Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ ja jatkuvat sairauspoissaolot

Vierailija
03.02.2019 |

Aloitin vuoden alussa uudessa työpaikassa eikä kestänyt kauaa kun tulin kipeäksi ja olin pari viikkoa heti sairauslomalla. Sen jälkeen tulivat kaikki kolme lasta peräkkäin kipeäksi eikä mies mitenkään voinut olla koko aikaa hoitamassa heitä kotona joten jouduin jäämään kotiin. Yritin tehdä etää mutta työhöni kuuluu paljon asioita joita ei etänä pysty suorittamaan. Töitä olen ehtinyt tehdä vasta siis pari viikkoa vaikka vuoden alussa aloitinkin ja nyt on tullut palautetta kun en ole saanut mitään aikaiseksi vaikka olen aloittanut jo 2 kuukautta
sitten.

No, nyt olen taas kipeä ja olin kuumeesta huolimatta töissä perjantaina. Vakavasti harkitsen että irtisanoisin itseni koe-aikaan vedoten ja sairastelisin rauhassa kotona kun on kuitenkin vielä ne 3 lasta hoidettavana. Voisivat sitten palkata terveemmän ihmisen joka saa tuloksia aikaan.

Vai pitäiskö vaan pysyä palkkalistoilla, ottaa valitukset niskaan ja tehdä terveinä päivinä triplasti enemmän töitä. Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssa tai lapset eivät ole mikään syy jäädä sairaslomalle. Valitettavasti sinusta on enemmän haittaa kun hyötyä työnantajalle. Irtisanoudu välittömästi. Työpaikalla käyttäydytään kun itse olisit yrittäjä, vain niin firma pääsee parhaimpaan tulokseen. Löysät selkärangattomat saikuttelijat eivät kuulu työelämään.

Missään nimessä ei kannata itse irtisanoutua. Se on työnantajan homma, jos niin haluaa tehdä.

Minuakin kiinnostaa, mikä miehen työssä on niin tärkeää, että hän ei voi olla lasten kanssa kotona? Mieshän voi kysyä, voiko pitää nyt kaikki kertyneet vuosilomat putkeen, niin sinä pääset töihin.

Vierailija
22/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä ensin ns. peruspalkka ja vasta sitten, kun on tehnyt 4 kk töitä ilman sarauspoissaoloja, saa sen palkan, josta sovittiin työhönottotilanteessa. Tämä on ihan laillista, koska palkka maksetaan osaamisen perusteella, ei työsuhteen alkamispäivästä laskien.

Sorry, mutta sairastamattomuus palkan perusteena ei ole laillista. Osaamisen perusteella kyllä voi määritellä palkan, mutta silloin täytyy tarkastella tosiasiallista osaamista tai vaikka jonkin perehdytysohjelman suorittamista, ei sairauspoissaoloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairastelet niin paljon?

Keskimäärin 5 flunssaa aikuisella vuodessa. Tuolla ap:llä on kolme lasta, jotka sairastelleet. Influenssakausi...

Mitä kyselet typeriä toisen ahdingosta.

Entä jos on kyse vakavammasta, olisitko silloin tyytyväinen? Ootko joku rupsahtanut akka joka kyttää nuorempien poissaoloja päästäksesi pätemähän??

Oikeasti, 5 flunssaa aikuisella/vuosi?! Tämä kuulostaa todella paljolta. Mä olen reippaasti ylipainoinen, tupakoiva astmaatikko ja mulla on viimeksi ollut yksi flunssa keväällä 2017 (silloin kestikin kyllä melkein pari viikkoa). Syön kyllä tosi terveellisesti (herkkuja vaan liikaa muun päälle), harrastan liikuntaa noin 4 krt/vko ja D-vitaminiinia vedän koko vuoden, mutta siltikin tuntuu melko kummalliselta, että olisi normaalia sairastaa noin monta flunssaa vuodessa.

Mulla on sitten vissiin vaan hyvät geenit tai jotain.

Vierailija
24/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 5 flunssaa aikuisella vuodessa. Tuolla ap:llä on kolme lasta, jotka sairastelleet. Influenssakausi...

Entä jos on kyse vakavammasta, olisitko silloin tyytyväinen? Ootko joku rupsahtanut akka joka kyttää nuorempien poissaoloja päästäksesi pätemähän??

Keskimäärin 5 flunssaa aikuisella vuodessa? Häh? En tiedä ketään, kellä olisi. Itse sairastan yleensä joka toinen vuosi flunssan, kun laskin.

Vierailija
25/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi työpaikka, ehkä jopa avokonttori, uudet "pöpöt". Silloin tyypillisesti ihminen sairastuu. Minulle kävi samoin, kun vaihdoin työpaikkaa. Lasten sairastelujen vahtaaminen pitää jakaa perheessä tasaisemmin molempien vanhempien kesken, toki tilanteen mukaan.

Vierailija
26/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tyypilliseltä: Äiti joutuu oman sairauslomansa jälkeen jäämään kotiin hoitamaan sairaita lapsia, kun isä ei millään pysty. Mikä työ on sellainen, ettei mies voi välillä jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Ap:n, joka on juuri aloittanut uudessa paikassa, olisi tärkeää hoitaa työnsä koeaikana kunnialla, ja miehen, joka ilmeisesti on ollut omassa työssään pidempään, tulisi joustaa.

Työskentelen naisvaltaisella alalla, ja tämä, että äiti jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia, tuntuu olevan itsestäänselvyys. Äideillä, joilla on useita lapsia, voivat sairauspoissaolojen ja tilapäisen hoitovapaan määrät kasvaa aika suuriksi. Työpaikalla on jatkuva vajaamiehitys. Ymmärrän kyllä työnantajanäkökulman ap:n tapauksessa. Työnantajan intressi on palkata työhön joku, joka hoitaa hommansa, eikä huolehtia ap:n työn ja perheen yhteensovittamisesta.

Naiset HALUAA jäädä sairaiden lasten kanssa kotiin. Aika moni äiti on tunnustanut, että hän haluaa juuri jäädä sen lapsen kanssa ja mies saa luvan mennä töihin. Ei se useinkaan olisi naisen pakko vaan niitä voisi jakaa miehen kanssa, mutta nainen on monopolisoinut itselleen oikeuden olla lasten kanssa kotona. Tämä johtuu siitä, että monet naiset ei ole kovinkaan työkeskeisiä ja työ on pakkopullaa, josta mielellään ollaankin pois...

Mutta ap:n tilanteeseen. Mikä flunssa kestää 2 viikkoa?? Influenssakin menee viikossa ohi, vaikka olisi kuinka raju. Olet uudessa työssä koeajalla, miehesi on jäätävä lasten kanssa kotiin ja piste. Tämähän on itsestään selvä asia, että uudessa työssä ei ole varaa saikuttaa jatkuvasti vaan erityisesti alussa miehen pitää jäädä kotiin, jotta nainen saa vakiinnutettua asemansa uudessa työpaikassa eikä maine mene heti. Minulla oli työkaverina mies, joka jäi aina kotiin lasten kanssa, koska miehellä oli vakihomma, ollut jo sama yli 10 vuotta, ja rouvansa oli pätkätöissä, joissa ei ole varaa kamalasti olla pois.

Vierailija
27/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tyypilliseltä: Äiti joutuu oman sairauslomansa jälkeen jäämään kotiin hoitamaan sairaita lapsia, kun isä ei millään pysty. Mikä työ on sellainen, ettei mies voi välillä jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Ap:n, joka on juuri aloittanut uudessa paikassa, olisi tärkeää hoitaa työnsä koeaikana kunnialla, ja miehen, joka ilmeisesti on ollut omassa työssään pidempään, tulisi joustaa.

Työskentelen naisvaltaisella alalla, ja tämä, että äiti jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia, tuntuu olevan itsestäänselvyys. Äideillä, joilla on useita lapsia, voivat sairauspoissaolojen ja tilapäisen hoitovapaan määrät kasvaa aika suuriksi. Työpaikalla on jatkuva vajaamiehitys. Ymmärrän kyllä työnantajanäkökulman ap:n tapauksessa. Työnantajan intressi on palkata työhön joku, joka hoitaa hommansa, eikä huolehtia ap:n työn ja perheen yhteensovittamisesta.

Näinhän se usein menee mutta meidän tapauksessa mies oli suurimman ajan kotona. Muutama irtopäivä oli kun hänenkin oli pakko mennä töihin näyttämään naamaansa kun lapset olivat yhteensä 2 viikkoa kipeinä. Sitä juuri mietin että onko työnantajalle parempi vaan palkata joku joka pystyy olemaan käytettävissä. Sanoin kyllä haastattelussa jo että lapsia löytyy, sairasteluja tulee mutta sovittiin että teen etää aina kun pystyn. En kyllä odottanut olevani itse sairas kun puoleen vuoteen en ole sairastellut. Sain tosiaan keuhkoputkentulehduksen jälkitautina sekä lääkkeet jotka hoitivat tulehduksen pois. Voisin toki ehdottaa että niinä päivinä kun ei kuume nouse niin teen töitä etänä mutta työnkuva usein vaati läsnäoloa. 

Vierailija
28/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, 5 flunssaa aikuisella/vuosi?! Tämä kuulostaa todella paljolta. Mä olen reippaasti ylipainoinen, tupakoiva astmaatikko ja mulla on viimeksi ollut yksi flunssa keväällä 2017 (silloin kestikin kyllä melkein pari viikkoa). Syön kyllä tosi terveellisesti (herkkuja vaan liikaa muun päälle), harrastan liikuntaa noin 4 krt/vko ja D-vitaminiinia vedän koko vuoden, mutta siltikin tuntuu melko kummalliselta, että olisi normaalia sairastaa noin monta flunssaa vuodessa.

Mulla on sitten vissiin vaan hyvät geenit tai jotain.

Täällä pulska, aika liikkumaton tupakoitsija ja saikulla harvoin. Edellinen sairasloma oli syyskuussa yksi päivä ja sitä edellinen viime helmikuussa olin peräti kolme päivää tosi rajussa flunssassa. Vuonna 2017 en ollut yhtään päivää, 2016 taisin olla neljä. Mies on viimeksi ollut sairaslomalla pari vuotta sitten kaksi päivää. Sitä edellinen miehellä oli joskus 8 vuotta sitten, kun sai angiinaan sairasloman. Lapset on kerran tai kaksi vuodessa sairaana, pärjäävät yksin kotona, vaikka iän puolesta saisi jäädä vielä kotiin hoitamaan. En mä kehtaa edes jäädä pois töistä kovin kevein perustein. Noloa soitellakin sinne, vaikka soitolla voi jäädä kotiin.

Vierailija
29/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työnantajana huolestun, jos naimisissa oleva nainen ei ole 50/50 töissä ja sairaita lapsia hoitamassa miehen kanssa. Koska kenelläkään ei absoluuttisesti ole tärkeämpää työtä kuin toisella. Jos äiti jää kotiin useammin kuin isä, on kyse äidin halusta jäädä kotiin. Ei oikeasta ongelmasta.

Sairastelut on inhimillisiä mutta jos äiti jää aina lasten varjolla kotiin (selostakaa vaan ihmeellisiä poikkeustilanteitanne miksi mies ei muka voi jäädä, vaikutatte vaan vähä-älyisiltä) niin äiti ei ole kiinnostunut työstään ja sitoutunut siihen.

Eli ymmärrän ap:n työntantajaa.

Vierailija
30/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin urheilla ja syödä terveellisesti pari vuotta sitten. Voin paremmin kuin koskaan, on virkeyttä ja unen tarve vähentynyt. Silti olen myös sairastellut enemmän kuin koskaan. Itsellänikin oli juuri 3 flunssaa putkeen, vaikka oli kuumeeton päivä jokaisen jälkeen.

Olen pohtinut kuntosalia yhdeksi syypääksi, ei siellä saa niitä laitteita ihan puhtaaksi ja on rassaavaa pestä koko ajan käsiä - no sitäkin nyt teen.

Olin ennen näitä terveys + flunssakausia ollut viimeksi kuumeessa vuonna 2012, ja muistan sen oikein hyvin.

Vierailija
31/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei varmaan saisi sanoa ääneen, mutta minusta pitäisi olla jokin bonus, jonka saisi palkan päälle, jos ei itse sairasta eikä ole joutunut jäämään kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Sairastaminen on inhimillistä ja toiset sairastavat enemmän kuin toiset, mutta työntekijä, joka ei juuri sairasta, tuottaa työnantajalle enemmän lisäarvoa kuin paljon sairastava.

Sairauspoissaolojen määrä vaihtelee myös aloittain valtavasti. Esimerkiksi rakennusalalla ollaan keskimääräistä useammin maanantaisin pois, ja hoitoalalla saikuttamalla vältellään ikäviä pyhävuoroja. Tiedän tapauksia, joissa hoitoalan työpaikan yleinen käytäntö on ottaa maksimimäärä palkallisia sairauslomapäiviä, työntekijät kokevat nämä ikään kuin työehtosopimukseen kuuluviksi lomapäiviksi.

Minä olen siinä mielessä onnekas, että en sairasta oikein koskaan. Työskentelen avokonttorissa, ja työpaikallani on päivittäin yli tuhat ihmistä. Silti kausiflunssat ja norovirukset eivät vain tartu minuun. Olen reilun kymmenvuotisen urani aikana ollut sairauslomalla alle viisi päivää. Minulla ei myöskään ole lapsia, joten en ole ollut äitiys-, perhe- enkä tilapäisillä hoitovapailla. Luonnollisesti olen joustanut ylitöiden ja loma-aikojen suhteen valtavasti. Tuntuu epäreilulta, että kollega, joka on ollut talossa kirjoilla saman kymmenen vuotta mutta oikeasti ollut 8 vuotta perhevapailla ja tämän jälkeen viettänyt kuukausittain useamman päivän hoitamassa sairasta lasta kotona eikä koskaan tee ylitöitä, saa saman palkan kuin minä.

Vierailija
32/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantajana huolestun, jos naimisissa oleva nainen ei ole 50/50 töissä ja sairaita lapsia hoitamassa miehen kanssa. Koska kenelläkään ei absoluuttisesti ole tärkeämpää työtä kuin toisella. Jos äiti jää kotiin useammin kuin isä, on kyse äidin halusta jäädä kotiin. Ei oikeasta ongelmasta.

Sairastelut on inhimillisiä mutta jos äiti jää aina lasten varjolla kotiin (selostakaa vaan ihmeellisiä poikkeustilanteitanne miksi mies ei muka voi jäädä, vaikutatte vaan vähä-älyisiltä) niin äiti ei ole kiinnostunut työstään ja sitoutunut siihen.

Eli ymmärrän ap:n työntantajaa.

Meidän taloudessa ollaan oltu tosi tarkkoja tosta 50/50 jakamisesta ja mies hoiti kaikki loppuvuoden sairastelut (joita ei kyllä ollut paljoa) koska piti perehdyttää uusi työntekijä vanhaan firmaan. Tällä kertaa mies oli kotona yli puolet ajasta ja itse olin muutaman hassun päivän. Normaalisti vanhassa työssä tämä olisi jaettu 50/50 ja yleensä myös jaetaan viikot/päivät. Eli toinen tekee aamupäivän ja toinen iltapäivän sekä etänä. Joskus mennään joka toinen päivä töihin tai toinen on alkuviikon ja toinen loppuviikon kotona. Monessa perheessä tämä ei toteudu koska ainakin tuttava perheissä miehet ovat usein toimitusjohtajia ja naiset rivityöntekijöitä joita ilman yritys kyllä pärjää tai saa palkattua sijaisen.

Vierailija
33/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa perheessä menee niin, että suurempituloisen työpaikkaa varjellaan. Niinpä aika usein pienempipalkkainen (useimmiten nainen, valitettavasti) jää hoitamaan kotiin lapsia ja ottaa riskin siitä, että lentää seuraavissa yt:issa ulos saikutuksen/lasten sairauksien takia.

Vierailija
34/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi työpaikka, ehkä jopa avokonttori, uudet "pöpöt". Silloin tyypillisesti ihminen sairastuu. Minulle kävi samoin, kun vaihdoin työpaikkaa. Lasten sairastelujen vahtaaminen pitää jakaa perheessä tasaisemmin molempien vanhempien kesken, toki tilanteen mukaan.

No just näin! Miten sun työnantaja suhtautui sairasteluun?

Vierailija
35/35 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen että äideille yleensä soitetaan jos lapsi sairastuu kesken päivää. Jos päiväkodista sanotaan että on esim. vatsatautia liikkeellä sanon erikseen että soittavat miehelle jos iskee omalle lapsellekin. Kerran tosin kävi niin että soittivat minulle koska tiesivät että olen lähempänä töissä ja pääsen nopeammin hakemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan