Perjaate
Vit.u että ärsytti lukea yhtä keskustelua missä aloittaja useampaan kertaan mainitsi "perjatteensa".
Oli vaan pakko avautua, kertokaa tekin ärsyttäviä sanoja/sanontoja.
Kommentit (126)
just luettu kaverin facebookista: siaisee (sijaitsee)
Mistähän päin tämä perj"aatteen" sanoja oli kotoisin?
Yleensä he, jotka lisäävät murteessa loppuun j:n kiäntäävät myös aa:n ua:ksi
Perjuate
kaappi=kuappi
jne.
Vierailija kirjoitti:
Olevinaan pyörryin (olin pyörtyvinäni)
Olevinaan teki (oli tekevinään)Onko tämä johonkin savolaiskiilan murrealueeseen liittyvä juntti-ilmaisu? Sitä käyttävät nimittäin sekä etelä-pohjalaiset että savolaiset.
Tää on ihan järkyttävän hirveä. Mua alkaa sattua niskaan ja päähän, kun tätä kuulee.
Samoin perjaate. Että ihminen on niin daiju, ettei tajua.
Savon murre kaikkinensa. Vastenmielistä öhvellystä. Ei ole normaaliälyisen puuhaa.
Kun ihminen ei osaa puhua omaa äidinkieltään oikein, vaan näkee vaivaa ja viänttää siittä kaeikin voeimin vaeikkeemppaa, niin oikeesti, mistä siinä on kyse? Aivovammasta? Joka periytyy?
En ymmärrä. Aaaei kkkauhhhee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri sanan käyttö. "Olosuhteet olivat erit." Tällaisesta metusalemista kuulostaa kummalliselle. Sanoisin itse erilaiset.
Myös "erillä lailla".
tai "erilaisempi"
Erinlaiset ja erinlaisemmat.
Muutin Savoon ja nimeni oli Kauppinen. Savolaiset kutsuivat Kaappiseksi. Se ärsytti niin, että vaihdoin nimeni Kaappiseksi. Sitten savolaiset alkoivat kutsua minua Kuappiseksi.
-tunnettu vitsi-
Vierailija kirjoitti:
Savon murre kaikkinensa. Vastenmielistä öhvellystä. Ei ole normaaliälyisen puuhaa.
Kun ihminen ei osaa puhua omaa äidinkieltään oikein, vaan näkee vaivaa ja viänttää siittä kaeikin voeimin vaeikkeemppaa, niin oikeesti, mistä siinä on kyse? Aivovammasta? Joka periytyy?
Ee, ee viänttä, karjalaeset viänttää vaikkeemppaa tuplakonsonantein.
Savolaene viäntää ja tekköö vaekeempoo jos o tehäksee.
Siihen aikaan kun Suomessa ei ollut tekemällä tehtyä yhteistä äidinkieltä oli vain heimojen alueellisia omia murteita, jotka ovat tosin päivittyneet yhteisen äidinkielemme kautta.
"Mikael Agricola (n. 1510 Pernaja – 9. huhtikuuta 1557 Uusikirkko) oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, joka raamatunsuomennoksellaan loi suomen kirjakielen pohjan sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat. Häntä pidetäänkin siksi suomen kirjakielen ja suomenkielisen kirjallisuuden isänä."
Sisarrus, piirrustus, hia, algorytmi
"Huomenna lämpötila on kymmenen asteen vähän molemmin puolin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ee, ee viänttä, karjalaeset viänttää vaikkeemppaa tuplakonsonantein.
Savolaene viäntää ja tekköö vaekeempoo jos o tehäksee.
Siihen aikaan kun Suomessa ei ollut tekemällä tehtyä yhteistä äidinkieltä oli vain heimojen alueellisia omia murteita, jotka ovat tosin päivittyneet yhteisen äidinkielemme kautta.
"Mikael Agricola (n. 1510 Pernaja – 9. huhtikuuta 1557 Uusikirkko) oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, joka raamatunsuomennoksellaan loi suomen kirjakielen pohjan sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat. Häntä pidetäänkin siksi suomen kirjakielen ja suomenkielisen kirjallisuuden isänä."
Jaaha. Olen valitettavasti joutunut viettämään paljon aikaa Iisalmessa, joka ainakin tähän saakka on ollut mitä puhtainta Savoa.
Ja kyllä siellä väki aaauuuuutttolla ajjjjjjaaa mehtttään. Aivan vajaaälyisen kuuloista. Ja just toi aaeeeeiiivan. Siihen iin lisäksi pitää ympätä eetä. Aivovammaa se on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän päin tämä perj"aatteen" sanoja oli kotoisin?
Yleensä he, jotka lisäävät murteessa loppuun j:n kiäntäävät myös aa:n ua:ksi
Perjuate
kaappi=kuappi
jne.
Itse asun Varsinais-suomessa ja täällä teinit käyttää tuota "perjaate"-sanaa. Olen omille teineilleni sanonut muutamankin kerran, että se on "periaate", kuulema tietävät kyllä vaan silti jatkavat tuon "väärän" sanan käyttöä.
kompanja
asiantuntia
keliaatikko
diapeettes
mitens
enään
gluteiini
pieno
Perna silloin jos tarkoitetaan perunaa
Meedia
Autossa öljynlauhdutin (on öljynjäähdytin, lauhdutin muuttaa kaasun nesteeksi, tätä ei autossa tapahdu).
Tämä jaksaa aina vaan naurattaa: noja tuoli. Kesti hetken ennen kuin tajusin, mistä oli kyse