Paljonko teidän 10-vuotiaat saa viikko-tai kuukausirahaa?
Mun lapsi suuttui kun kieltäydyin antamasta 20 euroa viikonloppuherkkuja varten hänelle ja kaverille :D mun mielestä 5 euroa nyt ainakin riittää limuun ja irtokarkkeihin. Ja kaverilla ei ole rahaa, koska on käyttänyt viikkorahansa jo ja tämä oli peruste, miksi mun pitäisi antaa lapselle rahaa enemmän, että hän voi tarjota. Pitäisi kaiketi meilläkin kehittää vihdoin joku systeemi. Minkälainen rahamäärä teillä on samanikäisille ja mihin tarkoitukseen?
Kommentit (28)
En maksa lapselle lainkaan säännöllistä viikkorahaa, ei ole vielä ollut tarvetta kun ei hänellä ole mitään omia menoja. Joskus pyytää pari euroa karkkiin jos menee kavereiden kanssa kauppaan ja sen toki annan.
Ja siis 10-vuotias on.
Varmaan antaisin vitosen viikossa. Nyt omat lapset vielä liian pieniä viikkorahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alakouluikäinen tarvitse mielestäni viikkorahaa. Jos lapsi tarvitsee johonkin rahaa, siihen annetaan rahaa tarpeen mukaan. Vaatteet voidaan ostaa yhdessä, jotta tulee ostettua sopivanlaisia vaatteita. Jos tarvitaan karkkia, niitä voi ostaa vanhenpien kanssa kauppareissulla. Ihmeellistä miten lapset pitäisi opettaa tuhlaamaan vanhenpien tienaamia rahoja jo varhain, mielestäni lasten täytyy jollain lailla ansaita se ylimääräinen raha. Synttärit, pitkäkestoisempi kotityö (koko pihan lumenluonti, haravointi, teinit osaa putsata rännit, ikkunoiden pesu...) yms.
Niin että rahankäyttöä kannattaa alkaa opetella 18-vuotiaana?
En ole sama mutta siinähän sitä opettelee, kun omista palkkatuloistaan maksaa menonsa tai sitten karsii niitä.
Ei mitään. 11-v.
Ostamme hänelle kaikki vaatteet ja karkit. Mäkkäriin ja leffaan annamme rahat.
Välillä on niin tiukkaa, ettei ehkä olisi mahdollista antaa tiettynä päivänä.
Kun on rahaa, tehdään kivoja juttuja ja käydään ulkona syömässä, kiipeilemässä...
Ja kun on vähemmän, kotoillaan, katsellaan ja leivotaan jotain.
Tilanne elää rahatilanteen mukaan.
Emme säästä tms. Lapset säästävät lahjarahojaan, jos haluavat jotain isompaa.
Lapset oppivat rahankäytön perusteet vanhemmiltaan. Siihen ei tarvita viikkorahaa. Meidän lapset eivät ymmärrä että pitäis ostaa huvin vuoksi. Kotoa löytyy kaikki mitä tarvitsevat ja ruokaa on tarpeeksi. Mutta me asutaan onneksi ulkomailla niin ei suomalainen tuhlausyhteiskunta pääse vaikuttamaan heidän käytökseensä. Muistan jo opiskeluaikana ulkomaalaiset opiskelijat ihmettelivät suomalaisten rahantuhlaamista. Kun sitten itse muutin ulkomaille niin huomasin ettei missään muualla ole tarvetta käyttää rahaa johonkin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 10-vuotias esikoinen ja 8-vuotiaat kaksoset. Vanhin lapsi saa kuukauden parillisina viikkoina 6,25 euroa ja parittomina viikkoina 5 euroa. Kaksoset saavat 5 euroa parillisina ja 4,20 euroa parittomina viikkoina.
Lisäksi kaikki lapset saavat juhannuksena ja lucianpäivänä 16,75 euron kertaerän. Tämä summa on kaikille sama.
Viikkorahaa korotetaan ikävuosien karttuessa eurolla/vuosi ja lisäksi 2,25 % indeksikorotuksella. Tuo kaksi kertaa vuodessa maksettava vähän suurempi summa päätetään joka vuodelle erikseen.
Tämä on hyvä järjestelmä. Mietitty ja oikeudenmukainen.
Meillä on jääkaapin ovessa taulukko johon merkitään kotityöt.
Jokainen kotityö on 50c. Esim. jos lapsi tyhjentää tiskikoneen tai vie roskat saa 50c/tehty työ.
Lapset saavat tehdä tai olla tekemättä kotitöitä kuten haluavat.
Puhelimet lapset ostivat näin säästämillään rahoilla. Kuittaavat myös pienen osan puhelinlaskusta kotityömerkinnöillään.
Järjestelmä toimii hyvin.
Esikoinen tuhlailee eikä juuri säästä. lisäksi tekee kotitöitä sen verran että saa juuri puhelinlaskunsa kuitattua.
Kuopus tekee ahkerasti pyytämättä kotitöitä. Ei omista vilä puhelinta vaikka on jo säästänyt rahat, sanoo ettei viellä tarvitse. Hänellä on satoja euroja säästössä ja on tarkka rahan käytöstä. Esikoisella raha polttelee ja sitä on päästävä käyttämään aina kun mahdollisuus on.
Molemmat lapse ovat silti tyytyväisiä järjestelmäämme. Viikkorahaa ei ole, mutta lapsille ostetaan kaikki tarvittava, ja turhakkeet hankivat itse. Saavat myös joskus lahjaksi rahaa yleensä isovanhemmilta jonka käytöstä saavat päättää itse.
Hohhoijaa...