Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL juuri nyt: Pysyvä talviaika on paras vaihtoehto Suomelle

Vierailija
01.02.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8a5a19a-e6a3-42d2-95ca-f2b6192ef7ba

Valtioneuvoston mukaan paras aika Suomessa kellojen siirtelystä luopumisen jälkeen olisi alustavasti pysyvä talviaika, liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa kerrotaan.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa talviaikaa. On vain normaaliaika ja kesäaika jossa kelloja siirretään tunnilla eteenpäin jolloin kello on 13:00 kun on keskipäivä ja aurinko on korkeimmillaan.

Ei ole olemassa normiialia aikaa. Aika ihmisten konsepti. Vai luuletko tosiaan, että lehmät ja kalat tiedostavat aikaa?

Puhuttaessa normaalista niin ketä ei haluaisi olla normaali? Varmasti suurin osa meistä haluaisi olla normaaleja ja tämän takia ei tulisi käyttää normaaliaika termiä. On ns. talviaika ja kesäaika.

Meinaatko että eläinten päivät ovat rytmittyneet ihan sattumanvaraisesti?

Kyllä ne liikkumiset ohjautuu auringon ja valoisuuden mukaan, johon perustuu käsiten normaaliaika.

Siis mitä? Totta tosiaa eläinten, että ynnä muun luonnon liikettä ohjaa valo. Jotkin seuraavat valoa ja jotkin pimeyttä. Ehkä jotkut ovat jopa sinut pimeydessä ja valoisuudessa, mutta tuskin yksikään esim. puu tai lehmä kellosta aikaa tarkastaa.

Ainakaan minä en käsitä teidän perusteluja normaaliajalle. Voisitteko avata, että miten normaaliaika on johdettu luonnosta?

Astronominen keskipäivä on klo 12.

Vielläkin: Siis mitä? Vaikuttaako se eläinten elämiseen ja normaaliaikaan?

Eläimet elää normaaliajassa, vaikka sinä pitäisit kelloasi missa ajassa. Ala pitämään omaa kelloasi kesäajassa.

Vierailija
102/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mihin kellon siirrätte, jos työt ja koulun saa aloittaa myöhemmin.

Mutta en ole koskaan tajunnut, miksi juuri iltavirkut/ aamuntorkut haluaa, että pitää herätä aikaisemmin. Siis kesäajan?

Valoisat illat tietysti, etkös nyt tuota todellakaan tajua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti normaaliaika on sopivin aika

Kesäaika kestää 210 päivää.

Talviaika kestää 155 päivää.

Kumpi kuulostaa normaalimmalta?

Taviaika on normaaliaika, vaikka se kuulostaisi sinusta miltä.

Normaaliaika oli ainoa oikea aika kellon keksimisestä siihen asti kunnes joku idootti keksi kesäajan 

Yleensä, ja korostan yleensä, ns. normaali määritellään enemistön mukaan.

Normaaliaika, talviaika ja kesäaika niin ne kaikki ovat samojen idioottien keksintöjä eli ihmisten. 

Normaaliaika on tavanomainen aika ja kesäaika on epänormaali tunnin edessä oleva aika.

Miten 155 päivää kestävä aika on tavanomaisempi kuin 210 päivää kestävä aika?

Kesäaika on kaikilla mittapuilla tavallisempi ja normaalimpi, kun siinä ollaan suurin osa vuodesta.

Normaaliaika on tavanomainen aika siksi että se on aika, joka on keksitty ensin ja jota on noudatettu yli 3000 vuotta ennen kuin keksittiin kesäaika. Aurikinkokellossa keskipäivä oli silloin kun aurinko oli ylimmillään, eli normaaliajan klo 12.

Vierailija
104/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ole koskaan tajunnut, miksi juuri iltavirkut/ aamuntorkut haluaa, että pitää herätä aikaisemmin. Siis kesäajan?

Nouse aikaisemmin ylös, ei ole hankalaa. Vai onko sittenkin?

Vierailija
105/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin herätys on kello kuusi riippumatta siitä mitä aikaa mennään. En siis herää kesäaikana yhtään aikaisemmin.

Joo, tiedän mitä tarkoitat. Että kesäajan kuusi on talviajan viisi. Mutta katsos kun se koko elämä menee sen ajan mukaan. Menen siis myös nukkumaan kesäaikaa kello kymmenen, enkä talviaikaa kello kymmenen. En siis herää yhtään aikaisemmin kesäajassa. 

Itse en siis kannata kesäaikaan jäämistä, vaan nykyisessä pysymistä. Kesäaikaan siirtyminen on kevään paras hetki, ja toisaalta syksyllä taas talviajan alku auttaa hetken.

Vierailija
106/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilata koko päivä nousemalla aikaisin?

Vierailija
107/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän tässä yritetään kesäajan kannattajilta kysyä.

Vierailija
108/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika oli ainoa oikea aika kellon keksimisestä siihen asti kunnes joku idootti keksi kesäajan 

Normaaliaika, talviaika ja kesäaika niin ne kaikki ovat samojen idioottien keksintöjä eli ihmisten. 

Normaaliaika on tavanomainen aika ja kesäaika on epänormaali tunnin edessä oleva aika.

Missä se tunti on joka edessä tämä kesäaika seisoo?

Vierailija
109/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaika on ollut alunperin ja pidempään käytössä kuin tämä keinotekoinen kesäaika.

Tosiaan, normaaliaika on ollut käytössä jo kauan, kun valtaosa kansasta nousi neljän-viiden maissa joka aamu lypsylle tai jonnekin tehtaaseen raatamaan. Kesäaika otettiin käyttöön, kun kansa alkoi olla sitä mieltä, että valo liian varhain aamusta menee hukkaan, ja mielummin siitä nauttii pidemmälle iltaan. Tuolloin, kun kesäaika otettiin käyttöön, Suomi oli huomattavasti nykyistä maatalousvaltaisempi ja aamupainotteisempi yhteiskunta, mutta silti kesäaikaa pidettiin sopivampana suuremmalle osalle vuotta kuin talviaikaa. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että nykyään ihmiset nousevat ja menevät nukkumaan keskimäärin huomattavasti myöhempään kuin tuolloin, mutta silti pitäisi saada sitä päivänvaloa aikaisemmaksi ja illat pimeämmiksi, eli talviaika koko vuodeksi.

Vierailija
110/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ainakin herätys on kello kuusi riippumatta siitä mitä aikaa mennään. En siis herää kesäaikana yhtään aikaisemmin.

Joo, tiedän mitä tarkoitat. Että kesäajan kuusi on talviajan viisi. Mutta katsos kun se koko elämä menee sen ajan mukaan. Menen siis myös nukkumaan kesäaikaa kello kymmenen, enkä talviaikaa kello kymmenen. En siis herää yhtään aikaisemmin kesäajassa. 

Itse en siis kannata kesäaikaan jäämistä, vaan nykyisessä pysymistä. Kesäaikaan siirtyminen on kevään paras hetki, ja toisaalta syksyllä taas talviajan alku auttaa hetken.

Jos jäädään talviaikaan ja alat heräämään klo 5? Silloin sinulla olisi kesärytmi käytössä koko ajan.

Vierailija
111/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän tässä yritetään kesäajan kannattajilta kysyä.

Eihän kesäaikana nousta aikaisemmin. Tai siis ne nousevat jotka haluavat, ja ne nukkuvat jotka haluavat. Kello kuusi on kello kuusi niin kesä- kuin talviajassa. Aivan turha väittää että sisäinen kellonne tietää universumin jokaisen liikkeen - kellonajat ovat vain ihmisten sopimuksia. Sillä ei ole mitään väliä onko auringon korkeimmalla hetkellä kello 12, 13 vai 58.

Vierailija
112/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jäädään talviaikaan ja alat heräämään klo 5? Silloin sinulla olisi kesärytmi käytössä koko ajan.

Ei, vaan työt alkavat kello 7 ja minä herään kello 6. Se on minun rytmini. Ei kello viisi herääminen. Kello kuusi on kello kuusi kesäajassakin, vaikka kuinka haaveilisit jostain toisesta aikasopimuksesta.

Vierailija
113/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyään ihmiset nousevat ja menevät nukkumaan keskimäärin huomattavasti myöhempään kuin tuolloin

Eli ihmiset haluavat elää pimeitä iltoja ja nukkuvat mielummin valoisaan aamuun asti.

Eli talviaika sopii paremmin

Vierailija
114/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa talviaikaa. On vain normaaliaika ja kesäaika jossa kelloja siirretään tunnilla eteenpäin jolloin kello on 13:00 kun on keskipäivä ja aurinko on korkeimmillaan.

Ei ole olemassa normiialia aikaa. Aika ihmisten konsepti. Vai luuletko tosiaan, että lehmät ja kalat tiedostavat aikaa?

Puhuttaessa normaalista niin ketä ei haluaisi olla normaali? Varmasti suurin osa meistä haluaisi olla normaaleja ja tämän takia ei tulisi käyttää normaaliaika termiä. On ns. talviaika ja kesäaika.

No kun ei. Normaaliaika, joka oli käytössä jatkuvasti ennen kuin kesäaikahölmöily keksittiin, perustuu siihen että sen mukaisessa ajassa aurinko on (keskimäärin) korkeimmillaan kellon ollessa 12 aikavyöhykkeen keskilinjalla kellon ollessa 12. On varsin luonnollista, että keskipäivällä aurinko on korkeimmillaan. Kesäaika on sitten keksintö muuttaa kellonaikaa tunnin aikaisemmaksi kesäksi tästä normaalista. Talviaikaa ei ole keksitty, eikä talveksi poikeata normaalista ajasta, vaan talvisin on noudatettu aiempaa normaaliaikaa. 

Kerrotko sitten miksi talviaika kestää 5 kuukautta ja kesäaika 7 kuukautta?

No höh. Se nyt vaan on ollut hölmöstä keksinnöstä tehty hölmö sopimus. Aluksi kesäaikakauden pituus oli muistaakseni lyhyempi, eli oli 6/6 kuukautta, mutta sitten sitä uudella hölmöllä päätöksellä pidennettiin.

Lisää voi lukea vaikka tuolta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4aika

Vierailija
115/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pelkästään Partosen ansiota tämä. Suomalaisethan saivat käydä äänestämässä epävirallisesti asiasta, ja talviaika voitti tämän äänestyksen. Lisäksi sama aika Keski-Euroopan (ja mahdollisesti myös Ruotsin) kanssa tietysti kiinnostaa päättäjiä. En usko, että pieni Viro on Suomelle ihan niin tärkeä markkina-alue. Vaikka toki sukkuloijia myös tuolla välillä löytyy.

Tarkoitatteko ehkä Partista?

Tästä professorista on näkynyt monta kirjoitusasua mediassakin, joskus on Partonen, joskus Partinen ja joskus ollut jopa Patronen.

Vierailija
116/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan työt alkavat kello 7 ja minä herään kello 6. Se on minun rytmini. Ei kello viisi herääminen. Kello kuusi on kello kuusi kesäajassakin, vaikka kuinka haaveilisit jostain toisesta aikasopimuksesta.

Minulla ei ole normaalisti kello lainkaan soimassa aamuisin. Herään kun herään ja menen töihin. Töihin saan mennä klo 6-9 välisenä aikana. Tänäänkin heräsin viideltä ja olin töissä kuudelta. Vaikka olen aamuvirkkun, niin kannatan normaaliaikaan jäämistä. Minä voin oman mieltymykseni mukaan herätä aikaisemmin tai myöhemmin. Aika itsekästä vaatia omien kellofetismiensä vuoksi jotain epänormaalia aikaa vallitsevaksi.

Vierailija
117/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pelkästään Partosen ansiota tämä. Suomalaisethan saivat käydä äänestämässä epävirallisesti asiasta, ja talviaika voitti tämän äänestyksen. Lisäksi sama aika Keski-Euroopan (ja mahdollisesti myös Ruotsin) kanssa tietysti kiinnostaa päättäjiä. En usko, että pieni Viro on Suomelle ihan niin tärkeä markkina-alue. Vaikka toki sukkuloijia myös tuolla välillä löytyy.

Tarkoitatteko ehkä Partista?

Tästä professorista on näkynyt monta kirjoitusasua mediassakin, joskus on Partonen, joskus Partinen ja joskus ollut jopa Patronen.

Partinen on nimi ja muut ovat kirjoitusvirheitä. Tunnen kaverin.

Vierailija
118/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aurinko talvella laskee klo 16.15, ei se neljältä tai viideltä töistä pääsevä ehdi yhtään sen paremmin lenkille töiden jälkeen.

Vierailija
119/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello on mitä on, mutta keskipäivä on normaaliajan klo 12, eikä ole mitään järkeä valita muuta aikaa pysyväksi ajaksi.

Vierailija
120/143 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole normaalisti kello lainkaan soimassa aamuisin. Herään kun herään ja menen töihin. Töihin saan mennä klo 6-9 välisenä aikana. Tänäänkin heräsin viideltä ja olin töissä kuudelta. Vaikka olen aamuvirkkun, niin kannatan normaaliaikaan jäämistä. Minä voin oman mieltymykseni mukaan herätä aikaisemmin tai myöhemmin. Aika itsekästä vaatia omien kellofetismiensä vuoksi jotain epänormaalia aikaa vallitsevaksi.

Kivat sulle. Mutta minä en missään vaiheessa ole vaatinut jäämään kesäaikaan. Mielestäni nykysysteemi on paras. 

Ja aamuvirkuthan nimenomaan tuntuvat kannattavan talviaikaa, koska kyllä nyt jokaisen ihmisen kuuluu valo nähdä aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme