Miten voi olla mahdollista, että toiset vanhenevat 10 vuodeessa 30 vuotta ja toiset eivät päivääkään?
Uskotteko enemmän elintapojen vai geenien vaikutukseen? Mikähän idea siinä on, että toiset vanhenevat hetkessä todella paljon ja toiset eivät juuri yhtään?
Kommentit (47)
Tupakkatuotteiden polttaminen, alkoholin juonti, huumeiden käyttö usein vuosien ajan. Nämä vanhentaa suurimman osan ihmisistä ja yllättäen pilaa naisen ulkonäön aikaisemmin kuin miehen ulkonäön.
Minulla on eräs tuttava joka on ryypännyt ja tupakoinut liki päivittäin yli kymmenen vuoden ajan. Nainen on nyt kolmekymppinen, mutta menisi edelleen 18-vuotiaasta eikä painonakaan ole tullut, päinvastooin.
Johtuneeko siitä ettei ole tänä aikana käynyt päivääkään töissä vaan saa halutessaan nukkua niin paljon kuin tahtoo tai sitten geenit?
Tuntuu jokatapauksessa epäreilulta että ihminen joka toeten tahtoen tuhoaa itseään päihteillä, näyttää edelleen freesiltä ja lähes teiniltä.
Mietin tätä samaa juuri illalla ennen nukahtamista. Toiset ovat kolmekymppisenä ihan tätiytyneitä/setäytyneitä ja toiset yhtä hehkeitä kuin parikymppisinä.
Kyllä kyseessä on aikapoimu. Itse onnistuin pääsemään tuohon aikapoimuun 7- vuotiaana ja siksi näytän edelleen 7-vuotiaalta. Olen ollut jo 40 vuotta, näytän siis 40 vuotta nuoremmalta...
Toiset voivat joutua käänteiseen aikapoimuun, jolloin käypi niin, että jo 10-vuotiaana näyttävät kolmikymppisiltä :(
Tuossa kun olen katsonut ...pypancake-sivustolta naisia ja siellä on eniten tarjolla sellaista 45-55 vuotiasta naista niin ihan kuvien perusteella erot on todella isoja. Joku voisi mennä hyvinkin 30vuotiaasta, kun toiselle sopisi 70v iäksi. Ja nuo ääripäät eli onko 45v vai 55v ei kerro yhtään kumpiko on nuoremman näköinen, se on ihan yksilöstä kiinni. Geenit ja elintavatkin vaikuttaa, mutta paljon tekee miten itsensä kantaa ja onko hymyilevä vai murjottaja.
M40
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksi lasta lisäsi muutamassa vuodessa 15 vuotta ulkonäköön. En tiedä, olisiko näin nopea rapistuminen tapahtunut ilman lapsia, en usko.
Sama minulla.
Lasten kasvaminen ja elämän helpottaminen kuitenkin vaikuttivat siten, että 5 vuotta lähti pois. Näytän nyt nuoremmalta kuin silloin kun lapset olivat pieniä.
Raskas elämä tai elämänvaihe näyttää vanhentavan.
Onko se itserakasta tunnustaa, että hyvältä tuntuu, kun ihmiset, sekä miehet että naiset, hokevat, ettet voi olla jo eläkkeellä? Tätä tekevät tutut ja ventovieraat. Yleensä minua luullaan noin 10-15 vuotta nuoremmaksi, mukavaa!
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä samaa juuri illalla ennen nukahtamista. Toiset ovat kolmekymppisenä ihan tätiytyneitä/setäytyneitä ja toiset yhtä hehkeitä kuin parikymppisinä.
Just tämä. Ihan uskomatonta, miten paljon ihmisissä on eroja. Elämäntilanteella ja stressin määrällä paljon vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Narsistiset, välinpitämättömät tyypit ei vanhene. Kun ei välitä, ei ole huoliakaan. Huonoin mahdollinen puolisoehdokas.
Tässä on totuuden siemen.
Olen itse rauhallinen ja rento.
En ala stressaamaan sellaisista asioista joihin en voi vaikuttaa. Pyrin vain sopeutumaan sellaisiin asioihin.
Sellaset asiat joihin taas voin vaikuttaa, kohtaan siten, että mieluummin toimin ongelman poistamiseksi kuin keskityn stressaamiseen.
Saatan ehkä näyttää välinpitämättömältä sellaisen ihmisen rinnalla, joka keskittyy stressaamiseen, mutta en pidä itseäni välinpitämättömänä.
Sen olen huomannut, että näytän nuoremmalta kuin ne lähisuvun ihmiset, jotka stressaavat helposti vähän kaikesta. Stressaaminen näyttäisi vanhentavan.
Näin sellaisia kuvia, missä oli ihan muutaman kk.n sisällä vanhennuttu jollain huumella, näitä muuntohuumeita oli. Oliko se sitä, mistä Siltsukin narahti. Metamfetamiini? Oikaiskaa, jos muistan väärin. Mutta niissä oli vanhennuttu merkittävästi - eikä vain vanhemman vaan ihan sairaan näköisiä jo parin kk:n käytön jälkeen.
Jos oli kyse samasta kuin Siltsu käytti, ehkä oli vedetty suurempia määriä?
Voisi kuvitella, että samaa tekevät muutkin elämäntapa-asiat, mutta tämä oli ääriesimerkki?
Toisaalta, elämäntapajutut eivät kaikkia vanhenna. Tapasin kolarini jälkeen sairaalassa naisen, jolla oli kuulemma hiukset muuttuneet yhdessä yössä ihan valkoisiksi, siis harmaa vaihe jäi välistä. Sinä yönä hänen elämänsä muuttui, se oli jokin traumareaktio. Kroppa osittain kertoo, mitä sielussa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kun olen katsonut ...pypancake-sivustolta naisia ja siellä on eniten tarjolla sellaista 45-55 vuotiasta naista niin ihan kuvien perusteella erot on todella isoja. Joku voisi mennä hyvinkin 30vuotiaasta, kun toiselle sopisi 70v iäksi. Ja nuo ääripäät eli onko 45v vai 55v ei kerro yhtään kumpiko on nuoremman näköinen, se on ihan yksilöstä kiinni. Geenit ja elintavatkin vaikuttaa, mutta paljon tekee miten itsensä kantaa ja onko hymyilevä vai murjottaja.
M40
Tuttumme, ikisinkkuna pidetty mies alkoi nyt seurustella itseään pari vuotta vanhemman naisen kanssa. Katsoimme naisen netistä, ystävä sanoi että on 45 ja minä pidin 60+:na. Yhdessä postauksessa näytti sitten muidenkin mielestä paljon yli omaa ikäänsä olevalta. Eli arviot iästä voivat heittää vaikka 20 vuotta. Nainen edustaa kyllä ihmistyyppiä, joka ei varmaan esim. käytä päihteitä.
Uskon että geenit vaikuttaa, mutta myös elintavat. Tunnen siskokset, joilla ikä eroa 15 vuotta. Toinen on 70v ja toinen 55v. Helposti luulisi, että on toisin päin. Molemmat on kyllä hoikkia, mutta nuorempi näyttää kasvoiltaan paljon ikäistään vanhemmalta. Vanhempi taas on tosi nuorekkaan näköinen. Hiukset toki harmaantuneet ja ryppyjä, mutta paljon vähemmän kuin pikkusiskolla. Nuorempi juo joka viikonloppu ja polttaa paljon, ei harrasta liikuntaa. Vanhempi ei ole koskaan edes maistanut tupakkaa ja juo joskus harvoin lasin viiniä tai yhden saunalonkeron. Ulkoilee päivittäin ja joogaa. Töissä käydessään käveli 5km työmatkan kelissä kuin kelissä.
Mutjos stressaamiseb kaantaim seksib harraskseksibtamiseen,niisillon nuorentaa)D stressihormoni o. Sellaben et seb kanssa voi toimia begatiivisesti tai positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Mä olen tullut siihen tulokseen, että DHEA on nuoruushormoni. Jos sitä on paljon, ei vanhene. Se, miten sitä erittyy, tullee geeneistä. Jotain muutakin siihen toki liittyy.
Ja jostain syystä moni kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava on ikäänsä vuosia nuoremman näköinen.
Jännä havainto. Mulla nimittäin tuo vajaatoiminta, kun se oli paha, en vanhentunut ulkoisesti yhtään ja edelleen, vaikka vaivoja toki kehoon tulee ja kasvotkin vanhenee, näytän usein ikäisiäni nuoremmalta. Suvussani vanhennutaan kyllä aikaisin ja monilla tuo kilpirauhassairaus, et ehkä tuo asenne vaikuttaa aika paljon. Mut joskus mietin, et kun elimistöhän käy vajaatoiminnassa hitaalla, ni se ei vanhene reaaliajassa...
Toiset on syväjäädytettyjä ja toiset matkustavat tähtienvälisillä lennoilla?
Murehtiminen ja voimakas stressi vanhentaa, toisaalta taas ulkotyö ja -harrastukset ahavoittaa ihoa. Purjehtijat on kauhean vanhan näköisiä, koska aurinko ja säänvaihtelut on saaneet ihon vanhenemaan. Torimyyjät on ikälopun näköisiä, siis ne ympärivuotiset vakkarinaamat. He ovat sään armoilla myös aina.
Geenit ja hyvät elintavat saa pysymään nuorekkaana. Joku Helena Lindgren on ihan uskomattoman näköinen edelleen. Hollywood-julkkiksilla on taas parhaat kirurgit, hienoimmat luxusihonhoitotuotteet sekä personal trainerit. Mikäs siinä on nuortuessa.
Jos elintavoilla ja geeneillä on huomattavasti pienempi vaikutus kuin elinpaikalla. Fakta
Sitä se alkohooli ja tupakka tuottaa...
T: Absolutisti.
On ihan tutkittukin, että ihmisten biologisessa vanhenemisvauhdissa voi olla jopa kolminkertaisia eroja.
Perimä, liikkuminen ulkona (ahavoituminen), ravinto, iho, sairaudet, lääkkeet, huumeet, alkoholi ja tupakka vaikuttavat vanhenemiseen.
Kaikki vanhenevat, mutta osalla on parempi kauneuskirurgi.