Menisitkö yksityis- vai terveyskeskuslääkärille, jos sinulla olisi rahaa?
Ja miksi?
Minä aloittajana vastaan, että ehdottomasti yksityiselle. Terveyskeskuslääkärit ovat täysiä pellejä, potilaat ovat heille valehtelijoita ja pohjasakkaa. En ymmärrä, miten terveyskeskuslääkäri pystyy päivän päätteeksi katsomaan itseään pelistä: "tuliko kohdeltua asiakasta oikein ja arvostavasti ihmisenä".
Kommentit (64)
Mieluummin terveyskeskukseen kuin yksityiselle. Työpaikan takia pitää käyttää työterveyslääkäriä yksityisellä. Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä saa ajan lääkäriin ja hammaslääkäriin heti. Monesti sanovat, että tule vain tänne suoraan, ei ole jonoa. Jos hypoteesina murtaisin jalkani niin työterveyslääkärille pitää varata aika tai mennä 50km päähän akuutille työterveysasemalle. Siellä laittavat kiireellisen lähetteen päivystävään sairaalaan, jossa jalka leikataan. Kotikunnassa pääset heti sisään, sinut leikataan heti ja pääset hyvässä lykyssä saman päivänä kotiin särkylääkkeet mukana. Matkaa kotoa terveysasemalle on 4 km.
Jos Helsingissä asuisin niin sitten yksityiselle, mutta Helsingissä noin ylipäätään onkin huonoin tuntemani julkinen terveydenhuolto.
Eihän terveyskeskuksen lääkäriin pääse. Että ainoa mahdollisuus on joko maksaa tai kärvistellä.
Terveyskeskuslääkärille ei koskaan pääse – tai ehkä kuukauden päästä. Pakko mennä yksityiselle.
Julkiselta puolelta on viime vuosilta valitettavan huonoja kokemuksia. Juuri siitä, jos jonkin asian kanssa joutuu terveyskeskuksesta lähtemään liikkeelle. Se ruuhka ja kaoottisuus siellä ihan omaa luokkaansa.
En käy yksityisellä siksi, että haluaisin lääkkeitä ja tutkimuksia. Useinhan tää on se kritiikki yksityisille potilaaksi hakeutuville: halutaan lääkityksiä ja tutkimuksia, jotka eivät olisi oikeasti tarpeen.
Tietyissä asioissa mulle on annettu suositus käydä ensisijaisesti julkisella, mutta nyt aion hoitaa nääkin yksityisellä. Ehkä tän tapauksen voi kertoakin, esimerkkinä.
Mulla on suuri syöpäriski perimästä johtuen. Asia on tutkittu. Oon saanut siinä yhteydessä ohjeen tutkituttaa tietyt asiat suht ripeästi.
Yks näistä oireista on tiettyyn mittaan suurentuneet imusolmukkeet, joille ei oo syynä esim flunssa. Ennen joulua oli näitä pitkin kroppaa.
Soitin ajanvaraukseen ja kerroin mistä kyse, ja että en oo huolissani eikä asia oo muuten kiireinen, kuin että on tuo ohje selvittää nuo syöpäriskin takia. Sanoin vielä, että mulla itselläni ei ole kiirettä eikä hätää asian kanssa.
Hoitajalle samana päivänä ja hän ohjaa mut terveyskeskuksen päivystävälle, tietysti kiireiselle lääkärille. Lääkäri puhuu vähän ka huonoa suomea, ei juuri katso kohti, en tiedä paljonko hän ymmärtää. Tiuskahtelee irrallisia lauseita. Ei kysy tarkennusta mihinkään. Tutkii muutaman paikan.
”Sinulla on punoitusta ihossa!”
”Sinulla on kirkasta limaa nenässä!”
Tutkii mainituista imusolmukkeista pari. Ei sano mitään edellisten asioiden mahdollisesta yhteydestä.
Kantaan ilmestyy teksti, jossa asioita, joista ei ollut sanallakaan puhetta. ”Potilas tulee tuumorin pelon vuoksi.” (What?) Kuulemma kehoitettu sitä ja tätä. (Käyttämään nuhalääkettä - mitä nuhalääkettä? Krooninen vasomotorinen nuhani ei oo koskaan ollut näin oireeton. Käyttämään hydrokortisonia? Ei ollut puhetta, mut noihin kahteen kuivuneeseen finniinkö?)
Menen yksityiselle. Yleislääkäri tutkii imusolmukkeet, sekä myös nuhan (jota ei hänenkään mielestään ole) ja ihon. Toteaa, ettei johdu luultavasti noista, mutta etteikö sitä voi tietää varmasti. Antaa selkeät ohjeet jatkoon. Olen tietenkin ihan tyytyväinen siihen, ettei selkeää syytä löydy. En sitä odottanutkaan.
Käyn yksityisellä hammaslääkärissä, silmälääkärissä ja neurologilla. Sairaalassa neurologilla ja syöpälääkärillä. En oo ikinä käyny terveyskeskuksessa. Ennen kuin jouduin sairaseläkkeelle, kävin muutaman kerran työterveyslääkärillä. Luotan enemmän yksityiseen neurologiin kuin sairaalan, se on niin hyvä tyyppi ja on saanut mun epilepsialääkkeet kohdalleen, paino putosi 20 kg, kun hän vaihtoi lääkityksen, sairaalassa vaan päätettiin pysyä entisessä lääkityksessä, vaikka sanoin, etten kestä tätä painon nousua, joka johtui lääkkeistä.
Kävin yksityisellä vakuutusasiakkaana vatsakivun vuoksi, ottivat pelkän pienen verenkuvan ja totesivat ettei ole mitään vakavaa. Seuraavana päivänä julkiselle päivystykseen, laajat labrat ja useampi kuvaamistutkimus. Vika löytyi, ei ollut mitään henkeä uhkaavaa mutta erikoislääkärin jatkotutkimuksia vaativa vaiva kyllä. Tämän kokemuksen perusteella harkitsen kyllä vakavasti vakuutuksen irtisanomista.
Naapurikunnasta vietiin jo terveyskeskus, pelkään että seuraavaksi lähtee oma terkkari... kiva sitten lähteä hoitajalle joka viikko johonkin vit'n pitkälle isoon kaupunkiin, kun ei ole autoakaan, jalkavammanen päävammanen hortoilemassa jossain liikennevaloissa sitten... kiva tulevaisuus.
Kunpa tulisi järki tähän touhuun, ja ihmiset ymmärtäisi mitä puolueita ei pienen ihmisen sovi koskaan äänestää, jos haluaa etä julkiset palvelut toimii jatkossakin ja ihan omalla paikkakunnalla, kuten jokainen sairas ja avuntarvitsija ansaitsee.
Vi haan kokoomusta, keskustaa, persuja. Tuhonneet hyvin tätä hyvää yhteiskuntaa 4 vuodessa. Kohta ollaan enemmän venäjä kuin venäjä itse, mikään ei per kele toimi, ei mikään. Edes posti ei kulje enää asianmukasesti, nytkin olen odotellut tärkeää paperia jo 2 viikkoa, ei näy ei kuulu. Lähettämäni synttärikortti oli mennyt perille viikon myöhässä.
Kun postikin piti lohkoa ja myydä pienille YKSITYISFIRMOILLE. Manimanimani, ja monikohan lasku ja tärkeä paperi on päätynyt roskikseen, kun niitä ties mitkä huligaanit jakelee.
Liputan siis ehdottomasti julkisten palvelujen puolesta. Yksityisiin ei ole luottamista, meno on kuin venäjällä.
Varmaan yksityiselle sen vuoksi, että voisin valita lääkärin, jonka naama miellyttää ja joka on saanut hyviä arvosteluja muilta asiakkailta. En ole terveyskeskuksestakaan huonoa palvelua saanut, mutta aina mietityttää, että millainen persoona on vastassa.
Terkkariin, hyvä ja luotettava palvelu. Ottavat potilaan potilaana, ei lompakkona.
Kuka yksityislääkärien tekemisiä valvoo.
Lääkärillä käyn niin harvoin että en osaa sanoa kummalle menisin. Hammaslääkärille menisin kunnalliselle. Olen niin monella yksityisellä hammaslääkärillä saanut todella huonoa ja töykeää palvelua, kunnallisella hammaslääkärit ja hoitajat ovat aina olleet todella mukavia ja ystävällisiä.
Molemmissa on kaikenlaista kulkijaa, hyviä ja huonoja. Terveyskeskuksessa työ on pakkotahtisempaa eikä aina ehdi tehdä asioita niin huolella kuin haluaisi, toisaalta yksityisellä palkkaus saattaa motivoida oikomaan jotta saa mahdollisimman monta potilasta hoidettua. Molemmissa on töissä myös nuoria ja kokemattomia, mutta keskimäärin julkisella heillä on parempi , perehdytys ja konsultaatiomahdollisuudet, ei toki päde kaikkiin paikkoihin. Yksityiseltä saa helpommin lähetteen erikoissairaanhoitoon, mutta se ei aina ole pelkästään hyvä asia, turhat lähetteet kuormittavat sairaaloita ja hoitoon pääsy voi niiden vuoksi pitkittyä. Toki tämäkin tapauskohtaista, joskus yksityisten hutiloidut lähetteet toimivat myös ohituskaistana vaikka tätä pyritäänkin kaikin keinoin välttämään.
Terveydenhuollon alueellisista eroistakohan johtuu, että toiset kokevat saavansa julkiselta puolelta oikein hyvää palvelua ja toiset taas ihan surkeaa?
Yksityisellä puolella tehdään rahan takia paljon turhia toimenpiteitä. En käytä enää yksityisiä, jos ei ole pakko.
Julkisen puolen hoito on hyvää, monesti on kohdalle osunut nuori lääkäri, joka tutkii hyvin ja kuuntelee todella mitä kerrot.
Suomessa on julkisella puolella erittäin korkeatasoinen hoito. En ole hoitoalalla, vaan teknisellä puolella itse töissä. Ikää kun on tullut, niin ymmärrys ja arvostus julkisiin palveluihin on vaan kasvanut.
Minulla on vakuutus, niin voin tarvittaessa mennä yksityiselle.
Mutta yksityiseltä en aina ole apua saanut, vaan olen turhan käynnin ja sen maksun jälkeen mennyt julkiselle ja saanut sieltä hoitoa. Ihan terveyskeskuksen yleislääkäriltä. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin joskus näinkin päin.
Siksi en aivan suoraan ole sitä mieltä että "yksityiseltä saa parempaa hoitoa".
Yksityiselle pääsee nopeammin, mutta sieltä ei välttämättä saa sen parempaa hoitoa kuin julkiselta.
Viime kesänä kävin leikkauksessa yksityisellä. Toimenpide sellainen, että vakuutus maksoi sen. Se oltaisiin siis voitu tehdä myös julkisella, mutta tuolloin olisin joutunut jonottamaan todella kauan päästäkseni leikattavaksi. Ja nyt pääsin heti kun leikkaavalla lääkärillä oli "salipäivä", eli viikon päästä.
Toki tuo leikkaus oli kalliiimpi noin, julkisella olisi itsemaksettavaa tullut vähemmän. Mutta koska halusin saada operaation pois alta nopeasti, menin yksityiselle.
Vähän tapauksesta riippuen käyn joko julkisella tai yksityisellä.
Jos haluan hoitoa nopeasti, menen yksityiselle.
Jos haluan hyvää hoitoa, menen julkiselle. (Niin hullulta kuin se monen mielestä kuulostaakin.)
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi?
Minä aloittajana vastaan, että ehdottomasti yksityiselle. Terveyskeskuslääkärit ovat täysiä pellejä, potilaat ovat heille valehtelijoita ja pohjasakkaa. En ymmärrä, miten terveyskeskuslääkäri pystyy päivän päätteeksi katsomaan itseään pelistä: "tuliko kohdeltua asiakasta oikein ja arvostavasti ihmisenä".
Menen yksityiselle, koska sinne saa aina ajan ja suoraan lääkärille jolle
kuten erikoislääkäri luokse ja tutkimukset tehdään heti. Vastaukset tulee myö
Onneksi olen ottanut kaikille lapsille vakuutukset saan kaikki maksut
Julkista terveydenhuoltoa käytän vain kroonisia sairauksia hoidettaessa
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa terveyskeskuksessa. Mulle on ehkä sattunut kohdalle hyvä kunta.
Olen aina saanut tarvitsemani hoidon ja nopeasti. Tiedä sitten, vaikuttaako ykköstyypin diabetes niin, että pääsen helpommin hoitoon. Tai sitten olen vähään tyytyväinen.
Kerran tuli vastaan tilanne, jota ei voitu hoitaa terveyskeskuksessa, joten menin kunnan palvelusetelillä yksityiselle leikattavaksi. Mutta olen siis ihan tyytyväinen terveyskeskukseeni. Mulla on siellä myös paras diabeteshoitaja ja lääkäri, etten haluaisi vaihtaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa terveyskeskuksessa. Mulle on ehkä sattunut kohdalle hyvä kunta.
Olen aina saanut tarvitsemani hoidon ja nopeasti. Tiedä sitten, vaikuttaako ykköstyypin diabetes niin, että pääsen helpommin hoitoon. Tai sitten olen vähään tyytyväinen.
Kerran tuli vastaan tilanne, jota ei voitu hoitaa terveyskeskuksessa, joten menin kunnan palvelusetelillä yksityiselle leikattavaksi. Mutta olen siis ihan tyytyväinen terveyskeskukseeni. Mulla on siellä myös paras diabeteshoitaja ja lääkäri, etten haluaisi vaihtaa mihinkään.
Parempi lääkäri:
Rajat kiinni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi lääkäri:
Huutonaurua.
Jos mä syön tarpeeksi kapseleita ja rasvaa, kasvaako mulle uusi haima?
Kunnallisella oon käynyt. Lähete 3 kertaa leikkaukseen ja polvileikkaus vielä ja menen terveyskeskuksen kautta. En oo käynyt ainakaan vuoteen lääkärissä. Hamnaslääkärissä käyn kunnallisella. Hampaat on omat ja kunnossa ovat.
Parempi olisi kuin pysyisi terveenä ja itse olisi lukenut lääkärin tutkinnon. Tämä ilmeisesti nykyisin keino selviytyä hengissä mahdollisimman pitkään.