Lastenkodissa viime vuosituhannella ollut vastaa kysymyksiinne hetken.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Saitko hyvää hoitoa, oletko onnellinen että pääsit pois kotoa?
Sain hyvää hoitoa, tai siitä puhuttiin "ohjauksena". Ei mitään valittamista. Ja olin tyytyväinen kun pääsin kotoa pois, vaikka olihan se siirto shokki alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Koitko väkivaltaa?
En ohjaajien taholta minkäänlaista. Joitakin kähinöitä sattui muiden lasten kesken, tosin vähän ja minulle ei ollenkaan.
Olitko kiusaaja vai kiusattu?
Käytettiinkö sinua seksuaallisesti hyväksi?
Hatkasitko paljon?
Aloitko käyttämään mitään päihdettä sijoituksen jälkeen?
Oliko meininki ohjaajat vs nuoret vai harmonista yhteiseloa?
Pahin kokemasi rangaistus laitoksessa?
Teittekö retkiä minnekään kauppaa kauemmas?
Onko lastenkodissa olo vaikuttanut jotenkin myöhempään elämääsi? Jos, niin miten?
Vierailija kirjoitti:
Hatkasitko paljon?
En ollut kiusaaja enkä kiusattu. Olen sosiaalinen, mutta perusluonteeltani kiltti.
En ole kokenut seksuaalista väkivaltaa, sitä tavallista kylläkin.
En hatkannut kertaakaan, tosin muutaman kerran myöhästyin "kotiintuloajoista".
En käyttänyt mitään päihteitä silloin. Myöhemmin aloin polttaa, alkoholia käytin silloin tällöin, nykyisin en oikeastaan enää. Sen sijaan käytän bentsoja, tosin ihan lääkärin määräyksestä paniikkikohtauksiin.
Pientä vastarintaa ohjaajia kohtaan joskus oli, mutta lähinnä samaa tasoa kuin levottomassa luokassa. Pari tyyppiä tätä harrasti, itseä ei kiinnostanut.
No ei mitään pahoja rangaistuksia ollut, koska olin asiallinen ja muutenkin en muista että siellä olisi ketään rangaistu. Kovin "toimenpide" oli kun ohjaaja piti yhtä lasta halausotteessa ettei se päässyt juoksemaan ikkunasta läpi.
Retkillä käytiin muistaakseni Turun saaristossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lastenkodissa olo vaikuttanut jotenkin myöhempään elämääsi? Jos, niin miten?
No se oli hyvä hengähdystauko mielisairaan isän ja juopon äidin sekoiluista. Lopulta minut palautettiin äidilleni, joka kiitti ja alkoi juoda uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se oli hyvä hengähdystauko mielisairaan isän ja juopon äidin sekoiluista. Lopulta minut palautettiin äidilleni, joka kiitti ja alkoi juoda uudestaan.
Lisätään että ei muuten ole vaikuttanut myöhempään elämääni. Tosin en mielelläni puhu siitä ajasta kellekään, koska nykyiset ystäväni ovat "normaaleja", eivätkä sellaista ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatkasitko paljon?
En ollut kiusaaja enkä kiusattu. Olen sosiaalinen, mutta perusluonteeltani kiltti.
En käyttänyt mitään päihteitä silloin. Myöhemmin aloin polttaa, alkoholia käytin silloin tällöin, nykyisin en oikeastaan enää. Sen sijaan käytän bentsoja, tosin ihan lääkärin määräyksestä paniikkikohtauksiin.
Pientä vastarintaa ohjaajia kohtaan joskus oli, mutta lähinnä samaa tasoa kuin levottomassa luokassa. Pari tyyppiä tätä harrasti, itseä ei kiinnostanut.
No ei mitään pahoja rangaistuksia ollut, koska olin asiallinen ja muutenkin en muista että siellä olisi ketään rangaistu. Kovin "toimenpide" oli kun ohjaaja piti yhtä lasta halausotteessa ettei se päässyt juoksemaan ikkunasta läpi.
Retkillä käytiin muistaakseni Turun saaristossa.
Mukava kuulla. Pääsit helpolla, mutta parempi niin. Kaikkea hyvää ja hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kade.
Minä taas olen kade jos sinulla on normaalit vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatkasitko paljon?
Retkillä käytiin muistaakseni Turun saaristossa.Mukava kuulla. Pääsit helpolla, mutta parempi niin. Kaikkea hyvää ja hyvää yötä.
Kiitos samoin sinulle!
Jos pystyisit siirtymään ajassa taaksepäin ja sinulla olisi valtaa muuttaa asioita lastenkodissa, mitä muuttaisit ja missä olisi parantamisen varaa?
Ylpeilitkö että laitosnuorista kasvaa muka vahvempia kansalaisia?
Kiitos kyssäreistä ja nyt pitänee mennä nukkumaan. Muistakaahan että kaikki lastenkoteihin joutuvat lapset eivät ole itse syypäitä siihen, vaan sinne joutuu paljon ihan kilttejä lapsia, joiden vanhemmat ovat esimerkiksi päihteiden orjia. Ei kaikki siis ole mitään hatkailevia ja riehuvia pilleriveikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyisit siirtymään ajassa taaksepäin ja sinulla olisi valtaa muuttaa asioita lastenkodissa, mitä muuttaisit ja missä olisi parantamisen varaa?
No varmaankin lasten psykologisee puoleen olisi hyvä kiinnittää huomiota. Kun meidät sijoitettiin, ei kukaan koskaan kysynyt, miltä meistä tuntuu. Ei ohjaajat eikä psykologit (en tosin sellaisia nähnytkään). Annettiin vaan huone, pedattiin ja käytiin päiväohjelma ja säännöt läpi - ei muuta. Huostaanotto on kuitenkin aika iso toimenpide, että olisi hyvä miettiä mitä se lapsi miettii. Ehkä nyt on viisastuttu.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeilitkö että laitosnuorista kasvaa muka vahvempia kansalaisia?
En, koska se ei pidä paikkaansa. Kyllähän minä tiedän että varmaan 90 prosenttia samaan aikaan lastenkodista olleista kärsii päihde- tai muista riippuvuuksista. Mutta ei se pilkan asia ole, pahoja taustoja monella ja moni ei sitä koskaan saa käsiteltyä.
Ap vastailee jälleen hetken. Kyselkääpä.
Saitko hyvää hoitoa, oletko onnellinen että pääsit pois kotoa?