Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On kyllä noloa puhua mistään hyvinvointiyhteiskunnasta kun vanhukset makaavat pissoissaan ja lapset jätetään päiväkodin pihaan keskenään

Vierailija
29.01.2019 |

Hävettää miten maamme on rappiolla.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat lakkoilevat kyllä palkkansa puolesta, muttei siitä että ihmisiä  / vanhuksia kuolee nälkään ja janoon. Käsittämätön työmoraali.

Vierailija
22/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen poliitikkojen, virkamiesten ja hoitajienkin välinpitämättömyyttä ja suoranaista julmuutta vanhuksiamme kohtaan. Oksettavaa ja puistattavaa. Olen itse nähnyt, miten sairaalaan joutunut iäkäs sukulaiseni oli ruokailun aikaan jätetty oman onnensa nojaan, vaikkei kyennyt itse syömään. Ruoka-annos oli siinä hänen vieressään. Kävin kyllä hakemassa hoitajan paikalle, ja hän alkoi syöttää sukulaistani. Sanoin, että kai hänen ruokailustaan pidetään huolta, ja sain myöntävän vastauksen. Mutta ihmettelin kyllä. Sukulaiseni kuoli muutama päivä myöhemmin.

Oliko tuolla sun sepustuksella ja kuolemalla joku oikeakin syy-yhteys, vai miksi mainitset sen tuossa lopussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen poliitikkojen, virkamiesten ja hoitajienkin välinpitämättömyyttä ja suoranaista julmuutta vanhuksiamme kohtaan. Oksettavaa ja puistattavaa. Olen itse nähnyt, miten sairaalaan joutunut iäkäs sukulaiseni oli ruokailun aikaan jätetty oman onnensa nojaan, vaikkei kyennyt itse syömään. Ruoka-annos oli siinä hänen vieressään. Kävin kyllä hakemassa hoitajan paikalle, ja hän alkoi syöttää sukulaistani. Sanoin, että kai hänen ruokailustaan pidetään huolta, ja sain myöntävän vastauksen. Mutta ihmettelin kyllä. Sukulaiseni kuoli muutama päivä myöhemmin.

Et sitten itse voinut syöttää sukulaistasi? Katsoit vierestä kun hoitaja syöttää vaikka hänellä voi olla montakin muuta potilasta syötettävänä?

1. En asu kaupungissa, jossa sukulaiseni oli sairaalassa - olin siellä vain käymässä. Jos olisinkin alkanut syöttää häntä itse, hän olisi saanut ruokaa vain sen kerran. Lisäksi sukulaiseni oli puolitiedottomassa tilassa. Halusin hoitajan hakemalla varmistaa, että häntä syöttää ammattilainen ja että häntä ei unohdeta yksikseen ruokailuajoiksi.

2. Koko se huone sairaita vanhuksia oli jätetty syömään yksinään. Löysin hoitajat käytävän varrella sijaitsevasta huoneesta, jossa heitä oli useampia eikä heillä tuntunut olevan kiireitä. Yksi lähti mukaani, kun selitin tilanteen. Hän kyllä vakuutti, kun kysyin, että potilaista pidetään huolta.

3. On sairaalan ja viime kädessä kunnan velvollisuus varmistaa, että sairaalaan otettu saa asiallista kuntonsa mukaista hoitoa ja hoivaa ja että sairaalan työntekijät todella tekevät heille kuuluvat, potilaiden kunnon mukaiset työtehtävät ja että he myös ehtivät niin tehdä. Jos työntekijät eivät ehdi tai eivät jaksa, heidän velvollisuutensa on viedä viesti eteenpäin - ylöspäin ja ulospäin - niin, että se otetaan vastaan, viime kädessä lakkoilemalla. Emme voi siirtyä yhteiskuntaan, jossa heikot hylätään tai jossa kansalaiset sijaistavat jaksamisensa ja osaamisensa rajoissa sairaanhoitajia, poliiseja, palomiehiä jne. 

4. Oma mielipiteeni on, että verorahojen käyttö pitäisi tutkia tarkemmin: paljonko niistä menee tarpeettomaan byrokratiaan, turhien pomojen ylisuuriin palkkoihin ja paljonko osinkoja keräävien firmojen omistajille. Hoiva-alan ei pidä olla bisnestä, vaan nimensä mukaisesti hoivaa. Nykyisenkaltainen hallitus on hyvinvoinnin turmio.

1. Millaisena kuvittelet hoitajien kiireen näyttäytyvän ulkopuolisille? Päättömänä juoksus edes takaisin niinkuin tv-sarjoissa?

Luultavasti hoitajilla oli kädet täynnä työtä, yksi teki kotiutusoapereita, toinen tarkasti jonkun lääkelistan muutoksia, kolmas etsi jatkohoito paikkaa, neljäs kirjasi päivän tekemiään töitä jne.

2. Mukaasi lähti se, jonka työ ei niin kiireinen ollut, ihmetellen miksi et itse osaa ihmistä syöttää, kuinka viisasta oli puoli tajutonta syöttää, en ota kantaa.

3. Hoitajat ovat vieneet viestiä, hoitajat ovat irtisanoutuneet kun moraali ei kestä hoitaa huonosti, joku on jäänyt koska moraali ei ole kestänyt jättää vanhuksia ja työkavereita pulaan.

4. Valvonnasta olen samaa mieltä, mutta on myös velvollisuus palkata niin paljon työntekijöitä, että työt on mahdollista oikeasti tehdä, eikä vain saada paperilla näyttämään hyvältä.

Vierailija
24/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää myös työntekijöiden kohtelu. Riistoa.

Vierailija
25/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimaiden vitsaus ettei heikommista välitetä.

Hyvä esimerkki neuvostoliitto-venäjä.

Vanhukset venäjällä valittavat kuinka aiemmin naapurit huolehtivat toisistaan vaan toisin on kommunismin kaaduttua.

Vierailija
26/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa mitä tehdä vanhukselle mikä lopettaa syömisen? Ei siis aukase suutansa vaikka syötät? Kuuluuko 80+muistisairaalle antaa tiputusta.Jos vaikka eläis pari kuukautta pitempää?

Vierailija
27/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Millainen on se yhteiskunta, joka jättää pienimmät ja heikoimmat heitteille tällä tavalla? Hyvinvoiva?

Yhteiskuntaa on aina helppo syyttää, mutta karu totuus on, ettei läheisiä oikeesti kiinnosta. Jokainen voi myös mennä tässä itseensä: mitä minä olen tehnyt viime aikoina parantaakseni läheisen oloja? Suurin osa jättää läheiset vanhukset ihan surutta heitteille. Ei soiteta, ei käydä kylässä, ei auteta, ei mitään...

Aika paljon on niitä, joilla ei ole ketään, jatkossa vielä enemmän, aika paljon on myös niitä omaisia, jotka viimeiseen saakka pitävät dementoitunutta vanhusta kotona.

Eilen juuri kotiutin intervallista kävelevän ahdistuneen dementikon, joka 'sisustaa' kodin joka päivä uudestaan, kantaa yksin sängyt ja sohvat, kaapeista tavarat, herää yöllä muuttamaan kotiin, siis kotoaan on lähdössä kotiin. Omainen toteaa, me koitetaan vielä kun välillä on niitä hyviä hetkiä, olen nyt levännyt viikon.

En kyllä syyllistäisi yhtään vanhuksen omaista, niin että näiden pitäisi ottaa hoito vastuu, vierailijana, piristäjänä ja hoidon valvojana/kyseenalaistajana tervetuloa meille töihin käymään.

Mitä tekoa on yhteiskunnalla, joka ei pidä huolta heikoimmistaan, minusta se on yhteiskunnan perustehtävä.

Vierailija
28/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa mitä tehdä vanhukselle mikä lopettaa syömisen? Ei siis aukase suutansa vaikka syötät? Kuuluuko 80+muistisairaalle antaa tiputusta.Jos vaikka eläis pari kuukautta pitempää?

Ei mitään, ihminen useimmiten lopettaa syömisen ennen kuolemaa, ei vanhusta siksi tippaan laiteta.

Vierailija
29/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen idea oli yksityistää nämäkin palvelut? Muistaako joku? Ja myydä posti, sähkö ja kaikki muu yksityisille? Mä olen alkanut vähentämään roskaamista. Aloitin lopettamalla ostamasta Iltapuluja ja Hesaria. Pahinta roskaa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Vierailija
30/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Millainen on se yhteiskunta, joka jättää pienimmät ja heikoimmat heitteille tällä tavalla? Hyvinvoiva?

Sellainen yhteiskunta, jossa arvomaailma perustuu hedonismiin eivätkä läheiset piittaa toisistaan. Kaikesta syytetään yhteiskuntaa, vaikka oma arvomaailma on täysin vinksallaan. Ei ole kiinnostusta pitää yhtään huolta läheisistään.

Kuka oikeesti luulee, että joku random-hoitaja on todella kiinnostunut sun omasta taaperostasi saati sitten vanhuksesta laitoksessa?! Ne tärkeimmät ihmiskontaktit olisivat ne omat läheiset, jotka sen hyvinvoinnin tuovat. Mutta ei.. ei käydä katsomassa.

Vierailija
31/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuolla sun sepustuksella ja kuolemalla joku oikeakin syy-yhteys, vai miksi mainitset sen tuossa lopussa?

Varmaan aspiraatio ja keuhkokuume, kun on puolitajutonta syötetty.

Vierailija
32/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntaa on aina helppo syyttää, mutta karu totuus on, ettei läheisiä oikeesti kiinnosta. Jokainen voi myös mennä tässä itseensä: mitä minä olen tehnyt viime aikoina parantaakseni läheisen oloja? Suurin osa jättää läheiset vanhukset ihan surutta heitteille. Ei soiteta, ei käydä kylässä, ei auteta, ei mitään...

Aika paljon on niitä, joilla ei ole ketään, jatkossa vielä enemmän, aika paljon on myös niitä omaisia, jotka viimeiseen saakka pitävät dementoitunutta vanhusta kotona.

Eilen juuri kotiutin intervallista kävelevän ahdistuneen dementikon, joka 'sisustaa' kodin joka päivä uudestaan, kantaa yksin sängyt ja sohvat, kaapeista tavarat, herää yöllä muuttamaan kotiin, siis kotoaan on lähdössä kotiin. Omainen toteaa, me koitetaan vielä kun välillä on niitä hyviä hetkiä, olen nyt levännyt viikon.

En kyllä syyllistäisi yhtään vanhuksen omaista, niin että näiden pitäisi ottaa hoito vastuu, vierailijana, piristäjänä ja hoidon valvojana/kyseenalaistajana tervetuloa meille töihin käymään.

Mitä tekoa on yhteiskunnalla, joka ei pidä huolta heikoimmistaan, minusta se on yhteiskunnan perustehtävä.

Jotkut onkin kiinnostuneita, liian suuri osa ei välitä. Vedotaan omaan elämäntilanteeseen eikä tajuta että kerran vuoteen pakon edessä on todella harvoin sille yksinäiselle ihmiselle. Toivottavasti olen onnistunut kasvattamaan lapseni siten, että haluavat välittää muista eikä vierailu lähimmästen luona ole mitään pakkopullaa kerran, pari, vuoteen että voi sitten muille sanoa, että olen käynyt. Itse yritän näyttää hyvää esimerkkiä. En unohda mitä nuo vanhukset ovat meille antaneet monien vuosien aikana!

Vierailija
33/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan aspiraatio ja keuhkokuume, kun on puolitajutonta syötetty.

Niinpä niin, eli heitetäänpä tuollainen veikkaus tuohon loppuun herättämään tunteita ja korostamaan MUIDEN välinpitämättömyyttä.

Säälittävää.

Vierailija
34/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman onnellisin maa.

Vierailija
35/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän muuten tuollainen välinpitämättömyys johtuu?

Me olemme äänestäneet päättäjät tekemään päätöksiä puolestamme. He ovat suurinpiirtein samaa kansaa kuin mekin. Samoin ahneet omistajat. Virkamiehet ja hoitohenkilökunta myös. Ei ne porukat ole tänne ulkoavaruudesta tipahtaneet. Miksi he sitten tekevät työnsä niin huonosti? Ja tärkein kysymys, vaihtamallako paranee, mitä luulette?

Vierailija
36/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "läheiset eivät välitä" nimenomaan puhuu hyvinvointivaltion puolesta. Aina on olemassa ikäviä ihmisiä, jotka eivät välitä läheisistään ja hyvinvointivaltion pitäisi taata, etteivät kaikkein avuttomimnat jää muiden armoille ja kiusattavaksi.

Kaikilla vanhuksilla ei ole omia lapsia jotka huolehtisivat hänestä. Jonkun lapset asuvat ulkomailla, jonkun ainoa lähiomainen on rapajuoppo aikamiespoika.

Tottakai meidän pitää välittää vanhuksistamme itse, mutta se ei ole mikään peruste huonolle hoivapalvelulle. Varsinkin jos se palvelu maksaa 4000 e/kk kuten vaikka Esperillä.

Vierailija
37/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, että pohjoismainen ideaali hyvinvointiyhteiskunnasta on tarkoituksella rapautettu yhtä nopeaa kuin se saatiin aikaan. Toisin sanoen todellisuudessa ei ole enää hyvinvointivaltiota. Jäljellä on vain kupla.

Vierailija
38/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten itse voinut syöttää sukulaistasi? Katsoit vierestä kun hoitaja syöttää vaikka hänellä voi olla montakin muuta potilasta syötettävänä?

1. En asu kaupungissa, jossa sukulaiseni oli sairaalassa - olin siellä vain käymässä. Jos olisinkin alkanut syöttää häntä itse, hän olisi saanut ruokaa vain sen kerran. Lisäksi sukulaiseni oli puolitiedottomassa tilassa. Halusin hoitajan hakemalla varmistaa, että häntä syöttää ammattilainen ja että häntä ei unohdeta yksikseen ruokailuajoiksi.

2. Koko se huone sairaita vanhuksia oli jätetty syömään yksinään. Löysin hoitajat käytävän varrella sijaitsevasta huoneesta, jossa heitä oli useampia eikä heillä tuntunut olevan kiireitä. Yksi lähti mukaani, kun selitin tilanteen. Hän kyllä vakuutti, kun kysyin, että potilaista pidetään huolta.

3. On sairaalan ja viime kädessä kunnan velvollisuus varmistaa, että sairaalaan otettu saa asiallista kuntonsa mukaista hoitoa ja hoivaa ja että sairaalan työntekijät todella tekevät heille kuuluvat, potilaiden kunnon mukaiset työtehtävät ja että he myös ehtivät niin tehdä. Jos työntekijät eivät ehdi tai eivät jaksa, heidän velvollisuutensa on viedä viesti eteenpäin - ylöspäin ja ulospäin - niin, että se otetaan vastaan, viime kädessä lakkoilemalla. Emme voi siirtyä yhteiskuntaan, jossa heikot hylätään tai jossa kansalaiset sijaistavat jaksamisensa ja osaamisensa rajoissa sairaanhoitajia, poliiseja, palomiehiä jne. 

4. Oma mielipiteeni on, että verorahojen käyttö pitäisi tutkia tarkemmin: paljonko niistä menee tarpeettomaan byrokratiaan, turhien pomojen ylisuuriin palkkoihin ja paljonko osinkoja keräävien firmojen omistajille. Hoiva-alan ei pidä olla bisnestä, vaan nimensä mukaisesti hoivaa. Nykyisenkaltainen hallitus on hyvinvoinnin turmio.

1. Millaisena kuvittelet hoitajien kiireen näyttäytyvän ulkopuolisille? Päättömänä juoksus edes takaisin niinkuin tv-sarjoissa?

Luultavasti hoitajilla oli kädet täynnä työtä, yksi teki kotiutusoapereita, toinen tarkasti jonkun lääkelistan muutoksia, kolmas etsi jatkohoito paikkaa, neljäs kirjasi päivän tekemiään töitä jne.

2. Mukaasi lähti se, jonka työ ei niin kiireinen ollut, ihmetellen miksi et itse osaa ihmistä syöttää, kuinka viisasta oli puoli tajutonta syöttää, en ota kantaa.

3. Hoitajat ovat vieneet viestiä, hoitajat ovat irtisanoutuneet kun moraali ei kestä hoitaa huonosti, joku on jäänyt koska moraali ei ole kestänyt jättää vanhuksia ja työkavereita pulaan.

4. Valvonnasta olen samaa mieltä, mutta on myös velvollisuus palkata niin paljon työntekijöitä, että työt on mahdollista oikeasti tehdä, eikä vain saada paperilla näyttämään hyvältä.

Hohhoijaa näitä sometuomioistuimia. Hoitajat istuivat huoneessaan ja ainakin yksi huoneellinen vanhuksia oli jätetty aterioimaan yksinään. Omaiseni ei ollut täysin tajuissaan - ruoka oli jätetty hänen eteensä eikä kukaan hoitajista ollut katsomassa, saako hän syötyä. Toimin tuossa tilanteessa kuin parhaaksi katsoin toiselta paikkakunnalta pistäytyvänä huolestuneena sukulaisena. Olisiko minun todella pitänyt yksinäni lappaa muutama lusikallinen sukulaiseni suuhun ja poistua kyselemättä hoitajilta yhtään, että huolehditaanko sukulaiseni ravinnonsaannista? Mielestäni vastuu sairaalaan otetusta potilaasta on sairaalalla (=lääkäreillä ja hoitajilla) ja ko. kaupungilla. Hoivan laatua ja turvallisuutta ei paranneta sillä, että hoiva-alaa osaamattomat alkavat sijaistaa ammattilaisia.

Vierailija
39/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinostaako vielä hyvinvointiyhteiskunta kun maksat palkastasi 80% vanhusten perseenpyyhkimiseen? Siihen ollaan menossa. #lapsettomuusonympöristöteko

Vierailija
40/49 |
30.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esperi ja Attendo palkkaavat ensisijaisesti vieraskielisiä työntekijöitä, koska he eivät tunne suomen lainsäädäntöä, eivätkä näinollen osaa kyseenalaistaa mitään. Hokevat vain, että "syö syö", "nuku, nuku". Tekevät 12h työvuoroja, ilman korvauksia, peläten työpaikkansa puolesta. Nyökyttelevät ja ovat mielinkielin esimiehelle. Jakavat lääkkeitä, edes ymmärtämättä, mihin vaivaan ja miksi lääkkeitä annetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi