Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit köyhä, vaikka työtön, joka saisi 500€ rahaa käyttöön kuukaudessa vuokran jälkeen.

Vierailija
29.01.2019 |

Ja sähkölaskua ei tarvisi maksaa koska se tulisi toimeentulotukena, samoin lääkekulut. Mihin sulla menisi tuo 500€? Mitä pakollisia menoja sulla on muita kuin ruoka, ja paljonko ruokaan menee?
Entä jos sulla on lapsia, ja lapsista tulee se 300€ per pää suurinpiirtein rahaa lisää. Miten olis budjetti sitten?
Mietin tuota kyselyä köyhille, kun osa pärjää minimituloilla ihan ok, ja toiset ei oikein mitenkään, lapsetkin näkee nälkää. Eihän se muuten ole mahdollista kuin siten että johonkin toisilla menee rahaa enemmän kuin toisilla vaikka köyhä ei tietenkään mitään ylimääräistä ostele.
Minä ajattelisin että jos asuisin yksin, tuo 500€ riittäisi mulle, kun ei olisi juurikaan mitään pakollisia juttuja kuin puhelinlaskun tyyppiset ja sitten satunnaiset kuten hammaslääkäri. Vaatteita on aika harvoin pakko ostaa koska kaappi on jo täynnä. Ja kaikkea muutakin tavaraa on liikaakin, nyt yritän päästä niistä eroon myymällä kirppiksellä. Voisin tästä tavaramäärästä ottaa ne tarpeellisimmat ja rakkaimmat, ja muuttaa yksiöön ja pärjäisin varmaan ihan hyvin. Tosin todellisuudessa se ei onnistuisi koska minulla on velkaa jota lyhennän joka kuukausi, siihen menisi jo puolet tuosta 500:sta.
Lapsiin ei tunnu menevän mitenkään kauhean paljon rahaa, mutta jostain syystä ei rahat riitä mihinkään, ja tähän isoon taloon menee liikaa rahaa, mies ei käytä omiin menoihinsa juuri mitään rahaa, ja silti meillä on taloudellinen katastrofi vaikka mies on ollut koko ajan töissä. En tajua mihin meidän rahat on menneet vaikka on yritetty suht säästäväisesti elää.
Musta tuntuu että jos elettäisiin ns. tuilla, niin ettei omista käyttörahoista menisi asumiseen mitään (vuokra ja sähkö) niin kyllä meillä varmaan sitten muuten rahat riittäisi (jos oltaisiin velattomia), ruokaan menisi suurin osa kun on kaksi kasvavaa poikaa, ja heidän kenkiin ja vaatteisiin. Autojen kuluihin tietysti menisi kuten nytkin, mutta onneksi ne kulut on pienet kun on molemmilla vanhat halvat autot.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pärjäisi. Minullakin on lainaa, joten jää vähemmän käyttöön.

Mutta en vielä luovu omistusmökistäni, pahoin pelkään ettei tuo tukijärjestelmä kohta enää toimi samalla tavalla.

T. Takuueläkeläinen

Vierailija
2/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe voi niihin vaatteisiinkin hakea täydentävää tukea. Esim. talvivaatteita maksetaan aika paljon sieltä. Ongelmahan tulee siinä, että kokonaista elämää aletaan rakentaa sen viimesijaisen etuuden varaan, jolloin mietitään miten sillä saisi maksettua lainoja, harrastuksia tai matkoja. Kun se kuitenkin on mitoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, jotta kriisissä selviäisi hengissä. Näitä koko elämän asioita on ajateltu kustannettavaksi palkkatyöllä noin lähtökohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun aikaa on isommat tulot, niin tuosta seuraa yleensä ongelmia sen jälkeen . Ap on vissiin jotain 25v.?

Vierailija
4/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea summa on 300 laskujen jälkeen monilla, josta menee kaikki muu, koska asumistuki voi olla pieni.

Vierailija
5/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla ei vaan jää sitä 500 euroa vuokran, sähkölaskun ja lääkkeiden jälkeen.

Vierailija
6/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkkä ruoka ja taloustavarat,riittää kevyesti 500€ ja vähempikin.

Vierailija
7/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuossa tilanteessa, ja pärjäsin sen kummemmin nuukailematta kun ennen tilannetta olin opiskelija, niin oikeastaan tulot nousi työttömäksi jäädessä vrt opiskelija. Hyvin suuri osuus tuosta summasta kului omaan autoon, ja työttömyyden pitkittyessä auton olisi joutunutkin myymään. 

Tosiaan varmaan vaikea pärjätä jos tottunut ravintolasyömisiin ja thaimaan lomiin, mutta pienituloisuuteen tottuneelle no big deal. 

Vierailija
8/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pelkkä ruoka ja taloustavarat,riittää kevyesti 500€ ja vähempikin.

Paljon vähempikin riittäisi näihin.

Vierailija
9/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin loputtoman kiitollinen. Nyt opiskelijana menen joka kuukausi pelkästään vuokran ja bussikortin jälkeen yli satasen miinukselle. Jos saisin 500 e ylimääräistä ostaisin bussikortin ja ruokaa sekä lääkkeet ilman rahastressiä. Jättäisin varmaan puuron syömisen pelkästään aamupalalle. Jäisin varmaan jopa runsaasti voitolle joka kuukausi.

Olen tottunut elämään niin vähällä kuin mahdollista; syön suht vähän, erittäin vähän lihaa ja paljon esim. puuroa. Mielessä on jatkuvasti rahahuolet, kun elän vain vanhoilla säästöillä ja tiukkaa tekee. Ihan pelkästä hedelmien ostamisesta saa kauhean morkkiksen, kun olisi ne rahat paremminkin voinut käyttää.

Vierailija
10/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan melkein kaikki. Satunnainen olut tai viinipullo, bussimatkat tai pyöräilyyn ketjurasvat uudet kumit jarrupalat jne parin vuoden välin eli säästöön, ehkä bensaan jos on auto lainassa. Vaatteisiin muutamat kalsarit ja sukat joskus uusi paita tai sitten säästöön kenkiä tai takkia varten. Harrastuksiin riippuen vuodenajasta, voi olla tossut shortsit silloin tällöin eli säästöön, ehkä jäsenmaksu jos harrastaa kilpaluissa. Joku ajanvieto kavereiden kanssa johon tuleee säästää. Puhelinlaskuun siivoisvälineisiin hygieniaan ja terveydenhuolton jota ei tt tuki korvaa(se ei korvaa kuin reseptilääkkeet) näihin jatkuvasti. Joskus jonkun kettiövälineenkin joutuu ostamaan kalenteriin kerran vuodessa, kitaran kieliin pari kertaa vuodessa jne jne.

Kerran kuussa ei ole se määrä vaan pitää osata hahmottaa mitä vuoden aikana tulee tarvitsemaan.  

Vierailija
11/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee kuussa n. 200e. Puhelin n. 15e, laaja kotivakuutus n. 15e/kk. Opintolainan takaisinmaksu 85e. Käteen jäis vajaa pari sataa.

Jos olisin työtön, en tarvis bussikorttia, 50e/kk. Salimaksusta pystyis tinkiä, 18e/kk. Jos en omistais autoa, säästäisin n. 100e kuussa. Jos ei olis koiraa, 30-40e/kk.

Eli periaatteessa elelisin normaalisti tuolla 500e kuussa. Nyt kun käyn kokopäivätöissä, käteen jää n. 650e ja maksan ite sähköt, lääkkeet, lääkärikäynnit.

Vierailija
12/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä elämästä mitään teinimamma!

13/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja minulla on kausia, jolloin kuukaudessa elämiseen jää tuon verran kaikkien yrityksen menojen ja verojen jälkeen. Esim. nyt kun olin jouluna matkoilla, tammikuussa on jäljellä elämiseen tuon verran. Yrityksen kuluthan juoksevat lomista huolimatta.

Mihin minulla menee rahaa? No ruokaan, netti- ja puhelinlaskuihin. Ei oikeastaan muuhun. Selviän tuolla summalla, kun on pakko.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
14/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinaan, tupakkaan ja naisiin. Raittiina naisiin.

Vierailija
15/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Olen yrittäjä ja minulla on kausia, jolloin kuukaudessa elämiseen jää tuon verran kaikkien yrityksen menojen ja verojen jälkeen. Esim. nyt kun olin jouluna matkoilla, tammikuussa on jäljellä elämiseen tuon verran. Yrityksen kuluthan juoksevat lomista huolimatta.

Mihin minulla menee rahaa? No ruokaan, netti- ja puhelinlaskuihin. Ei oikeastaan muuhun. Selviän tuolla summalla, kun on pakko.

Paljonko ennakkoverot on vai etkö maksa?

Vierailija
16/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun asuin vuokralla niin netti sisältyi vuokraan. Pakollisia laskuja olivat aloituksessa mainitun vuokran lisäksi puhelinliittymä, kotivakuutus sekä sairausvakuutus. Vakuutukset tuli maksettua kerran vuodessa, sähkölasku kolmen kuukauden välein ja puhelin joka kuukausi. Näistä vissiin olisi kotivakuutuksenkin saanut toimeentulotukea ja puhelinliittymä sekä sairausvakuutus olisivat jääneet maksettavaksi perusosasta.

Mutta siis, loput jäisi ruokaan ja muuhun kulutukseen. Ruokaan menisi noin 50e-60e viikko ja sen lisäksi tietysti kaiken maailman kodinhoitoon ja hygieniaan liittyvät asiat joita ei tarvitse joka viikko ostaa. 20e/kk ehkä näihin.

Vaatteita en osta joka kuukausi mutta jopa ollessani köyhä ostin laadukkaita vaatteita (näitä tuli välillä kirpparillakin vastaan) ja maksoin niistä mieluummin vähän enemmän kun tiesin että kestävät eri lailla kuin jotkut muutaman euron halpisrätit. Jonakin kuukautena saattaisi mennä vaikka 150e vaatteisin ja seuraavaan puoleen vuoteen ei yhtään.

Bussikorttiin lataisin arvoa kerralla 20e, se riittäisi mainiosti kuukaudeksi.

Vierailija
17/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monilla ei vaan jää sitä 500 euroa vuokran, sähkölaskun ja lääkkeiden jälkeen.

Sitä kai aloituksella pyritään selvittämään, että miksei jää. 

Vierailija
18/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonkun aikaa on isommat tulot, niin tuosta seuraa yleensä ongelmia sen jälkeen . Ap on vissiin jotain 25v.?

Ei, olen 44v. Joo, varmasti jos on tottunut siihen että on isot tulot ja ne yhtäkkiä romahtaa tuohon työttömän tuloon, niin kyllä on pakko aika paljon menoja karsia, mutta mitä ne pakolliset sitten on joita ei voi karsia jos tulot vähenee radikaalisti?

Jos sanotaan että seuraavat viisi vuotta elät nyt tällä pienellä tulolla, niin miten teet budjetin, tai jos sanotaan että nyt oletkin lopun ikääsi tällä pienellä tulolla.

Kuten se yksi talousguru neuvoi niin viiden euron latten voi vaihtaa siihen että kotona keittää omalla kahvinkeittimellä tavallista kahvia.

ap

Vierailija
19/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe voi niihin vaatteisiinkin hakea täydentävää tukea. Esim. talvivaatteita maksetaan aika paljon sieltä. Ongelmahan tulee siinä, että kokonaista elämää aletaan rakentaa sen viimesijaisen etuuden varaan, jolloin mietitään miten sillä saisi maksettua lainoja, harrastuksia tai matkoja. Kun se kuitenkin on mitoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, jotta kriisissä selviäisi hengissä. Näitä koko elämän asioita on ajateltu kustannettavaksi palkkatyöllä noin lähtökohtaisesti.

Niin, sepä se on kun nykyään ei ole sitä takuuta että joskus pääset töihin tienaamaan. Mitä pidempään olet näiden "viimeisten" tai "väliaikaisten" tukien varassa sitä syvemmällä suossa olet, työnantaja ei usko että sinusta on töihin kun olet ollut kotona yli 3kk. Ja se elämä on vaan siinä elettävä vaikka ei tiedä pääseekö koskaan enää töihin. Tai jos joutuukin vaikka pienelle sairaseläkkeelle jonkun onnettomuuden tai sairauden takia eikä ole mitään toiveita että pystyisi töihin enää koskaan, niin elettävä siinä vaan on.

ap

Vierailija
20/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaanhan pitäisi jäädä. Toimeentulotukena pitää ne loput saada.