Näin sitä taas Kela rankaisee kun työtön yrittää
Työttömänä yrityksen perustaminen. Eikös siinä pitänyt olla 4kk minkä jälkeen vasta katsotaan onko päätoiminen vai sivutoiminen?
No nyt mulla on jossain käsittelyssä eikä tietoa koska kuukauden työmarkkinatuki tulee, yritystoiminta ei ole vielä kunnolla edes alkanut. Näin oli taas niin fiksua perustaa yritys :(
Sen takia juuri uskalsin perustaa kun on tuo 4kk, niin ei ole heti täysin tuloton, vaikkei yritys tuottaisikaan tulosta. En ole siis vielä edes eläkevakuutusta ottanut, koska kuukauden tulot olleet niin mitättömät.
Jäänköhän mä nyt ihan ilman rahaa? Käsitin että työmarkkinatuki ilmoitukseen vaan merkitään päivät jolloin on työskennellyt ja raha tulee tuon 4kk, väärin taisin käsittää.
Tein te palvelu sivulla vielä selvityksen, jossa kerroin että toiminta on pientä ja edelleen haluan olla työnhakijana
Kommentit (10)
Tälläiset hakemukset kannattaa mennä täyttämään kelaan kelatädin kanssa jottei mene metsään. Moni muukin hakemus menee helposti metsään koska kelan säännöt on jostain hanurista.
Heh, mulla sama juttu viime vuonna. Eli jäin syksyllä työttömäksi (2017) ja sitten Kelatäti kertoi, että nyt voin saada työttömyysturvaa 4kk ajan, jos ja kun perustan yrityksen. No, perustin pienen yrityksen viime tammikuussa (2018) ja Y-tunnusta piti odottaa 5 viikkoa (kyseessä ei ollut toiminimi, mieheni on ns äännettömänä yhtiömiehenä eli avustanut rahallisesti alussa). Toiminta ei siis alkanut kuin vasta helmikuussa 2018, en voinut perustaa yritykselle pankkitiliäkään ilman Y-tunnusta saati toimia mitenkään.
Helmikuussa sain muistaakseni Kelasta jonkun kyselyn, että he tarvitsisivat jonkun välitilinpäätöksen yms, että osaavat arvioida tuloja. No, laitoin heille lisätietoa. Sain muistaakseni kahdelle kuukaudelle työttömyyskorvauksen. Kelassa oltiin katsottu, että olin yrittäjä tammikuun alusta saakka, vaikkei mitään toimintaa vielä ollutkaan, odottelua vain. Vaikka kuinka yritin lisäselvitykseen laittaa, ettei yrityksellä ole mitään toimintaa, ei se mitään auttanut.
Keväällä kun olisi pitänyt taas laittaa selvitys, annoin olla. Samaa olen ihmetellyt itsekin, ettei tuo todellisuudessa pidä paikkansa, että voisi toimia yrittäjänä. Nyt olen yrittäjä ja sain omalta alaltani onneksi viime keväänä osa-aikaisia töitä.
No sitä odotellessa miten tää ratkeaa, olen pitkäaikaistyötön ja tällaisesta 4kk jutusta kuulin ja päätin kokeilla yrittäjyyttä, koska ideani on hyvä. Alkuun minulla oli kaikki 500€ laittaa rahaa, kuvittelin saavani tuon 600e työmarkkinatuen mikä olisi vähän vielä auttanut.
Pärjään kyllä yritystoiminnasta saatavilla rahoilla, mutta laskut ja lainanlyhennykset jää miehen kontolle. Niin menee pillit pussiin jos työmarkkinatukea en tule saamaan. Ja aivan varmasti sitten pukkaa karenssia.
On tää kanssa......
Kelahan on täynnä näitä lahjattomia paperinpyörittäjiä jotka olisivat työttömiä ellei tuo byrokraattinen kekkoslovakiasmammuttiorganisaatio olisi palkannut niitä.
Laitokset täynnä byrokraattisia mutkia, koska toivotaan että hakija eksyy.
Työkkäri ja kela.
Ekana lähetetään aina takaisin, jos puuttuu muka joku lippulappu. Vttuillaan suiraansanottuna ja toivotaan että tyypit väsyy vittuiluun eikä hae heille kuuluvia tukia. Keelan työntekijä sanoi suoraan et heille on annettu ohje ola kertomatta kaikista tukimuodoista suomalaisille.. koska u know. Säästöt! Ja tiedät kyllä keille..
Olet väärää väriä!
Tietyille ryhmille on yritystuki ruhtinaallinen.
Tein jonkin aikaa rakennustöitä verokortilla ja harkitsin yrittäjyyttä. Epävarmuus töistä ja byrokratia oli ne suurimmat esteet. Edes strattirahaa en saanut ja kun työt oli pätkiä niin päivärahojen saaminen oli ihan arpapeliä. Välillä vaadittiin tietää että paljonko on töitä tulevaisuudessa. Mistä minä voin sen tietää?
kannattaa laittaa pillit pussiin ellet halua kuolla nälkään