Soita työhakemuksen lähettämisen jälkeen. Soita nyt sit...
kun tyyppi ei vastaa eikä vastaa. Soitin 4kertaa ja lopuksi lähetin sähköpostilla soittopyynnön. Ei vastausta.
No, kertoo aika paljon yrityksestä ja työkulttuurista.
Kommentit (40)
Onko ulkomailta tullut trendi? Eikös siellä oo tapana ja ihan jopa melkein pakollista soittaa perään, jos paikan haluaa oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Älä soita, ellei työpaikkailmoituksessa sitä erikseen pyydetä. Älä soita, vaikka työkkäri niin neuvoisi.
t. Rekrytoiva esimies, jolla ei ole aikaa vastata tällaisiin puheluihin. Lupaan, että kaikki hakemukset luetaan huolella ja huomioidaan haussa. Soitto ei paranna mahdollisuuksia tulla valituksi. Ei ennen, eikä jälkeen.
En mä ainakaan lue kaikkia hakemuksia. Tai sanotaan että silmäilen kyllä, mutta se voi 10s sisällä päätyä mappiööhön.
Meille kun rekrytoitiin henkilöstöä, hakemuksia tuli minulle jotain 800kpl.
En todellakaan reagoi jokaiseen soittoon tai mailiin. Onneksi konttorille ei pääse paikanpäälle ulkopuoliset kyselemään hakemuksensa perään..
Kertokoon tämä kullekin mitä kertoo, minä toimin näin.
Onneksi konttorille ei pääse paikanpäälle ulkopuoliset kyselemään hakemuksensa perään..
Paikka kuin paikka on selvitettävissä ja kulunvalvontaa voi aina vähän älyttää.
Sulla on vanhentuneet neuvot. Ei Tartte soitella. Kyllä me kutsutaan haastatteluun valitut
Neuvo: älä soita jälkikäteen. Koskaan.
Soita etukäteen jos sulla on jotain järjellistä kysyttävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihan oikeasti soitelko turhan takia. Siitä ei ole mitään hyötyä ja ette varmasti jää positiivisessa valossa rekrytoijan mieleen. Eri asia on, jos on oikeasti joku relevantti kysymys. Ja paino sanalla relevantti. Se että keksimällä keksii jonkun epäolennaisuuteen liittyvän kysymyksen, niin se ei taas toimi. Älä siis soita kysyäksesi kummalla puolella Puistokatua se konttori nyt sijaitseekaan. Ja älkää ainakaan soittako kysyäksenne "kannattaako mun tällä taustalla hakea?" Kyllä ne kriteerit pääpiirteittäin on ilmoitettu työpaikkailmoituksessa ja KANNATTAA hakea jos tehtävä kiinnostaa. Ja kyllä, vaikkei ihan jokaista toivetta täytäkään, niin hakea kannattaa.
On mielestäni täysin RELEVANTTIA soittaa ja kysyä KANNATTAAKO ylipäänsä hakea, koska esimerkiksi surullisen moni kunnan työpaikoista on jo ennalta päätetty kuka siihen valitaan --- ja julkinen työnhakuilmoitus pelkkä ikävä muodollisuus.
Mitä uskot noin itse rekrytoijan vastaavan? Vaikka sulla hakijana ei vaaditut jutut täyttyisikään, niin mitä se hyödyttää sanoa, että älä hae meille. Ihan pelkästään jo siksi, että firma haluaa jättää suhun positiivisen vaikutelman itsestään, sen kannattaa sanoa että hae vaan.
Rekrytoija vastaa tähän "meillä on vanhat/aikaisemmat työntekijät etusijalla" .
Suomeksi: ei kannata hakea, paikka käytöntöä vaille todellisuudessa täytetty.
TE-keskus nyt on muutenkin ajastaan jäljessä oleva laitos, en ihmettele jos kehottavat käymään ja soittamaan. Laittavathan ne työttömiäkin elämänhallintakursseille missä opetetaan se käsipäivään sanominen ja hiusten kampaaminen että näytetään edustavalta kun kävellään sen pomon puheille kysymään löytyisikö reippaalle tytölle/pojalle firmasta töitä.
Hyvä idea on myös varjostaa kohdefirmassa työskenteleviä ja kerätä hyödyllistä informaatiota työllistymistä ajatellen. Moni säilyttää kotonaan työhön liittyviä papereita, muistitikkuja jne., jotka on helppo kopioida itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä soita, ellei työpaikkailmoituksessa sitä erikseen pyydetä. Älä soita, vaikka työkkäri niin neuvoisi.
t. Rekrytoiva esimies, jolla ei ole aikaa vastata tällaisiin puheluihin. Lupaan, että kaikki hakemukset luetaan huolella ja huomioidaan haussa. Soitto ei paranna mahdollisuuksia tulla valituksi. Ei ennen, eikä jälkeen.
No kyllä minä ainakin soitan ennen kuin jätän hakemuksen. Ei niissä ilmoituksissa ole kerrottu yleensä riittävän tarkkaan siitä työtehtävästä, joten joudun kyllä kysymään kun mietin, että haluanko ylipäätään laittaa sinne hakemusta. Hakemuksen tekemiseen menee paikasta riippuen 3-10 tuntia. En aio nähdä sitä vaivaa, jos en tarkkaan tiedä yksityiskohtia tehtävästä ja mieti kunnolla, että kiinnostaako se paikka minua aidosti.
No höpö höpö. Sama CV menee paikkaan kuin paikkaan. Korkeintaan jotain pieniä lisäyksiä tai poistamisia siihen voi tehtävästä riippuen tulla. Hakemuskirje on ihan sama juttu. Sulla on valmiiksi siinä word-pohjassa perus diipadaapat, että olen reipas ja kaikkien kanssa toimeentuleva. Muutama lause sinne loppuun tarvitsee lisätä tehtävään liittyen.
Eli ei mene kolmea tuntia, kymmenestä nyt puhumattakaan... :D
Ja noi tehtävän yksityiskohdat kyllä tulevat kerrotuksi jos etenee prosessissa. Jos joidenkin pienten yksityiskohtien tietäminen ratkaisee kokonaan sen, että oletko kiinnostunut koko tehtävästä, niin sanoisin että jätä hakematta.
Noin geneerisillä hakemuksilla ei pääse seuraaville kierroksille, kulloisenkin työn mukaan räätälöidyillä hakemuksilla pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Noin geneerisillä hakemuksilla ei pääse seuraaville kierroksille, kulloisenkin työn mukaan räätälöidyillä hakemuksilla pääsee.
Kannattaa lähettää niin paljon räätälöityjä hakemuksia, ettei vastaanottaja tajua, mikä iski.
Haen työtä ennen myöhäistä, jos jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihan oikeasti soitelko turhan takia. Siitä ei ole mitään hyötyä ja ette varmasti jää positiivisessa valossa rekrytoijan mieleen. Eri asia on, jos on oikeasti joku relevantti kysymys. Ja paino sanalla relevantti. Se että keksimällä keksii jonkun epäolennaisuuteen liittyvän kysymyksen, niin se ei taas toimi. Älä siis soita kysyäksesi kummalla puolella Puistokatua se konttori nyt sijaitseekaan. Ja älkää ainakaan soittako kysyäksenne "kannattaako mun tällä taustalla hakea?" Kyllä ne kriteerit pääpiirteittäin on ilmoitettu työpaikkailmoituksessa ja KANNATTAA hakea jos tehtävä kiinnostaa. Ja kyllä, vaikkei ihan jokaista toivetta täytäkään, niin hakea kannattaa.
On mielestäni täysin RELEVANTTIA soittaa ja kysyä KANNATTAAKO ylipäänsä hakea, koska esimerkiksi surullisen moni kunnan työpaikoista on jo ennalta päätetty kuka siihen valitaan --- ja julkinen työnhakuilmoitus pelkkä ikävä muodollisuus.
Luuletko, että julkisen haun ollessa kyseessä, rekrytoija vastaisi, että ei kannata hakea, koska työhön on jo valittu tekijä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ainakin soitan ennen kuin jätän hakemuksen. Ei niissä ilmoituksissa ole kerrottu yleensä riittävän tarkkaan siitä työtehtävästä, joten joudun kyllä kysymään kun mietin, että haluanko ylipäätään laittaa sinne hakemusta. Hakemuksen tekemiseen menee paikasta riippuen 3-10 tuntia. En aio nähdä sitä vaivaa, jos en tarkkaan tiedä yksityiskohtia tehtävästä ja mieti kunnolla, että kiinnostaako se paikka minua aidosti.
No höpö höpö. Sama CV menee paikkaan kuin paikkaan. Korkeintaan jotain pieniä lisäyksiä tai poistamisia siihen voi tehtävästä riippuen tulla. Hakemuskirje on ihan sama juttu. Sulla on valmiiksi siinä word-pohjassa perus diipadaapat, että olen reipas ja kaikkien kanssa toimeentuleva. Muutama lause sinne loppuun tarvitsee lisätä tehtävään liittyen.
Ja noi tehtävän yksityiskohdat kyllä tulevat kerrotuksi jos etenee prosessissa. Jos joidenkin pienten yksityiskohtien tietäminen ratkaisee kokonaan sen, että oletko kiinnostunut koko tehtävästä, niin sanoisin että jätä hakematta.
Mitä siinä itse tehdyssä hakemuksessa ja CV:ssä on "geneeristä"? Ja joo kyllähän sitä hakemuskirjettä kannattaa muutaman lauseen verran tuunata, eli kirjoittaa siitä työpaikkailmoituksesta ne kohdat, että millaista haetaan. Sitten vain kirjoittaa alkuun "Olen". Ei tuohon pitäisi aivan kolmea tuntia mennä, tai saa olla erityisen hidas kirjoittamaan näppäimistöllä.
Mä olen alkanut tehdä sitä, että en anna mitään yhteystietojani duuni-ilmoituksessa. Ei yksinkertaisesti ole aikaa käyttää seuraavaa kahta viikkoa kuuntelemalla sitä kun hakijat kertovat puhelimessa mitä ovat työurallaan tehneet ja missä. Ja kun se on aivan turhaa kuunnella vaikka aikaakin olisi, kun joka tapauksessa haastatteluun kutsuttavat päätetään kirjallisten tuotosten pohjalta.
Ja röyhkeäksi ovat monet hakijat menneet. Pyydetään/vaaditaan päästä haastatteluun siinä puhelun aikana. Tai sitten kun kohteliaasti koitan lopettaa pitkää puhelua ja totean, että "juu kiva että soitit, pidän nimen mielessä", niin hakija kysyy multa piikittelevästi: "no mikä se mun nimi sitten olikaan?"
Meillä kokoomusnuorissa opetettiin että töitä haettaessa on oltava tosi nöyränä yrittäjäporvarin edessä. Soitella pitää vähintään kolme kertaa ja pyytää anteeksi mahdollista häiriötä..
Vierailija kirjoitti:
Paras on tämä: "onko hakemukseni tullut perille?" :D
No rekryjärjestelmä on varmaankin kertonut sen jo. Jos hait sähköpostilla, niin saitko error-viestiä, että postia ei voitu toimittaa? No jos et saanut, niin eiköhän se ole perille tullut.
Työkkärin virkaintoisimmat virkailijat tosin yllyttää AINA kuinka tulee soittaa perään että osoittaa kiinnostuksensa ja aktiivisuutensa.
Nämä samat jotka laittavat työnhakijan työnhakusuunnitelmaan " reagoitava työtarjouksiin".
Siis v-ttu oikeesti. Ensin rangaistaan yyteillä, sitten pitää asioida puupää vitkainto-työkkärintätien kanssa jotka on tyyliin ekassa( suoja)työpaikassaan.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa soittelua.
Turha sitä työpaikkaa on häiritä, kyllä ne yhteyttä sitten tarvittaessa ottaa.