Tehdään VIISIKKO ja Salaisuus kirjojen ketju
ne olivat todella jännittäviä kirjoja. Suklaata kului ja pakko oli lukea. Jäi ikuisesti mieleen ne nummet ja luolat. Ihan huippuja kirjoja. Mitä muistatte niistä kirjoista.
Pauli olikin tyttö :)
Kommentit (436)
Suomen pissis glopalisti hallitus pilasi nuo kirjat
Vierailija kirjoitti:
Paulin isä oli tiedemies? Minkähän alan? Olikos äitiä muuten ollenkaan?
Se ei selvinnyt.
Tämä oli kuvsmailtu jotenkin ärsyttävästi tosikon luonnontieteistä kiinnostuneen pikkupojan mielestä.
Viisikot eivät olleet varsinaisesti suosikkejani, joskin niitäkin useita luin.
Sensijaan Arthur Ransomen "Pääskyt ja Amatsonit" oli hyvinkin kiehtova seikkailu.
Siinä oli jotain viisikkomaista, ruoka oli siinäkin olennaisessa osassa.
Muistan niistä herkut, kahvilakäynnit ym.
Meillä oli sellainen Viisikko-pelikirja. Siihen liittyi jotain tapahtumakortteja, esim. taskulamppu, linkkuveitsi, eväskori. Kirjasta luettiin pätkä, siinä tapahtui jotain ja jonkun perusteella (nopanheitto tms?) tapahtui tapahtumakorttien avulla jotain ja jatkettiin jostain toisesta kohtaa kirjaa. Eli samasta kirjasta sai monta erilaista tarinaa.
Eväskortti aina hidastutti hommaa, joskus saattoi ehkä joku vihjekin jäädä huomaamatta siksi, että oltiin syömässä?
Eväät ovat todellakin jääneet kirjoista mieleen. :)
muistan sen kun pienenä maaseudulla ajoi kirjastoauto ja viisikko ja salaisuus ja sos tuli monesti lainattua :)
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa Onnen päivien kanssa vuorotteli Ystäväni avaruudesta. Sitten tähän pakettiin vielä kuului sellainen, että kuuluttaja luki katsojien lähettämiä kirjeitä joko ennen viisikkoa tai sen jälkeen (en muista kumpi).
Oliko tuossa avaruussarjassa joku
NanoNano -juttu?
Muistelen, että lapset käyttivät jostain näyttelijästä nimeä ”NanoNano -setä”
Vierailija kirjoitti:
En kauheasti muista, vain sen että viisikko oli mahtava, salaisuus huonompi. Oliko viisikossa joku kaatopaikka tukikohta?
Ei, se oli 3 etsivää- sarja, jossa poikakolmikon salainen tukikohta oli romukaupan romuläjään hautautunut asuntovaunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa Onnen päivien kanssa vuorotteli Ystäväni avaruudesta. Sitten tähän pakettiin vielä kuului sellainen, että kuuluttaja luki katsojien lähettämiä kirjeitä joko ennen viisikkoa tai sen jälkeen (en muista kumpi).
NanoNano -juttu?
Muistelen, että lapset käyttivät jostain näyttelijästä nimeä ”NanoNano -setä”
Se avaruusmies tervehti notamalla kätensä ja sanomalla "nanonano".
Usein kesäloma alkoi sen kirjan alussa ja oli ihanaa odottaa kuinka pian itselläkin alkoi loma koulusta. Paulilla oli se oma saari, oliko jokin Kirrin bay? Mielenkiintoisimmat seikkailut sijoittuivat juuri sinne saarelle. Sarjahan tuli myös telkusta jokin aika sitten ja ilmeisesti siitä on jotain dvd-boksejakin. Kirjoina jotenkin upposi paremmin. Jotain luolia yms. salakäytäviä, haaksirikkoutunut hylky. Lapset telttailivat paljon ja seikkailivat luonnossa. Hienoa kuinka tuohon maailman aikaan jo kirjoitettiin Paulasta, joka oli enemmän poikamainen ja halusi olla poika. Tim oli aina lasten seurana ja kivaa että Pauli sai lopulta pitää Timin. Paulin isä taisi olla vähän "kireä" niissä tiedemiesjutuissaan. Aina seikkailut tapahtui muistaakseni Paulin perheen luona eikä Annen, Dickin ja Leon.
Luin poikana kaikki Viisikot ja Salaisuudet. Minäkin epätoivon vimmalla etsin Valittujen Palojen suuresta karttakirjasta: Kirrin Village, Kirrin Cottage, Kirrin Hill, Kirrin Bay jne. Jurppi, kun ei löytynyt.
Spitfire-lentokenttä Biggin Hill sentään löytyi.
Ne syömiset, tosiaan, aina tuli nälkä. Eräästä Viisikko-kirjasta jäi mieleen musta Wolseley-auto, rekisteri KMF 102. Junaintoilijalle Viisikko ja aavejuna oli sitten jännä: Kilty Valen asema, tunneli, Ollyn asema ja rata senkun jatkui, Roker's Valeen asti, muistaakseni.
Kirjojen takana oli piirroskuva Viisikosta, josta erityisesti Tim-koira jäi mieleen viisaana ja uskollisena. Toivoin saavani Timin kaltaisen koiran ja sainkin - berninpaimenkoira oli juuri sellainen, vaikkei ulkonäkö niin natsannutkaan. Pauli/Paula toi sitten tietoisuuteen poikatyttö-ilmiön.
Olen kerännyt koko sarjan, antikvariaateista ensipainoksina, tuossa se on hyllyssä. Yksi osa enää puuttuu: Viisikko kuusikossa nelikko päässä.
Salaisuuksista yhtymäkohtaa todellisuuteen toi Pommac-limu! Pullassa oli lievää anarkistin vikaa, näytti omalla tavallaan keskaria poliisi Goonille.
Vierailija kirjoitti:
Viisikon lapset kävivät koulua sisäoppilaitoksessa. Kun he tulivat lomalla kotiin, vanhemmat olivat reissussa, tai passittivat lapset muualle lomailemaan. Lapset eivät paljon vanhempiaan nähneet, saati että olisivat jotain yhteistä kivaa puuhanneet.
Yleensä päti vain Leon, Dickin ja Annen vanhempiin. Hyvin harvoin kävivät kotona. Paljon useammin kävivät Kirrin Bayssä Paulin vanhemmilla. Tietysti parasta oli, kun joskus lapset lähtivät ihan keskenään reissuun pyörillä/patikoiden/hevosten vetämillä asuntovaunuilla. Jos ruoka loppui, menivät vaan lähimpään maataloon ja ostivat keitettyä kinkkua jne herkullista.
Paulin vanhemmilla oli alkuun pahoja rahahuolia. Pauli oli alkuun hyvin hankala ja oikukas, serkut tapasi ekaa kertaa ja oli heille ilkeä - Leo tietty pian laittoi jauhot suuhun.
Taisi olla ensimmäisessä kirjassa kun Viisikko löysi ison kasan kultaa jotain Kirrinin talon tiluksilta vsi saarestako se oli, ja Paulin vanhempien rahahuolet ratkesivat ja oli varaa lähettää Pauli sisäoppilaitokseen.
Olen lukenut parin vuoden sisään pojalleni kaikki Viisikot, hän tykkää kovasti.
Asun Briteissä ja hankin sekä Viisikoista että Seikkailu-sarjasta uusimmat painokset.
Ei olisi pitänyt.
Tarinoita on muutettu niin että esim. selkäsaunan sijaan lapsia uhkaillaan torumisella, ja kaikista pahiksista on tehty valkoisia tai muuten kansalaisuutta ei kerrota. Esim. Seikkailujen saari-kirjan Jo-Jo ei enää ole musta, kummallisesti käyttäytyvä hulluja puhuva hiippari, vaan valkoinen, vihaisen näköinen Joe.
Siksipä etsin ebaysta vanhemmat painokset - ja katso! - lapsuuden lumo tuli takaisin!
Viisikoista suosikkini on Viisikko pelastaa salaisuuden. Se oikeasti ahdisti lapsena, se ajatus että on loukussa meren alla ja milloin tahansa meri ryntää sisään ja hukuttaa.
Seikkailu-sarjasta suosikkini on Seikkailujen sirkus, mut pelottavin on Seikkailujen laakso. Siinä ne joutuu väärään lentokoneeseen ja päätyy toiseen maahan (Itävaltaan ilmeisesti, vaikka lento kestää koko yön, silloin kai koneet oli hitaampia), ja löytää kaapatun, sairaan ja hakatun entisen sotilaan avulla kauan sitten vuoren sisään piilotetun aarteen jota yhä edelleen vartioi vanha pariskunta, vaikka sota on ollut ohi jo vuosikausia. Loistotarina!
Tässsä ketjussa miltei kaikki ovat lukeneet lapsilleen näitä???? Eikö kenenkään lapset lue itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NanoNano -juttu?
Muistelen, että lapset käyttivät jostain näyttelijästä nimeä ”NanoNano -setä”Se avaruusmies tervehti notamalla kätensä ja sanomalla "nanonano".
Se mies oli Robin Williams. (RIP)
Vierailija kirjoitti:
Ja se Paulin poikatyttö tyyli oli niin coolia kuin olla voi. Ei lapsena nähnyt ongelmaa tuossa asiassa.
Olisko ollut joku binääri tai transgender.
Mitkä hahmot Suomen julkkiksista vastaavat Leoa, Dickiä Anne ja Paulia, entä koira TIM?
Leo on kuin Ville Mäkipelto, se tubettaja
Dick voisi olla Roni Bäck
Anne voisi olla Jasmine , vaalea matkusteleva tubettaja tubettaja
Pauli taas Irene Idänvalo?
Konstaapeli Goon ja se cockersspanieli jonka nimeä en 50-vuoden jälkeen muista.
Vierailija kirjoitti:
Tässsä ketjussa miltei kaikki ovat lukeneet lapsilleen näitä???? Eikö kenenkään lapset lue itse?
Kyllä lukee viisikkoja myös itse, mutta olen myös lukenut hänelle.
Myös omat vanhempani lukivat minulle lähes kaikki viisikot kun olin pieni. Siitä huolimatta luin kaikki myös itse.
Kannattaa lukea ääneen lapselle, isollekin, jos tämä haluaa. Se myös kannustaa lasta lukemaan itse.
Mä voin kuvitella, miksi tykkäsit Dinahista: pojat oli ärsyttävän ylimielisiä, Anne oli nössö joka palvoi Jackia ja rimpatti tämän perässä, Dinahissa oli luonnetta, pisti Filipille kampoihin kunnolla eikä suostunut mihinkään "me pojat ollaan parempia"-juttuun.