Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lääkkeillä (alkuperäinen ja rinnakkaisvalmiste) oikeasti koskaan mitään käytössä huomattavaa eroa

Vierailija
30.01.2019 |

?

Kommentit (10)

1/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on samat laatuvaatimukset, joten periaatteessa eroa ei pitäisi olla, jos siis lääke annostellaan samalla tavalla ja vaikuttavaa ainetta on sama määrä. Apteekissa osataan varmasti vastata parhaiten kysymykseesi.

Vierailija
2/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkiksi liuos, voi maku olla pahempi/parempi valmistajasta riippuen.

Rinnakkais valmisteen pillerissä saattaa olla huonompi pinta jolloin irtoaa pahaa makua suuhun nieltäessä, tai pilleri voi olla suurempi.

E-pillerissä halvemmassa ei esim ole niit viikonpäiviä levyn taustalla.

Tuollaisia pieniä juttuja itselle tullut vastaan, varsinaisessa vaikutuksessa en ole koskaan eroa huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla huomattavaakin eroa käytännössä vaikutuksessa, tämä on myös yksilökohtaista. Itse olen ainakin kokeillut kahden lääkkeen kohdalla halvempaa rinnakkaisvalmistetta ja havainnut alkuperäisen olevan selvästi parempi. Yhden lääkkeen kohdalla en taas ole huomannut mitään eroa.

Vierailija
4/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän vähän lääkkeitä mutta olen kerran silti törmännyt eroon. Ketorin särkylääke alkuperäisenä toimii minulla hyvin ns. peruspäänsärkyyn tai menkkakipuun, ei ihan niin hyvin kuin ibuprofeeni tai naprokseenivalmisteet mutta riittävän hyvin. No, näinpä sitten kerran hyllyssä Ratiopharmin vastaavaa vaikuttavaa ainetta sisältävää valmistetta joka oli halvempaa joten ostin. Se lähinnä LISÄSI päänsärkyä kun otin sitä työpäivän aikana tulleeseen jomottavaan jännityspäänsärkyyn. Menkkakipuihin ei vaikuttanut yhtään mitään. 

Vierailija
5/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Minulla on kahdessa lääkkeessä vaihtokielto.

Sidos- ja apuaineet ovat usein eri ja se vaikuttaa imeytymiseen. Tämä ihan fakta.

Vierailija
6/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttava aine on sama, joten siltä osin ne on ihan samoja.

Vierailija
7/10 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain lääkkeissä on, toisissa ei. Mitä elintärkeämmästä lääkkeestä on kyse, sitä tarkemmin siihen tietysti suhtaudutaan. Buranaa voi huoletta ottaa rinnakkaisvalmisteena, epilepsialääkettä välttämättä ei. Joskus niitäkin tietysti joudutaan vaihtamaan, mutta silloin pitää saada lääkäriltä siihen erikseen lupa. 

Vierailija
8/10 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla huomattavaakin eroa käytännössä vaikutuksessa, tämä on myös yksilökohtaista. Itse olen ainakin kokeillut kahden lääkkeen kohdalla halvempaa rinnakkaisvalmistetta ja havainnut alkuperäisen olevan selvästi parempi. Yhden lääkkeen kohdalla en taas ole huomannut mitään eroa.

Vaikuttava aine on sama, lääkkeiden laatu arvioidaan EU-tasolla. Aino ero jonka voin kuvitella, on jos on allerginen jollekin täyteaineelle. Vaikuttavuudessa ei ole eroja. 

Vierailija
9/10 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valitsen AINA alkuperäisen lääkkeen.

Vierailija
10/10 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sidos- ja apuaineet ovat erilaiset. Olen vakavasti allerginen niistä monille, ja jokainen käytettävä lääke täytyy syynätä tarkkaan. Useimmiten on pakko ottaa hintavampi vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän