Mistä voi ostaa hyviä, laadukkaita vaatteita? Kaikki hajoaa heti käsiin
Kysymys otsikossa. Kaikenlaiset vaatteet sisävaatteista ulkovaatteisiin olisi hakusessa. En haluaisi kuluttaa turhaan huonolaatuisiin vaatteisiin, jotka eivät kestä käyttöä ja pesua. Mistä olet löytänyt hyviä vaatteita? Takaako korkea hinta aina hyvän laadun? Mitä maksaa hyvälaatuiset vaatekappaleet?
Kommentit (32)
Laadukkaat vaatteet loppuivat jo 90-luvulla tai 2000-luvun alkupuolella, kun suomalaiset vaatevalmistajat menivät konkurssiin tai muuten vain lopettivat.
Tosin monet kertakäyttövaatteiksi haukutut esimerkiksi muutaman euron t-paidat ovat hyviä ja kestävät pesua 60 asteessa niin että väri ja muoto säilyvät. Kestävät niin pitkään (eli vuosia tai jopa vuosikymmeniä) että ennättää kyllästyä moneen kertaan mutta ei raski poiskaan heittää ehjää vaatetta, mutta onneksi toisaalta ei voi eikä tarvitse turhaan lisää vaatettakaan ostaa, kun kaappiin ei mahdu.
Ei mun vaatteet yleensä hajoa käsiin.Yhtälailla kaapista löytyy kallista kuin halpaa.
Tietenkin kiinnitän huomiota materiaaliin, suosin luonnonkuituja, mutta viskoosin kelpuutan myös.Polyesteriä en osta lainkaan.
Jos jotain onnistun pilaamaan, johtuu se yleensä joko siitä että olen pessyt väärin tai vaatteeseen saanut reijän kun osunut johonkin, mutta yhtälailla se silloin repeää se kalliimpikin neule esim.
Mielestäni hintavampaa kannattaa ostaa, jos kyse on (talvi)takista tai kengistä.Mutta niissäkään pelkkä hinta ei takaa laatua, vaan kannattaa kiinnittää huomio esim. kengissä siihen, millaiset pohjat ovat, onko kengät liimattu vai onko pohja ommeltu kiinni jne.
Mulla on kovat odotukset Blaa!-merkin vaatteista. Ostin hupparin, vaikuttaa hyvälaatuiselta.
Tutkailin Citymarketin yläosia. Kutistuvaa viskoosia, polyesteriä, akryyliä. Ainoa löytämäni puuvillapaitapusero oli läpinäkyvää harsoa.
Mistä löytyisi laadukkaita luonnonkuituvaatteita kohtuuhintaan?
Peset vaatteet väärin, jos ne hajoavat käsiin.
Et kai laita vaatteita kuivausrumpuun?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Hyvät vaatteet kestävät rumpukuivaustakin. Ja hyviä vaatteita saa hyvästä kankaasta. Ompelumaalla ei ole niin väliä, kiinalaiset ovat yleisesti taitavampia ompelijoita kuin eurooppalaiset.
Itse juuri tänään leikkasin velourista pyhamahousut, illalla lasten käytyä nukkumaan ompelen ne.
Vierailija kirjoitti:
Tutkailin Citymarketin yläosia. Kutistuvaa viskoosia, polyesteriä, akryyliä. Ainoa löytämäni puuvillapaitapusero oli läpinäkyvää harsoa.
No laatu nyt maksaa lähtökohtaisesti enemmän. Toki poikkeuksia on joka suuntaan, mutta pääsääntöisesti näin. Citymarketin hinnoilla ei ole mitään mahdollisuuksia tehdä vaatteita kunnolla ja eettisesti. Laatua ostamalla säästää siinä että vaatteita tarvitsee uusia paljon vähemmän, ja huteja tulee vähemmin kun harkinta on pakollista. Opettelua se vaati, mutta nykyään ostan ihan tietoisesti vaatteet sellaisella hinnalla mikä kirpaisee. Olen ollut tyytyväinen hankintoihini, laatuerot ovat totisinta totta. Markettilaatua on helppo pitää ok:na jos ei paremmasta tiedä. Muutaman euron t-paidan ja 70 euron t-paidan välillä on iso ero. Muutamalla eurolla Citymarketista et taatusti saa 100% puuvillaa olevaa teepparia joka ei nyppyynny ja on niin tukevaa kangasta ettei valkoisestakaan kuulla alusvaatteet läpi.
Ostan lähinnä verkosta. Peter Hahnia, Shopbopia, Balmuiria, Max Maraa, Nansoa löytyy kaapista ehkä eniten.
kirppari, jos pidät kiirettä.
Hyvien tekstiilien valmistus lopetettiin
90-luvulla.
Koskee myös kankaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laatu nyt maksaa lähtökohtaisesti enemmän. Toki poikkeuksia on joka suuntaan, mutta pääsääntöisesti näin. Citymarketin hinnoilla ei ole mitään mahdollisuuksia tehdä vaatteita kunnolla ja eettisesti. Laatua ostamalla säästää siinä että vaatteita tarvitsee uusia paljon vähemmän, ja huteja tulee vähemmin kun harkinta on pakollista. Opettelua se vaati, mutta nykyään ostan ihan tietoisesti vaatteet sellaisella hinnalla mikä kirpaisee. Olen ollut tyytyväinen hankintoihini, laatuerot ovat totisinta totta. Markettilaatua on helppo pitää ok:na jos ei paremmasta tiedä. Muutaman euron t-paidan ja 70 euron t-paidan välillä on iso ero. Muutamalla eurolla Citymarketista et taatusti saa 100% puuvillaa olevaa teepparia joka ei nyppyynny ja on niin tukevaa kangasta ettei valkoisestakaan kuulla alusvaatteet läpi.
Ostan lähinnä verkosta. Peter Hahnia, Shopbopia, Balmuiria, Max Maraa, Nansoa löytyy kaapista ehkä eniten.
Eikös Balmuir ollut juuri näitä halpishikipajavaatteita hyvin brändättyinä?
Urheiluliikkeissä myytävät t- ja poolopaidat saattavat olla hiukan hintavia, mutta ne ovat myös kestäviä eikä niiden värit ja muoto katoa pesemisenkään jälkeen.
Olen seurannut lähipiiristä nuoria ja keski-ikäisiä läheisiäni. Saavat ihan siistit fiksut vaatteet kutaleen näköiseksi jättämällä ne kasaan sinne sun tänne ja pesemällä aivan liian usein. Juuri ,kun nämä vaatteet pysyisivät siisteinä , kun laittaa ulos henkariin päiväksi ja ottaa illalla sisälle ,jotta kosteus häipyy aamuun mennessä .ovat päällepantaessa sileitä ja raikkaita taas.
Helppoa ja säästävää.
Vierailija kirjoitti:
Varusteleka
Tämä! Lekan t-paidat kestäneet haalistumatta tai venymättä jo vuosia, merinotuotteet huippuhyviä ja takit myös, siis niiden oma särmä-tuotemerkki. Farkut tehty suomalaiselle vartalolle. Ei moitteen sanaa koko firmasta muutenkaan. Tämä ei ole mainos.
NikeAdidas yms. kirjoitti:
Urheiluliikkeissä myytävät t- ja poolopaidat saattavat olla hiukan hintavia, mutta ne ovat myös kestäviä eikä niiden värit ja muoto katoa pesemisenkään jälkeen.
Minun nähdäkseni ne ovat usein keinokuitua tai sekoitetta ja alkavat haiskahtaa.
ns. ulkoiluvaatekaupoista löytyy hyvin kestäviä normaalihintaisia vaatteita, kun niistä puuttuu se luxusbrändi. Usein jos jättää trikoot kauppaan niin ns. tavallinen kudottu kangas kestää paremmin. Pitää tietysti katsoa onko ns. höttöä vai ei.
Mulla on Marimekot kestäneet, mutta en kyllä osta niitä trikoisia raitapaitoja, että niistä en tiedä.
Desigualin trikoota sisältävä mekko kulahti ekassa pesussa, mutta niiden neuleet on taas kestäneet pesua vaikka kuinka paljon.
Alpan neuleet on ihan huippuja. Maksaa paljon, mutta ei mene käytössä miksikään
R-collectionin trikoot kestää käyttöä
Kirpparilta. Jos vaate on hyvännäköinen senkin jälkeen kun joku on jo käyttänyt ja pessyt sitä, se kestää käyttöä vielä pitkään. Jos taas vaate on lähes käyttämätön ja alkaa pesuissa kulahtaa, ei paljoa harmita parin euron ostos.
R-collection, Peak Performance, Filippa K