutta se pitäisi pienten lasten vanhemman palkkaavan työnantajankin tajuta.
Kuulostaa tyypilliseltä: Äiti joutuu oman sairauslomansa jälkeen jäämään kotiin hoitamaan sairaita lapsia, kun isä ei millään pysty. Mikä työ on sellainen, ettei mies voi välillä jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Ap:n, joka on juuri aloittanut uudessa paikassa, olisi tärkeää hoitaa työnsä koeaikana kunnialla, ja miehen, joka ilmeisesti on ollut omassa työssään pidempään, tulisi joustaa.
Työskentelen naisvaltaisella alalla, ja tämä, että äiti jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia, tuntuu olevan itsestäänselvyys. Äideillä, joilla on useita lapsia, voivat sairauspoissaolojen ja tilapäisen hoitovapaan määrät kasvaa aika suuriksi. Työpaikalla on jatkuva vajaamiehitys. Ymmärrän kyllä työnantajanäkökulman ap:n tapauksessa. Työnantajan intressi on palkata työhön joku, joka hoitaa hommansa, eikä huolehtia ap:n työn ja perheen yhteensovittamisesta.
Ennen sairastelua liikuin ja söin terveellisesti enkä ollut kipeä puoleen vuoteen. Uusi työpaikka tietenkin nostaa stressi tasoa kyllä. Tota ulkopuolista hoitajaa en muuten tullut ajatelleeksi! Onko vinkkejä mistä löytyisi? Ilmeisesti MLL ei hoida sairaita lapsia ja omassa lähipiirissä kaikki käyvät töissä. Toista kuukautta (5vk) piti sanoa, ei kaksi kuukautta huoh. Olin itse 2 viikkoa putkeen kipeä, sitten puolikuntoisena töissä ja lasten poissaoloista tuli onneksi vain irtopäiviä.
Pitää tuo ansiosidonnainen tarkistaa. Luulen että karenssin jälkeen olen oikeutettu ja edellisestä työstä tuli lomarahoja sen verran että karenssi rahallisesti kyllä hoituu.
Flunssa tai lapset eivät ole mikään syy jäädä sairaslomalle. Valitettavasti sinusta on enemmän haittaa kun hyötyä työnantajalle. Irtisanoudu välittömästi. Työpaikalla käyttäydytään kun itse olisit yrittäjä, vain niin firma pääsee parhaimpaan tulokseen. Löysät selkärangattomat saikuttelijat eivät kuulu työelämään.
Meillä on töissä ensin ns. peruspalkka ja vasta sitten, kun on tehnyt 4 kk töitä ilman sarauspoissaoloja, saa sen palkan, josta sovittiin työhönottotilanteessa. Tämä on ihan laillista, koska palkka maksetaan osaamisen perusteella, ei työsuhteen alkamispäivästä laskien.
Enkä keksi, mikä ihmeen oma pöpökanta jokaisessa työpaikassa on. Itse olen tehnyt viimeiset 3 vuota töitä 4 eri pisteessä, jotka ovat kaiken lisäksi eri maakunnissa, mutta eipä ole ollut ainuttakaan flunssaa.
Kuka hullu palkkaa lapsellisia naisia? Fuckdabitches.
Vierailija kirjoitti:
Flunssa tai lapset eivät ole mikään syy jäädä sairaslomalle. Valitettavasti sinusta on enemmän haittaa kun hyötyä työnantajalle. Irtisanoudu välittömästi. Työpaikalla käyttäydytään kun itse olisit yrittäjä, vain niin firma pääsee parhaimpaan tulokseen. Löysät selkärangattomat saikuttelijat eivät kuulu työelämään.
Joku porvoolainen tuossa taas kirjoitteli?
Miksi sairastelet niin paljon?