Raskaus ja laihdutus
Onko ketään joka on tai on ollut raskaana ja laihduttanut? Tai ainakin tarkkaillut tiukasti ruokavaliotaan? Olen itse raskaana ja ylipainoa on n.30-35kg eli todella paljon. En haluaisi enää yhtään ylimääräistä kiloa ja toivonkin nyt kokeinelta ja viisammilta neuvoja pulmaani. Kyselen tietysti neuvolastakin, mutta jos täällä mahtaisi olla joku jolla olisi käytännön kokemusta. ?:|
Kommentit (2)
Minä olen ollut ylipainoisena raskaana (lähtöpaino 90 kg, bmi n. 31->). Heti plussattuani aloin syömään terveellistä ruokaa, jätin kertakaikkiaan vain kaikki ylimääräiset makeat jne minimiin. Annoskoot herkuissa väheni varmaan tyyliin 99 %. Paino nousi vasta raskauden loppupuolella, yhteensä paino nousi n. 4-5 kg (ja lapsikin painoi syntyessään 4 kg). Raskauden jälkeen painoin n. 7 kg vähemmän kuin raskauden alussa.
Eipäs siihen ainakaa minulla siis mitään ihmekikkoja ole antaa, söin ihan niinkuin normaalistikin kuuluisi syödä. Monipuolista, terveellistä ruokaa kohtuudella.
Tsemppiä!
Sun tilanne antaa mulle paljon toivoa!! Itelläni ylipainoa noin 35 kg ja oon aatellu etten voi edes tulla raskaaksi tällä painolla. Oon kyllä laihduttanu 10 kg ja pitäny sen painon 2 kk (mikä on sekin jo saavutus). Liikun myös 2-5 krt viikossa sauvakävelemällä ja uinnilla (jonka harrastuksen elvytin tänään ja ostin uudet uikkaritkin :)) nyt malttamattomana odotan taas pääsyä uimaan, oli tosi nautinnollista olla vedessä). Niin me ollaan yritetty vauvaa puoli vuotta..
Oon kuullu että ei saisi laihduttaa tarkotuksella raskauden aikana, mutta terveellisesti tulisi yrittää syödä mahdollisen diabeteksen ja raskausmyrkytyksen takia. Liikunta on myös oleellinen asia. Neuvolas ne osaa neuvoa..mutta ylipainoisen raskaus on aina riskiraskaus, joten todennäköisesti pääset heti äitipolin asiakkaaksi..Monennellako viikolla muuten oot, ootko käynyt jo neuvolassa ensimmäisen kerran?