Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen herätyskello tuhoaa terveyten

Vierailija
31.01.2019 |

Mieheni on erittäin sikeäuninen, ja hänellä on älyttömän voimakasääninen herätyskello. Hän sinänsä sen tarvitsee, enkä nyt koeta syyttää häntä mistään, etsin vain ratkaisua ongelmaani.

Eli, se herätyskello. Kun se pirahtaa soimaan, niin minä säikähdän aina ihan älyttömästi ja suurinpiirtein hyppään metrin ilmaan. Sen jälkeen ei taatusti tule uni enää. Ja meillä sattuu nyt olemaan niin, että miehellä on kursseja, jotka alkavat klo 8 tai 10, kun taas minun tarvitsisi herätä vasta klo 12. (Ollaan molemmat opiskelijoita). Tämän vuoksi olen jatkuvasti univajeessa ja väsynyt. Ei mieskään voi jättää kelloa käyttämättä, mutta tilanne on minun kannaltani täysin kestämätön. Eri huoneissa nukkumistakin on kokeiltu, mutta se kello on niin kovaääninen että herään viereisestä huoneestakin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla on valitettavasti ongelmat syvemmällä, jos et pärjää 8h. unilla, tai menet vasta aamuneljältä nukkumaan.

Voin kertoa, että ongelmia riittää myös tulevaisuudessa, ja tulet löytämään ihan uusia asioita, jotka kärsivät 

tuommoisesta rytmistä.

Vierailija
22/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun tarvitsisi herätä vasta klo 12. Tämän vuoksi olen jatkuvasti univajeessa ja väsynyt.

Normaali ihminen nukkuu 6-8 tuntia yössä, joten sinä menet ilmeisesti nukkumaan neljän ja kuuden välillä aamuyöstä?

Unirytmisi on aivan totaalisen perseellään.

Mene nukkumaan viimeistään puolilta öin, niin voit herätä pirteänä ennen miestäsi. Sitten voit tehdä aamusta aivan mitä haluat, kuten ulkoilla, kuntoilla, käydä kaupassa, tehdä koulujuttuja, harrastaa asioita, katsoa netflixiä, mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että aamuvirkut taas asialla, kun kuvittelevat, että illalla aikaisin nukkumaan meneminen tarkottaa sitä, että herää aikaisemmin ja pirteämpänä. Mites aamuvirkut, jos teille sanoo, että valvokaa pidempään, niin aamulla sitten nukuttaa paremmin?

Tuo 12 herääminen tosin on aika radikaalia, jopa aamu-unisen kyllä luulisi heräävän kymmenen aikaan. Tosin itse nyt lomautettuna nukahdan puolenyön aikaan ja nukun helposti kymmeneen. Ei toivoakaan herätä yhtään aiemmin, ihan sama mihin aikaan käy nukkumaan. Mutta miksi heräisikään, kun ei ole pakko, sitä aikaisten aamujen helvettiä saa kyllä kokea ihan tarpeeksi työelämässä muuten.

Vierailija
24/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa nukkumaan iltaisin ja käyt vaikka salilla tai lenkillä ennen koulua. Harvassa työpaikassa saa nukkua puoleen päivää, joten tämä on hyvää oppia sitä varten.

Ongelma on, että koska opintoni alkavat myöhemmin, ne tietysti kestävät vastaavasti pidempään. Jos menen aikaisin nukkumaan, niin vapaa-aika pilkkoutuu kahdeksi palaseksi aamulla ja illalla, ja tuntuu että sellaisesta vapaa-ajasta saa paljon vähemmän irti, kuin jos olisi yhtenäinen vapaa-aika, jos haluaa vaikka käydä jossain kaupoilla, niin ei ehdi olemaan kauaa kummassakaan pätkässä. Voi tosin olla että tämä on kaikesta huolimatta pienin paha. -ap

No, voi sen parisuhteen noinkin paskoa.

Ihan oma valinta.

Kannattaisi kuitenkin järjestellä muut asiansa siten että "sänkyaika" ja unirytmi olisivat synkassa.

Monella parisuhde toimii eri rytmistä huolimatta, mutta sinä kun selvästi olet saamassa paskahalvausta tilanteesta ja muutenkin, kuten moni viittasi: Vuorokausirytmisi ei ole terve, eikä tule enää työelämässä toimimaan ellet sitten ala kyyppariksi anniskeluravintolaan... Ja sitä varten ei ihan hirmuisia opiskeluja tarvita.

Vierailija
25/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei ole herätyskello se ongelma, eikä mieskään.....

Onko teillä kylpyhuoneessa peiliä... aloita siitä...

Vierailija
26/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että aamuvirkut taas asialla, kun kuvittelevat, että illalla aikaisin nukkumaan meneminen tarkottaa sitä, että herää aikaisemmin ja pirteämpänä. Mites aamuvirkut, jos teille sanoo, että valvokaa pidempään, niin aamulla sitten nukuttaa paremmin?

Minä en ole aamuvirkku ja opiskeluaikoina valvoin usein aamuun asti ennen unille menoa. Sitten olin aivan rikki koko päivän ja nukahtelin luennoilla. Illasta piristyin ja sitten jaksoikin taas puuhastella omia juttuja yömyöhään.

Nykyään pakotan itseni menemään nukkumaan ennen puolta yötä ja herään aamulla seitsemältä. Herääminen ei aiheuta mitään ongelmia ja olen koko päivän pirteä.

Kunnollinen unirytmi on tuonut huomattavasti enemmän iloa elämään, kuin aamuun asti kukkuminen.

Vierailija
27/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Itse en katselis tuommosia aamuvirkkuja hetkeäkään, jotka on virka-aikana hereillä....

Vierailija
28/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne. Siihen ääneen tottuu. Useimmiten edelleen kyllä herään, mutta enää en säiky. Käännän kylkeä ja jatkan unia. Simple as that.

Vierailija
29/34 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä.

Joku kysyy vinkkejä, mutta AV päättää määrätä unirytmin uusiksi. Kai pitää hommata joka makuuhuoneeseen big brother vahtimaan, että kaikki mennään samalla minuutilla nukkumaan.

Ajatus värisevästä herätyskellosta oli hyvä.

Vierailija
30/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole aamuvirkku ja opiskeluaikoina valvoin usein aamuun asti ennen unille menoa. Sitten olin aivan rikki koko päivän ja nukahtelin luennoilla. Illasta piristyin ja sitten jaksoikin taas puuhastella omia juttuja yömyöhään.

Nykyään pakotan itseni menemään nukkumaan ennen puolta yötä ja herään aamulla seitsemältä. Herääminen ei aiheuta mitään ongelmia ja olen koko päivän pirteä.

Kunnollinen unirytmi on tuonut huomattavasti enemmän iloa elämään, kuin aamuun asti kukkuminen.

Hienoa sinulle. Minä olen viimeiset 10v käynyt nukkumaan klo23 ja joudun heräämään kuudelta töihin. Se on joka kerta yhtä helvettiä ja on muuttunut vuosi vuodelta vaikeammaksi. Näin aamu-uniselle ihmiselle kun on sama käykö nukkumaan iltakymmeneltä vai yöllä yhdeltä, jos herätys on ennen kahdeksaa. Jopa 8tunnin yöunien jälkeen on puoliunessa koko päivän ja iltapäivisin niin väsynyt, että oottaa vaan pääsevänsä kotiin päiväunille. Ei kaikki pysty muuttamaan rytmiä, vaikka miten yrittäisi, ne aikaiset aamut vievät kaiken energian. Mutta edelleen, tätä on turha yrittää selittää sellaiselle, jolle aikaiset aamut ei ole ongelma. Aina tulee samat litaniat "käy ajoissa nukkumaan", "olet laiska, jos et jaksa herätä klo 6-7 aamulla" jnejne. En vieläkään ymmärrä miks asiat pitäis suorittaa aikaisin aamulla yliväsyneenä, kun ne samat voisi tehä pari tuntia myöhemmin paljon pirteämpänä ja tehokkaampana.

Vierailija
31/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun tarvitsisi herätä vasta klo 12. Tämän vuoksi olen jatkuvasti univajeessa ja väsynyt.

Normaali ihminen nukkuu 6-8 tuntia yössä, joten sinä menet ilmeisesti nukkumaan neljän ja kuuden välillä aamuyöstä?

Unirytmisi on aivan totaalisen perseellään.

Mene nukkumaan viimeistään puolilta öin, niin voit herätä pirteänä ennen miestäsi. Sitten voit tehdä aamusta aivan mitä haluat, kuten ulkoilla, kuntoilla, käydä kaupassa, tehdä koulujuttuja, harrastaa asioita, katsoa netflixiä, mitä vaan.

Miehen unirytmihän se on aivan totaalisen persellään, jos jonkun. Kyllä ihminen herää tuttuun herätyskelloon, vaikka se olisi hiljemmallakin. Mies aikaisemmin nukkumaan, niin ei tarvitse koko taloa herättää.

Meillä on miehen kanssa eri rytmit, olen itse iltavirkku ja touhuan paljon illalla, joten unen saaminenkin kestää myöhempään. Miehellä on herätyskello normaalivolyymillä, enkä herää siihen, kun olen tottunut, ettei ole mun herätyskello.

Vierailija
32/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako ap siis menet nukkumaan?

Vierailija
33/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aamu-unisena koen, että on aivan ihanaa, jos saan rauhassa maata sängyssä niin kauan kuin haluan. Opiskeluajoissa yksi parhaita puolia oli, ettei tarvinnut joka aamu herätä zombina ja taistella hereilläpysymisen eteen ekat tunnit. Opiskeluni ovat jo ohi ja työelämässä en enää saa sitä samaa vapautta, paitsi lomilla. Olen siis hyvin tyytyväinen, että sain siitä vapaudesta nauttia edes opiskeluaikoina.

Ap:n tilanteessa varmaan vain käskisin miehen käyttää normaaliäänistä herätyskelloa ja lupaisin itse herättää hänet kuullessani sen äänen. Normaaliäänisen herätyskellon soinnin jälkeen jatkaisin uniani niin pitkään kuin huvittaa.

Vierailija
34/34 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneltako ap siis menet nukkumaan?

Ap herää klo 12 ja tuskin nukkuu yli 10 tuntia joka yö, joten menee nukkumaan aikaisintaan klo 2 yöllä.

Koska miehen klo 10 herätykset aiheuttavat tuskaa ja kärsimystä, tuskin menee noin "aikaisin" nukkumaan. Olisihan ap muuten nukkunut jo 8 tuntia, eli hyvät yöunet.

Veikkaan että ap menee joskus 3-5 välillä aamuyöstä nukkumaan.