Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisit köyhä, vaikka työtön, joka saisi 500€ rahaa käyttöön kuukaudessa vuokran jälkeen.

Vierailija
29.01.2019 |

Ja sähkölaskua ei tarvisi maksaa koska se tulisi toimeentulotukena, samoin lääkekulut. Mihin sulla menisi tuo 500€? Mitä pakollisia menoja sulla on muita kuin ruoka, ja paljonko ruokaan menee?
Entä jos sulla on lapsia, ja lapsista tulee se 300€ per pää suurinpiirtein rahaa lisää. Miten olis budjetti sitten?
Mietin tuota kyselyä köyhille, kun osa pärjää minimituloilla ihan ok, ja toiset ei oikein mitenkään, lapsetkin näkee nälkää. Eihän se muuten ole mahdollista kuin siten että johonkin toisilla menee rahaa enemmän kuin toisilla vaikka köyhä ei tietenkään mitään ylimääräistä ostele.
Minä ajattelisin että jos asuisin yksin, tuo 500€ riittäisi mulle, kun ei olisi juurikaan mitään pakollisia juttuja kuin puhelinlaskun tyyppiset ja sitten satunnaiset kuten hammaslääkäri. Vaatteita on aika harvoin pakko ostaa koska kaappi on jo täynnä. Ja kaikkea muutakin tavaraa on liikaakin, nyt yritän päästä niistä eroon myymällä kirppiksellä. Voisin tästä tavaramäärästä ottaa ne tarpeellisimmat ja rakkaimmat, ja muuttaa yksiöön ja pärjäisin varmaan ihan hyvin. Tosin todellisuudessa se ei onnistuisi koska minulla on velkaa jota lyhennän joka kuukausi, siihen menisi jo puolet tuosta 500:sta.
Lapsiin ei tunnu menevän mitenkään kauhean paljon rahaa, mutta jostain syystä ei rahat riitä mihinkään, ja tähän isoon taloon menee liikaa rahaa, mies ei käytä omiin menoihinsa juuri mitään rahaa, ja silti meillä on taloudellinen katastrofi vaikka mies on ollut koko ajan töissä. En tajua mihin meidän rahat on menneet vaikka on yritetty suht säästäväisesti elää.
Musta tuntuu että jos elettäisiin ns. tuilla, niin ettei omista käyttörahoista menisi asumiseen mitään (vuokra ja sähkö) niin kyllä meillä varmaan sitten muuten rahat riittäisi (jos oltaisiin velattomia), ruokaan menisi suurin osa kun on kaksi kasvavaa poikaa, ja heidän kenkiin ja vaatteisiin. Autojen kuluihin tietysti menisi kuten nytkin, mutta onneksi ne kulut on pienet kun on molemmilla vanhat halvat autot.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pelkkä ruoka ja taloustavarat,riittää kevyesti 500€ ja vähempikin.

Siihen sisältyy myös vaatteet, kengät, harrastukset, netti, puhelin, lehdet, liikkuminen autolla tai julkisilla.. mitä nyt ikinä onkin mihin rahaa menee.

Vierailija
22/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun asuin vuokralla niin netti sisältyi vuokraan. Pakollisia laskuja olivat aloituksessa mainitun vuokran lisäksi puhelinliittymä, kotivakuutus sekä sairausvakuutus. Vakuutukset tuli maksettua kerran vuodessa, sähkölasku kolmen kuukauden välein ja puhelin joka kuukausi. Näistä vissiin olisi kotivakuutuksenkin saanut toimeentulotukea ja puhelinliittymä sekä sairausvakuutus olisivat jääneet maksettavaksi perusosasta.

Mutta siis, loput jäisi ruokaan ja muuhun kulutukseen. Ruokaan menisi noin 50e-60e viikko ja sen lisäksi tietysti kaiken maailman kodinhoitoon ja hygieniaan liittyvät asiat joita ei tarvitse joka viikko ostaa. 20e/kk ehkä näihin.

Vaatteita en osta joka kuukausi mutta jopa ollessani köyhä ostin laadukkaita vaatteita (näitä tuli välillä kirpparillakin vastaan) ja maksoin niistä mieluummin vähän enemmän kun tiesin että kestävät eri lailla kuin jotkut muutaman euron halpisrätit. Jonakin kuukautena saattaisi mennä vaikka 150e vaatteisin ja seuraavaan puoleen vuoteen ei yhtään.

Bussikorttiin lataisin arvoa kerralla 20e, se riittäisi mainiosti kuukaudeksi.

Niin ja Spotifysta maksaisin edelleen ilomielin sen 10e.

Säästöön menisi osa, esimerkiksi uudet silmälasit olisi varmasti hankittava jossain vaiheessa ja koska on sen verran vahvat lasit, niin haluaisin niihin tietyt lisäominaisuudet joita kela tuskin kustantaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tuossa tilanteessa, ja pärjäsin sen kummemmin nuukailematta kun ennen tilannetta olin opiskelija, niin oikeastaan tulot nousi työttömäksi jäädessä vrt opiskelija. Hyvin suuri osuus tuosta summasta kului omaan autoon, ja työttömyyden pitkittyessä auton olisi joutunutkin myymään. 

Tosiaan varmaan vaikea pärjätä jos tottunut ravintolasyömisiin ja thaimaan lomiin, mutta pienituloisuuteen tottuneelle no big deal. 

Mistä luulet että nämä jutut sitten johtuu että lapsi ei tiedä että kiivejä saa tavallisesta kaupasta kun äidillä ei ole koskaan varaa ostaa edes euron tarjousrasiaa kiivejä lapsille?

ap

Vierailija
24/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo aika lähellä se, mikä jää nytkin, vaikka teen aivan älyttömän raskasta työtä 7,5h päivässä ma-pe. 

Eli eläisin ihn normaalia elämääni.

Vierailija
25/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin loputtoman kiitollinen. Nyt opiskelijana menen joka kuukausi pelkästään vuokran ja bussikortin jälkeen yli satasen miinukselle. Jos saisin 500 e ylimääräistä ostaisin bussikortin ja ruokaa sekä lääkkeet ilman rahastressiä. Jättäisin varmaan puuron syömisen pelkästään aamupalalle. Jäisin varmaan jopa runsaasti voitolle joka kuukausi.

Olen tottunut elämään niin vähällä kuin mahdollista; syön suht vähän, erittäin vähän lihaa ja paljon esim. puuroa. Mielessä on jatkuvasti rahahuolet, kun elän vain vanhoilla säästöillä ja tiukkaa tekee. Ihan pelkästä hedelmien ostamisesta saa kauhean morkkiksen, kun olisi ne rahat paremminkin voinut käyttää.

Ota nyt hyvä ihminen opintolainaa, halpaa ja hyvät ehdot. Turha sitä on vetää itseään noin piippuun opiskelun takia, sehän ei montaa vuotta kuitenkaan kestä ja elämää on opiskelun jälkeenkin. Muutama tonni velkaa ei ole iso juttu sitten kun töihin pääsee.

26/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Olen yrittäjä ja minulla on kausia, jolloin kuukaudessa elämiseen jää tuon verran kaikkien yrityksen menojen ja verojen jälkeen. Esim. nyt kun olin jouluna matkoilla, tammikuussa on jäljellä elämiseen tuon verran. Yrityksen kuluthan juoksevat lomista huolimatta.

Mihin minulla menee rahaa? No ruokaan, netti- ja puhelinlaskuihin. Ei oikeastaan muuhun. Selviän tuolla summalla, kun on pakko.

Paljonko ennakkoverot on vai etkö maksa?

Maksan ennakkoveroja noin tonnin kuussa. Tuossahan sanottiin, että verojen jälkeen. Et vissiin jaksanut lukea loppuun? Oliko liian haastavaa kun oli peräti viisi riviä tekstiä?

Viidellä sadalla kuussa pärjää ihan hyvin. Harvalla lapsiperheellä jää enempää käteen kuussa, kun kaikki pakolliset laskut on maksettu. Ap, sun tilanne on siis ihan normaali.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kirjaappa vaikka vuoden tai viiden vuoden ajalta kaikki menot, niin sittenhän sen näet, että mihin sulla ihan oikeasti menee, jos se mietityttää. Lyhyen aikaa elää kuka tahansa tuilla, mutta pitemmän aikaa vaatii jo taitoa, jota ei kaikilla ole. Jos ei siis ihan oikeasti ole mitään rahajemmaa ja säästöjä, uusia laadukkaita kodinkoneita jo lähtötilanteessa yms., rikas iskä piffaa ulkomaanmatkat ja harrastukset yms.

Exäni oli ärsyttävä köyhän esittäjä, miljonäärin poika, joka tuli muka toimeen vähällä ja "ei ymmärtänyt opintolainan ottajia". No ei kai kun isä maksoi vuosittain laskettelulomat, lumilaudat, maastopyörän, antoi auton ja ajokortin lahjaksi, maksoi laadukkaan pesukoneen, 3d-telkkarin ja tietokoneen, sanomalehden tilauksen, vei viikottain ulos syömään, osti pojalle asunnon, huonekaluja, osakkeita...Varsin hyvin tuli poika toimeen työttömyyskorvauksella ja antaumuksella valitteli pieniä tulojaan ja rankkaa elämäänsä Kallion räkälöissä tuopin ääressä ja hyvin riitti pokkaa silti pummailla muilta, niiltä ihan oikeasti köyhiltä.

Vierailija
28/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo aika lähellä se, mikä jää nytkin, vaikka teen aivan älyttömän raskasta työtä 7,5h päivässä ma-pe. 

Eli eläisin ihn normaalia elämääni.

Olisko kannattavampaa olla tekemättä töitä ja elää kelan tuilla?  Mikä sinua motivoi tekemään raskasta työtä niin älyttömän pienellä palkalla?

ap

29/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko kannattavampaa olla tekemättä töitä ja elää kelan tuilla?  Mikä sinua motivoi tekemään raskasta työtä niin älyttömän pienellä palkalla?

ap

En ole se, keneltä kysyit, mutta hyvä kysymys.

Ajatellaanpa vaikka jotain matalapalkkaduunaria, joka jää lopulta eläkkeelle. Elintaso on työvuosina sama kuin tyttömällä. Eläke on niin huono, että sillä ei pärjää kuitenkaan. On siis loppupeleissä Kelan asiakas joka tapauksessa. Ihan sama lopputulos, jos olet painanut koko elämäsi duunia, versus että olet maannut yhteiskunnan elättinä.

Oikeasti ei mitään järkeä. Tämä systeemi on rikki.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
30/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilanne, että joudun tolla summalla pärjäämään.

50euroa menee bussikorttiin, 25euroa puhelinlaskuun. Yllättäviä menoja tuntuu tulevan jatkuvasti, esimerkiksi täytyy ostaa uusi tietokone. Kerralla ei ole varaa maksaa, joten osamaksulla 50e/kk 6kk ajan. Yleensä lasken budjetista muutenkin 50euron varan juurikin ennakoimattomien asioiden varalle. Niitä kun tosiaan tulee tasaisin väliajoin, ja mikäli isompi hankinta kyseessä voi joutua maksamaan pitkäänkin pois. Menot tuon jälkeen 125e, eli 500eurosta jää 375e ruokaan, hygieniatuotteisiin, vapaa-aikaan ja vaatteisiin.

Pärjään joten kuten. Myönnän, että ruokaan menee rahaa enemmän kuin olisi välttämätöntä. Eli pärjäisin paremmin, jos ostaisin halvempaa ruokaa.

Vierailija
31/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule kirjaappa vaikka vuoden tai viiden vuoden ajalta kaikki menot, niin sittenhän sen näet, että mihin sulla ihan oikeasti menee, jos se mietityttää. Lyhyen aikaa elää kuka tahansa tuilla, mutta pitemmän aikaa vaatii jo taitoa, jota ei kaikilla ole. Jos ei siis ihan oikeasti ole mitään rahajemmaa ja säästöjä, uusia laadukkaita kodinkoneita jo lähtötilanteessa yms., rikas iskä piffaa ulkomaanmatkat ja harrastukset yms.

Exäni oli ärsyttävä köyhän esittäjä, miljonäärin poika, joka tuli muka toimeen vähällä ja "ei ymmärtänyt opintolainan ottajia". No ei kai kun isä maksoi vuosittain laskettelulomat, lumilaudat, maastopyörän, antoi auton ja ajokortin lahjaksi, maksoi laadukkaan pesukoneen, 3d-telkkarin ja tietokoneen, sanomalehden tilauksen, vei viikottain ulos syömään, osti pojalle asunnon, huonekaluja, osakkeita...Varsin hyvin tuli poika toimeen työttömyyskorvauksella ja antaumuksella valitteli pieniä tulojaan ja rankkaa elämäänsä Kallion räkälöissä tuopin ääressä ja hyvin riitti pokkaa silti pummailla muilta, niiltä ihan oikeasti köyhiltä.

Joo, no ei mua sinänsä se nyt mietitytä mihin meillä on rahat menneet, niitä ei takaisin saa. Mietin vaan sitä että miksi ne kertomukset eroaa niin paljon toisistaan kun kyselyssä joka köyhille oli tehty toisilla sama raha riitti vallan mainiosti ja toisilla ei mitenkään. Siitä tuli mieleen että ihmisillä on erilaisia ne pakolliset muut menot. Ruokaa käytännössä jokainen voi ostaa sillä minimillä, tosin sekin voi olla toiselle ihmiselle kaksi euroa päivässä ja jollekin kympin päivässä per henki. Köyhä kun on karsinut jo kaiken ylimääräisen, maksulliset harrastukset, lehdet, uusien vaatteiden ja kenkien oston, muun krääsän ostamisesta puhumattakaan, joten käytännössä toisilla on jotain "ylimääräisiä" menoja esim. velkoja jos ei se sama raha riitä kuin naapurilla.

ap

Vierailija
32/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Olen yrittäjä ja minulla on kausia, jolloin kuukaudessa elämiseen jää tuon verran kaikkien yrityksen menojen ja verojen jälkeen. Esim. nyt kun olin jouluna matkoilla, tammikuussa on jäljellä elämiseen tuon verran. Yrityksen kuluthan juoksevat lomista huolimatta.

Mihin minulla menee rahaa? No ruokaan, netti- ja puhelinlaskuihin. Ei oikeastaan muuhun. Selviän tuolla summalla, kun on pakko.

Maksan ennakkoveroja noin tonnin kuussa. Tuossahan sanottiin, että verojen jälkeen. Et vissiin jaksanut lukea loppuun? Oliko liian haastavaa kun oli peräti viisi riviä tekstiä?

Viidellä sadalla kuussa pärjää ihan hyvin. Harvalla lapsiperheellä jää enempää käteen kuussa, kun kaikki pakolliset laskut on maksettu. Ap, sun tilanne on siis ihan normaali.

Ajattelin ettet ole arvonlisävero velvollinen. Tonni kuussa tarkoittaa noin 50 000 vuosituloa. 

Vierailija
33/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan liitosta päivärahaa, mutta sen jälkeen kun asumistukea leikattiin ja tuli aktiivimalli niin mulle jää vuokran maksun jälkeen niistä rahoista 465 euroa. Siitä maksan sitten kaiken muun, sähkön, puhelin + nettilaskun, vakuutukset, bussikortin, opintolainan takaisinmaksuerän, mahdolliset lääkeet tai lääkärikäynnit. Hyvällä tuurilla jää 250 euroa jäljelle kun kaikki muu on maksettu. Siitä menee noin puolet ruokaan, lopuista sitten lasken mitä missäkin kuussa tarvitsen tai haluanko käydä elokuvissa tai kavereiden kanssa jossain muualla kuin istua aina jonkun kotona. Sillä pärjää juuri jos ei satu mitään isoja menoja tai ei edes haaveile tekevänsä mitään muuta kuin käydä lenkillä ja kirjastossa. Kieltämättä on alkanut mietityttämään pitäisikö kokeilla saisiko toimeentulotukea mihinkään, vaikka olen pitkään ajatellut etten sitä tarvitse. Mutta nytkin on mennyt lyhyen ajan sisään lähemmäs satanen pelkkiin lääkärimaksuihin kun sairastuin ja tuli vielä hammaslääkäri siihen päälle, ja näissä tuloissa sekin on jo iso raha ja monesta muusta asiasta pois. Toivon että nyt keväällä työllistyisin omalle alalle kun tulee paikkoja hakuun, niin saisi taas yhden pätkän verran hieman helpotusta eikä tarttis joka senttiä laskea.

Vierailija
34/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea summa on 300 laskujen jälkeen monilla, josta menee kaikki muu, koska asumistuki voi olla pieni.

Näin ainakin itsellä. Elareiden sun muiden jälkeen kätöseen jää about 200-300

Vierailija
35/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ajattelin ettet ole arvonlisävero velvollinen. Tonni kuussa tarkoittaa noin 50 000 vuosituloa. 

Tarkoittaa verojen jälkeen 2100€ kk.

Vierailija
36/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra, vakuutus, sähkö, vesi, puhelin, internet, kun on maksettu jää mulla käteen noin 200 €. Tuolla on pärjätty nyt viimeiset kymmenen vuotta. Jos jotain suurempaa hajoaa tai vaatteita täytyy uusia niin on säästettävä kuukausia ja käytävä ostamassa kirppareilta. Ei ole vaikeaa, mutta en voi sanoa, että tästä nauttisin.

Vierailija
37/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, no ei mua sinänsä se nyt mietitytä mihin meillä on rahat menneet, niitä ei takaisin saa. Mietin vaan sitä että miksi ne kertomukset eroaa niin paljon toisistaan kun kyselyssä joka köyhille oli tehty toisilla sama raha riitti vallan mainiosti ja toisilla ei mitenkään. Siitä tuli mieleen että ihmisillä on erilaisia ne pakolliset muut menot. Ruokaa käytännössä jokainen voi ostaa sillä minimillä, tosin sekin voi olla toiselle ihmiselle kaksi euroa päivässä ja jollekin kympin päivässä per henki. Köyhä kun on karsinut jo kaiken ylimääräisen, maksulliset harrastukset, lehdet, uusien vaatteiden ja kenkien oston, muun krääsän ostamisesta puhumattakaan, joten käytännössä toisilla on jotain "ylimääräisiä" menoja esim. velkoja jos ei se sama raha riitä kuin naapurilla.

ap

Ihan jo lähtötilanne on ihmisillä eri. Paitsi eri menot mutta myös lisätulonlähteet ja muut avut. Auttaako suku, ystävät jne. Terveys, ikä, koulutus jne., älykkyys, itsetunto, sosiaalisuus, riippuvuudet Jokaisen tilanne on erilainen, samoin erilaiset ravitsemukselliset, liikunnalliset, sosiaaliset, esteettiset jne. tarpeet ja arvostukset.

Vierailija
38/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.

- lääkekulut, Kela ei korvaa kaikkia vastoin yleistä luuloa

- kuukautiset vs. mies vs. todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset

- velka, esim. opintolaina tai osamaksu

- allergiaruokavalio

- asumiskulut yli Kelan normien

- auto

Tässä heti muutama asia, joka selittää erilaista rahan riittävyyttä. Itse käyn noin kerran kuukausi opiskelupaikkakunnalla, johon menee 50-100€ per reissu.

Vierailija
39/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä isossa talossa huonetta vapaana?

Miten olisi silloin tällöin sen vuokraaminen yöksi? Hieman lisätuloja. Valtio ottaa 30%

40/54 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tuollaiset 500 ekeä kuussa on ihan normi, mitä perheillä elämiseen jää. Tietysti on tosi hyvätuloisiakin, mutta jos ajatellaan perhe jossa on kaksi vanhempaa, kumpikin tienaa 3000-4000 /kk ja talovelkaa lyhennetään ja perheessä on auto ja pari lasta, niin se on ihan saletti, että paljoa tuon enempää ei jää käteen laskujen jälkeen.

Tottakai työssäkäyvällä perheellä on pelivaraa enemmän, ja talouden heilahtelut kuten joku isompi lasku, auton korjaus tai uusi kodinkone saadaan hankittua ilman itkua ja hampaiden kiristelyä. On eri asia oikeasti kituuttaa vuodesta toiseen sillä viidellä sadalla. Hankittu omaisuus luo myös turvallisuuden tunnetta, vaikka käyttörahaa olisi kuussa yhtä vähän kuin työttömällä.

Mutta. Kyllä mä väitän, että ei käytännön käteenjäävä summa ole tavisperheessä välttämättä yhtään isompi kuin tuo 500€. Siinä mielessä en oikein jaksa ymmärtää tyttömiä, jotka valittavat rahan vähyydestä. Heillä saattaa olla täysin vääristynyt kuva siitä, millaisia summia työssäkäyvissä perheissä käytetään elämiseen.

Kyllä moni perhe säästää sitä yhtä vuosittaista etelänmatkaa varten tosiaan sen koko vuoden, mitään turhaa ei hankita, ja vaatteet ostetaan käytettyinä. Ei keksikertoperheellä jää rahaa pyörimään taskuihin tuhansia euroja kuussa!

🇺🇦🇮🇱