Menisitkö yksityis- vai terveyskeskuslääkärille, jos sinulla olisi rahaa?
Ja miksi?
Minä aloittajana vastaan, että ehdottomasti yksityiselle. Terveyskeskuslääkärit ovat täysiä pellejä, potilaat ovat heille valehtelijoita ja pohjasakkaa. En ymmärrä, miten terveyskeskuslääkäri pystyy päivän päätteeksi katsomaan itseään pelistä: "tuliko kohdeltua asiakasta oikein ja arvostavasti ihmisenä".
Kommentit (64)
Käyn pääasiassa yksityisellä. Kun tarvitsen lääkäriä, mulla on yleensä jokin tietty vaiva. Yksityisellä voin valita suoraan erikoislääkärin, joka tutkii ja hoitaa kyseisen vaivan. Jos olen kaatunut ja ranteeni muuttuu sinimustaksi ja turpoaa, menen suoraan ortopedille. Jos korvaani särkee, menen korvalääkärille. Pääsääntöisesti tämä toimii oikein hyvin. Ongelma on, että kukaan yksityislääkäreistä ei hoida kokonaisuutta. Jokainen hoitaa vain oman erikoisalansa ongelmaa. Jos menen sisätautilääkärille korkean verenpaineen vuoksi, lääkäri ruuvaa mun verenpainelääkitystäni, vaikka siinä ei olekaan mitään vikaa vaan verenpaineet on koholla jatkuvien kipujen vuoksi. Kun menen kivunhoitoon erikoistuneelle lääkärille, saan kipuun hoitoa ja sen jälkeen verenpaineeni laskee liian alas, koska sisätautilääkäri on muuttanut verenpainelääkitystäni. Yksityislääkärit siis hoitavat pääasiassa oiretta, ei syytä. Käyn terveyskeskuslääkärillä silloin, kun vaivani on useamman tekijän yhteissumma ja haluan lääkärin, joka katsoo kokonaisuutta eikä jokaista oiretta erikseen.
Yksityiselle,tai no työ terveyteen ja jos oma-asia niin illalla yksityiselle.No toki jos ei olisi työterveyttä ja töitä niin varmaan terveyskeskukseen sitten sen rahan takia.Lapselle oli hommattava kyllä pakosta kallisvakuutus kun terveyskeskuksesta ei saanut kunnolla aikoja muuten kuin 10-15 välillä...
Mulla ei ole julkisen puolen palveluista mitään valittamista, aina olen saanut avun kun olen siellä käynyt. Olen kyllä yksityisellä puolella käynyt esim. ihotautilääkärillä, koska tiesin, että julkisella puolella erikoislääkärille asti pääsy kestää sen verran pitkään, etten halunnut niin pitkää odottaa.
Todennäköisesti siis käyttäisin samalla tavalla sekä julkista, että yksityistä, kun tähänkin asti, vaikka rahaa olisikin laittaa pelkästään yksityisellä käymiseen.
Käyn yksityisellä hakemassa reseptejä ja hoidattamassa helpot satunnaisvaivat. Krooniset sairauteni ja niiden kontrollit hoidetaan julkisella, erikoislääkärien ja -poliklinikoiden ja tarvittaessa ensiavun kautta.
Ei se ole niin yksioikoisesti joko - tai -juttu, minne menen lääkäriin. Terveyskeskuksessa ei ole pysyvästi muita erikoislääkäreitä kuin jokunen yleislääketieteen erikoislääkäri. Jos siis haluan mennä silmälääkärin tai gynekologin jne. vastaanotolle, on turha pyrkiä terveyskeskukseen. Kyllä sieltäkin varmaan lähetteen saa keskussairaalan polille, mutta aikaa kuluu jopa kuukausikaupalla ja matka on pitkä. Sen sijaan mainitut erikoislääkärit ottavat vastaan yksityisellä lääkäriasemalla ja / tai optikkoliikkeessä.
Kannattaa muuten muistaa, että ne teidän haukkumanne epäpätevät terveyskeskuslääkärit ovat mielestänne yhtäkkiä päteviä, kun vaihtavat yksityiselle lääkäriasemalle ottamaan vastaan potilaita korkealla hinnalla. Meilläkin terkkarin lääkärit pätevöityvät noin kahden kilometrin matkalla! Sen verran on väliä terveyskeskuksen ja lääkäriaseman välillä.
Omassa sarjassaan painivat sitten kaikenkarvaiset reppureissaajat, niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin. Suomalaisten kanssa sentään puhutaan samaa kieltä, mutta ulkomaalaisten kanssa on usein aikamoisia kielivaikeuksia. Lisäksi nämä käypäläiset eivät tunne potilaita, joten aina on selitettävä asiat a:sta ö:hön. Eikä seuranta pelaa, koska jo muutaman päivän päästä nämä vuokralääkärit ovat häipyneet kynimään seuraavan köyhän kunnan rahoja.
Itse käyn yksityisellä pääasiassa. Kroonisen sairauteni hoidatan erikoissairaanhoidossa, mutta muut vaivat mitä sattuu tulemaan, niin menen yksityiselle hoidattamaan.
Miten terveyskeskukseen saisi edes ajan???
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aina vaan sanovat puhelimessa, että ei ole aikoja, koita myöhemmin uudestaan.
Ainoa vaihtoehto on sitten mennä yksityiselle.
Mulla on terveyskeskuksessa hyvä omalääkäri ja en hevillä vaihtais pois.
Omalle tk-lekurille, jonka hoito on aina ollut moitteetonta, ja joka lähettää aina eteenpäin jos ei itse ole ihan varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Aina vaan sanovat puhelimessa, että ei ole aikoja, koita myöhemmin uudestaan.
Ainoa vaihtoehto on sitten mennä yksityiselle.
On kyllä todella epäreilua, että näissä on niin paljon alue- ja paikkakuntakohtaisia eroja. Toisissa paikoissa ei saa aikaa millään ja toisissa taas pääsee vastaanotolle aina kun tuntee tarvitsevansa.
Yksityisellä tulee käytyä, osin toki työterveyden vuoksi mutta muutenkin. Julkiselle on vaikeampaa ja hitaampaa päästä ja koska siellä pyritään kaikki tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti, erityistutkimuksiin pääsy voi olla kiven alla. Yksityiset taas tekevät ilomielin kaikki pyytämäsi tutkimukset, koska saavat laskuttaa niistä. Tästä ehkä sivuvaikutuksena tulee myös se, että yksityiset tuppaavat olemaan avoimempia omalle kertomuksellesi ja sille, mistä itse epäilet olevan kyse.
Julkista käytän vaikka rahaa on. Maksan helvetisti veroja joten haluan niille myös joskus vastinetta
Kun olin "töissä töissä", työterveydenhuolto oli yksityisellä. Ny yrittäjänä käyn terveyskeskuksessa vaikka olisi varaa käydä yksityiselläkin, saa saman hoidon halvemmalla ja varat voi sijoittaa muuhun. Jos pelkäisin henkeni puolesta, kävisin yksityisellä.
Jos on selkeät oireet ja oikeasti tarve lääkärille niin kyllä terveyskeskuksessakin osataan. Niinä harvoina kertoina kun olen tarvinnut lääkäriä niin olen saanut terveysasemalta oikeaa hoitoa.
Olen ap ja luin keskusteluketjun läpi. Hyviä pointteja on tullut esiin. Kyllähän se niin varmaankin on, että julkisella lääkäri on puun ja kuoren välissä. On noudatettava ohjeita, että säästää pitää. Siinä unohtuu Hippokrateen vala kyllä varmasti. Mutta eikö lääkäri kuitenkin voisi olla ystävällinen, vai onko ne todella niin uupuneita, että itsekin jaksavat töitä vaan piristeiden voimalla?
Mulla eiliseltä niin huono tk-kokemus, että jäin todella tätä asiaa pohtimaan. Eniten jäi vaivaamaan lääkärin ivallinen ja ylimielinen suhtautuminen. Kaipa hän oli niin rasittunut ja voimat vähissä.
Yksityisellä saa ainakin verikokeita, magneettikuvia, ultraäänitutkimuksia helpommin ja nopeammin. Rahaa tiskiin niin saa.
En astuisi yksityislääkäreille/yksityissairaalaan enkä tms jalallakaan, vaikka olisin mijardööri.
En luota niiden laatuun.
Tarkoituksenahan on vain tehdä voittoa, potilas on vain väline saada rahaa.
Terkkarille. Siellä on hyvä ja tuttu henkilökunta, joilla ei kiillä dollarinkuvat silmissä.
Oma terveyskeskus on jo melkein kuin toinen koti mulle kun siellä usein ramppaan, sinne ei ole vastenmielinen mennä.
Aulassa on aina kotikylän pappaa ja mummoa kaffella rupattelemassa, tuttuja henkilökuntaa luukun takana ja käytävillä.. Samat hoitajat hoitaneet minua vuosia jne.
Hyviä lääkäreitä, yhtään huonoa ei ole vastaan tullut. Hyvää fysioterapiaa ja laitteita saa aina lainaan kun haluaa jnejne.
Toivon ettei rakasta terkkaria koskaan meiltä viedä.. naapurikunnasta jo viety.
Pääsääntöisesti olen saanut apua ja ihan hyvää palvelua tk-lääkäreillä. Jos olisi pitkä jono ja asia olisi omasta mielestäni kiireellinen ja vaativa, menisin yksityiselle (jos sinne pääsisi nopeammin), jos olisi varaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/