Mistä voi ostaa hyviä, laadukkaita vaatteita? Kaikki hajoaa heti käsiin
Kysymys otsikossa. Kaikenlaiset vaatteet sisävaatteista ulkovaatteisiin olisi hakusessa. En haluaisi kuluttaa turhaan huonolaatuisiin vaatteisiin, jotka eivät kestä käyttöä ja pesua. Mistä olet löytänyt hyviä vaatteita? Takaako korkea hinta aina hyvän laadun? Mitä maksaa hyvälaatuiset vaatekappaleet?
Kommentit (32)
Olen löytänyt sekä hyviä että huonoja vaatteita niin halvoilta kuin keskihintaisiltakin merkeiltä, mihinkään tonnin takkiin tjsp ei ole ollut varaa joten ei myöskään ole kokemusta. Laatu pitää oppia tunnistamaan: mistä materiaalista vaate on tehty, millainen "näppituntuma" siinä on (esim. kovin untuvainen puuvillatrikoo ei kestä nyppyyntymättä kuin pari pesua), onko vaate tehty huolellisesti (onko ompeleet päätelty vai törröttääkö lankoja, repsottavatko napit jne) yms. Myös huolto on olennaista, eli peset oikein (et liian harvoin etkä liian usein, sekä pinttynyt lika että liiallinen pesu kuluttavat vaatetta, oikea lämpötila, tahranpoisto jne), korjaat mahdolliset pikkuviat kuten löystyneen napit tai purkautumaan lähteneen sauman nopeasti, miten säilytät...
Ostan paljon kirppareilta, ja kestäviä vaatteita on löytynyt Cubuksesta Gantiin. Totta on, että vanhemmissa vaatteissa on usein parempi laatu, muttei aina.
Itse suosin myös kirppareita ja koitan syynätä vaatteiden materiaalitiedot tarkasti. Ostan lähes poikkeuksetta luonnonmateriaaleista tehtyjä vaatteita, villa, silkki, pellava, nahka jne. jotka hengittävät ja tuntuvat miellyttävältä ihoa vasten. Keinokuituvaatteet alkavat mulla ainakin näyttää usein kauhtuneilta suhteellisen lyhyenkin käytön jälkeen, ja ne alkavat helpommin myös haisemaan pahalta.
Käyn tavallisilla kirppiksillä ja käytän myös nettikirppareita. Olen löytänyt muutamia vaatteita kalliiltakin merkeiltä ja se tuntuu mielestäni myös laadussa ja näkyy vaatteen viimeistelyssä. Vähitellen silmä myös jotenkin harjaantuu erottamaan rekeistä aika nopeasti ne vaatteet, jotka ovat hyvälaatuisia.
Tosin kirppareilla on paljon kiinni tuurista, mitä milloinkin löytää!
Ja jos löytää tosi kivan vaatteen, jossa on kaikki muuten kohdillaan mutta esim. vaatteen malli on jotenkin vanhahtanut, niin sellaisen olen saattanut viedä ompelijalle muodistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkailin Citymarketin yläosia. Kutistuvaa viskoosia, polyesteriä, akryyliä. Ainoa löytämäni puuvillapaitapusero oli läpinäkyvää harsoa.
Mistä löytyisi laadukkaita luonnonkuituvaatteita kohtuuhintaan?
No laatu nyt maksaa lähtökohtaisesti enemmän. Toki poikkeuksia on joka suuntaan, mutta pääsääntöisesti näin. Citymarketin hinnoilla ei ole mitään mahdollisuuksia tehdä vaatteita kunnolla ja eettisesti. Laatua ostamalla säästää siinä että vaatteita tarvitsee uusia paljon vähemmän, ja huteja tulee vähemmin kun harkinta on pakollista. Opettelua se vaati, mutta nykyään ostan ihan tietoisesti vaatteet sellaisella hinnalla mikä kirpaisee. Olen ollut tyytyväinen hankintoihini, laatuerot ovat totisinta totta. Markettilaatua on helppo pitää ok:na jos ei paremmasta tiedä. Muutaman euron t-paidan ja 70 euron t-paidan välillä on iso ero. Muutamalla eurolla Citymarketista et taatusti saa 100% puuvillaa olevaa teepparia joka ei nyppyynny ja on niin tukevaa kangasta ettei valkoisestakaan kuulla alusvaatteet läpi.
Ostan lähinnä verkosta. Peter Hahnia, Shopbopia, Balmuiria, Max Maraa, Nansoa löytyy kaapista ehkä eniten.
Eikös Balmuir ollut juuri näitä halpishikipajavaatteita hyvin brändättyinä?
Tuotanto-olosuhteissa on ollut ongelmia, mutta laatuun ollaan kai yleisesti tyytyväisiä. Mielikuvani on, että Balmuirilta saa hieman edullisemmin tuotteita jotka on teetetty samoissa paikoissa ja samoista materiaaleista mitä isommatkin luksusbrändit käyttävät. Tietysti Balmuirin vaatteissaan käyttämät materiaalit ovat usein arkoja: kashmiria, silkkiä jne. joita pitää osata vähän varoa ja hoitaa.
Laatu ei aina tarkoita samaa kuin kulutuskestävyys, vaan se on tuoteryhmäkohtainen asia. Esim. laadukas kashmir nyppyyntyy paljon vähemmän kuin halvimmat kashmirlaadut. Korkealaatuinen puuvilla on pitkäkuituista (esim. egyptiläinen puuvilla/ pima) ja halpa lyhytkuituista. Polyesterisekoitteet kestävät kulutusta eivätkä haalistu, mutta ei niitä silti pidetä huippulaadukkaina materiaaleina. Lisäksi vaatteissa riippuu myös mallista ja väristä, kestääkö vaate aikaa vaiko ei.
Meillä päin kirppareilla on samaa kuraa mitä paikalliset kaupatkin myyvät. Vain mallistot ovat muutaman vuoden takaisia, mutta laatu on linjaa H&M ja MyWear...
Laatuvaatteita on metsästetty kirppareilta koko 2000-luvun ajan, nyt se tie alkaa olla loppuun kuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varusteleka
Tämä! Lekan t-paidat kestäneet haalistumatta tai venymättä jo vuosia, merinotuotteet huippuhyviä ja takit myös, siis niiden oma särmä-tuotemerkki. Farkut tehty suomalaiselle vartalolle. Ei moitteen sanaa koko firmasta muutenkaan. Tämä ei ole mainos.
Olen kuullut Lekasta paljon hyvää, harmi että naistenvaatteita on vain muutama ja värivaihtoehtoja on vain pari per tuote. Ei vaan jaksaisi aina samaa mustaa...
Vierailija kirjoitti:
Varusteleka
Tosi naisellista
Andiata. Kotimainen, naisellinen ja klassinen. Hintava.
Mitä sinä ap oikein teet niille vaatteillesi? Ei minun vaatteeni koskaan hajoa käsiin, ihan hyvin ovat kestäneet.
Epäilen, että ostat halpatuotantoa* tai/ja et osaa tai viitsi huolehtia vaatteistasi. Tässä oli jo pari ihan hyvää ohjetta vaatteiden hoitoon.
*Kalliimpi ei aina ole parempi, mutta todella halvalla ei vaan voi saada hyvää laatua. Toivoisinkin, että ihmiset valitsisivat sen yhden paremman ja kalliimman paidan sen sijaan, että on pakko saada kolme tai neljä halpaa ja huonoa. Luontokin kiitäisi. :/
Minulla on paljon vaatteita, niin halpoja kuin vähän kalliimpiakin. En raaski heittää pois kun eivät mene huonoiksi. Nyt olen ollut ostamatta kun niitä riittää. Mulla on kaikenlaisia Tallinnan toreilta HM vaatteisiin kuin myös Stokkalta, Marimekoista ja pikkuputiikeista ostettuihin. Olen pesssyt kerran käytön jälkeen joskus väärissä lämpötiloissa mutta kyllä ne vaan säilyvät. Yleensä vaatteen laadun tuntee kokeilemalla. Yleisesti ottaen vaatteiden laatu on kyllä huonontunut. Sen takia en heitäkään niin herkästi pois niitä. Suurin osa vaatteistani on ajattomia joten muodilla ei väliä. Mulla on käytössä 20v vanhojakin. Sen lisäksi on pari äitini kotelomekkoa 50-luvulta. Hyviä villakangastakkeja olen löytänyt esim Haloselta, syksyllä ostin viimeksi, vähän päälle 200e. Toisaalta on myös tosi vanhoja HM vaatteita ihan hyviä. En ole koskaan onnistunut ostamaan mitää kertakäyttövaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkailin Citymarketin yläosia. Kutistuvaa viskoosia, polyesteriä, akryyliä. Ainoa löytämäni puuvillapaitapusero oli läpinäkyvää harsoa.
Mistä löytyisi laadukkaita luonnonkuituvaatteita kohtuuhintaan?
Nosh! Valikoima todella laaja nykyisin. Vaatteet luomupuuvillaa ja osassa vaatteista on vähän elastaania tuomassa käyttömukavuutta. Pysyvät kuosissaan pesusta toiseen, kangas ei veny, nyppyynny tai haalistu. Sopii vapaa-aikaan ja myös rennompaan työpukeutumiseen. Kovin juhlavia eivät materiaalit ole, joten juhlavaatteet etsin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap oikein teet niille vaatteillesi? Ei minun vaatteeni koskaan hajoa käsiin, ihan hyvin ovat kestäneet.
Epäilen, että ostat halpatuotantoa* tai/ja et osaa tai viitsi huolehtia vaatteistasi. Tässä oli jo pari ihan hyvää ohjetta vaatteiden hoitoon.
*Kalliimpi ei aina ole parempi, mutta todella halvalla ei vaan voi saada hyvää laatua. Toivoisinkin, että ihmiset valitsisivat sen yhden paremman ja kalliimman paidan sen sijaan, että on pakko saada kolme tai neljä halpaa ja huonoa. Luontokin kiitäisi. :/
Höpsis. Ostan aina laadukkuudesta tunnettujen keskieurooppalaisten vaatemerkkien villakangastakkeja.
Ennen sellaiset kestivät vuosikausia, jopa yli 10 vuotta täysin ehjänä ja hyvänä.
Nyt olen viimeisten muutaman vuoden aikana ostanut kaksi uutta takkia samoista merkeistä, ja kumpikin on siinä kunnossa että ne voisi heittää roskiin. Ei siis voi verratakaan entiseen laatuun.
Tuskin mun hoitotavat on vuosikymmenten aikana heikentyneet, pikemminkin päinvastoin.
valmistettu muovista